26 Februari 2017

CATATAN CIKGU ZUL : IMEJ SESEBUAH SEKOLAH, HITAM PUTIH WARNANYA KITA YANG MENCORAKKAN. SIAPA KITA?


Sekolah merupakan institusi yang khusus untuk kita menimba ilmu secara formal. Seawal usia 5 tahun kita telah dihantar ke tadika oleh ibu bapa kita. Tujuannya hanya satu iaitu, mereka mahu kita menjadi insan yang berilmu kerana anak merupakan pelaburan yang paling bermakna bagi insan yang bergelar suami isteri. Semua ibu bapa di dunia ini menginginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Mereka mahu anak mereka belajar di sekolah yang terbaik. Mereka mahu anak mereka diajar oleh guru-guru yang terbaik. Mereka mahu anak-anak mereka mempelajari sesuatu yang terbaik. Itu impian mereka sebagai ibu bapa. Namun demikian, harapan tidak semestinya menjadi realiti. Kadang-kadang kita bermimpi untuk mengenggam seketul emas berharga, apabila terjaga kita sedar yang digenggam itu bukan emas tetapi telefon pintar yang tidak pernah terlepas dari tangan kita. Begitulah dengan impian jutaan ibu bapa di dunia ini, anak yang diharapkan menjadi doktor, jurutera, saintis, pilot, peguam, profesor, dan sebagainya tidak semuanya menjadi nyata. Ramai yang tersadung kaki setelah diuji di peringkat SPM, STPM, dan Universiti.

IMEJ SEKOLAH

Apabila anak berjaya mendapat banyak A dalam peperiksaan maka imej sekolah pun akan meniti dari bibir ke bibir masyarakat. Semua yang diperkatakan adalah yang baik-baik belaka. Cikgu di sekolah itu rajin. Pengetua sekolah itu tegas. Pelajar-pelajar di sekolah itu semuanya baik-baik. Walaupun dia tidak pernah menjejakkan kaki ke sekolah itu, dia mampu bercerita dari pagi hingga ke senja tentang kehebatan sekolah itu. Oleh itu, dia akan membantu sekolah itu menjadi popular dalam kalangan masyarakat setempat. Implikasinya, imej sekolah itu akan meningkat di mata masyarakat setempat. Pada tahun berikutnya, orang akan berduyun-duyun menghantar permohonan masuk ke sekolah itu. Inilah realiti yang memang terjadi dalam masyarakat kita. Penyakit ini bukan sahaja melibatkan sekelompok surirumah yang kerjanya hari-hari bercerita dengan jiran sebelah malah menular ke pejabat termasuklah dalam kalangan guru sendiri. Sindrom menghukum ini merupakan penyakit yang tiada penawarnya.

Apabila prestasi sesebuah sekolah itu jatuh atau tercorot dalam rangking yang dikeluarkan oleh pihak berwajib maka hal-hal negatif tentang sekolah tersebut akan menjadi tajuk utama para wartawan yang menghabiskan masa bersembang di kedai kopi. Mereka akan minum berpuluh-puluh cawan kopi untuk melayan cerita tentang guru malas, pelajar malas, pentadbir teruk, dan pelbagai lagi keburukan yang berjaya ditelanjangi oleh mereka. Pendek kata, semua yang buruk-buruk pada pandangan mata akan diungkit sehingga pintu pagar sekolah yang rosak pun dijadikan alasan prestasi teruk itu. Inilah dunia ciptaan masyarakat setempat. Secara tidak langsung, sembang kedai kopi ini akan merebak ibarat penyakit berjangkit sehingga beribu-ribu kilometer. Orang yang tidak pernah pergi ke sekolah pun percaya dan menyambung cerita kepada kelompok senasibnya. Cerita-cerita ini akan menutup segala yang baik tentang sekolah tersebut. Cerita-cerita ini pula akan diingat sehingga tujuh keturunan anak cucu mereka. Walaupun sekolah itu naik, namun kerana CPU yang ditanam di kepala mereka sudah ‘save’ yang buruk-buruk, maka buruklah yang terluah dari mulut mereka.

PERANAN IBU BAPA

Yang pelik dan yang ganjilnya, yang rancak mengutuk itulah yang menghantar anak-anaknya bersekolah disitu. Alasannya, tiada sekolah lain untuk saya menempatkan anak saya. Saya terpaksa hantar dia ke sini. Secara tidak langsung, dia termakan dengan fitnah dan cacian yang telah dia sebarkan selama ini. Tugasnya cuma satu sahaja, hantar anak ke sekolah dan apabila anak balik ke rumah dia buat tidak kisah. Dia tidak kisah sama ada anaknya hadir kelas tambahan atau tidak? Apabila anak minta supaya dihantar menghadiri kelas tambahan di sekolah, mereka tidak mahu. Alasannya, harga minyak naik. Yang lebih teruk lagi, cikgu pun turut terkena tempias kemarahan mereka wahal kelas tambahan itu diadakan untuk membantu anak mereka. Mereka juga tidak pernah memantau pergerakan anak-anak di luar waktu persekolahan. Anak-anak dibiarkan melepak sepanjang petang hingga ke malam. Mereka tidak pernah bertanyakan kepada anak tentang tugas-tugas yang diberikan oleh guru untuk disiapkan di rumah, sudah siap ke belum? Mereka tidak pernah menemani anak mengulang kaji pelajaran. Yang mereka tahu, apabila anak tidak duduk bersama-sama mereka menonton slot akasia di TV3, mereka akan memanggilnya supaya menonton bersama-sama.


Apabila dijemput menghadiri mesyuarat PIBG, ramai ibu bapa yang tidak pernah datang tetapi apabila anaknya melaporkan dia dihukum guru menyapu parit, langkahnya laju ke sekolah untuk mencari guru itu. Tujuannya untuk memarahi guru yang menghukum itu. Mereka tidak pernah terfikir hendak ke sekolah untuk bersembang tentang prestasi anak-anak mereka dalam bidang akademik dengan guru. Jemputan untuk hadir ke Hari Permuafakatan pun tidak dilayan. Sokongan kepada sekolah amatlah hambar dan tawar. Mereka hanya aktif apabila sesuatu yang buruk atau tidak dipersetujui berlaku. Itulah sikap ibu bapa pada zaman ini. Walaupun bukan semuanya bersikap begitu, tetapi realiti ini tidak boleh kita singkirkan dalam membicarakan imej sesebuah sekolah.

BEKAS PELAJAR

Peribahasa Melayu mengatakan tempat jauh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Bekas pelajar terutamanya yang sudah berjaya seharusnya datanglah melawat ke sekolah lama untuk bertanya khabar. Semua sekolah amat memerlukan sumbangan dan sokongan daripada bekas pelajar sekolah tersebut untuk menaikkan imej sekolah. Bekas pelajar yang sudah bekerja bolehlah menghulurkan ‘seringgit dua’ untuk membantu menceriakan kawasan sekolah. Kecerian kawasan sekolah amatlah penting untuk membina sebuah sekolah yang kondusif dan ceria bagi membangkitkan semangat belajar dalam kalangan anak-anak didik kita. Sekurang-kurangnya dengan sumbangan kita yang sedikit itu kita berjaya membangkitkan semangat kepada adik-adik kita yang masih tercari-cari arah tuju hidup mereka. Bagi bekas pelajar yang masih di universiti pula, tidak salah datang ke sekolah untuk memberikan ceramah motivasi kepada sekumpulan pelajar agar mereka lebih berdaya saing dan berkeyakinan untuk menjadi seperti diri kita yang telah berjaya.

Sebagai bekas pelajar kita harus menghindarkan diri daripada membicarakan sesuatu yang negatif tentang sekolah tempat kita belajar walaupun kita sudah tidak berada di situ lagi. Hal ini dikatakan demikian kerana kita lebih tahu tentang sekolah tempat kita belajar selama bertahun-tahun. Kita menjadi seperti hari ini kerana bertapa bertahun-tahun menuntut ilmu di sekolah itu. Walaupun kita bekerja sebagai kerani atau tukang cuci, kita harus ingat asal usul kita dan sejarah hidup kita bermula dari sekolah itu. Oleh itu, jika imej sekolah kita jatuh, kita jangan menghentaknya dengan kaki hingga tenggelam di dalam lumpur. Kita harus berusaha memapahnya dan merawat lukanya sehingga sembuh dan pulih kembali. Kita harus percaya kepada azimat yang selalu diperkata, hidup ini umpama roda, terkadang kita di atas, terkadang kita di bawah. Baik di atas mahupun di bawah, kita tetap memerlukan sokongan dan dukungan daripada orang terdekat untuk terus membantu kita terus gah dan gagah merentasi cabaran dan rintangan yang mendatang.

PERANAN PELAJAR

Pelajar merupakan tulang belakang kepada imej sesebuah sekolah, apatah lagi bagi sekolah yang mempunyai bilangan pelajar yang ramai, yakni melebihi 1500 orang ke atas. Bukannya senang untuk menjaga sekumpulan pelajar yang mempunyai pelbagai ragam dan darjah kenakalan yang berbeza. Semua pelajar harus tahu tujuan mereka datang ke sekolah. Mereka datang ke sekolah untuk belajar bagi menjadi insan yang berilmu serta berjawatan tinggi pada suatu masa nanti. Jika pelajar hanya sekadar datang ke sekolah tetapi tidak tahu tujuan serta tidak ada cita-cita maka golongan inilah yang akan mencipta pelbagai masalah di sekolah. Golongan ini tidak tahu menjaga imej sekolah. Golongan ini tidak ramai tetapi kesannya amat besar terutama kepada sekelompok masyarakat yang menjadi hakim tak berkelulusan. Pelajar-pelajar yang tidak tahu tujuan dia datang ke sekolah ini akan menghabiskan waktu selepas waktu persekolahan dengan merokok, melepak, lumba haram, bergaduh, dan sebagainya. Masyarakat yang menyaksikan drama hidup mereka yang sedih ini pula akan mudah menuduh dan menghukum. Yang buruknya nanti nama sekolah. Yang salahnya nanti ialah guru. Yang turut disalahkan ialah pihak polis. Ibu bapa tidak pernah salah.

Pelajar-pelajar harus ingat imej sekolah amat penting untuk dijaga. Apabila tamat alam persekolahan segala sijil yang ditayangkan akan tercatat nama sekolah tempat kita belajar. Majikan pula lebih cenderung untuk memilik produk yang dikeluarkan dari kilang yang baik dan cemerlang. Pelajar harus tahu akan hakikat ini. Ibu bapa mereka juga perlu sedar akan perkara ini. Apa yang kita buat semuanya akan diadili oleh penilai-penilai yang berada di sekitar kita tanpa kita sedari. Semasa berada di alam persekolahan, kadang-kadang kita terlupa pada tanggungjawab untuk menjaga imej sekolah kita. Kita biarkan diri kita melakarkan dan mencalarkan imej sekolah kita dengan pelbagai perkara negatif yang menjengkelkan. Suatu ketika baru kita sedar bahawa itu salah tetapi sukar untuk kita berpatah lagi kerana masa terlalu cepat berlaku untuk orang-orang yang dangkal seperti kita.

SEMUA PIHAK PERLU BERSATU


Imej sekolah tanggungjawab semua pihak. Guru, ibu bapa, PIBG, bekas pelajar, pelajar, dan masyarakat setempat harus bersatu demi menaikkan dan menjaga imej sesebuah sekolah. Apabila kita bersatu, segala yang susah akan menjadi mudah. Segala yang mudah akan berjaya dipermudahkan lagi agar mendatangkan manfaat kepada semua pihak. Kita tidak boleh menunding jari kepada satu pihak sahaja. Orang yang menghukum memanglah akan terus menghukum tetapi kita yang dihukum harus berusaha membuktikan yang terbaik agar golongan ini tidak akan terus menerus menghukum kita. Tuhan akan selalu merahmati perjalanan orang yang bersatu dan berpadu dalam menghadapi apa-apa jua situasi baik dalam duka atau suka, bahagia atau sengsara. Hakikatnya, semua sekolah di dunia ini adalah sama visi, matlamat dan wawasannya. Guru-guru yang ditempatkan di sekolah juga sama kelulusan dan ilmunya. Yang menentukan prestasi sesebuah sekolah dalam peperiksaan awam ialah pencapaian pelajar yang cemerlang. Akan tetapi, kecemerlangan itu masih menjadi persoalan? Cemerlang dalam bidang akademik tidak semestinya cemerlang dalam aspek sahsiah dan tingkah laku.  Orang yang tidak cemerlang dalam akademik pun boleh berjaya jika segalanya lengkap dan sempurna. Yang paling penting ialah sokongan daripada semua pihak. Kek lapis Sarawak tidak akan sedap jika ramuannya tidak lengkap. Begitulah dengan imej sesebuah sekolah, tanpa sokongan semua pihak, sukar untuk satu pihak sahaja menggerakkan usaha ke arah itu.






Catatan Pendidik Bangsa
Cikgu Zulkarnain Farihin
SMK Sibu Jaya
Sibu Sarawak
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...