26 Jun 2021

CATATAN CIKGU ZUL: KELAS PdPR, SIAPAKAH SEBENARNYA YANG RISAU, KECEWA DAN TERLUKA?


Sejak virus Covid-19 melanda dunia, kelas PdPR menjadi suatu istilah yang amat popular bukan sahaja dalam kalangan pendidik malahan dalam kalangan masyarakat. Jika ditelusuri, pelaksanaan kelas PdPR sudah menjangkau usia lebih daripada setahun sejak Perintah Kawalan Pergerakan 1.0 dijalankan mulai 17 Mac 2020. Sejak itu, negara kita terus bergelut dengan jangkitan Virus Covid-19 yang semakin lama semakin meningkat sehingga persekolahan bersemuka sentiasa ditangguhkan kerana mengambil kira keselamatan nyawa para pelajar dan guru-guru. Sudah terang lagi bersuluh, jika sekolah dibenarkan menjalankan PdP secara bersemuka, alamat semakin bermaharajalelalah Covid-19 membaham mangsanya. Musuh yang tidak dilihat ini menyerang tidak mengenal mangsa. Ekoran itu, kelas PdPR terpaksa dilangsungkan dengan beberapa penambahbaikan dari semasa ke semasa oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Pelaksanaan PdPR ini memerlukan komitmen yang tinggi daripada ibu bapa atau penjaga, pelajar-pelajar dan guru-guru. Saya masih ingat, pada mula-mula PdPR ini dilaksanakan keadaan agak kelam kabut dengan pelbagai masalah namun semakin lama semakin baik apabila golongan pendidik dan ibu bapa serta pelajar sendiri mulai memahami konsep dan cara pelaksanaannya. Namun begitu, kita masih mendengar keluhan daripada ibu bapa tentang cara pengendalian kelas PdPR oleh guru. Keluhan-keluhan itu disampaikan di ruang media sosial baik secara berkias mahupun secara marah-marah kerana tertekan dengan norma baharu ini. Kita faham, selama ini ramai ibu bapa yang menyerahkan sepenuhnya tugas mendidik anak kepada guru-guru di sekolah. Apabila berlangsungnya PdPR mereka rasa kekok dan terganggu dengan perangai dan jadual waktu PdPR anak-anak mereka. Pada masa yang sama mereka mulai terbeban dengan tuntutan untuk menyediakan peranti dan biaya Internet bagi membolehkan anak-anak mereka menjalani kelas PdPR dengan selesa.

Warga guru merupakan kelompok yang paling terkesan dengan pelaksanaan PdPR. Mereka bukan sahaja terbeban dengan tugas mengajar malahan mereka terpaksa melayan arahan daripada pihak atasan untuk menyediakan laporan dan mengikuti kursus, taklimat, dan mesyuarat atas talian. Pihak atasan pula bagaikan tidak memahami keadaan guru-guru semasa waktu pejabat. Ada ketikanya, guru terpaksa menjalankan tugas tiga dalam satu, iaitu mengajar, mendengar taklimat, dan menyediakan laporan yang diminta oleh pihak atasan baik PPD, JPN, mahupun KPM serta Ketua Jabatan sendiri. Tekanan golongan guru ini bermula pada awal jam 7:00 pagi. Apabila kelas bermula pada pukul 7:00 pagi, pelajar pula masih tidur. Kelas sunyi dan sepi. Jumlah pelajar seramai 30 orang, yang hadir  shanyalah seorang atau tidak ada langsung. Walau bagaimanapun, guru tersebut akan menunggu dan terus menunggu kerana sepanjang tempoh itu dia tidak boleh pergi ke mana-mana.

Alangkah kecewa dan hampanya Si Guru yang menyediakan bahan-bahan pembelajaran hingga lewat malam apabila pelajar-pelajarnya tidak ambil peduli. Apabila ditanya, mereka memberikan pelbagai alasan, ibu bapa belum beli kouta Internet, tiada laptop atau komputer, dan sebagainya wahal sejak awal pagi mereka sentiasa update status di Facebook dan Tik Tok. Para guru letih memikirkan pelbagai kaedah untuk membantu pelajar terutamanya mereka yang mengajar kelas peperiksaan yakni pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM dan STPM. Dalam Kumpulan Media Sosial WhatsApp dan Telegram Guru, ramai yang meluahkan kekecewaan hingga terpaksa ditenangkan oleh rakan-rakan yang lain. Keluhan dan kekecewaan warga guru ini hanya mereka yang tahu dan merasai. Mereka tidak akan berkongsi dengan masyarakat kerana masyarakat yang bergelar netizen tidak akan memahami, silap-silap keluhan itu akan menjadi senjata untuk mereka memaki, menghina, mencaci, dan mengeji guru dan kerjaya perguruan.

Kita masih belum dapat mengenal pasti tarikh tamat pelaksanaan kelas PdPR ini. Jika kelas bersemuka dilaksanakan pun ramai ibu bapa yang berkeras tidak mahu menghantar anak ke sekolah kerana risau akan keselamatan anak mereka. Jika PdPR terus dilaksanakan guru akan terus dijadikan tempat untuk melepaskan geram dan kemarahan. Semua cara yang guru lakukan untuk melaksanakan PdPR adalah salah pada mereka yang tidak mengerti atau sengaja tidak mengerti. Selagi kelas PdPR terus terlaksana semua pihak perlu bersikap positif dan elakkan daripada terlalu sensitif sehingga semuanya menjadi sulit. Kita mesti matang berhadapan dengan situasi ini. Golongan guru bukannya supermen atau superwomen yang boleh memuaskan hati semua ibu bapa pelajar-pelajar mereka. Seorang guru yang mengajar 3 hingga 4 kelas terpaksa menjaga jumlah pelajar lebih daripada 100 orang. Ada guru yang mengabaikan anak sendiri kerana lebih mementingkan kerja dan amanah kepada negara ibarat kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

Pandangan Peribadi

Cikgu Zulkarnain Farihin

Anak Sarawak


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...