JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



16 Julai 2011

ISU DISIPLIN : FORMULA 1:3:7 SELESAI KES DISIPLIN PULIH REPUTASI SEKOLAH


Langkah Kementerian Pelajaran untuk menyegerakan penyelesaian kes disi-plin pelajar sememangnya dialu-alukan semua pihak, terutama ibu bapa. Jika kes disiplin pelajar dibiarkan berlarutan, ia bukan saja menjejaskan reputasi serta prestasi sesebuah sekolah dan kementerian, bahkan mengganggu pembelajaran pelajar terbabit. Arahan terbaru kementerian yang mewajibkan kes disiplin di sekolah diselesaikan dalam masa seminggu pada semua peringkat, sudah pasti dapat mengurangkan rasa tidak puas hati dalam kalangan mereka yang terbabit, termasuk ibu bapa pelajar. Walaupun statistik Kementerian Pelajaran menunjukkan hanya kira-kira tiga peratus daripada lebih lima juta pelajar di 10,000 sekolah rendah dan menengah di seluruh terbabit dalam kegiatan salah laku sepanjang sesi persekolahan tahun lalu, namun dari segi angka, ia agak tinggi. Mengikut rekod kementerian, sejumlah 111,484 pelajar atau 72,557 pelajar sekolah menengah dan 38,927 murid sekolah rendah dikesan terbabit dalam pelbagai salah laku disiplin pada 2010. Antara kes salah laku disiplin yang sering dilakukan pelajar termasuk jenayah sebanyak 17,595 kes, ponteng sekolah 19,545 kes, kelucahan 3,031 kes, vandalisme 5,212 kes dan kenakalan 8,563 kes.

Beberapa kes yang pernah dilaporkan media sebelum ini termasuk kes pelajar perempuan menendang guru di dalam kelas, pelajar lelaki menumbuk guru di bilik guru dan banyak lagi, sesetengahnya dirakam dengan telefon bimbit dan dapat dilihat menerusi YouTube. Justeru, masalah disiplin seperti ponteng, berkelakuan buruk, kecurian dan pergaduhan yang menyebabkan kecederaan tidak boleh diterima walaupun masalah berkenaan tidak begitu membimbangkan dan terkawal. Langkah terbaru kementerian bagi menangani kes disiplin pelajar ini terkandung dalam surat pekeliling ditandatangani Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd Ghafar Mahmud, mewajibkan sekolah mengambil tindakan perlu pada hari pertama kes itu berlaku dan menyerahkannya kepada Pejabat Pelajaran Daerah untuk tindakan susulan dan seterusnya ke Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) serta kementerian. Sebelum ini ada kes atau kejadian yang hanya dilaporkan kepada kementerian selepas beberapa hari ia berlaku atau apabila diminta kementerian. Ada juga kes yang disiarkan oleh media massa terlebih dulu sebelum pihak kementerian dimaklumkan secara rasmi mengenainya. Kita berharap Prosedur Operasi Standard (SOP) yang baru itu serta kerjasama daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dapat membantu semua pihak menangani masalah disiplin dan salah laku yang mengganggu proses pembelajaran di sekolah.

SUMBER
BERITA HARIAN
16 JULAI 2011

Tiada ulasan: