Rencana ini ditulis oleh :
DATUK SERI MOHAMED KHALED NORDIN
Menteri Pengajian Tinggi Malaysia.
Beliau boleh dihubungi melalui emel mkhaled.mohe@gmail.com
Pengajian tinggi adalah sebahagian proses pendidikan yang bermula
daripada peringkat rendah dan menengah. Sistem pendidikan negara pada masa ini
mewajibkan pendidikan rendah dan menengah dan kerajaan membiayai sepenuhnya kos
pendidikan di peringkat tersebut. Pengajian tinggi pula adalah bersifat pilihan
apabila individu boleh memilih untuk melanjutkan pengajian ke peringkat lebih
tinggi atau memasuki alam pekerjaan. Ia adalah pelaburan yang boleh
meningkatkan keupayaan seseorang individu untuk bersaing merebut peluang
kerjaya dan pendapatan yang lebih baik.
George Psacharopoulos yang merupakan pakar Bank Dunia melalui
kajian bertajuk "Returns To Investment In Higher Education: A European
Survey" menyatakan keputusan untuk memilih pengajian tinggi merupakan satu
pelaburan kepada individu dan pulangan yang diperolehi oleh individu hasil
daripada pengajian tinggi juga adalah lebih besar iaitu 10.2 peratus (%)
berbanding 7.9% oleh masyarakat. Maka, adalah wajar individu membiayai
sebahagian pelaburan itu daripada ditanggung keseluruhannya oleh pembayar cukai
(orang awam). Pendidikan percuma anjuran parti pembangkang telah memberi
isyarat yang salah dari segi harga pendidikan yang menyebabkan over-education
kerana pengguna membuat keputusan yang tidak betul dari segi pelaburan
pendidikan.
Kos pengajian tinggi harus dikongsi bersama oleh pembayar cukai
dengan individu kerana pengajian tinggi mempunyai ciri quasi public goods. Walaupun
begitu, di negara kita ketika ini di peringkat pengajian tinggi, kerajaan
memberi subsidi bagi yuran yang dikenakan kepada pelajar. Umpamanya, kos
program pengajian perubatan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sebelum
subsidi adalah sebanyak RM166,000 tetapi pelajar hanya membayar yuran sebanyak
RM9,000 sahaja, yang mana 94.6 peratus diberikan subsidi oleh kerajaan. Bagi
program kejuruteraan pula, kadar yuran yang sepatutnya adalah RM61,200,
manakala yuran yang dibayar pelajar hanya RM5,600 iaitu 90 peratus diberi
subsidi oleh kerajaan. Bagi program farmasi pula kos sebenar adalah dalam
lingkungan RM51,000 dan pelajar hanya perlu membayar yuran RM6,800. Malah,
yuran yang dikenakan oleh IPTA ini juga tidak pernah dinaikkan sejak 1990-an
lagi.
Secara keseluruhannya, lebih 90% pembiayaan IPTA adalah
bersumberkan dana awam (cukai). Pokoknya, falsafah di sebalik pembayaran yuran
pengajian tinggi sebenarnya sebagai tanda penghargaan kepada nilai ilmu dan
keilmuan. Ia sangat penting dalam meletakkan kepentingan dan nilai pengajian
tinggi pada tempatnya. Bagi negara maju, mereka juga mula mengenakan yuran
pengajian di institusi pengajian tinggi awam masing-masing, antaranya United
Kingdom bermula 1998. Namun bagi meringankan beban pelajar, kerajaan Britain
memperkenalkan skim pinjaman pelajar. Langkah ini juga diikuti beberapa negara
Eropah lain seperti Austria, Perancis, Ireland, Sepanyol, Belgium, dan Belanda.
Kadar yuran yang dikenakan juga berbeza mengikut negara dari serendah 50 Euro
sehinggalah 1,302 Euro. Begitu juga dengan Maghribi di mana Menteri Pengajian
Tinggi dalam laman sesawang Morocco World News pada 23 Julai 2012 mengumumkan
keputusan kerajaannya untuk menghentikan pengajian tinggi percuma.
Sungguhpun terdapat negara seperti Finland, Denmark dan Norway,
yang dikatakan menawar pendidikan tinggi secara percuma, namun negara-negara
ini mempunyai struktur cukai pendapatan yang paling tinggi di dunia. Kadar
cukai pendapatan individu di negara itu adalah antara 6.5 hingga 55.4% dan
mereka juga melaksanakan cukai perkhidmatan dan barangan (goods and services
tax - GST) dan Value-added Tax (VAT) sekitar 23 hingga 25% yang belum lagi
diamalkan di Malaysia. Pendapatan perkapita setahun negara-negara itu juga
adalah jauh lebih tinggi berbanding Malaysia yang mana Finland mempunyai
pendapatan perkapita setahun sebanyak AS$48,420, Denmark AS$60,390, dan Norway
sebanyak AS$88,890, manakala pendapatan perkapita Malaysia hanya AS$8,420.
Pendapatan per kapita hasil daripada cukai yang tinggi ini
digunakan untuk membiayai pengajian tinggi. Ini menunjukkan sebenarnya tidak
wujud istilah pendidikan percuma di mana-mana negara kerana pasti akan ada
pihak yang membiayainya. Dalam erti kata lain, pendidikan percuma di Finland,
Denmark dan Norway dibiayai oleh dana awam sepenuhnya melalui kadar cukai yang
tinggi tetapi Malaysia dengan kadar cukai 0-26% masih mampu memberikan subsidi
yuran sehingga 95% kepada lebih 500,000 pelajar IPTA setahun. Hujah yang
menjadikan Turki sebagai contoh negara yang memberi pendidikan percuma adalah
tidak tepat sama sekali. Turki sebenarnya turut mengenakan yuran pengajian di
peringkat tertiari dan pasca siswazah, dan keadaannya sama seperti Malaysia.
Turki hanya menawarkan pendidikan percuma di peringkat sekolah
rendah, sekolah menengah dan sekolah tinggi dari gred 1 hingga 12 (dari umur 6
- 18 tahun). Gred 1-4 adalah sekolah rendah; gred 5-8 adalah sekolah menengah;
dan gred 9-12 adalah sekolah tinggi). Malaysia juga menawarkan pendidikan
percuma di peringkat sekolah rendah dan menengah dari darjah 1 hingga tingkatan
6 atas (dari umur 7-18 tahun) sama seperti Turki. Pada masa sama, sebahagian
besar pelajar Turki terpaksa memohon pinjaman menerusi Higher Education Credit
and Dormitories Institution yang ditubuhkan pada 1961 dan kadar faedah yang
dikenakan berdasarkan Indeks Harga Pengguna (CPI) yang mengikut kadar inflasi
semasa. Kadar purata CPI untuk 2010 ialah 8.58% dan tahun 2011 ialah 6.46%.
Kadar faedah tambahan sebanyak 2.5% daripada kadar asas CPI akan dikenakan
kepada pelajar yang gagal membuat bayaran dalam tempoh yang ditetapkan.
Sebagai rumusan, pelaksanaan pengajian tinggi percuma akan
melibatkan implikasi-implikasi yang memerlukan pertimbangan rasional agar
tindakan tersebut tidak menjejaskan hala tuju negara dalam mencapai status
negara maju menjelang 2020. Di samping itu, pengajian tinggi percuma tidak
boleh dilaksanakan ke atas IPTS kerana ia adalah entiti perniagaan yang berasaskan
keuntungan. Situasi ini, akan menyebabkan tumpuan masyarakat akan beralih
kepada IPTA. Kualiti pengajian tinggi negara juga boleh jatuh kerana faktor
percuma akan menghilang nilai sebenar ilmu dan sikap kebertanggungjawaban
pelajar. Sehubungan itu, pada masa ini, kerajaan belum bersedia memberi
pengajian tinggi percuma kerana jika dilaksanakan kerajaan terpaksa mengenakan
bebanan cukai yang tinggi terhadap rakyat. Maka di sinilah letaknya kepentingan
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Sebelum penubuhan PTPTN,
kerajaan hanya mampu menyediakan biasiswa untuk sekitar 26,000 orang pelajar
sahaja setahun. Ini bermaksud, ramai pelajar yang layak ke IPT tidak mendapat
penajaan khususnya dalam kalangan mereka yang miskin dan berpendapatan
sederhana.
Namun, hari ini, PTPTN berjaya meningkatkan akses kepada pengajian
tinggi di mana pada 2011 sahaja, sejumlah 227,209 orang berjaya melanjutkan
pengajian di peringkat pengajian tinggi dengan bersumberkan pembiayaan PTPTN. Kerajaan
melihat cadangan untuk memberikan pendidikan percuma dan menghapuskan PTPTN
adalah satu lagi janji yang populis tanpa mengkaji implikasinya. Tindakan
pemansuhan PTPTN sebenarnya akan memberi kesan amat besar kepada pelajar dan
negara kerana ia akan:
i. Mengehadkan akses kepada pengajian tinggi dalam kalangan
pelajar miskin;
ii. Menyebabkan ketiadaan sumber untuk membiayai yuran pengajian
pelajar IPTS;
iii. Menyebabkan ketiadaan sumber untuk membiayai kos sara hidup
pelajar IPTA/IPTS, yang mana bagi pelajar IPTA hanya sekitar 15 - 30% pinjaman
PTPTN digunakan untuk membayar yuran, manakala 70 - 85 % digunakan bagi
menanggung kos sara hidup. Bagi pelajar IPTS pula, 70% digunakan untuk yuran
dan 30% untuk sara hidup; dan
iv. Merencatkan usaha bagi merealisasikan hasrat untuk menjadikan
Malaysia sebagai pusat pengajian tinggi negara menjelang tahun 2020
Oleh itu, kerajaan akan mengekalkan pembiayaan PTPTN. Sehingga 31
Ogos 2012, PTPTN meluluskan pembiayaan pendidikan kepada 2,031,259 pelajar yang
layak dengan komitmen sehingga pelajar tamat pengajian berjumlah RM45.4 bilion.
Jumlah ini amat tinggi tetapi komitmen ini adalah pelaburan besar negara untuk
manfaat rakyat dan pembangunannya.
Sumber
Utusan Malaysia
19 Oktober 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan