18 Mac 2011

ERTI KASIH SAYANG DALAM SEBUAH IKATAN

Setelah menonton video di bawah, Cikgu Zul akui sebagai manusia yang punya perasaan, sedikit sebanyak memang tersentuh menyaksikan seekor anjing yang begitu setia menemani seekor anjing yang lain walaupun sedang berhadapan dengan situasi sukar iaitu ancaman Tsunami. Video ini membawa mesej yang tersirat kepada kita sebagai manusia yang mempunyai akal dan minda, betapa besarnya makna kasih sayang. Kasih sayang bukan harta, bukan wang, dan bukan barang yang boleh dipegang, digenggam, dan diletakkan setelah kita penat menatang atau memegang. Kasih sayang membawa makna yang mendalam dan tidak dapat digambarkan melalui kata-kata. Dengan adanya kasih sayang, kita akan berasa lebih selamat dan tenteram menjalani hidup seharian. Dengan kasih sayang kehidupan kita akan lebih sejahtera dan dilimpahi bahagia. Dengan kasih sayang nikmat Tuhan akan meresap ke dalam hidup kita. Kita akan menjadi lebih berjaya dan lebih dihormati jika kita selalu memberikan kasih sayang kepada setiap makhluk Allah di bumi ini. 


TERJEMAHAN KATA-KATA DALAM VIDEO INI KE DALAM BAHASA MALAYSIA

Kami berada di daerah Arahama. Kami melihat sepertinya ada anjing. Ya, memang ada anjing. Anjing itu nampak lelah dan kotor. Anjing itu pasti telah terjebak dalam kejadian tsunami. Anjing itu nampak sangat kotor.

- Anjing itu memiliki leher. Kami percaya anjing itu merupakan anjing kesayangan seseorang. Kelihatannya anjing itu memiliki rantai perak. Anjing itu nampak  gementar. Nampaknya anjing itu sangat takut.

- Oh, kelihatannya ada anjing lain. Kami ingin tahu apakah anjing yang baring itu sudah mati.

- Dimana?

- Di sana. Ada lagi seekor anjing sedang baring di sebelah kanan anjing yang duduk itu. Anjing itu nampak tidak bergerak. Kami tertanya-tanya. Kami ingin tahu apakah anjing yang seekor lagi itu baik-baik saja.

- Rupa-rupanya anjing itu melindungi anjing yang sedang baring itu

- Ya. Anjing itu memang melindungi anjing yang sedang baring itu . Itulah sebabnya anjing itu tidak mahu kita mendekati tempat itu. Anjing itu cuba untuk menjaga kita daripada pergi ke situ.

- Saya tidak boleh menonton ini kejadian seperti ini. Ini adalah sangat sukar untuk menonton. Saya sangat terharu dan sedih.

- Oh. Lihat. Anjing yang baring itu telah bergerak. Dia masih hidup. Saya sangat senang melihat bahawa anjing itu masih hidup.

- Ya! Ya! Anjing itu masih hidup.

- Kedua-dua ekor anjing itu terlihat amat lemah. Kita perlu kepada mendekati anjing-anjing itu untuk segera diselamatkan. Kami benar-benar ingin kedua-dua ekor anjing itu akan diselamatkan.

- Oh baik. Anjing yang baring itu telah mula bangkit.

- Sungguh menakjubkan bagaimana anjing-anjing itu telah selamat dari gempa bumi besar dan tsunami. Hanya yang menakjubkan sahaja yang mampu bertahan untuk melalui semua ini. 

SEMOGA ANDA MENGHAYATI DAN MEMAHAMI MAKNA KASIH SAYANG YANG TERSIRAT DI SEBALIK VIDEO INI. 

MANUSIA YANG TIADA KASIH SAYANG TIDAK BOLEH DISAMAKAN DENGAN BINATANG KERANA DARJATNYA LEBIH HINA DARIPADA BINATANG.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...