Rencana ini ditulis oleh :
ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan
Perakaunan dan Kewangan Pusat
Pengajian Perakaunan (SOA) dan
Felo Penyelidik, Institut Penyelidikan
Pengurusan dan Perniagaan (IMBRe) Kolej Perniagaan (COB) Universiti Utara
Malaysia.
Tiada siapa yang mampu menyatakan
dengan hujah-hujah jelas bahawa Malaysia telah mengamalkan diskriminasi kaum.
Walaupun ada yang memomokkan negara kita melaksanakan dasar yang seolah-olah
mengamalkan diskriminasi kaum minoriti, namun bukti jelas menunjukkan sesiapa
sahaja yang bergelar warganegara Malaysia telah mendapatkan keadilan saksama. Setiap
rakyat Malaysia dijaga kebajikannya. Yang miskin dibantu, yang kaya pula
sentiasa diberi peluang untuk menambah kekayaan. Dasar afirmatif Malaysia tidak
pernah merugikan sesiapa. Yang membezakan Malaysia dan negara lain adalah
penduduk majoriti Malaysia adalah golongan yang perlu dibantu. Kebanyakan
mereka adalah golongan susah berbanding penduduk minoriti Malaysia. Mungkin ada
yang akan menyamakan dasar sedia ada seolah-olah dasar Apartheid, namun kalau
kita lihat dan teliti secara mendalam, dasar itu telah meminggirkan golongan
majoriti yang serba miskin di Afrika Selatan suatu ketika dahulu. Golongan
minoriti menindas golongan majoriti melalui dasar Aparteid. Di Malaysia,
golongan majoriti tidak pernah menindas golongan minoriti, malahan golongan
minoritilah yang menguasai kekayaan ekonomi berbanding golongan majoriti.
Meskipun kuasa politik berada di
tangan golongan majoriti, golongan minoriti diberi peluang seluas-luasnya untuk
memperkasakan kaum masing-masing. Sebagai contoh, mana ada negara di dunia ini
yang mengamalkan sistem pendidikan vernakular kecuali di Malaysia? Sebab itulah
kita lihat, saban hari generasi muda Malaysia semakin terpisah mengikut kaum. Di
negara-negara lain, mereka mengetahui implikasi besar terhadap negara dengan
mengamalkan dasar sistem pendidikan vernakular, iaitu generasi muda yang
berbilang kaum apabila dewasa nanti tidak akan mengenali satu sama lain. Jika
tidak dicegah dari awal boleh membawa bencana kepada negara. Perpaduan rakyat
bagi sesebuah negara banyak bergantung pada sistem pendidikan. Anak-anak muda
yang berbilang kaum wajar dididik di bawah satu bumbung agar memahami antara
satu sama lain. Mana mungkin mereka ini memahami satu sama lain, jika tidak
pernah bercakap sesama sendiri. Maka, sesuatu yang tidak mengejutkan apabila
terdapat generasi muda yang tidak boleh bertutur dan menulis bahasa Melayu.
Bayangkan, jika masalah bahasa pun tidak boleh diatasi, bagaimana mungkin untuk
mengenali satu sama lain secara mendalam?
Dua perkara ini iaitu sistem
pendidikan sekolah kebangsaan dan bahasa Melayu perlu diperkasakan oleh
kerajaan. Tindakan perlu dilakukan dengan tegas tanpa ragu-ragu. Kerajaan perlu
melihat kesan positif dalam jangka masa panjang. Sebagai negara berbilang kaum,
Malaysia memerlukan satu sistem pendidikan yang membolehkan semua kaum bergaul
sesama sendiri. Perkasakan sistem pendidikan sekolah kebangsaan terlebih dahulu
berbanding sistem pendidikan vernakular kerana ia merupakan keutamaan
tertinggi. Begitu juga, bahasa Melayu wajar dimartabatkan dalam semua aspek
kehidupan rakyat Malaysia. Kepada ahli-ahli politik dan ahli-ahli perniagaan
usahlah malu untuk bercakap dalam bahasa Melayu. Negara tidak akan rugi jika
sekiranya bahasa Melayu dimartabatkan dalam semua aspek kehidupan. Malahan,
orang asing akan menyanjung tinggi Malaysia kerana mementingkan bahasa sendiri
berbanding bahasa asing. Banyak negara yang lebih maju di Malaysia seperti
Perancis, Jepun dan Jerman tidak ragu-ragu memartabatkan bahasa mereka.
Kenapa kita sendiri luntur kewibawaan
dalam memperkasakan bahasa Melayu? Di manakah jati diri kita? Malang sekali
kerana bahasa Melayu merupakan bahasa yang cukup hebat di dunia, tetapi kita
sendiri lebih berasa bangga bercakap dalam bahasa asing di tanah air sendiri.
Tidakkah kita sedar, bahasa juga memainkan peranan yang cukup penting dalam
perpaduan rakyat dan juga dalam memajukan ekonomi negara? Selain dasar sistem
pendidikan sekolah kebangsaan dan memartabatkan bahasa Melayu, rakyat Malaysia
juga perlu belajar menerima satu sama lain. Sebelum ini, kita lebih
bertoleransi satu sama lain tetapi untuk memastikan keutuhan perpaduan rakyat
Malaysia, penerimaan adalah tunjang kepada perpaduan kaum. Sebagaimana sebuah
keluarga, masing-masing menerima satu sama lain. Mustahil keluarga tersebut
bersatu dan hidup harmoni sekiranya tidak dapat menerima satu sama lain. Baik
adik beradik mahupun ibu bapa, keluarga yang bahagia akan tergambarlah suasana
keceriaan, bertimbang rasa dan saling hormat menghormati satu sama lain serta
mengetahui hak masing-masing.
Mereka tidak akan mengambil hak orang
lain kerana dipupuk untuk menerima hak masing-masing tanpa menyentuh hak yang
lain. Masing-masing menjaga perasaan lain agar hati dan perasaan tidak terguris
sama sekali. Penerimaan sebeginilah yang patut diamalkan oleh rakyat Malaysia
agar sentiasa bersatu. Sebagai satu keluarga besar, rakyat Malaysia hanya boleh
disatukan secara menyeluruh kalau masing-masing menerima satu sama lain. Jangan
terlalu tamak untuk mengambil hak orang lain, kononnya itu hak kita. Kita juga
yang akan berasa kurang selesa, jika sekiranya orang lain pula mengambil hak
kita. Justeru, belajarlah menerima satu sama lain dan asasnya telah ditunjukkan
oleh nenek moyang kita sejak merdeka lagi. Mereka sebenarnya telah banyak
membantu memikirkan masa depan kita. Itulah sumbangan terbesar mereka kepada
kita untuk memastikan zuriat mereka bersatu padu setiap masa dalam sebuah
keluarga yang besar.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
21 Ogos 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan