Oleh
HAMDEN RAMLI
Berdasarkan
kajian persepsi awam ke atas Program Transformasi Kerajaan (GTP) oleh firma
perunding Frost & Sullivan menunjukkan ramai rakyat berpendapat usaha
membanteras rasuah yang ditetapkan di bawah program tiga tahun kerajaan itu
tidak berjalan seperti diharapkan. Usaha tersebut dikatakan tidak berkesan
walaupun angka-angka rasmi menunjukkan sebaliknya. Bagaimanapun, itu adalah
hakikat dan cabaran mengurangkan rasuah. Ia tidak semudah untuk membina ratusan
kilometer jalan mahupun rumah-rumah mampu milik. Sifatnya yang abstrak
menyebabkan hasilnya bukan sahaja sukar untuk dinilai tetapi terdedah kepada
pelbagai persepsi. Angka yang positif adakalanya dinilai sebagai negatif,
manakala angka negatif yang sepatutnya menggambarkan kejayaan dilihat sebagai kegagalan.
Seperti
ditegaskan Pengarah Bahagian Pemantauan dan Penyelarasan Bidang Keberhasilan
Utama Negara (NKRA) Rasuah, Datuk Hisham Nordin, rasuah tidak boleh dinilai
dengan statistik. ''Jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak
tangkap orang, kita dikatakan tidak buat kerja sedangkan keadaan itu mungkin
berlaku kerana gejala rasuah tidak ada atau sudah menurun. Manakala, jika
tangkapan tinggi pula dilihat sebagai gejala rasuah semakin serius sedangkan
pada masa sama ia boleh dinilai sebagai keberkesanan dan kecekapan anggota SPRM
memerangi rasuah," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini. Hakikatnya
rasuah tidak mudah dibanteras. Konflik dan cabaran bukan hanya pada persepsi
tetapi ia merentasi semua perkara bermula daripada usaha mendapatkan tips-tips
berlakunya rasuah, risikan, siasatan, proses mendapatkan bukti dan pendakwaan.
Malah
dalam aspek teknikal perundangan, kes rasuah sangat rumit. Sebagai contoh kes
jenayah membabitkan dadah, dadah tersebut boleh menjadi bukti kukuh bagi
mensabitkan kesalahan jika berada dalam tangan tertuduh tetapi bagi kes rasuah,
wang rasuah yang ada pada tertuduh tidak boleh dijadikan bukti kukuh
mensabitkan berlaku kesalahan rasuah kerana banyak lagi aspek lain perlu
diambil kira. Itu belum diambil kira cara rasuah hari ini berlaku, bukan macam
dahulu. Hari ini dengan menekan butang, wang sudah berpindah milik tanpa
disedari. Menjejak perjalanan wang pula memerlukan kemahiran forensik tinggi. Semua
kesukaran itu bagaimanapun bukan alasan untuk mengalah, jauh sekali berdiam
diri. Sebaliknya cara dan strategi baru dicari, kelemahan yang ada diperbaiki
manakala peluang-peluang bagi membolehkan rasuah berlaku perlu sentiasa
ditutup.
Menurut
Hisham, persepsi negatif tidak seharusnya mempengaruhi semangat membanteras
rasuah kerana apa yang lebih penting adalah untuk memastikan segala inisiatif
dirancang dilaksanakan. Dalam hal itu, selaku individu bertanggungjawab
memastikan pelaksanaan NKRA Rasuah, beliau boleh berbangga kerana pada tahun
pertama pelaksanaannya, NKRA Rasuah telah mencapai kadar pencapaian sebanyak
121 peratus dan meningkat kepada 131 peratus pada tahun kedua. ''Maknanya kita
bukan sahaja berjaya melaksanakan semua pelan dirancang tetapi melebihi
sasaran. Sebagai contoh, kita rancang buat 10 perkara, tetapi kita telah
berjaya menyiapkan 13 perkara," katanya. Antara inisiatif yang
dilaksanakan termasuk memastikan perbicaraan kes rasuah boleh diselesaikan
dalam tempoh setahun, mewujudkan parameter surat sokongan dan pangkalan data
pesalah rasuah.
Selain
itu pengenalan portal MyProcurement dan MyPartnership berjaya meningkatkan
keberkesanan penyampaian kerajaan manakala pengenalan Akta Perlindungan Pemberi
Maklumat 2010 membuktikan keseriusan kerajaan memerangi rasuah. Turut berjaya
dilaksanakan penubuhan dan pengukuhan unit pematuhan, sistem pusingan kerja,
ganjaran dan pengiktirafan serta mengurangkan budi bicara melalui automosi. Hisham
berkata, penubuhan mahkamah khas rasuah juga disusuli dengan langkah melantik
hakim yang berpengalaman 15 tahun ke atas bagi mengendalikan perbicaraan. Katanya,
inisiatif yang dijalankan telah menyediakan satu kerangka pencegahan rasuah
yang berkesan. Inisiatif tersebut bukan sahaja mencetuskan kesan ketara tetapi
sedikit sebanyak mengubah keyakinan masyarakat terhadap usaha kerajaan
memerangi rasuah.
Berdasarkan
tinjuan Transparency International (TI) mengenai Barometer Rasuah Malaysia
menunjukkan peningkatan daripada 48 peratus pada 2010 kepada 49 peratus tahun
lalu. Selain itu tahap keyakinan juga meningkat dan sentimen umum berubah
menjadi bertambah baik.
Malah,
berdasarkan Indeks Pemberi Rasuah TI menunjukkan Malaysia berada pada kedudukan
ke-15, sebaris dengan Hong Kong yang dikenali sebagai antara negara paling
tegas memerangi rasuah serta memiliki undang-undang rasuah paling komprehensif.
Kejayaan juga boleh diukur dengan perubahan yang berlaku di jabatan lain
seperti Jabatan Kastam dan Eksais Diraja yang pertama kali berjaya mengutip
hasil melebihi RM30 bilion tahun lalu. Selain usaha gigih pegawai dan anggota
jabatan itu, langkah- langkah memerangi rasuah yang dijalankan sejak tiga tahun
lalu bagi menutup ruang bagi berlakunya rasuah turut menyumbang kepada kejayaan
tersebut. Hisham berkata, tindakan ke atas syarikat dan membanteras rasuah
besar termasuk membabitkan pembiayaan politik merupakan antara inisiatif utama
yang bakal dilaksanakan di bawah fasa kedua pelaksanaan NKRA rasuah.
Turut
diberikan keutamaan ialah pemurnian dan penambahbaikan ke atas Akta Pencegahan
Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA). Katanya,
semua inisiatif tersebut dirancang dilaksanakan di bawah Program Transformasi
Kerajaan Kedua (GTP2) tahun depan dan untuk itu sesi perbincangan di bawah satu
makmal khas membabitkan pegawai daripada pelbagai jabatan telah diadakan
baru-baru ini. ''Sebelum ini, jika berlaku rasuah, hanya individu dikenakan
tindakan manakala syarikat terlepas kerana di bawah Akta SPRM tidak menyatakan
dengan jelas perkara ini. Sedangkan, kesalahan (rasuah) dilakukan untuk
syarikat dan yang untung syarikat tetapi apabila kena, syarikat tidak mengaku
dan mudah terlepas. Ini yang akan kita perbetulkan supaya syarikat atau sektor
korporat juga mempunyai tanggungjawab," katanya.
Hisham
menambah, bagi memerangi rasuah syarikat, pihaknya merancang menjadikan Akta
Rasuah United Kingdom sebagai rujukan dan penanda aras. Mengenai rasuah politik
pula beliau berkata, perkara tersebut telah dimasukkan di bawah GTP1, namun
pelaksanaannya kurang berkesan. ''Oleh itu kita berharap makmal kali ini akan
membincangkan lebih mendalam mengenai hal itu dan mengenal pasti langkah- langkah
yang boleh diambil bagi menjayakan inisiatif berkenaan," ujarnya. Hisham
berkata, penglibatan elemen rasuah dan pecah amanah dalam aktiviti penggubahan
wang haram pula salah satu sebab mengapa AMLATFA perlu dilihat semula. Katanya,
bagi menambah baik akta tersebut pihaknya akan menjadikan Akta Amalan Rasuah
Luar Negara (FCPA) Amerika Syarikat sebagai rujukan dan penanda aras. Sementara
itu selari dengan pindaan ke atas Akta Penerbitan dan Percetakan, pihaknya juga
akan meneliti tahap ketelusan yang boleh diberikan dalam kebebasan maklumat
berkaitan penyenaraian aset individu-individu penting. ''Kita akan
membandingkannya dengan undang-undang yang sama di seluruh dunia," katanya
sambil menambah usaha memerangi rasuah tidak pernah berhenti walaupun persepsi
terhadapnya kerap tidak memberansangkan.
Sila
berikan komen anda. Terima kasih.
Sumber
:
Utusan
Malaysia
24
April 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan