JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



13 November 2017

CATATAN CIKGU ZUL : PENGUNA BAYAR BEG PLASTIK RM0.20, DUIT ITU UNTUK SIAPA? BERKESANKAH STRATEGI INI?


Sewaktu saya pergi beli-belah di sebuah pasar raya di Sibu, saya bawa sebuah troli yang penuh dengan barangan yang dibeli. Semasa tiba di kaunter bayaran, tanpa bertanya juruwang terus ambil beg plastik dan scan harga beg plastik itu sebanyak RM0.20 sen. Saya tak kisah kerana bagi saya nilai itu mampu saya bayar dan saya memang maklum akan perkara itu. Kemudian, dia ambil lagi satu beg plastik dan scan lagi sebanyak RM0.20, maknanya harga untuk beg plastik meningkat jadi RM0.40. Apabila dia hendak scan lagi satu beg plastik maka saya pun bertanya awak kenakan caj untuk semua beg plastik ini ke, dik? Dia pun jawab, ya abang. Otak saya mula menjana keuntungan pasar raya itu daripada beg plastik sahaja dalam sejari. Jika ada 1000 beg plastik dikenakan bayaran dalam sehari maka keuntungan mereka adalah sebanyak RM200.00. Dalam tempoh sebulan keuntungan daripada beg plastik sahaja ialah RM6000.00. Jumlah ini cukup untuk mengaji 6 orang pekerja yang bergaji RM900.00 sebulan. Pasar raya ini mengenakan caj untuk beg plastik sebanyak 3 hari iaitu Sabtu, Ahad, dan Isnin. Ini bermakna purata keuntungan daripada beg plastik sahaja ialah RM600.00 untuk 3 hari. Bayangkan jumlah yang diperoleh dalam sebulan.

Jika tujuan kenakan caj RM0.20 untuk sehelai beg plastik bukan untuk memelihara dan memulihara alam sekitar moleklah kiranya dibatalkan tindakan ini. Lebih baik wajibkan pembeli membeli beg kitar semula.

Saya pernah juga beli-belah di pusat beli belah terkemuka di Kuala Lumpur yang turut mengenakan caj untuk beg plastik tetapi mereka cuma caj sekali sahaja sebanyak RM0.20. Pasar raya ini mengenakan caj RM0.20 untuk setiap beg plastik. Apakah ini dasar baharu? Jika dasar baharu, apakah caj yang diterima daripada beg plastik ini juga dikira sebagai pendapatan pasar raya itu atau jumlah itu dilenyapkan daripada kutipan cukai? Saya risau tahun depan pula beg plastik akan dikenakan caj GST sebanyak 6%. Saya amat kurang jelas dengan perkara ini. Apakah tujuan dan matlamat mengenakan denda sebegini. Jika semua pasar raya berbuat demikian saya cuma beranggapan tindakan ini bukan untuk mendidik pengguna tetapi lebih kepada keuntungan. Saya tidak kisah jika keuntungan yang diperoleh daripada caj beg plastik itu digunakan untuk membiayai program-program alam sekitar di kawasan setempat.

Membebankan Pengguna

Bagi orang berada dan mereka yang kaya raya, caj untuk beg plastik itu mungkin sedikit sahaja. Akan tetapi, bayangkan kalau orang yang berpendapatan rendah dan sederhana. Jika mereka membeli belah sebanyak 4 kali seminggu dan dikenakan caj sebanyak 10 kali maka mereka kena mengeluarkan sejumlah wang sebanyak RM2.00 untuk beg plastik sahaja. Jika seorang kita mungkin nampak sedikit. Jika 1000 orang, jumlahnya mencecah RM2000.00. Niat ini mungkin nampak baik pada asalnya tetapi tujuan dan matlamat kutipan itu mesti jelas. Jangan sampai menyusahkan pengguna yang dah sedia nazak. Pihak pengusaha kompleks beli-belah harus menjelaskan kepada juruwang tujuan duit itu dikumpul dan ke manakah duit itu disalurkan. Jika masuk ke poket sendiri, saya rasa hentikanlah program ini sebab tiada manfaatnya kepada pengguna dan alam sekitar! Lebih baik wajibkan pengguna beli beg kitar semula.

Cetusan Idea Pendidik Bangsa
Cikgu Zulkarnain Farihin

Sibu Sarawak

Tiada ulasan: