PROFESOR MADYA DR.
SIVAMURUGAN PANDIAN
Pusat Pengajian Sains
Kemasyarakatan
Universiti Sains
Malaysia
Sejak setahun lalu,
pendidikan menjadi tumpuan ramai baik dalam kalangan yang terlibat secara langsung
mahupun tidak langsung. Ini kerana pendidikan dianggap penyumbang utama kepada
pembinaan dan pengisian sesebuah negara bangsa termasuk Malaysia. Pengajian
asas dilihat penting untuk membolehkan negara terus bersaing dengan
negara-negara lain terutama negara maju. Bajet yang dibentangkan minggu lalu
jelas memaparkan komitmen kerajaan terutama melalui Kementerian Pelajaran untuk
mentransformasi sistem pendidikan ke arah pembentukan masyarakat kelas satu di
sebuah negara kelas pertama; masyarakat yang mempunyai pengetahuan, skil dan
kemahiran diselaputi dengan nilai, semangat patriotisme dan moral dalam
melahirkan modal insan yang berkarakter tinggi dengan adanya nilai intelektual,
spiritual, emosi dan fizikal; hubungan konstruktif ke arah masyarakat kelas
pertama, cerminan falsafah pendidikan kebangsaan untuk melahirkan pembangunan
holistik dalam kalangan pelajar.
Yang penting dalam
Bajet 2013 bertemakan 'Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji
Ditepati', adalah 'kualiti' untuk melestarikan sistem pendidikan berkualiti
untuk mentransformasi sistem pendidikan dan turut memperkasakan sistemnya. Sebanyak
RM11.1 bilion diperuntukkan untuk sektor sosial yang turut melibatkan
pendidikan dan latihan. Sektor pendidikan diperuntukan 21 peratus (%) daripada
bajet untuk memperkukuhkan pemetaan kelangsungan pendidikan sebagai tunggak
pembentukan negara bangsa dengan berfokuskan kepada kemakmuran dan
kesejahteraan sosial negara. RM38.7 bilion pula akan diperuntukan untuk
memperbaiki kualiti pendidikan dan tambahan sebanyak RM500 juta untuk
mengembangkan latihan guru dalam bidang subjek Bahasa Malaysia, Bahasa
Inggeris, Sains dan Matematik ke arah pembangunan skil pemikiran yang lebih
baik.
Kerajaan juga
memperkenalkan inisiatif seperti insentif bebas cukai dan geran untuk membuka
tadika baru; RM1.2 bilion untuk pembangunan prasekolah dan RM1 bilion untuk
penambahbaikan sekolah, RM400 juta untuk sekolah kebangsaan di samping RM100 juta
untuk sekolah jenis kebangsaan Cina, Tamil, mubaligh, agama, berasrama penuh
dan MRSM. Ada pihak yang mencadangkan agar PTPTN dimansuh, diberikan pendidikan
percuma dari prasekolah sehingga universiti serta RM500 sebagai elaun khas
untuk guru tetapi ia lebih dilihat sebagai pendekatan populis untuk
memanipulasi pemikiran umum seolah-olah untuk memberikan harapan kepada
pemegang saham dalam pendidikan daripada kaca mata mereka sendiri. Namun,
kerajaan secara berterusan memberikan sokongan dan bantuan secara realistik
yang diterima dan disokong. Malahan, untuk menggalakkan tabungan pendidikan,
mereka yang menyumbang kepada Skim Tabungan Pendidikan diberikan pelepasan
cukai RM6,000 berbanding dengan RM3,000 sebelumnya.
Baucar RM100 untuk
murid sekolah rendah dan menengah serta RM250 baucar buku untuk pelajar
institusi pengajian tinggi dengan kenaikan RM50 daripada sebelumnya; diskaun
untuk pembayaran semula pinjaman PTPTN berasaskan kepada pembayaran konsisten
menunjukkan bahawa yang mahu dilahirkan adalah pelajar yang bertanggungjawab
dan memahami bahawa PTPTN bukan 'hak' tetapi adalah satu 'keistimewaan'. Mengenal
pasti aspirasi dan cabaran yang diperincikan dalam laporan awal pemetaan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2012, 'pelaksanaan' menjadi tumpuan dan tunjang
utama daripada pembentangan bajet ke atas sektor pendidikan. Kerajaan sedar
bahawa hanya melalui hasil akhir pelaksanaan yang bersifat empirikal, umum akan
memberikan pengiktirafan dan kepercayaan ke atas sistem pendidikan negara. Menteri
Kewangan memberi kepastian bahawa Unit Pelaksanaan Pendidikan akan memainkan
peranan penting dalam proses penambahbaikan sistem pendidikan negara.
Untuk meninjau dan
melangkah ke hadapan dalam pendidikan, maka pendidikan akan memberi fokus
kepada pelaksanaan dengan bantuan sistem sokongan yang strategik. Pendidikan
adalah satu proses dan umum perlu memberikan ruang kepada kesemua yang terbabit
dalam pelaksanaan untuk meneruskan agenda yang sudah dirangka dengan
perancangan Bajet 2013. Melestarikan sistem pendidikan dalam kerangka holistik
hanya akan berjaya sekiranya kesemua yang terlibat secara implisit mahupun
eksplisit bekerjasama walaupun mempunyai perbezaan ketara, agar visi
mentransformasi negara ke arah menjadi sebuah negara maju pada 2020 dapat
direalisasikan dengan jayanya.
Sumber
Utusan Malaysia
4 Oktober 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan