OLEH
SITI AIRUNNISA ALAUI
Utusan
Malaysia Online, 2 April 2015
Satu
masa dahulu, jika gagal menyiapkan kerja sekolah, pasti tapak tangan merah
dirotan guru, di rumah pula, jika culas bersolat, punggung atau betis pasti
disinggah sebatan sama ada menggunakan rotan, penyangkut baju, tali pinggang
dan dawai sebagai satu cara guru dan ibu bapa memberi pengajaran atas kesalahan
yang dilakukan. Namun begitu, pada era ini, soal hak asasi manusia pula hebat
diperdebatkan bukan sahaja di negara yang sangat mengutamakan hak asasi manusia
seperti Sweeden, malah turut memberi tempias kepada negara ini. Ini kerana,
baru-baru ini, tatkala isu pasangan suami isteri rakyat Malaysia, Azizul Raheem
Awalludin dan Shalwati Norshal yang telah dihadapkan ke mahkamah di Sweden
kerana merotan anak mereka yang tidak menunaikan sembahyang hangat
diperkatakan.
Menteri
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim
memaklumkan kementerian itu pula mahu tindakan merotan anak oleh ibu bapa
dianggap menjadi satu kesalahan jenayah. Natijahnya, kementerian itu dikritik
pelbagai pihak, malah cadangan itu seolah-olah menyimbah api pada minyak
apabila masyarakat pula memberi komen dan pandangan negatif. Hakikatnya,
masyarakat tidak sedar bahawa telah termaktub peruntukan sedia ada, iaitu di
bawah seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001 menjadikan memukul dan merotan itu satu
kesalahan. Jika menilai dari pandangan dan sudut agama Islam pula, tidak salah
merotan anak-anak untuk tujuan mendidik atau sebagai memberi pengajaran.
Namun,
ada beberapa perkara yang perlu dititikberatkan pada istilah merotan kerana
dibimbangi ada ibu bapa mengambil kesempatan menggunakan rotan sebagai alat
untuk mendera. Hakikatnya, fungsi sebenar merotan adalah sangat pelbagai,
tetapi dalam konteks mendidik, rotan hanya merupakan satu alat pencegahan,
peringatan dan pengajaran kepada pesalah dan keberkesanannya bergantung kepada
si perotan. Mengulas perkara itu, Ketua Jabatan Pendidikan dan Kesejahteraan
Komuniti, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr.
Zuria Mahmud beranggapan, dalam konteks kekeluargaan, tiada salah menggunakan
rotan dalam mendidik anak-anak bagi mengelakkan mereka melakukan kesalahan.
Namun,
mekanisme terbaik adalah melalui interaksi dua hala yang berkesan antara ibu
bapa dan anak-anak. Katanya, pendekatan merotan tidak harus menjadi kaedah
pertama dalam mendidik anak-anak kerana dikhuatiri memberi kesan psikologi
kepada mereka pada masa depan. Pun begitu, beliau tidak menolak merotan mampu
mendidik anak-anak untuk peringkat awal seperti mana yang disarankan agama
Islam. Hakikatnya, pendidikan terbaik 12 tahun pertama anak-anak ialah melalui
contoh yang baik dan didikan yang betul ibu bapa di rumah kerana ketika itu
kanak-kanak seusia berkenaan akan mencontohi apa sahaja perlakuan ibu bapa
mereka. Jadi, jika didikan dan pembentukan sahsiah diri yang diterapkan ibu
bapa pada jalan yang betul, adalah mustahil anak-anak akan berperangai buruk
dan penggunaan rotan perlu dalam mendidik anak-anak.
Ibu
bapa harus menyelami jiwa dan perasaan anak-anak agar melalui perkongsian itu
mereka dapat mengetahui keinginan atau perasaan anak mereka,” katanya dalam
Bicara Persada bertajuk Rotan: Mendidik atau Mendera? di UKM, Bangi, baru-baru
ini. Antara ahli panel lain yang terlibat ialah Pengerusi Pertubuhan
Sukarelawan Peguam Malaysia (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat dan pengasas
Kompleks Darul Thibbun Nabawi, Ahmad Dusuki Abdul Rani. Tambah Dr. Zuria,
setiap peraturan termasuk penggunaan rotan perlu dilaksanakan selepas melalui
fasa perbincangan bersama-sama anak-anak agar setiap hukuman yang dilaksanakan
itu akan difahami anak-anak bagi mengelakkan salah faham dan fobia kepada
mereka. “Jika perlu rotan, ibu bapa harus menerangkan kepada anak-anak mengapa
mereka perlu dirotan, barulah anak-anak tidak salah faham dan tindakan merotan
atau sebarang hukuman yang dikenakan perlu adil iaitu dilaksanakan kepada semua
anak-anak dan bukan memilih bulu,” ujarnya.
Dalam
pada itu, Khairul Anwar menyifatkan penggunaan rotan perlu dikekalkan sebagai
bentuk pengajaran kepada anak-anak dalam proses mendidik kerana merupakan satu
elemen penting untuk mendisiplinkan anak-anak. Katanya, penggunaan rotan sebagai
mendisiplinkan diri telah menjadi tradisi dalam mendidik anak-anak sejak dahulu
lagi dan tiada salahnya elemen itu dikekalkan pada era ini. “Pada saya, merotan
tidak perlu dibicarakan atas nama hak asasi kemanusiaan seperti mana yang
dilaksanakan di sesetengah negara kerana apa yang penting ibu bapa perlu bijak
dan tahu bila masa untuk menggunakan rotan pada anak-anak. “Penggunaan juga
rotan tidak boleh digunakan ketika penuh emosi dan amarah. Seharusnya rotan
hanya sebagai alat untuk mendidik kerana jika merotan tidak membantu, ibu bapa
tidak lagi boleh terus-menerus merotan sehingga anak-anak itu cedera kerana itu
adalah salah dari sudut undang-undang dan agama,” jelasnya.
Dalam
konteks agama Islam pula, merotan merupakan satu kaedah dalam mendidik anak-anak
yang disarankan, malah riwayat Abu Daud menyatakan, Rasulullah bersabda: “Ajar
anak kamu solat ketika umurnya 7 tahun, dan (sekiranya mereka enggan) pukul
mereka apabila mencecah 10 tahun.” Menurut Ahmad Dusuki, setiap apa yang
disarankan Islam, sudah pasti ada hikmah di sebalik pelaksanaannya, namun
setiap tindakan yang dilaksanakan perlu ada batas dan perkiraannya. Katanya,
keberkesanan penggunaan rotan bergantung kepada siapa yang memegang rotan itu. Jika
yang memegangnya adalah pendidik, maka alat itu digunakan dengan betul, namun
jika yang memegangnya adalah pendera, maka sebaliknya berlaku.
Ketika
ini, terlalu banyak pertembungan berlaku di antara perintah syariat dan
kehendak manusia yang menyebabkan masyarakat mula mendidik anak-anak tidak berdasarkan
atur cara yang dikehendaki agama Islam tetapi lebih gemar merujuk kepada
pandangan orang. “Sebagai hamba, kita perlu akur dengan perintah Allah, jika
Allah minta kita rotan anak-anak pada usia tertentu, maka kita kena buat kerana
kesannya dapat kita lihat selepas kita laksanakannya. Selagi mana kita tidak
buat, maka tidak ada kesan yang dapat dilihat. “Hukuman rotan bukan disarankan
untuk anak-anak sahaja kerana suami boleh merotan isteri yang berbuat dosa. “Rotan
adalah perkara sunnah dan sebagai umat Nabi Muhammad kita perlu laksanakannya,
malah menggantung rotan dalam rumah juga mendapat pahala. Begitu indah ajaran
Islam pada manusia dan paling penting bagaimana kita melaksanakannya. “Biarlah
dengan merotan itu kita mendapat ganjaran pahala dan jangan pula menyebabkan
kita ke neraka,” jelas beliau.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan