Rencana ini ditulis oleh :
Johardy Ibrahim
Seminggu ini cerita
buaya Sarawak menjadi FAQ (Soalan Kerap Ditanya), menenggelamkan peristiwa
kekalahan Jerman kepada tandukan Mario Balotelli, atau kes serangan 'pengganas
upahan' ke atas bangunan Kedutaan Malaysia di Jakarta gara-gara berebut hak
pemilikan tarian Tor Tor yang mereka sendiri tidak peduli pun selama ini. Kisah
buaya Bujang Seblak (nama diambil daripada sungai kejadian) menjadi tajuk utama
muka depan, sekali gus menyemarakkan semula legenda buaya makan manusia yang
menjadi Godfather Sungai Batang Lupar di bahagian Sri Aman sejak 1980-an lagi. Sama
seperti legenda Bujang Senang, kisah buaya Bujang Seblak ini diwarnai oleh
kedua-dua elemen saintifik dan mistikal. Bujang Senang misalnya, walaupun telah
diisytiharkan mati dan ada gambar mengiringi berita itu oleh Utusan Malaysia
pada 22 Mei 1992, masih ada lagi yang mendakwa buaya raksasa itu sebenarnya,
masih hidup dan dilihat berenang di sungai tersebut pada 2004. Jadi buaya mana
yang ditumpaskan pada 1992?
Bujang Seblak pula,
walau diumpan tetapi 'bijak' melepas diri dari jerat tetapi dua ekor buaya lain
bersaiz sederhana telah sangkut. Dua ekor ini didakwa sebagai 'konco-konco'.
Setakat ini, Bujang Seblak masih bebas dan penduduk percaya ia sememangnya wujud.
Sekurang-kurangnya keluarga mangsa yang dibaham sudah melepaskan dendam mereka.
Pembabitan dukun buaya dalam pemburuan spesies reptilia ini meningkatkan elemen
mistik dan pantas menarik imaginasi pembaca. Kes Bujang Seblak ini membabitkan
penduduk kampung Iban dan dukun Indet anak Sanabong adalah berketurunan Iban
yang semestinya membaca mantera dalam bahasa Iban. Dalam setiap masyarakat,
mesti ada seseorang yang memiliki kemahiran ini. Dukun seumpamanya ada di
Semenanjung Malaysia malah di pulau Jawa dan Sumatera (tetapi tak perlulah
'klaim' profesion dukun buaya itu milik kita). Dukun ini menggunakan bahasa
ibunda mereka sendiri untuk berkomunikasi secara batin dengan buaya. Mereka
seolah-olah memahami bahasa buaya atau apakah buaya itu mahir pelbagai bahasa?
Seorang zoologis
tempatan ketika dihubungi berkata reptilia ini boleh hidup antara 50 tahun
hingga 100 tahun. Dalam tempoh itu ia boleh membesar ke saiz luar biasa
terutama spesies buaya air masin. Ia boleh membesar ke saiz 19 kaki (5.8 meter)
hingga 23 kaki (7 meter) dan berat 1,100 hingga 1,360 kilogram. Satu catatan
ditemui dalam Internet, buaya terbesar pernah dilihat pada 1920 sepanjang 33
kaki panjang (10 meter) dan dipercayai berusia 200 tahun. Oleh itu, bila ada
saksi mendakwa Bujang Senang dan Bujang Seblak bersaiz sebesar kereta Kancil,
ia tidak boleh dipinggirkan sama sekali. Masalahnya, buaya-buaya ini pandai
menyorok tiap kali sesiapa membawa kamera. Zaman Twitter hari ini, akan pantas
mencemuh jika tiada bukti Instagram. Maka berterusanlah ia sekadar menjadi
mitos pada kebanyakan orang.
Hangat
Mengapakah cerita
buaya ini menjadi topik yang hangat? Sementara kesugulan dan ketakutan yang
dialami penduduk di Sungai Seblak berikutan kematian anggota keluarga akibat
dibaham buaya, seharusnya dibaca dengan rasa simpati. Dan disebabkan elemen
mistik membabitkan dukun buaya Indet yang menceritakan ia boleh 'memukau' buaya
sebelum membunuh dua ekor, cerita ini dianggap mengagumkan dan berakhir dengan
berita gembira. Hutang darah dibalas darah. Ada juga yang mengulas caj
perkhidmatan memburu buaya sebanyak RM3,000 oleh beliau itu sebagai mahal. Saya
rasa ia berpatutan. Tuai rumah panjang pun sanggup membayar lebih lagi kerana
puas hati dengan tangkapan dua ekor buaya oleh Indet. Anda yakin apakah anda
atau sahabat anda sanggup mengambil alih tugasnya memburu buaya di sungai
Seblak? Mengikut logik, mana mungkin manusia boleh bertutur dengan buaya.
Tetapi masyarakat kita tidak lekang daripada unsur mistik seumpamanya.
Bagaimana lagi hendak menjelaskannya? Hujah seorang rakan semasa berbahas
mengenai isu ini. Dia memberi contoh penyakit kayap yang 'terkena' padanya
semasa menebas rumput di halaman rumah.
Semasa terkena
katanya, ia seperti gigitan nyamuk tepat di bahagian dada ulu hati. Malam itu dia
tidak dapat tidur disebabkan sakit yang mencubit-cubit dada dan didapati tiga
bintik merah timbul. Selang beberapa jam ia menjalar ke kiri menuju ke ketiak
kiri. Menjelang subuh, ibu mengesahkan ia kayap ular yang diyakini bila bertemu
kembali ke titik permulaan boleh membawa maut. Awal pagi dia ke hospital dan
diberi sejenis ubat semburan umpama gam yang mengekang kayap itu daripada
merebak. Malam kedua kesakitan makin teruk. Ia mendorong ibunya meminta bantuan
sepupu untuk membawa 'parang perang warisan keluarga'. Hari kedua, sepupu
membawa parang. Petuanya ialah mengalirkan air ke parang yang kemudian ditadah
ke dalam mangkuk. Air itu dibaca dengan ayat al-Quran dan disapu ke tempat
kayapnya. Setelah disapu beberapa kali dalam tempoh 12 jam, kayap ular itu
mati.
Senarionya ialah
penyakit ini yang secara saintifik dinamakan shingles adalah sejenis virus yang
juga menyebabkan demam campak, menggunakan ubat hospital gagal segera
menyembuhkan tetapi 'parang perang' berhasil. Ramai daripada kita percaya kayap
ular adalah sejenis penyakit kulit yang boleh 'dikirim' melalui alam mistikal
atau sihir. Dalam konteks rakan itu, dia percaya dia telah berada di laluan
'sihir kayap' semasa menebas rumput secara kebetulan. Lintasan kata orang. Oleh
kerana ia datang secara ghaib, penawarnya hendaklah mengikut kriteria tersebut
dan ubat semburan hospital tidak akan menjadi. Lama juga hendak memikirkan
kaitan antara mitos buaya ganas di Sarawak dengan kisah kayap ular ini.
Terserah kepada anda untuk membuat rumusan masing-masing. Bagi saya, ia mudah.
Berpegang pada prinsip segalanya dalam dunia ini adalah kerana Tuhan yang
ad-din, kedua-dua kisah ini harus dibaca dengan hati terbuka dan sebagai bacaan
ringan hari minggu anda.
Pohon bersandar,
pohon cemara,
Menderu angin,
bergoyang dahan,
Jangan sekadar,
membaca sahaja,
Tulislah komen,
berilah cadangan.
Sumber
Utusan Malaysia
01 Julai 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan