02 Julai 2012

ISU ALAM : KISAH MISTIKAL BUAYA SARAWAK


Rencana ini ditulis oleh :
Johardy Ibrahim


Seminggu ini cerita buaya Sarawak menjadi FAQ (Soalan Kerap Ditanya), menenggelamkan peristiwa kekalahan Jerman kepada tandukan Mario Balotelli, atau kes serangan 'pengganas upahan' ke atas bangunan Kedutaan Malaysia di Jakarta gara-gara berebut hak pemilikan tarian Tor Tor yang mereka sendiri tidak peduli pun selama ini. Kisah buaya Bujang Seblak (nama diambil daripada sungai kejadian) menjadi tajuk utama muka depan, sekali gus menyemarakkan semula legenda buaya makan manusia yang menjadi Godfather Sungai Batang Lupar di bahagian Sri Aman sejak 1980-an lagi. Sama seperti legenda Bujang Senang, kisah buaya Bujang Seblak ini diwarnai oleh kedua-dua elemen saintifik dan mistikal. Bujang Senang misalnya, walaupun telah diisytiharkan mati dan ada gambar mengiringi berita itu oleh Utusan Malaysia pada 22 Mei 1992, masih ada lagi yang mendakwa buaya raksasa itu sebenarnya, masih hidup dan dilihat berenang di sungai tersebut pada 2004. Jadi buaya mana yang ditumpaskan pada 1992?

Bujang Seblak pula, walau diumpan tetapi 'bijak' melepas diri dari jerat tetapi dua ekor buaya lain bersaiz sederhana telah sangkut. Dua ekor ini didakwa sebagai 'konco-konco'. Setakat ini, Bujang Seblak masih bebas dan penduduk percaya ia sememangnya wujud. Sekurang-kurangnya keluarga mangsa yang dibaham sudah melepaskan dendam mereka. Pembabitan dukun buaya dalam pemburuan spesies reptilia ini meningkatkan elemen mistik dan pantas menarik imaginasi pembaca. Kes Bujang Seblak ini membabitkan penduduk kampung Iban dan dukun Indet anak Sanabong adalah berketurunan Iban yang semestinya membaca mantera dalam bahasa Iban. Dalam setiap masyarakat, mesti ada seseorang yang memiliki kemahiran ini. Dukun seumpamanya ada di Semenanjung Malaysia malah di pulau Jawa dan Sumatera (tetapi tak perlulah 'klaim' profesion dukun buaya itu milik kita). Dukun ini menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri untuk berkomunikasi secara batin dengan buaya. Mereka seolah-olah memahami bahasa buaya atau apakah buaya itu mahir pelbagai bahasa?

Seorang zoologis tempatan ketika dihubungi berkata reptilia ini boleh hidup antara 50 tahun hingga 100 tahun. Dalam tempoh itu ia boleh membesar ke saiz luar biasa terutama spesies buaya air masin. Ia boleh membesar ke saiz 19 kaki (5.8 meter) hingga 23 kaki (7 meter) dan berat 1,100 hingga 1,360 kilogram. Satu catatan ditemui dalam Internet, buaya terbesar pernah dilihat pada 1920 sepanjang 33 kaki panjang (10 meter) dan dipercayai berusia 200 tahun. Oleh itu, bila ada saksi mendakwa Bujang Senang dan Bujang Seblak bersaiz sebesar kereta Kancil, ia tidak boleh dipinggirkan sama sekali. Masalahnya, buaya-buaya ini pandai menyorok tiap kali sesiapa membawa kamera. Zaman Twitter hari ini, akan pantas mencemuh jika tiada bukti Instagram. Maka berterusanlah ia sekadar menjadi mitos pada kebanyakan orang.

Hangat

Mengapakah cerita buaya ini menjadi topik yang hangat? Sementara kesugulan dan ketakutan yang dialami penduduk di Sungai Seblak berikutan kematian anggota keluarga akibat dibaham buaya, seharusnya dibaca dengan rasa simpati. Dan disebabkan elemen mistik membabitkan dukun buaya Indet yang menceritakan ia boleh 'memukau' buaya sebelum membunuh dua ekor, cerita ini dianggap mengagumkan dan berakhir dengan berita gembira. Hutang darah dibalas darah. Ada juga yang mengulas caj perkhidmatan memburu buaya sebanyak RM3,000 oleh beliau itu sebagai mahal. Saya rasa ia berpatutan. Tuai rumah panjang pun sanggup membayar lebih lagi kerana puas hati dengan tangkapan dua ekor buaya oleh Indet. Anda yakin apakah anda atau sahabat anda sanggup mengambil alih tugasnya memburu buaya di sungai Seblak? Mengikut logik, mana mungkin manusia boleh bertutur dengan buaya. Tetapi masyarakat kita tidak lekang daripada unsur mistik seumpamanya. Bagaimana lagi hendak menjelaskannya? Hujah seorang rakan semasa berbahas mengenai isu ini. Dia memberi contoh penyakit kayap yang 'terkena' padanya semasa menebas rumput di halaman rumah.

Semasa terkena katanya, ia seperti gigitan nyamuk tepat di bahagian dada ulu hati. Malam itu dia tidak dapat tidur disebabkan sakit yang mencubit-cubit dada dan didapati tiga bintik merah timbul. Selang beberapa jam ia menjalar ke kiri menuju ke ketiak kiri. Menjelang subuh, ibu mengesahkan ia kayap ular yang diyakini bila bertemu kembali ke titik permulaan boleh membawa maut. Awal pagi dia ke hospital dan diberi sejenis ubat semburan umpama gam yang mengekang kayap itu daripada merebak. Malam kedua kesakitan makin teruk. Ia mendorong ibunya meminta bantuan sepupu untuk membawa 'parang perang warisan keluarga'. Hari kedua, sepupu membawa parang. Petuanya ialah mengalirkan air ke parang yang kemudian ditadah ke dalam mangkuk. Air itu dibaca dengan ayat al-Quran dan disapu ke tempat kayapnya. Setelah disapu beberapa kali dalam tempoh 12 jam, kayap ular itu mati.

Senarionya ialah penyakit ini yang secara saintifik dinamakan shingles adalah sejenis virus yang juga menyebabkan demam campak, menggunakan ubat hospital gagal segera menyembuhkan tetapi 'parang perang' berhasil. Ramai daripada kita percaya kayap ular adalah sejenis penyakit kulit yang boleh 'dikirim' melalui alam mistikal atau sihir. Dalam konteks rakan itu, dia percaya dia telah berada di laluan 'sihir kayap' semasa menebas rumput secara kebetulan. Lintasan kata orang. Oleh kerana ia datang secara ghaib, penawarnya hendaklah mengikut kriteria tersebut dan ubat semburan hospital tidak akan menjadi. Lama juga hendak memikirkan kaitan antara mitos buaya ganas di Sarawak dengan kisah kayap ular ini. Terserah kepada anda untuk membuat rumusan masing-masing. Bagi saya, ia mudah. Berpegang pada prinsip segalanya dalam dunia ini adalah kerana Tuhan yang ad-din, kedua-dua kisah ini harus dibaca dengan hati terbuka dan sebagai bacaan ringan hari minggu anda.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
01 Julai 2012
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...