12 Oktober 2011

ISU EKONOMI : MEMBENTUK TERAS RANTAIAN EKONOMI BERPENDAPATAN TINGGI

Oleh ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan,
Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia


HOTEL BURJ AL ARAB DI DUBAI

Dua hari sebelum pembentangan Bajet 2012 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, seluruh dunia dikejutkan dengan kematian ikon inovasi terkenal Steve Jobs. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa beliau mungkin paling layak diberikan gelaran Bapa Inovasi Teknologi Moden yang telah menjadikan teknologi sebagai satu fenomena bagi penduduk dunia. Kematian beliau "diratapi" oleh peminat-peminat teknologi terkini. Beliau pencetus dan peledak produk-produk hebat seperti iPhone, iPad, dan Mac. Menerusi produk-produk terkini, beliau telah menjadi usahawan dalam kelasnya yang tersendiri. Mampukah negara kita melahirkan seseorang yang begitu hebat seperti beliau? Senario semasa dan masa hadapan memerlukan warga Malaysia yang kreatif dan berinovasi. Melalui kreativiti dan inovasi, produk-produk terbaru yang memudahkan manusia bakal dicipta. Dengan kreativiti dan inovasi jugalah sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara akan mendatangkan manfaat kepada manusia. 


Justeru itu, apabila inovasi dan kreativiti dimasukkan sebagai antara komponen utama Bajet 2012, ia perlu direbut oleh semua pihak terutamanya generasi muda. Tertarik dengan fokus kedua, Bajet 2012 ini yang menekankan aspek kreativiti dan inovasi, mungkin ada yang berpendapat ia khas untuk golongan yang menguasai teknologi terkini. Pendapat ini tidak benar dan perlu diperbetulkan. Umpamanya, seseorang yang mempunyai idea untuk mengurangkan kos elektrik yang amat tinggi yang terpaksa ditanggung oleh syarikat beliau bekerja juga merupakan seorang yang berinovasi meskipun idea beliau tidak melibatkan teknologi terkini. Yang penting idea bernas beliau dapat dilaksanakan dengan baik. Sesuatu idea yang kreatif dan inovasi hanya tinggal idea semata-mata jika tidak dilaksanakan. Untuk berjaya, seseorang itu bukan sahaja wajib mempunyai idea yang mencurah-curah tetapi juga berani untuk membawa idea-idea tersebut di hadapan orang ramai. Idea-idea yang segar, kreatif dan inovasi apabila diketengahkan mampu menjadi fenomena di seluruh dunia. Ini yang berlaku pada idea "Facebook" yang diketengahkan pada tahun 2004.


Dalam tempoh tidak sampai beberapa tahun sahaja ia telah menjadi satu fenomena di seluruh dunia. Pemiliknya kini mempunyai kekayaan berbilion ringgit Malaysia. Inilah antara contoh bagaimana kreativiti dan inovasi membentuk teras utama rantaian nilai ekonomi berpendapatan tinggi. Apabila kedua-dua ini dapat diterapkan dalam budaya rakyat Malaysia, tidak mustahil lebih banyak lagi produk komersial yang mempunyai nilai tambah yang tinggi bakal dihasilkan. Selalunya, inovasi bermula dalam bentuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) tetapi cukupkah hanya sekadar kita bersandarkan pada R&D di universiti-universiti tempatan tanpa adanya sokongan oleh semua pihak terutamanya pihak korporat yang merupakan jurujual dan pemasar bagi produk-produk R&D? Maka, apabila lebih daripada 300 harta intelek dalam bentuk produk dan teknologi baru daripada universiti ditawarkan kepada sektor korporat, ia seharusnya dipasarkan sebaik mungkin kerana nilai Pendapatan Kasar Nasional (GNI) cukup lumayan iaitu dianggarkan sebanyak RM30 bilion sehingga tahun 2020. 


Dengan kata mudah, sokongan kerajaan semata-mata tidak mampu mengubah mentaliti dan membentuk budaya inovasi di kalangan rakyat Malaysia. Peranan sektor korporat juga amat penting sebagai pemangkin budaya inovasi di kalangan rakyat Malaysia. Bagaimanapun, kerajaan juga berperanan sebagai perintis budaya inovasi di kalangan rakyat Malaysia. Oleh itu, sebagai permulaan, tahun 2012 diumumkan sebagai Gerakan Inovasi Nasional, dan ini merupakan satu langkah awal yang mampu merealisasikan inovasi sebagai budaya dalam kehidupan rakyat Malaysia.Dengan berbekalkan peruntukan RM100 juta, pelbagai program inovasi akan dilaksanakan di peringkat sekolah, universiti dan kawasan luar bandar. Hasil penciptaan rakyat boleh diperagakan melalui program Jejak Inovasi. Tidak ketinggalan, produk-produk inovasi terbaik yang direka cipta oleh pelajar dan belia bakal mendapat pengiktirafan melalui Anugerah Cipta 1Malaysia (CIPTA). Tidak terkecuali, syarikat modal teroka, MyCreative Venture Capital dengan modal permulaan RM200 juta ditubuhkan bagi menggalakkan generasi muda terlibat dalam bidang industri kreatif. 


Semuanya ini bagi mencerna kreativiti dan mencetus inovasi di kalangan generasi muda. Tidak cukup dengan itu, World Innovation Forum dan Asia Business Angel Forum akan dianjurkan pada tahun 2012 bagi memberi ruang yang lebih luas di kalangan pemain produk inovasi dengan cara bersemuka sesama sendiri, seterusnya mencari jalan bagaimana untuk memartabatkan sesuatu produk inovasi dari peringkat awal sehinggalah peringkat pemasaran. Menyentuh tentang pemasaran, sering kali kita dengar produk-produk R&D tidak mempunyai daya maju komersial dan akhirnya disimpan begitu sahaja. Dengan adanya Market Validation Fund dan dana permulaan sebanyak RM30 juta, produk-produk inovasi dan R&D akan melalui fasa market validation bagi menentukan daya maju komersial. Diharapkan nanti, dengan tertubuhnya Market Validation Fund, lebih banyak lagi produk inovasi ditentukan daya maju komersial agar dapat membentuk satu rantaian nilai ekonomi berpendapatan tinggi untuk manfaat rakyat dan negara.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 OKTOBER 2011





Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...