JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



23 Oktober 2011

ISU UMUM : RAMALAN BERAKHIRNYA SEJARAH DAN MANUSIA

Oleh Mazlan Nordin


PATOLA, ISTANA DALAI LAMA DI TIBET

Seorang sarjana tersohor pernah dipuji kerana menyatakan sesuatu persoalan politik dewasa ini dengan jelas: Ke mana kita pergi, betapa kita boleh tiba di sini dan kita yang menang? Pujian itu ditujukan kepada Francis Fukuyama, keturunan yang lahir di Manhattan, New York setelah menulis esei The End of History? pada tahun 1989. Kira-kira dua tahun berikutnya beliau menulis buku berjudul The End of History and the Last Man. Tiada lagi tanda tanya di hujungnya. Ia telah diterjemahkan ke bahasa Melayu bertajuk Penamat Sejarah dan Manusia Terakhir oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), hingga cetakan kali ketiga. Menurut laporan pihak media, karya Fukuyama telah menggemparkan dunia politik antarabangsa setelah mencetuskan perdebatan berlarutan. Seperti telah dicatat, Perang Dingin tamat pada tahun 1989. Sebelum itu golongan pemerintahan fascisme tewas di medan perang pada tahun 1945 dan lebih 40 tahun kemudiannya komunis pula tewas dari segi politik, ekonomi dan budaya. Dianggap lahir sebagai pemenang ialah demokrasi liberal sebagai sistem pemerintahan.

"Tidak ada lain sumber kesahihan dalam dunia moden dari demokrasi liberal," kata Fukuyama. Beliau berhujah bahawa demokrasi liberal menjadi peringkat terakhir evolusi manusia dan dengan itu bersifat penamat sejarah. Berulang-kali disebut dalam penulisan beliau ialah nama ahli falsafah ulung dari Jerman, G.W.F. Hegel. Lalu dinyatakan betapa "konsep sejarah sebagai proses dialektika peringkat awal, tengah dan akhir" Kemudian dipinjam oleh Karl Marx, pelopor komunisme yang meramalkan kemenangan akhir komunis. Bagi Hegel tiap peringkat sejarah berupa tesis yang bertembung dengan antitesis hingga akhirnya synthesis. Dengan itu lahir tesis baru lalu berulang proses selanjutnya. Tetapi Hegel dikatakan menulis dalam konteks Eropah saja. Maka kemudiannya ada pihak yang bertanya apakah yang mahu dilahirkan ialah utopia, iaitu sistem masyarakat atau politik paling sempurna yang diidam-idamkan yang tidak mungkin dilaksanakan atau diwujudkan (terjemahan Kamus Dwibahasa Dewan Bahasa dan Pustaka).

MENINJAU

Sebaliknya pula Fukuyama meninjau dari sejarah silam, dengan pertimbangan lain dan sistem nilai serta cara hidup berlainan hingga mengalami peperangan dan revolusi. Menurutnya, pelajaran-pelajaran pesimis mengenai sejarah masa lalu perlu dikaji semula dari peringkat awal. Pandangan Fukuyama yang optimis mengenai masa depan dunia dikatakan diyakini oleh mereka yang kini berkuasa. Bagi beliau demokrasi liberal mungkin membentuk "takat akhir evolusi ideologi manusia" dan "bentuk akhir sistem kerajaan manusia", dan dengan demikian sistem berkenaan membentuk "penamat sejarah". "Ini tidak bererti demokrasi yang stabil pada hari ini, seperti di Amerika Syarikat, Perancis atau Switzerland tidak dirundung ketidakadilan atau masalah sosial yang serius. Akan tetapi masalah ini lebih merupakan akibat tidak sempurnanya pelaksanaan prinsip berkembar, iaitu kebebasan dan kesamaan yang mendasari demokrasi moden, bukannya kelemahan dalam prinsip itu sendiri".

Wajar dicatat ialah pandangan Fukuyama mengenai Islam, antaranya seperti berikut: "Nampaknya zaman penaklukan budaya Islam sudah berakhir: Pengikutnya yang telah menyeleweng boleh ditarik semula, tetapi agama ini tidak mempunyai makna bagi orang muda di Berlin, Tokyo atau Moscow. "Walaupun hampir satu bilion orang atau satu perlima penduduk dunia - berbudaya Islam, namun mereka tidak mampu mencabar demokrasi liberal di kawasannya sendiri pada tahap gagasan". Seperti disebut pada kulit buku terjemahan karyanya "telah menimbulkan banyak perdebatan". Juga kontroversi adanya. Beliau juga bisa ditanya: Betapa kini ada sejumlah satu bilion orang Islam - satu perlima penduduk dunia? Bagi para pengkritiknya Fukuyama dianggap menyebar propaganda Amerika kerana pernah berkhidmat di Rumah Putih kepimpinan Presiden Reagan dan menjadi Timbalan Pengarah Jabatan Negara. Beliau lulusan Universiti di Paris dan University Harvard, Amerika. Seorang pengkritik, Michael Ignatieff menyifatkan cara penulisan Fukuyama yang berderet-deret seperti "seorang lelaki perut buncit cuba melihat kasutnya".

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
23 OKTOBER 2011


Tiada ulasan: