Rencana ini ditulis oleh :
DR. AMINUDIN MANSOR
Bekas pendidik berkelulusan Ijazah
Kedoktoran Persuratan Melayu, UKM.
Membentuk jiwa merdeka dengan semangat
Malaysia adalah tugas semua pihak. Jika di sekolah ia menjadi tugas guru,
manakala apabila seseorang itu keluar dari bangku sekolah, dia seharusnya
membentuk dirinya berjiwa merdeka dengan semangat Malaysia. Adalah menjadi
tugas pemimpin masyarakat, badan-badan bukan kerajaan dan juga pemimpin politik
untuk mewujudkan rakyat berjiwa merdeka dengan semangat Malaysia. Isu politik
tidak seharusnya memecahbelahkan masyarakat dengan pandangan dan pendapat yang
boleh membawa pelbagai kontroversi. Tugas pemimpin adalah menyampaikan amanat
ke arah kebenaran. Islam mahukan sebagai pemimpin mukmin bukanlah pengumpat dan
yang suka mengutuk, yang keji dan ucapannya kotor. Sebagai pengikut, seseorang
itu tidak seharusnya mengangkat orang yang bercita-cita akan kedudukan. Merujuk
kepada jiwa merdeka semangat Malaysia semua kita seharusnya sedar insaf dan
bersyukur hidup di negara ini yang aman dan makmur. Hari Kemerdekaan dan hari
perisytiharan pembentukan Malaysia pada 16 September 1963 adalah sangat penting
dalam sejarah pembentukan negara kita.
Pada tahun ini ulang tahun kemerdekaan
disambut kali ke-55 menandakan kedewasaan Malaysia dan seharusnya melambangkan
kematangan pemikiran rakyatnya. Mengikut catatan sejarah, perjanjian Malaysia
telah ditandatangani di London pada 9 Julai 1963. Ratu Elizabeth II telah
memperkenankan Akta Malaysia yang diluluskan oleh Parlimen Britain. Ini
disusuli dengan kelulusan Perjanjian Malaysia oleh Parlimen Tanah Melayu, Dewan
Perhimpunan Singapura (sebelum keluar dari Malaysia), Majlis Undangan Sarawak
dan Majlis Undangan Sabah. Seterusnya pada 26 Ogos 1963, Yang di-Pertuan Agong
telah memperkenankan Akta Malaysia. Seterusnya, pada 16 September 1963, negara
Malaysia ditubuhkan secara rasminya yang merangkumi Persekutuan Tanah Melayu,
Singapura (sebelum keluar dari Malaysia), Sarawak dan Sabah.
Mengimbau semula pada catatan sejarah,
pada mulanya pembentukan Malaysia merupakan sesuatu yang agak mustahil terutama
apabila melihat reaksi penentangnya yang datang dari dalam negeri dan negara
luar. Namun, menerusi diplomasi masalah tersebut dapat diatasi. Sejarah
membuktikan pembentukan Malaysia telah berjaya menggabungkan Persekutuan Tanah
Melayu dengan negeri-negeri jirannya bagi kepentingan bersama. Kejayaan ini
memaparkan ciri-ciri kepimpinan tokoh tempatan di Persekutuan Tanah Melayu,
Singapura, Sarawak dan Sabah. Kerajaan British juga sanggup bekerjasama dan
bertolak ansur demi mencapai kesejahteraan bersama. Di samping itu, kerjasama
yang diberikan oleh rakyat negeri-negeri anggota adalah untuk memastikan
kedaulatan negeri terjamin. Perjanjian Malaysia 1963 mengambil kira kepentingan
semua negeri anggota untuk mengekalkan kesejahteraan dan perpaduan antara
negeri. Bagaimanapun, pada tahun 1965 Singapura telah berpisah dengan Malaysia.
Kini, rakyat Malaysia sedang menuju
fasa transformasi ke arah kemajuan dan kemodenan dalam pelbagai bidang
antaranya pendidikan, ekonomi, sosial, politik dan juga budaya. Namun, semuanya
diasaskan daripada hasil kemerdekaan negara yang dicapai sejak 55 tahun lalu.
Justeru, tema hari ulang tahun kemerdekaan ke-55 tahun ini, "Janji
Ditepati" seharusnya menjadi pegangan kepada rakyat dan kerajaan. Membentuk
jiwa merdeka dengan semangat Malaysia mestilah dengan rasa cinta dan kefahaman
yang mendalam terhadap negara bangsa. Perpaduan dan semangat kecintaan kepada
negara mestilah diasaskan sejak di bangku sekolah lagi dan diteruskan ke alam
remaja dan dewasa. Semua ini mestilah dilakukan secara berterusan dan bukan
hanya pada tanggal 31 Ogos setiap tahun. Pembinaan modal insan yang sanggup
menghadapi pelbagai isu dan cabaran mestilah bermula di bangku sekolah. Dalam
konteks Malaysia, modal insan dan usaha pembangunannya telah digariskan dalam
pelan tindakan pembangunan modal insan yang dibentangkan dalam Rancangan
Malaysia Kesembilan. Inti pati pembangunannya adalah bertujuan membentuk
individu berkualiti dan berketerampilan dalam melahirkan masyarakat yang
cemerlang.
Ini disebabkan cabaran globalisasi
dewasa ini dipacu oleh kuasa pasaran daripada pelbagai sudut yang arusnya
mendadak dan drastik. Oleh itu, keperluan kepada pembinaan keupayaan dan
pembangunan agenda 'minda kelas pertama' perlu diberi perhatian yang serius dan
mendalam. Keperluan ini perlu memfokuskan kepada pembangunan modal insan kerana
kita tidak boleh hanya semata-masa bergantung pada prasarana yang bertaraf
dunia, malah perlu juga kepada pembangunan model insan bermotifkan kelas
pertama yang bertaraf dunia. Melalui pembangunan modal insan, pembentukan jiwa
merdeka dengan semangat Malaysia juga dapat dilakukan melalui pendidikan sama
ada di rumah dan di sekolah. Mengangkasakan modal insan mestilah melalui impian
dan cita-cita yang tinggi dengan daya usaha dan kesungguhan yang gigih, tahap
cemerlang, motivasi, berpandangan jauh, bercita-cita, mengambil peluang,
keberanian mengambil risiko dan mengendalikan kegagalan sebagai tanda aras
kejayaan dan sebagainya.
Hal ini bertepatan dengan firman Allah
SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami telah menciptakan insan dalam
bentuk yang sebaik-baiknya" (At-Tin:4). Di peringkat universiti, pelajar
universiti merupakan agen sosial dan modal insan yang utuh dan mampu
menyumbangkan pengetahuan, kemahiran dengan nilai-nilai murni kepada agama,
bangsa dan negara. Mereka ini juga mesti difahamkan dengan semangat cintakan
negara, patriotik dan perpaduan. Hakikatnya, semua rakyat hidup aman dan
sejahtera dengan mengekalkan perpaduan yang sedia terjalin. Oleh sebab itu,
setiap pemimpin seharusnya berusaha mengekalkan semangat perpaduan tanpa
mengira fahaman politik demi kesejahteraan hidup rakyat.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
28 Ogos 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan