03 Julai 2012

ISU UMUM : SETIAP ORANG MESTI MEMAINKAN PERANAN MENYELAMAT MAS


Rencana ini ditulis oleh 
Amir Tan


Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) kini berada di persimpangan jalan. Masa depannya tergantung kepada dana yang diperoleh untuk membiayai kos operasinya masa kini dan seterusnya 'menyelamat' MAS daripada terus tenggelam dalam industri penerbangan komersil serantau dan global seandainya semua usaha yang dirancang menemui jalan buntu atau gagal. Inilah realiti yang dihadapi MAS sekarang. Untuk menyelamat atau memulihkan kedudukan MAS, ia dilaporkan memerlukan dana berjumlah RM9 bilion yang mungkin diperoleh daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) atau sumber-sumber lain yang belum pasti. Seandainya GLC dan GLIC bersedia membiayainya, maka pelan 'menyelamat' menjadi mudah dan melegakan para pelabur yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan MAS.

Angka RM9 bilion adalah sangat besar bagi sesuatu pelaburan. Namun, pelaburan itu mungkin menjadi wajar untuk menggiatkan operasi sebuah syarikat multinasional seperti MAS. MAS menjadi lambang penerbangan negara yang telah menebarkan sayapnya di ruang angkasa serantau dan antarabangsa selama lebih empat dekad lamanya. Dengan dipertaruhkan dana sebanyak itu ia mungkin berbaloi untuk 'menyelamat' dan seterusnya memastikan syarikat penerbangan nasional ini kekal beroperasi. Dalam dunia perniagaan tanpa mengambil kira apa jua bidangnya, untung dan rugi menjadi pertaruhan yang tidak dapat dielakkan. Banyak faktor yang menyumbang kepada kedua-dua senario itu. Antaranya ialah aspek pengurusan dan sumber tenaga manusia.

Selain daripada menerap sistem pentadbiran yang telus dan ikhlas, ia mesti didokong oleh sejumlah dana untuk membiayai kos operasi berskala besar, seperti yang dikehendaki MAS sekarang. MAS kini bukan sahaja terpaksa bersaing dalam penerbangan domestik dan antarabangsa. Syarikat-syarikat penerbangan multinasional antrabangsa seperti JAL, Qantas, KLM, Air France, Cathay Pacific, British Airways dan lain-lain tidak dapat tidak menjalankan 'perang harga' yang mungkin menjejaskan MAS kerana masalah modal yang dihadapinya sekarang. MAS juga tidak mampu mengatur usaha sama strategik akibat kelemahan itu. Mana mungkin syarikat yang untung mahu membantu yang rugi? Oleh kerana itu, MAS dilihat seperti bersendirian untuk keluar daripada permasalahannya. Mahu tidak mahu, MAS perlu mewujudkan pelan tindakannya sendiri tanpa bergantung kepada mana-mana pihak yang bersikap seperti seteru kepada MAS.

Wang adalah bukan segalanya walaupun sangat diperlukan oleh sesebuah syarikat. Ia juga sangat memerlukan sumber manusia yang jujur, ikhlas serta bersatu hati untuk membangun syarikat yang menjadi tempat mereka bernaung. Dalam hal ini, MAS mungkin beruntung kerana nilai-nilai ini telah diterapkan sejak MAS mula beroperasi. Lantaran itu, anggota Kesatuan Pekerja MAS (MASEU) yang mewakili 20,000 orang pekerja tidak banyak mencetuskan kerenah meskipun MAS berada dalam keadaan gawat. Ini adalah aset yang sangat berharga kepada MAS. Salah satu sebab tekanan terhadap operasi MAS ialah kenaikan harga bahan api yang semakin meningkat. Ditokok dengan kos pengurusan yang tinggi telah menyebabkan pendapatan MAS menyusut. MAS mengalami kerugian dari tahun ke tahun.

Di sebalik kesulitan ini, kewujudan MAS terus dipertahan oleh pasukan pengurusan yang berintegriti dan disertai dengan iltizam politik yang tinggi oleh pihak kerajaan. Namun, penghujung jalannya belum lagi cerah dan jelas sehingga kini. MAS mungkin akan menerima satu pasukan peneraju yang baru apabila RM9 bilion diperoleh. Pasukan ini pastinya memiliki iltizam yang lebih tinggi untuk melihat MAS kekal di persada syarikat penerbangan komersil antarabangsa. Selain itu, pasukan ini juga dipercayai akan membelanjakan dana yang diperoleh dengan cermat dan bijaksana. Dengan demikian, dana itu akan menjadi lebih berharga dan bermakna dari jumlah yang sebenarnya.

Dalam pelan 'menyelamat' ini pengurusan sekarang atau yang baru seharusnya memikirkan bagaimana harga tambang MAS lebih kompetitif tanpa mengorbankan keselesaan para penumpang. Pihak pengurusan MAS mungkin terlepas pandang, harga tambang domestik amat tinggi dan telah menyebabkan pelanggan lari dan membuat pilihan yang lain. MAS sewajarnya mengkaji tambang jarak dekat, seperti KL-Kota Bharu, KL-Pulau Pinang, KL-Kuantan, KL-Senai, KL-Alor Setar dan KL-Kuala Terengganu. MAS boleh menyediakan perkhidmatan yang asas sahaja tanpa menyediakan minuman sepanjang perjalanan ke destinasi-destinasi tersebut. Pengurusan MAS juga wajar memperkenalkan tambang murah dengan kadar berpatutan kepada 50 penumpang yang pertama (first 50 customers) bagi menggalakkan mereka menaiki pesawat MAS. Penumpang selebihnya perlu membayar tambang biasa, tetapi kompetitif harganya.

Untuk menjimatkan kos, MAS wajar menswastakan executive lounge di semua lapangan terbang domestik dan antarabangsa sebagai langkah berjimat cermat. Kos yang dibelanjakan untuk ruang itu mungkin boleh digunakan dan diserapkan ke dalam tambang domestik. Dengan langkah ini, MAS mungkin dapat memancing semula para pelanggan yang kian menjauhkan diri daripada penerbangan MAS semata-mata kerana harga tambang yang tinggi. Pihak pengurusan tidak boleh terlepas pandang bahawa budaya pengembara masa kini ialah memilih perkhidmatan yang murah dan baik. Dengan mengorbankan sedikit apa yang dikatakan keselesaan atau comfort, tambang MAS mungkin menjadi lebih kompetitif pada masa hadapan. Tidak mustahil mereka yang menjauhkan diri akan kembali menikmati perkhidmatan MAS secara lebih wajar dan adil.

Walau apa sahaja langkah atau tindakan 'menyelamat' MAS diatur dan dilaksanakan, MAS mesti dihindar daripada terjebak dengan isu kontroversi yang boleh melemahkan semangat mereka yang dipertanggungjawabkan. Semua pihak mesti memberi peluang kepada mereka menyusun strategi yang tepat dan selamat untuk membangun semula MAS sebagai syarikat penerbangan terunggul di rantau ini dan global. Rakyat sudah pastinya sayang dan cintakan MAS kerana ia telah berjaya memenuhi tanggungjawab sosialnya sejak mula diperbadankan. Rakyat sewajarnya memberi sokongan supaya MAS boleh meraih keuntungan dengan pelan-pelan terbarunya. Setiap orang mesti memainkan peranan 'menyelamat' MAS sebagai satu komitmen yang tidak boleh diabaikan. Nescaya dengan semangat ini, MAS akan kembali cemerlang dan unggul sepanjang zaman. Bagaimanapun, semua perkara itu tidak seharusnya mendorong peneraju syarikat mengambil mudah apabila diamanah mentadbir dan mengurus syarikat itu. Ia mesti dilakukan sejujur mungkin melalui strategi perniagaan iaitu pengurusan yang bersih.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
01 Julai 2012
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...