Oleh Ihsan Noorzali
Entah mengapa aliran
sains dan sastera sering kali dijadikan perbandingan masyarakat hingga timbul
‘konfrantasi’ tidak munasabah. Ada melabelkan sains sebagai aliran elegan dan
berprestij sementara sastera lebih menyuntik nilai kemanusiaan serta estetika.
Walaupun sering dilanda kritikan dan konflik, sesiapa pun tidak boleh menafikan
kepentingan dua aliran berkenaan dalam menjana pembangunan proses pendidikan
serta pembangunan negara menerusi cara masing masing. Persoalannya, mengapa
masih ada pihak yang tidak faham?
Pensyarah kanan di
Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi,
Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor Madya Dr Abdul Halim Ali berkata,
sama ada sains atau sastera, kepentingan utama perlu didahulukan iaitu
melahirkan pelajar yang boleh menjadi aset berguna negara. Menurutnya,
kedua-dua aliran itu bersifat subjektif dan hanya asas mengukur kemampuan
pencapaian akademik pelajar. Justeru, tidak perlulah ia digembar-gemburkan
secara keterlaluan hingga ‘melukakan’ hati sesetengah pihak. Kedua-duanya hanya
aliran yang diwujudkan bagi memenuhi keperluan semasa. Sama ada sains atau
sastera, yang perlu ditekankan ialah bagaimana mahu melahirkan pelajar seperti
dikehendaki Falsafah Pendidikan Negara. Pertikaian atau diskriminasi itu hanya
menjadikan pelajar mahupun dunia pendidikan negara berkecamuk, sekali gus boleh
menggagalkan usaha dilakukan.
Isu berat sebelah
aliran sains dan sastera yang disensasikan berupaya mewujudkan senario
‘diskriminasi’ kurang sihat antara satu sama lain. Tanggapan bahawa aliran
diikuti adalah yang terbaik secara dalamannya menjadikan proses pendidikan
negara berlangsung dalam suasana tidak harmoni. Padahal pendidikan bertujuan
melahirkan insan berhemah dan berkualiti dengan ilmu serta proses pendidikan
diikuti. Bukannya melahirkan kelompok yang membuat perbandingan berdasarkan
status aliran. Ini bercanggah dan lari daripada konsep penerapan ilmu
disasarkan. Beliau tidak menolak kepentingan sains dalam dunia aliran moden,
namun mengakui sastera juga mempunyai fungsi tersendiri serta penting dalam
menjana kemajuan. Menurutnya, jika semuanya berpaksikan sains dan teknikal
semata-mata, nilai kemanusiaan pasti hilang, sekali gus melahirkan ‘manusia –
mesin.
Biarpun konsep sains
dan sastera berbeza, namun kedua-duanya penting untuk melahirkan insan dengan
aplikasi ilmu yang mampu dimanfaatkan bersama. Sains dan sastera lahiriahnya
tidak boleh dipisahkan biarpun globalisasi dunia menjadi agenda utama. Gabungan
kedua-duanya berperanan melahirkan kemajuan. Tidak adil apabila salah satu
pihak mendabik dada mengatakan dialah yang terbaik. Ditekankan, dalam proses
menuntut ilmu, semuanya baik asalkan tidak melanggar batasan,” katanya mengakui
gabungan sains dan sastera mampu melahirkan pelajar yang bukan saja sensitif
juga praktikal. Sensitif dengan nilai kemanusiaan dan emosi sementara praktikal
dalam menjana proses kehidupan yang berteraskan material. Dunia moden hari ini
memerlukan gabungan semua aspek, justeru tidak perlu menjadikan sains atau
sastera sebagai penanda aras tertentu. Pelajar berjaya adalah mereka yang bijak
mengaplikasikan pelbagai nilai dalam kehidupan dan tahu mewujudkan peluang.
Beliau juga menolak
tanggapan pelajar aliran sastera kurang bijak. Mengambil contoh ilmuwan
terkenal seperti Albert Einstein, dia berkata, di samping menjadi ahli sains,
mereka juga tidak mengetepikan kepentingan sastera. Mereka adalah golongan
bijak sains, namun tetap mahu memartabatkan sastera. Mengapa? Sebab tahu nilai
ilmu diperoleh tinggi dan tidak terbatas. Malah gabungan kedua-duanya
memudahkan mereka meletakkan diri dalam pelbagai situasi. Tidakkah ini
membuktikan kedua-duanya sama penting? Ilmu biar apapun kondisinya, jika mampu
memberi manfaat tetap berguna,” katanya yang meminta semua pihak memberi
sokongan kepada pelajar biar apa pun alirannya. Paling penting, mereka berjaya
merentas dunia pendidikan dengan baik dan menjadi insan berguna dan berilmu.
Ketua Jabatan Biologi
UPSI, Dr Hasimah Alimon berkata, perubahan pesat dunia dan teknologi moden hari
ini menjadikan sains satu keperluan asas paling utama. Beliau juga tidak
menidakkan keperluan sastera, namun sangat berharap supaya kapasiti pelajar
sains sentiasa dipertingkatkan. Keperluan zaman sentiasa berubah dengan sains
dan teknikal mendominasi carta permintaan dunia hari ini. Disebabkan permintaan
itu, semua pihak tiada pilihan selain menyahut cabaran disediakan supaya kita
mampu berdiri sama tinggi dengan yang lain. Benar, sastera juga ada
kepentingannya, namun kerana senario yang menguasai keadaan, pilihan utama
perlu didahulukan. Walaupun dianggap berprestij dan penting, aliran itu
bagaimanapun masih belum mampu menarik minat sebahagian besar pelajar
memilihnya. Subjek sukar, akuinya, adalah faktor mengapa ia kurang menjadi
pilihan biarpun prospek ditawarkan cukup cerah. Jika sastera ada cabarannya,
sains juga begitu kerana aliran ini ‘bergelut’ untuk menarik perhatian pelajar.
Taraf prestij tidak menjanjikan ia menjadi pilihan. Justeru, biar apa pun
pilihan aliran, masing-masing ada kepentingannya kepada penjanaan proses
pendidikan negara.
Sila berikan komen anda. Terima kasih.
Sumber
Harian Metro
4 Jun 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan