17 Mac 2016

KEGHAIRAHAN MEMILIKI KERETA MEWAH PUNCA LAMBAKAN KLON KERETA


Oleh: Akhbar Satar
Penulis ialah Pengarah Institut Jenayah & Kriminologi, Universiti HELP
http://www.bharian.com.my/node/133117

Baru-baru ini Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu mendedahkan yang pihaknya merampas 22 kereta klon bernilai lebih RM1 juta membabitkan pelbagai model, termasuk kenderaan mewah sejak dua bulan lalu, manakala sejak 2014, 254 kenderaan klon disita. Pada satu sidang media awal tahun lalu, JPJ dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan sindiket yang aktif dalam perniagaan kereta klon dan menasihatkan supaya tidak menggunakan kereta klon. Operasi demi operasi diadakan sehingga kini. Kenderaan yang dirampas adalah model ternama, termasuk jenis Mini Cooper, Subaru Impreza, Honda Jazz, Honda City, Honda Odyssey dan Toyota Wish. Ketua Pengarah JPJ juga pernah menegaskan bahawa oleh kerana kelicikan sindiket, negara kerugian kira-kira RM30 juta memandangkan aktiviti ini mengelak bayaran cukai dan turut memalsukan dokumen kenderaan. Keghairahan orang ramai untuk memakai kereta mewah dan import menyebabkan mereka tidak sedar akibat menggunakan kereta klon.

KERETA SELUDUP

Pembeli kereta klon adalah golongan pertengahan yang ingin tampil bergaya dan ada kalangan mereka penjawat awam. Kereta klon dikategori sebagai kenderaan tidak disahkan taraf oleh JPJ. Antara modus operandi kereta klon, termasuk kereta yang diseludup dari negara jiran dan menggunakan nombor pendaftaran palsu yang dikendalikan oleh sindiket. Kebanyakan kereta klon diambil dari Singapura kerana negara itu melaksanakan dasar pelupusan kenderaan setiap lima tahun sekali. Sindiket mengambil kesempatan untuk dijadikan kereta klon. Sebelum lupus pihak berkenaan menyeludup ke Malaysia untuk tujuan diklon.

Selain itu, kereta yang dilarikan daripada pihak bank dan dipalsukan nombor pendaftaran, sama ada menggunakan dokumen kereta dan sijil pendaftaran kereta yang telah hilang tapi tidak dibuat aduan polis dan menyamar guna nombor orang lain. Kereta mengguna pakai nombor kereta yang cantik dan dipakai untuk kereta yang diseludup. Mereka akan mencari model dan spesifikasi kereta asal hampir sama agar sukar dikesan pihak penguat kuasa. Cukai jalan akan dipalsukan menyerupai cukai jalan yang dikeluarkan JPJ atau mereka melaporkan cukai jalan hilang untuk mendapat salinan cukai jalan kereta yang asal dari JPJ.


Di samping itu, surat sumpah dipalsukan. Ada juga kereta yang menggunakan dokumen kenderaan yang mengalami kemalangan teruk. Proses pengklonan juga membabitkan aktiviti penukaran nombor pendaftaran dan tampalan nombor casis serupa dengan maklumat kenderaan yang dikategorikan sebagai total lost. Mereka mendapat maklumat kenderaan sedemikian rupa daripada pihak insurans dan bengkel kereta. Kegiatan ini dibuat oleh sindiket yang biasanya bekerjasama dengan segelintir kakitangan penguat kuasa yang tidak amanah dan tiada integriti. Urusan jual beli kereta boleh didapati dengan mudah. Selalunya sindiket berurusan dengan ejen penjual kereta terpakai untuk menjual kereta mereka itu.

HARGA TERLALU RENDAH JADI TARIKAN

Pelanggan ditawarkan dengan harga amat rendah berbanding harga pasaran. Pembeli kereta klon menanggung rugi kerana kereta terbabit boleh disita JPJ. Pada masa sama, mereka masih menanggung hutang bank. Kereta Honda Odyssey yang harga pasaran melebihi RM100,000 hanya dijual serendah RM10,000 hingga RM12,000. Toyota Alphard pula berharga RM25,000. Ia menyebabkan orang ramai mudah tertarik, selain sindiket ini turut agresif membuat promosi melalui pelbagai cara. Terbaharu menggunakan media sosial.

Oleh sebab sangat kreatif dalam penipuan, sindiket juga menggunakan dokumen motosikal hilang untuk mengklonkan kereta. Cadangan JPJ menubuhkan skuad bagi membanteras kegiatan sindiket penyeludupan kereta klon ke negara ini langkah yang baik. Adalah lebih berkesan jika skuad ini diperkuat untuk merisik, menyiasat dan mendakwa mereka yang terbabit. JPJ juga akan menggunakan sistem Permit Kemasukan Kenderaan (VEP). Dengan mendaftarkan kereta asing di pintu masuk negara, kita dapat mengurangkan klon kereta.

PENGUAT KUASA PERLU KEKAL INTEGRITI  

Bila tidak ada orang cakap hal ini, penjahat makin giat menipu. Perlu ada pendekatan memberi kefahaman dan mendidik masyarakat dan pada masa sama tegur dan cadang pembaharuan, penambahbaikan sistem semasa diberi keutamaan. Juga pastikan pegawai yang terbabit dalam sistem semakan enjin dan pendaftaran kenderaan memperlihatkan budaya berintegriti tinggi. Sudah tentu PUSPAKOM perlu profesional dan kekalkan integriti kerana sebelum memberi kelulusan, JPJ juga lazimnya bergantung pada laporan dikeluarkan oleh PUSPAKOM. JPJ pula disarankan menjalin kerjasama yang lebih erat dengan PUSPAKOM, polis, SPRM dan Kastam untuk mengatasi masalah kereta klon secara menyeluruh. Menggunakan kereta klon membawa implikasi buruk. Bila kemalangan dan ditahan polis, kenderaan akan disita, berdepan risiko institusi perbankan, didakwa serta dihukum denda, penjara di bawah Seksyen 135 Akta Kastam 1967, Akta Pengangkutan Jalan 1987, Kanun Kesiksaan dan Akta SPRM 2009.


BERITA HARIAN  

12 MAC 2016
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails