29 Ogos 2011

ISU SOSIAL : ADILFITRI IALAH MASA UNTUK MEMPERERAT PERPADUAN UMMAH

Oleh MOHD. AYOP ABD RAZID


Ramadan sudah berakhir dan Syawal pula menjelma. 1 Syawal adalah hari umat Islam menyambut Aidilfitri ('Idul Fitri'). Aidilfitri adalah perayaan khusus dikurniakan Allah SWT kepada umat Islam setelah berjaya menunaikan ibadah puasa selama sebulan di bulan Ramadan. Ia sebagai tanda individu muslim itu telah kembali ke fitrah asalnya iaitu bersih dari segala dosa. Ia adalah hari kemenangan kita mendidik hawa nafsu sehingga fitrah kita kembali lurus dan jernih sifatnya. Kedudukan ini boleh dicapai sekiranya ibadah puasa itu dilaksanakan dengan penuh penghayatan dan kesedaran. Bagi mereka yang benar-benar berjaya menjadikan Ramadan sebagai 'madrasah rohaniah' maka sudah tentu ia akan mencapai islah al-basyar atau transformasi kemanusiaan ('human reform'). Dari sudut tasawuf, bermujahadah melawan hawa nafsu sepanjang melakukan ibadah puasa di bulan Ramadan itu menyebabkan berlakunya proses pembersihan diri ('takhali') di mana sifat-sifat keji yang ada dalam hati dibuang dan diisikan ('tajali') pula dengan sifat-sifat mahmudah (sifat-sifat mulia).

Sebagai tanda meraikan kejayaan itu maka kita dianugerahkan Hari Raya Aidilfiri. Pada asasanya Aidilfitri adalah hari untuk kita menzahirkan kegembiraan. Namun, kegembiraan itu perlu dilakukan dalam kerangka syariat Islam. Umat Islam perlu mengikut lunas-lunas akhlak dan syariat Islam. Rasa kehambaan yang kita kecapai di bulan Ramadan itu jangan dicemarkan dengan perbuatan dan amalan-amalan yang boleh merosakkan kembali ketakwaan kita kepada Allah SWT. Sesungguhnya Aidilfitri bukan hari untuk kita melempiaskan hawa nafsu sekehendak hati. Kegembiraan ini mestilah dizahirkan dengan membesarkan Allah dengan takbir (Allahu akhbar), tahmid (Alhamdulillah) dan taqdis (Subhanallah). Bertakbir pada 1 Syawal adalah amalan yang disyariatkan dan ia bermula ketika terlihatnya anak bulan dan berakhir setelah iman selesai berkhutubah shalat Aidilfitri. Lafaz asas takbir raya berbunyi "Allahu Akhbar, Allahu Akhbar, Allahu Akhbar Walillahil Hamd". Umat Islam juga dianjurkan menghidup malam raya dengan dengan amal ibadat supaya hatinya menjadi hidup seperti maksud hadis yang diriwayatkan Imam Tabrani r.a. bermaksud: "Barangsiapa menghidupkan malam Aidilfitri dan malam Aidiladha dengan amal ibadat semata-mata mengharap keredaan Allah maka hatinya tidak akan mati seperti hati orang-orang kafir".

Pada pagi hari raya kita disunatkan menunaikan solat Aidilfitri. Selepas sholat Aidifitri kita disunatkan pula mendengar khutbah, namun tidak menjadi halangan jika kita memilih untuk beredar. Ini berdasarkan maksud hadis diriwayatkan Abu Daud, Abdullah bin al-Sai'ib r.a. berkata, "Aku pernah menghadiri solat hari raya bersama nabi SAW. Setelah selesai solat baginda bersabda, "Sesungguhnya kami akan berkhutbah. Oleh itu, sesiapa ingin duduk mendengar dia boleh duduk. Sesiapa ingig pergi, dia boleh beredar'. Di samping menceriakan hari raya dengan amal ibadat dan takbir raya, umat Islam juga dituntut melakukan amalan terpuji yang dapat memperkukuh perpaduan ummah. Amalan-amalan tersebut adalah seperti bermaaf-maafan, memohon kemaafan ibu-bapa, ziarah-menziarahi, menyambung kembali silaturahim yang telah terputus sesama kaum keluarga dan sahabat handai serta menziarahi pusara (kubur) ahli keluarga yang telah meninggal dunia. Ketika bertemu dan berjabat tangan dengan saudara seagama kita maka ucapkan 'taqabbalullah minna waminka' yang bermaksud semoga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu.

Kita juga dianjurkan menceriakan suasana hari raya dengan membersihkan rumah, mengantung langsir, menyediakan juadah, mandi sunat raya, berpakaian yang indah-indah serta memakai wagi-wangian. Tidak menjadi kesalahan memberikan sampul duit raya kepada kanak-kanak semata-mata untuk tujuan mengembirakan mereka. Apa yang penting semuanya itu dilakukan secara tidak membazir serta terhindar dari perasaan menunjuk-nunjuk, riak dan sombong. Sifat kesederhanaan hendaklah diutamakan. Demikian juga wajib kita memelihara batas-batas berpakaian dan pergaulan supaya tidak melanggar syariat. Pada 1 Syawal kita diharamkan berpuasa.Hikamahnya adalah supaya semua umat Islam dapat berkongsi kegembiraan dan keceriaan pada hari kemenangan tersebut. Selepas 1 Syawal barulah kita dianjurkan untuk berpuasa sunat iaitu puasa enam hari dalam bulan Syawal. Di hari mulia inilah kita sepatutnya menunjukkan sikap prihatin terhadap anak-anak yatim, orang miskin dan mereka yang memerlukan bantuan. Sikap ini jangan dihadkan ketika bulan Ramadan sahaja tetapi di bulan-bulan yang lain juga.

Walaupun kita telah mengeluarkan zakat fitrah sebelum berhari raya tetapi kita tetap digalakkan membantu golongan tersebut dengan pelbagai pemberian atau sedekah yang boleh memberikan kegembiraan kepada mereka. Tamu yang datang ke rumah wajib dilayan dan dihormati dengan penuh kemesraan walaupun tamu itu berlainana agama dengan kita. Ini penting supaya mereka dapat melihat dan menikmati keindahan Islam. Semua amalan tersebut dapat memupuk kasih sayang, silaturahim, tolong menolong dan rasa persaudaraan sesama insan. Ia sekali gus dapat mewujudkan suasana keharmonian dalam masyarakat yang berbilang kaum seperti yang wujud di negara kita. Kesimpulan, Aidilfitri adalah masa terbaik untuk mempertaut kembali silaturahim, memperkukuh kembali hubungan serta perpaduan sesama umat Islam. Sewajarnyalah, kesan ibadah puasa ynag kita lakukan di bulan Ramadan itu dapat membangun dan menyuburkan nilai-nilai terpuji dalam diri kita yang diterjemahkan dalam kehidupan kita sepanjang hayat.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
29 OGOS 2011
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...