Rencana ini ditulis
oleh
Pengerusi Yayasan
Guru Malaysia Berhad dan
Ahli Panel Dialog
Nasional Pendidikan Negara.
"ERA kerajaan
mengetahui segala-galanya
telah berakhir. Kerajaan sedia turun ke bawah bertemu
rakyat untuk mendapatkan pandangan dan idea sebelum menggubal sesuatu dasar
atau peraturan."
Demikian ucapan Datuk
Seri Najib Tun Razak semasa melancarkan Laporan Awal Pelan Pembanguan
Pendidikan 2013-2025 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 11 September lepas. Tambah
beliau, Laporan Awal itu bakal memberi perubahan signifikan serta bersifat
lonjakan berganda kepada pendidikan negara dalam melahirkan modal insan
berkualiti. Beliau turut menggesa pemimpin semua peringkat berani mengetepi
politik daripada pendidikan dan membuat keputusan demi masa depan anak-anak
yang lebih baik, bukan untuk tujuan populis. Atas kesedaran tersebut
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah membentuk pasukan Panel Dailog
Nasional Pendidikan Negara untuk mengumpul pandangan masyarakat di seluruh
negara mengenai langkah-langkah terbaik bagi meningkatkan kualiti pendidikan.
Menteri Pelajaran,
Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan menerusi siri jelajah dialog pendidikan
sebanyak 7,039 syor diterima daripada hampir 12,000 peserta yang mengambil
bahagian selain 156 memorandum daripada pelbagai pertubuhan dan individu. Kata
beliau, selain rumusan yang disediakan oleh Panel Dailog Nasional diambil kira
juga pandangan panel penilai bebas tempatan dan antarabangsa dalam penyediaan
laporan tersebut. Kementerian juga turut mendapatkan input daripada kajian yang
dilakukan oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Bank Dunia dan institusi pendidikan tinggi awam
(IPTA) tempatan. Ternyata bahawa sebahagian besar daripada pandangan rakyat
telah diambil kira dalam menyediakan Laporan Awal itu. Namun demikian terdapat
juga beberapa isu yang sering dibangkitkan dalam sesi dialog telah ditolak
antaranya ialah meminta dikembalikan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains
dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Penolakan ini mungkin
disebabkan melalui kajian yang lepas memperlihatkan sebahagian besar murid
tidak dapat menguasai mata pelajaran itu dengan baik atau faktor kesediaan guru
dan mungkin kekurangan kemudahan terutama sekolah luar bandar serta pedalaman.
Tambahan pula saranan pihak UNESCO bahawa mata pelajaran tersebut lebih
berkesan jika diajar menggunakan bahasa ibunda. Namun demikian isu bahasa ini
dijawab dalam Anjakan Kedua yang memperakukan setiap murid mesti profesion
dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebelum meninggalkan bangku sekolah.
Bagi mengukuhkan penguasaan, semua guru bahasa Inggeris adalah terlatih dan
diwajibkan lulus Ujian Pencapaian Cambridge. Bagi memantapkan penguasaan maka
mata pelajaran Kesusasteraan Inggeris akan diperkenalkan di peringkat menengah.
Dalam Dialog Nasional
terdapat juga pandangan ekstrem misalnya mencadangkan dikembalikan semula
pengantar bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan kita. Mereka menyarankan
supaya sistem pendidikan di zaman kolonial digunakan semula kerana dikatakan
sangat berkesan melalui contoh kehidupan dan kejayaan yang mereka alami. Alasan
mereka amat mudah iaitu bahasa Inggeris adalah bahasa antarabangsa dan negara
akan maju jika semua rakyat berkemahiran dalam bahasa itu. Namun demikian
kebiasaannya cadangan itu akan dipatahkan melalui hujah yang lebih rasional
oleh peserta lain dalam siri dialog berkenaan.
Natijahnya sebahagian
besar rumusan Dialog Nasional telah diambil kira dalam menyediakan Laporan Awal
antaranya cadangan memulakan tahun persekolahan dari usia tujuh tahun kepada
enam tahun. Kanak-kanak diyakini telah bersedia untuk memasuki alam
persekolahan pada usia tersebut dan membolehkan mereka menamatkan persekolahan
lebih awal. Selain itu tempoh persekolahan wajib dinaikkan daripada enam tahun
kepada sebelas tahun. Ini bermakna pelajar wajib menamatkan persekolahan mereka
sehingga Tingkatan Lima. Adalah menjadi kesalahan dan ibu bapa boleh didakwa
jika tidak menamatkan persekolahan anak mereka seperti Kaedah Pendidikan Wajib
yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996 sekiranya dipinda Akta itu.
Pengenalan kepada
kaedah fast-track membolehkan pelajar yang mempunyai daya intelek tinggi
memasuki kelas yang lebih tinggi lebih awal jika dibandingkan dengan rakan
sebayanya. Selain itu untuk menyeragamkan penguasaan bahasa Melayu maka
kurikulum dan penilaian Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan bagi
mata pelajaran itu akan disamakan. Di samping itu Kelas Peralihan akan
dihapuskan menjelang 2017 bagi membolehkan tempoh persekolahan antara aliran
yang berbeza itu diselaraskan. Hampir semua dalam siri dialog peserta
mencadangkan diwujudkan Indeks Prestasi Utama (KPI). Menurut mereka KPI adalah
alat pengukur pelaksanaan paling berkesan yang dipraktikkan bagi menilai
pencapaian prestasi dalam sektor swasta. Hasilnya dalam Laporan Awal menegaskan
KPM akan menetapkan KPI kepada semua pegawai kumpulan pengurusan tertingginya
hingga kepada guru peringkat sekolah.
Langkah ini bagi
memastikan matlamat pelan pendidikan yang sarat dengan transformasi itu dapat
memberi impak besar kepada peningkatan kualiti pendidikan negara. Bagi
memastikan KPI dilaksanakan dengan berkesan akan diwujudkan Unit Penyampaian
Pendidikan khusus untuk memacu isu pelaksanaan, menguruskan komunikasi dengan
pihak berkepentingan dan mengumpul maklumat balas secara berterusan. Bagi
kepentingan rakyat selepas ini KPM akan mengadakan hari terbuka untuk
membolehkan masyarakat meneliti kandungan pelan itu. Mereka masih boleh
mendapatkan penjelasan dan mengemukakan maklumat balas kepada kerajaan khususnya
KPM. Sesungguhnya Dasar Pendidikan yang digubal ini adalah datangnya daripada
rakyat dan ditujukan kepada rakyat.
Sumber :
Utusan Malaysia
19 September 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan