Oleh Norliza Abdullah
24 MAC 2011
BERITA HARIAN
Pengumuman Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd Ghafar Mahmud mengenai peningkatan prestasi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu sebagai yang terbaik bagi tempoh empat tahun pastinya membanggakan semua pihak, termasuk Kementerian Pelajaran. Keputusan itu sekali gus mencerminkan sistem peperiksaan kendalian Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) berjaya melahirkan insan berilmu. Pengumuman SPM semalam melengkapkan ketiga-tiga keputusan peperiksaan awam tahun lalu bermula Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR), semuanya mencatatkan peningkatan membanggakan. Abd Ghafar mengumumkan seramai 9,239 calon mendapat keputusan dengan gred cemerlang (A+, A dan A-) dalam semua mata pelajaran tahun lalu berbanding 7,987 calon pada 2009 iaitu peningkatan seramai 1,252 calon.
Perangkaan itu sudah cukup membuktikan kewibawaan LPM dalam menguji keupayaan sejumlah 467,970 calon dengan baik berdasarkan standard aras peperiksaan sebenar. Kecemerlangan akademik menerusi pencapaian peperiksaan saja tidak mencukupi dalam usaha kerajaan melahirkan generasi seimbang yang cemerlang akademik dan pembangunan sahsiah. Menyedari pentingnya modal insan seimbang, LPM menerusi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) mulai tahun ini, sudah memulakan sistem pentaksiran berasaskan sekolah (PBS). Sistem ini merangkumi proses penilaian murid berasaskan empat elemen iaitu Tahu, Faham, Boleh Buat dan Beradab. Ciri Beradab pula dibahagikan kepada dua iaitu Adab Terpuji dan Adab Mithali. Kedua-dua ciri itu diberi perhatian serius bertujuan memupuk nilai murni dalam diri individu pada peringkat sekolah. Sistem itu dilaksanakan kerana pencapaian individu dalam peperiksaan bersifat objektif kerana ia boleh dinilai berdasarkan perangkaan mengikut gred.
Berlainan pula dengan proses menilai sahsiah pelajar kerana ia lebih bersifat subjektif. LPM kini sudah selesai menyediakan satu garis panduan khas pelaksanaan PBS untuk peringkat sekolah menengah dan diharap dapat dilaksanakan secepat mungkin. Penyediaan garis panduan secara bersepadu penting supaya setiap sekolah mendapat satu ketetapan standard dan pelajar dinilai secara standard dan memenuhi ketetapan sedia ada. Garis panduan standard itu juga sekali gus menangkis anggapan sesetengah pihak, terutama dalam kalangan ibu bapa mendakwa penilaian itu dikhuatiri mewujudkan ketidakadilan tindakan guru ketika membuat penilaian. Ramai guru mengakui sistem pendidikan negara menerusi kaedah peperiksaan sudah berjaya. Kejayaan LPM itu menjadi cabaran baru kepada warga pendidik dalam memastikan kecemerlangan akademik yang diperoleh seimbang.
Keseimbangan itu penting dalam melahirkan modal insan cemerlang bagi memenuhi tuntutan Dasar Pendidikan Negara. Sebagai penyedia dasar, kementerian yakin pelaksanaan PBS sepenuhnya hingga ke peringkat menengah dapat memenuhi keperluan itu. Abd Ghafar juga memaklumkan peningkatan prestasi sekolah adalah hasil daripada pendekatan ‘Tawaran Baru’ kementerian dan sekolah. Tidak dinafikan secara kasarnya, perkongsian pintar itu memang membuahkan hasil kerana pihak pengurusan sekolah dijanjikan dengan ganjaran jika usaha mereka melonjakkan kecemerlangan sekolah. Pengetua dijanjikan ganjaran RM7,500, diikuti lima peratus daripada jumlah keseluruhan guru sekolah berkenaan menerima RM1,800. Baki guru lain mendapat RM900. Petugas sokongan seperti kerani diberi imbuhan setimpal.
Tanpa disedari kerjasama pintar itu menimbulkan pelbagai tekanan terutama kepada pelajar yang terpaksa memenuhi tuntutan sekolah untuk terus cemerlang. Guru terpaksa mengorbankan masa mengisi keperluan menjayakan pelbagai program sekolah. Timbul bebanan hingga guru terpaksa mengorbankan masa bersama keluarga semata-mata memenuhi tuntutan kerjaya membim-bing anak bangsa hingga mengenepikan perhatian kepada anak dan keluarga. Apa saja penilaian ditetapkan pada peringkat sekolah, pastinya mereka akan mengambil kira pencapaian akademik sebagai penanda aras kejayaan. Apabila wang dijadikan sasaran, pastinya niat awal melahirkan modal insan cemerlang sahsiah dan akademik tidak mencapai objektif sepenuhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan