JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



27 Julai 2023

MALAYSIA TAKSUB UKUR KECEMERLANGAN ANAK MELALUI PEPERIKSAAN

Malaysia taasub ukur kecemerlangan anak melalui peperiksaan

Oleh Mohd Amin Jalil - Jun 26, 2023 @ 3:37pm

bhpendidikan@bh.com.my


Kemerosotan pencapaian SPM baru lalu membuatkan ibu bapa dan guru runsing selain mengaitkannya dengan pemansuhan UPSR, pembatalan PT3.

Pemansuhan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan pembatalan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) sejak 2021 menimbulkan pelbagai polemik yang tidak berkesudahan dalam kalangan ibu bapa sehingga kini. Ramai ibu bapa dan guru masih melihat UPSR sebagai peperiksaan penting menilai prestasi murid dari Tahun Satu hingga Enam selain kemampuan dan kebolehan murid menguasai 3M iaitu membaca, menulis dan mengira di sepanjang berada di sekolah rendah, manakala PT3 sebagai penegasan penguasaan pembelajaran di sekolah menengah.

Apatah lagi sebaik pengumuman Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2022 dibuat, 77.2 peratus pelajar gagal mencapai keputusan yang baik, manakala 29,663 calon berdaftar tidak menduduki peperiksaan itu. Ramai guru dan ibu bapa mula bersungut di media sosial apabila pelajar sekolah menengah masih tidak tahu membaca selain kemasukan ke sekolah berasrama semakin tidak berkualiti yang dikaitkan dengan pemansuhan UPSR.

Pensyarah Jabatan Pendidikan dan Sains Teknikal, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Othman Talib, berkata membicarakan soal pendidikan memerlukan masa yang panjang untuk melihat kesannya. Katanya, beberapa negara maju seperti Finland, meletakkan peperiksaan itu sebagai sebahagian sahaja daripada proses, tetapi bukan keutamaan. Belajar itu hanya untuk mengetahui dan menilai kebolehan akademik pelajar serta kemahiran-kemahiran yang lain. Isu kenapa UPSR dan PT3 itu dimansuhkan adalah kerana ketaasuban Malaysia menghasilkan pelajar cemerlang dalam bentuk peperiksaan. Masyarakat kita terutama ibu bapa di negara ini mempunyai pemikiran sebegitu dan melihat kecemerlangan murid masih bergantung kepada peperiksaan. 

Pemikiran sebegitu adalah sempit kerana falsafah pendidikan tidak menyebut soal peperiksaan sebaliknya menekankan kepada aspek membina potensi individu pelajar secara jasmani, emosi, rohani dan intelektual.

Walau bagaimanapun, disebabkan masyarakat kita mempunyai pemikiran yang bergantung kepada peperiksaan, manakala anak-anak belum biasa dengan situasi dan hasrat untuk membina potensi individu, pemansuhan dan pembatalan UPSR serta PT3 masih menimbulkan konflik. Apatah lagi, pemansuhan UPSR dan pembatalan PT3 itu dibuat dalam keadaan tergesa-gesa tanpa pengisian yang komprehensif. Walaupun usaha pembangunan murid secara holistik dibuat melalui pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), namun dipercayai guru-guru belum bersedia melaksanakan inisiatif berkenaan. Selain itu kita berhadapan faktor seperti prasarana di negara ini tidak setaraf seperti di negara maju yang hanya menempatkan jumlah murid dalam satu-satu kelas itu antara 20 hingga 25 murid. 

Di Malaysia, satu bilik darjah pula muridnya mencecah sehingga 40 hingga 45 orang murid.

Jika mahu membuat perbandingan antara sistem sekolah di negara ini dan luar negara terdapat banyak perbezaan. Misalnya ada negara mengamanahkan satu kelas kepada seorang guru yang mengajar beberapa subjek. Ia membolehkan guru itu melihat potensi murid terutama dari segi kemanusiaan dan celik huruf. Mereka juga memberi penekanan kepada subjek utama seperti bahasa, Matematik dan Sains, manakala mata pelajaran lain diletakkan di bawah subjek sosial sains. Murid hanya belajar sedikit mengenai Sejarah, Geografi dan beberapa subjek lain yang hanya diselia oleh seorang guru. Namun begitu , di negara ini, murid belajar sehingga lapan dan 10 subjek, jadi apabila tiada peperiksaan, murid akan hilang minat dan keliru apa sebenarnya mereka hendak buat. Sebenarnya, kita kena sedar sekolah rendah adalah tempat membina potensi dan memupuk asas serta minat murid dalam pendidikan. Jadi, seharusnya mereka tidak diberikan penekanan kepada aspek untuk mendapat skor A. Keputusan pemansuhan UPSR dan pembatalan PT3 seharusnya dibuat dengan persiapan yang rapi. Jadi, KPM perlu merangka pendekatan progresif termasuk memberi ruang kepada guru mendidik murid dengan cara sendiri. Misalnya, memberi penekanan kepada aspek penguasaan 3M tetapi dengan kaedah daripada guru itu sendiri.

Sementara itu Pensyarah Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Dr Mazarul Hasan Mohamad Hanapi menyifatkan keresahan ibu bapa amat difahami. Analisis keputusan SPM 2022 meskipun ada peningkatan tetapi juga merekodkan penurunan misalnya kadar murid yang memperoleh sijil. Hal ini katanya membuat ibu bapa mahu UPSR dan PT3 dikembalikan kerana pemansuhan dan pembatalan kedua-dua peperiksaan itu dipercayai menjadi punca murid bersikap acuh tak acuh untuk belajar kerana tiada sasaran hendak dikejar. Murid tidak mempersiapkan diri dengan pelajaran kerana tiada peperiksaan sekali gus motivasi untuk belajar juga menurun. Apatah lagi Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang diguna pakai kini turut memberi kebimbangan kepada ibu bapa terutama tahap intelektual anak-anak Sememangnya pembelajaran masa kini bersifat lebih holistik namun, satu peperiksaan besar mesti diwajibkan untuk mengukur tahap pembelajaran anak-anak. 

Hal ini menyebabkan ibu bapa malah sebahagian guru mula bimbang dan mendesak UPSR dan PT3 dikembalikan semula kerana bimbang nasib anak mereka yang seolah-olah menjadi 'lost generation' (generasi tiada hala tuju) akibat pasca COVID-19.

Tiada ulasan: