Malaysia taasub ukur kecemerlangan anak melalui peperiksaan
Oleh Mohd Amin Jalil - Jun 26,
2023 @ 3:37pm
bhpendidikan@bh.com.my
Kemerosotan pencapaian SPM baru lalu membuatkan ibu bapa dan guru runsing selain mengaitkannya dengan pemansuhan UPSR, pembatalan PT3.
Pemansuhan Ujian Pencapaian
Sekolah Rendah (UPSR) dan pembatalan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) sejak
2021 menimbulkan pelbagai polemik yang tidak berkesudahan dalam kalangan ibu
bapa sehingga kini. Ramai ibu bapa dan guru masih melihat UPSR sebagai
peperiksaan penting menilai prestasi murid dari Tahun Satu hingga Enam selain
kemampuan dan kebolehan murid menguasai 3M iaitu membaca, menulis dan mengira
di sepanjang berada di sekolah rendah, manakala PT3 sebagai penegasan
penguasaan pembelajaran di sekolah menengah.
Apatah lagi sebaik pengumuman
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2022 dibuat, 77.2 peratus pelajar gagal mencapai
keputusan yang baik, manakala 29,663 calon berdaftar tidak menduduki
peperiksaan itu. Ramai guru dan ibu bapa mula bersungut di media sosial apabila
pelajar sekolah menengah masih tidak tahu membaca selain kemasukan ke sekolah
berasrama semakin tidak berkualiti yang dikaitkan dengan pemansuhan UPSR.
Pensyarah Jabatan Pendidikan dan Sains Teknikal, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Othman Talib, berkata membicarakan soal pendidikan memerlukan masa yang panjang untuk melihat kesannya. Katanya, beberapa negara maju seperti Finland, meletakkan peperiksaan itu sebagai sebahagian sahaja daripada proses, tetapi bukan keutamaan. Belajar itu hanya untuk mengetahui dan menilai kebolehan akademik pelajar serta kemahiran-kemahiran yang lain. Isu kenapa UPSR dan PT3 itu dimansuhkan adalah kerana ketaasuban Malaysia menghasilkan pelajar cemerlang dalam bentuk peperiksaan. Masyarakat kita terutama ibu bapa di negara ini mempunyai pemikiran sebegitu dan melihat kecemerlangan murid masih bergantung kepada peperiksaan.
Pemikiran sebegitu adalah sempit kerana falsafah
pendidikan tidak menyebut soal peperiksaan sebaliknya menekankan kepada aspek
membina potensi individu pelajar secara jasmani, emosi, rohani dan intelektual.
Walau bagaimanapun, disebabkan masyarakat kita mempunyai pemikiran yang bergantung kepada peperiksaan, manakala anak-anak belum biasa dengan situasi dan hasrat untuk membina potensi individu, pemansuhan dan pembatalan UPSR serta PT3 masih menimbulkan konflik. Apatah lagi, pemansuhan UPSR dan pembatalan PT3 itu dibuat dalam keadaan tergesa-gesa tanpa pengisian yang komprehensif. Walaupun usaha pembangunan murid secara holistik dibuat melalui pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), namun dipercayai guru-guru belum bersedia melaksanakan inisiatif berkenaan. Selain itu kita berhadapan faktor seperti prasarana di negara ini tidak setaraf seperti di negara maju yang hanya menempatkan jumlah murid dalam satu-satu kelas itu antara 20 hingga 25 murid.
Di
Malaysia, satu bilik darjah pula muridnya mencecah sehingga 40 hingga 45 orang
murid.
Jika mahu membuat perbandingan
antara sistem sekolah di negara ini dan luar negara terdapat banyak perbezaan.
Misalnya ada negara mengamanahkan satu kelas kepada seorang guru yang mengajar
beberapa subjek. Ia membolehkan guru itu melihat potensi murid terutama dari
segi kemanusiaan dan celik huruf. Mereka juga memberi penekanan kepada subjek
utama seperti bahasa, Matematik dan Sains, manakala mata pelajaran lain
diletakkan di bawah subjek sosial sains. Murid hanya belajar sedikit mengenai
Sejarah, Geografi dan beberapa subjek lain yang hanya diselia oleh seorang
guru. Namun begitu , di negara ini, murid belajar sehingga lapan dan 10 subjek,
jadi apabila tiada peperiksaan, murid akan hilang minat dan keliru apa
sebenarnya mereka hendak buat. Sebenarnya, kita kena sedar sekolah rendah
adalah tempat membina potensi dan memupuk asas serta minat murid dalam
pendidikan. Jadi, seharusnya mereka tidak diberikan penekanan kepada aspek
untuk mendapat skor A. Keputusan pemansuhan UPSR dan pembatalan PT3 seharusnya
dibuat dengan persiapan yang rapi. Jadi, KPM perlu merangka pendekatan
progresif termasuk memberi ruang kepada guru mendidik murid dengan cara
sendiri. Misalnya, memberi penekanan kepada aspek penguasaan 3M tetapi dengan
kaedah daripada guru itu sendiri.
Sementara itu Pensyarah Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Dr Mazarul Hasan Mohamad Hanapi menyifatkan keresahan ibu bapa amat difahami. Analisis keputusan SPM 2022 meskipun ada peningkatan tetapi juga merekodkan penurunan misalnya kadar murid yang memperoleh sijil. Hal ini katanya membuat ibu bapa mahu UPSR dan PT3 dikembalikan kerana pemansuhan dan pembatalan kedua-dua peperiksaan itu dipercayai menjadi punca murid bersikap acuh tak acuh untuk belajar kerana tiada sasaran hendak dikejar. Murid tidak mempersiapkan diri dengan pelajaran kerana tiada peperiksaan sekali gus motivasi untuk belajar juga menurun. Apatah lagi Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang diguna pakai kini turut memberi kebimbangan kepada ibu bapa terutama tahap intelektual anak-anak Sememangnya pembelajaran masa kini bersifat lebih holistik namun, satu peperiksaan besar mesti diwajibkan untuk mengukur tahap pembelajaran anak-anak.
Hal ini menyebabkan
ibu bapa malah sebahagian guru mula bimbang dan mendesak UPSR dan PT3
dikembalikan semula kerana bimbang nasib anak mereka yang seolah-olah menjadi
'lost generation' (generasi tiada hala tuju) akibat pasca COVID-19.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan