22 Oktober 2009

KARANGAN PELAJAR TERPILIH

SOALAN

Fenomena blog semakin mendapat perhatian sejak akhir-akhir ini di negara kita. Pelbagai jenis blog wujud di alam maya, ada blog yang cenderung kepada kebaikan dan tidak kurang pula yang membawa keburukan.

Bincangkan kebaikan dan keburukan kewujudan blog dalam konteks negara kita Malaysia.

JAWAPAN LENGKAP
Blog boleh ditakrifkan sebagai satu situs atau portal maya yang mencatat pandangan penulis blog dalam bentuk jurnal. Fenomena blog semakin mendapat perhatian sejak akhir-akhir ini selepas kejayaan para “blogger” mengubah pendirian masyarakat dalam Pilihan Raya Umum tahun 2008. Blog kini sudah menjadi media alternatif yang memberi pandangan tentang sesuatu isu daripada sudut yang berbeza. Blog juga dapat berfungsi sebagai sumber rujukan kepada masyarakat. Kita haruslah bijak dalam menilai pandangan penulis blog kerana ada maklumat yang disampaikan hanya untuk menjaga kepentingan orang yang tertentu sahaja. Jadi, kita harus membicarakan tentang kebaikan dan keburukan blog dalam konteks negara Malaysia.


Pada hemat saya, blog dapat menjadi sumber rujukan bagi sesuatu perkara. Penulis blog dapat mengutarakan pelbagai jenis isu. Kita ambil contoh blog yang berkaitan dengan kesihatan. Blog ini menerangkan tentang tip-tip dan petua untuk menjaga kesihatan daripada segi permakanan, senaman dan gaya hidup. Jadi pembaca blog tersebut dapat mengetahui cara yang betul dalam menjaga kesihatan mereka. Selain itu, blog yang bertemakan penulisan dapat menerangkan cara penulisan yang betul terutamanya kepada pelajat yang akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi. Tuntasnya, fungsi blog sebagai sumber rujukan tidak dapat disangsikan lagi.

Seterusnya, blog juga berfungsi sebagai medium untuk bertukar-tukar pendapat. Penulis blog megutarakan isu yang akan beliau bahaskan. Penulis blog yang lain juga akan memberi pandangan mereka tentang isu tersebut. Hal ini akan mengalakkan penulis blog untuk berfikir dengan kritis dan kreatif. Kesannya, kita dapat melahirkan masyarakat yang mempunyai daya pemikiran yang tinggi. Perkara ini selaras dengan seruan Perdana Menteri Malaysia yang ke-5 untuk melahirkan lebih ramai lagi modal insan yang berminda kelas pertama bagi menwujudkan masyarakat yang progresif. Jelaslah bahawa pertukaran pendapat para “blogger” dapat membentuk masyarakat yang memiliki tahap intelektual yang tinggi.

Selanjutnya, blog dapat mengalakan rakyat Malaysia untuk membaca. Tabiat membaca sangat penting dalam proses permatangan pemikiran masyarakat Malaysia amnya. Individu yang rajin membaca akan memperolehi pelbagai jenis informasi. Jadi mereka dapat menggunakan ilmu yang ada untuk dijadikan panduan hidup. Hal ini kerana penulis blog yang kreatif dapat menarik minat pembaca untuk membaca blog beliau. Kita sudah sedia maklum bahawa masyarakat yang membaca dapat melahirkan golongan intelektual yang ramai kerana membaca adalah nadi ilmu. Sudah terang lagi bersuluh, blog dapat menwujudkan masyarakat yang rajin membaca.

Pada pandangan saya, blog juga mempunyai keburukannya juga. Blog dapat memberi maklumat yang bias tentang sesuatu isu. Kita ambil contoh peperangan siber antara Malaysia dan Indonesia. Penulis blog yang tidak beretika akan menghasut rakyat di kedua-dua buah negara ini untuk membenci sesama sendiri. Kesannya, lebih ramai masyarakat yang mempunyai sentimen perkauman yang tinggi diwujudkan. Hal tersebut dapat mengeruhkan lagi ikatan silaturahim masyarakat dua serumpun ini. Situasi ini dapat digambar sebagai pisau yang ada di dapur, jika digunakan dengan niat yang elok maka hidangan yang lazat dapat disajikan. Jika niat penggunanya jahat maka binasalah jawabnya. Sesungguhnya, penulisan yang tidak beretika dapat membentuk masyarakat yang memiliki nilai yang negatif.

Selain itu, blog juga dapat melahirkan masyarakat yang baling batu, sembunyi tangan. Fenomena ini sering berlaku jika penulis blog tersebut memiliki niat yang bruk terhadap orang lain. Mereka akan menggunakan nama samaran untuk menjatuhkan imej seseorang. Mereka akan menyebarkan fitnah bahawa individu tersebut telah melakukan perkara yang terkutuk dan menjijikan. Kes ini sering berlaku untuk menjatuhkan imej artis atau ahli politik yang tertentu. Perkara seperti ini akan menjerat pembaca yang kurang matang dalam menilai sesuatu penulisan. Mereka akan percaya bahawa fitnah tersebut adalah nyata. Tegasnya, sikap baling batu, sembunyi tangan “blogger” yang tidak beretika dapat menjatuhkan imej individu lain.

Selanjutnya, pembaca blog akan membazirkan masa mereka dengan membaca blog picisan. Hal ini akan menyebabkan mereka akan lupa tentang tugasan dan tanggungjawab. Jadi kerja mereka kan berlambak dan ini akan mengganggu produktiviti mereka khusunya pekerja yang membaca blog pada waktu pejabat. Impaknya, sikap yang suka bertangguh akan membantutkan operasi sesebuah organisasi. Kita sudah sedia maklum bahawa masa itu emas. Jadi pembaca blog seharusnya bijak dalam menilai apa yang lebih penting untuk dilakukan pada masa yang tertentu. Terbuktilah bahawa pembaca blog akan membazirkan masa jika membaca pada waktu dan tempat yang tidak sesuai.

Konklusinya, blog merupakan serampang dua mata yang memiliki kebaikan dan keburukan yang tersendiri. Kita haruslah bijak dalam menilai sesuatu isu yang dibangkitkan dalam blog. Hal ini kerana tidak semua blog mempunyai penulis yang beretika. Hal ini kerana banyak garam, banyak udangnya, banyak orang, pelbagai ragamnya. Perkara ini selari dengan seruan Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 tentang gagasan Satu Malaysia yang bercogankan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Saya berharap fenomena blog dapat melahirkan individu yang berfikiran kreatif dan kritis untuk membina Negara bangsa yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
KARANGAN INI DIHASILKAN OLEH :
Mackartny Jampong Anak Ata, Tingkatan U6A1
JAWAPAN UNTUK SOALAN 1
PEPERIKSAAN PERCUBAAN 2
STPM 2009
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...