Kelemahan
ini amat ketara semasa pelajar diminta untuk berkomunikasi spontan semasa
temuduga ataupun memberikan pendapat tentang sesuatu isu yang berfokus kepada
satu tajuk. Pelajar tidak dapat memberikan isi yang tepat dan membincangkan
sesuatu isi dengan menghuraikan isi itu berserta bukti dan contoh yang
meyakinkan. Mereka kelihatan sangat tidak yakin dan mengelabah atau berhenti
bercakap dalam tempoh yang lama untuk memikirkan idea yang seterusnya. Apabila
kita meminta mereka menjawab soalan, jawapan yang diberikan dalam ayat yang
tergantung dan tidak jelas. Cuba perhatikan jawapan lima orang pelajar ini
apabila saya meminta pendapat mereka tentang persoalan, "Mengapakah mereka
perlu belajar bersungguh-sungguh?"
Nawi:
Supaya kita pandai cikgu! (Nada menjerit)
Ramlah:
Saya mahu masuk universiti, dapat kerja, beli rumah, beli kereta, melancong ke
banyak tempat.
Wahida:
Masa depan yang cerah. Saya nak jadi kaya. Ada pendapatan tetap, gaji tinggi,
rumah besar, kereta besar.
Eryanie:
Saya perlu belajar bersungguh-sungguh kerana saya mahu mencapai cita-cita untuk
menjadi seorang doktor. Saya merupakan anak sulung dalam keluarga. Saya tidak
mahu menghampakan ibu bapa saya yang telah bersusah payah membiayai
persekolahan saya. Saya mahu membahagiakan mereka hingga ke akhir hayat. Oleh
itu, dalam peperiksaan SPM saya membuat sasaran 10A+ supaya mereka berasa
gembira dan bangga mempunyai anak seperti saya. Dengan keputusan yang cemerlang
itu, saya akan memohon tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam. Doakan saya berjaya
Cikgu.
Pelajar
yang menjawab seperti Nawi, Ramlah, dan Wahida amat banyak bilangannya. Pelajar
yang menjawab seperti Eryanie tidak banyak dan mungkin tiada langsung.
Mengapakah keadaan ini terjadi? Puncanya ialah pelajar kita tidak dilatih untuk
berkomunikasi secara spontan. Mereka boleh menjawab dengan baik dalam
peperiksaan bertulis hingga memperoleh A+ tetapi gagal berkomunikasi dengan
matang, lancar dan meyakinkan. Budaya ibu bapa yang tidak suka berkomunikasi
dengan anak di rumah adalah punca. Situasi ini akan diburukkan lagi dengan
pengajaran dan pembelajaran di sekolah yang masih ditakuk lama, iaitu pelajar
mendengar guru bercakap. Guru tidak pernah memberikan peluang kepada pelajar
melakukan pidato spontan tentang apa-apa tajuk kerana sibuk mengejar masa untuk
menghabiskan sukatan pelajaran. Pihak pentadbir sekolah pula menekan guru untuk
fokus kepada peperiksaan hingga perancangan guru yang betul terpaksa diubah
suai. Pihak KPM, JPN dan PPD pula masih mengukur kejayaan sekolah dan pelajar
berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS) telah membarahkan lagi keadaan ini.
Natijahnya,
sejak sekolah rendah hingga tingkatan enam pelajar dididik menjawab soalan
peperiksaan. Aspek komunikasi dipinggirkan. Oleh sebab itu, apabila kita
melihat persidangan Parlimen, kita rasa kecewa dengan wakil-wakil yang kita
pilih. Mereka hanya tahu mencaci saksama sendiri dan saling membidas dengan
hujah yang menyentuh sensitiviti diri dan agama. Kita pun tiada kurangnya. Kita
selalu menyaksikan pergaduhan di kaunter jabatan kerajaan atau tempat bayaran
di kompleks beli-belah dan restoran makanan segera. Faktornya ialah kegagalan
kita mengajar kemahiran berkomunikasi secara spontan. Saya mudah tersentuh hati
apabila mendengar orang berbahasa dengan cara yang salah dan biadap tetapi
kerana hormat saya berdoa untuk sejukkan hati dan berharap suatu hari akan
hadir orang yang akan memberikan ilmu kepada mereka. Alangkah ruginya, belajar
tinggi-tinggi, pangkat teratas sekali, nama jadi sebutan di sana sini, tetapi
apabila tiba masa berkomunikasi hancur. Sibuk memuji diri atau bercerita
tentang buruk orang lain! Itulah kita sekarang ini! Saya selalu makan hati
berulam jantung apabila mendengar orang bercakap sekerat belut sekerat ular.
"
You know pelajaran ini important untuk your masa depan"
Cikgu
bercakap dengan pelajar! Apakah maknanya ini? Apakah impaknya kepada generasi
pada masa akan datang? Tepuk dada tanyalah selera!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan