05 Ogos 2013

MIMPI SONGSANG DONG ZONG

Oleh Khairuddin Mohd. Zain


Penulis harus mengakui bahawa ada ciri baik Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang wajar dikagumi. Antaranya adalah kesediaan ibu bapa, masyarakat dan pemain ekonomi masyarakat mereka yang sanggup menyumbang wang dan tenaga, dalam jumlah yang besar, demi untuk memastikan tahap pendidikan generasi mereka berada di tahap yang terbaik. Sewaktu penulis menetap di Wangsa Maju, adalah menjadi pemandangan biasa untuk melihat rakan-rakan berbangsa Cina bangun jauh lebih awal daripada kanak-kanak berbangsa Melayu. Mereka sanggup menghantar anak ke sekolah paling jauh, asalkan ia menjanjikan kualiti pendidikan yang baik. Sekolah kebangsaan di hadapan rumah pangsa bukan pilihan utama mereka.

Acara-acara untuk mengumpul dana di sekolah Cina jarang sekali gagal. Malahan, adalah menjadi kebiasaan, ratusan ribu mampu dijana oleh pihak pentadbiran sekolah apabila melaksanakan aktiviti menambah tabungan. Itu belum lagi ambil kira jumlah yuran tinggi yang ditanggung oleh ibu bapa. Mungkin semua ini berlaku kerana ‘deria survival’ mereka berada di tahap yang tinggi. Apa sahaja yang mungkin menyentuh kepentingan ‘survival’ mereka akan disuarakan secara cukup lantang. Namun, dalam pada NGO berteraskan pendidikan bersuara lantang, adakalanya mereka gagal melihat sesuatu melalui perspektif yang lebih besar. Tindakan pertubuhan seperti Dong Zong mengepalai rali menentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 boleh disifatkan sebagai contoh di mana ‘mimpi songsang’ pertubuhan tersebut membuat kita mempersoalkan sama ada inikah satu-satunya jalan hadapan kepada sistem pendidikan di Malaysia?

Perlukah kita sentiasa berkonfrontasi? Perlukah ada penentangan terhadap semua perkara - walaupun niatnya baik dan untuk kebaikan semua? Sampai bila kita nak bermain dengan kad perkauman, sedang realiti dan keadaan menuntut kita membawa fikrah kebangsaan? Mimpi songsang Dong Zong sangat mengakar bilamana PPPM disifatkan sebagai agenda kerajaan untuk menutup sekolah jenis kebangsaan? Mimpi dan inspirasi Dong Zong ini terlalu jauh tersasar. Hakikatnya, tidak terdapat dalam satu baris ayat PPPM pun yang membawa niat itu. Tak ada! Sejumlah 248 mukasurat (versi digital) perincian PPPM membicarakan isu pendidikan dalam adunan yang cukup murni dan berpandangan jauh. Ia tidak sempurna, namun sebagai asas masa hadapan, ia bukanlah sesuatu yang layak ditolak secara membuta tuli.

Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Persekutuan Persatuan-persatuan Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) dan mana-mana pertubuhan lain perlu menilai PPPM secara adil. Tidak perlu membawa mimpi songsang dan teori konspirasi jenis apa sekalipun. Cukup sayang, sekiranya PPPM masih lagi mahu dinilai melalui tingkap pandangan yang berbentuk perkauman. Apakah dengan niat ‘memperkasa sekolah kebangsaan’, maka dengan sendirinya SJKC dan SJKT akan terkubur? Apakah dengan penambahan minit untuk belajar Bahasa Melayu akan mematikan Bahasa Mandarin dan Tamil?

Niat sistem pendidikan sudah tentulah perlu disesuaikan dengan keperluan masa dan keadaan. Sistem nilaian kita mengenai sistem pendidikan juga perlu ditanda araskan dengan negara lain yang lebih hebat. Dong Zong perlu sedar, pendekatan kalah-kalah’ seperti ini tidak akan menguntungkan sesiapa. Menganjurkan rali, hanya di atas landasan ‘mimpi songsang’ seperti yang dinyatakan adalah suatu perkara yang tidak bertanggungjawab. Penulis sebenarnya mengimpikan, suasana di mana guru-guru SJKC, yang mempunyai kemahiran hebat dalam matematik, dapat duduk berkongsi metod dan kaedah pendidikan terbaik mereka dengan pendidik di sekolah kebangsaan. Perlu ada interaksi yang lebih positif antara kita. Malangnya, suasana itu cukup kurang berlaku. Sehinggakan, apa yang dikatakan oleh Dong Zong, pelaksanaan program kebudayaan yang bersifat ‘nasional’ juga adalah suatu usaha menidakkan kepentingan bahasa dan budaya bangsa Cina. Apakah pembinaan ‘identiti nasional’ juga satu ancaman kepada Dong Zong?

Dalam isu bahasa, PPPM membawa niat seperti berikut (mukasurat 38) - '...Oleh itu, dalam jangka masa tertentu, semua murid dari semua kumpulan etnik dan komuniti digalakkan untuk belajar sekurang-kurangnya tiga bahasa (bahasa Malaysia, bahasa Inggeris, bahasa lain seperti bahasa Mandarin, bahasa Tamil, dan bahasa Arab, serta bahasa ibunda lain seperti bahasa Iban dan bahasa Kadazan Dusun)'. Di mana komitmen PPPM untuk mematikan bahasa Mandarin? Malah, jika PPPM dilaksanakan secara bersungguh, ada sekolah di Taman Melawati (Selangor), Gua Musang (Kelantan), Jorak (Johor) dan Bukit Ibam (Pahang) yang menawarkan bahasa Mandarin, bahasa Iban dan bahasa Kadazan Dusun sebagai subjek elektif.

Niat yang sedemikian murni, tidak wajar ditentang dengan rali berasaskan teori konspirasi dan mimpi songsang. Pimpinan pertubuhan seperti Dong Zong, sudah perlu bersedia berfikir dan bertindak dalam jajaran politik baru. Kecualilah, mereka mahu terus-terusan didodoi dengan lagu ‘bangkang dan tentang’ yang digurindam oleh pihak berkepentingan lain. Menyusur niat melaksanakan rali menentang PPPM ini, membuatkan penulis terimbau dengan kenangan ‘Tuntutan Suqiu’ pada tahun 1999. Daripada tuntutan 83 perkara, 14 berkaitan pendidikan. Dong Zong juga adalah pemain utama kepada tuntutan tersebut. Selepas hampir 13 tahun, kita masih lagi bermain dengan permainan sama.

Penulis mengharapkan pimpinan pertubuhan seperti Dong Zong mempunyai sedikit niat dan identiti nasional’ di dalam gerakan mereka. Jangan bersikap haloba dengan tuntutan dan kehendak. Kerana suka tak suka, setiap kita perlu bertolak ansur. Seorang rakan penulis pernah menggunakan pepatah Cina berbunyi ‘De Cun Jin Che’ (dapat seinci, tetapi mahukan sekaki), mengingatkan kita agar tidak berlebihan dalam meminta sesuatu. Satu lagi pepatah Cina yang penulis dapat ingat - lebih kurang berbunyi ‘menyimpang seinci, rugi seribu batu’. PPPM bukan dirangka untuk generasi pemimpin yang ada di dalam Dong Zong, Jiao Zong dan mana-mana NGO sekalipun. PPPM untuk generasi selepas daripada kita. Generasi anak dan cucu kita. Mereka tidak seharusnya membawa ‘beban mimpi songsang’ yang negatif seperti ini.

Mungkin tiba masanya pertubuhan pendidikan Cina mempunyai sikap yang lebih akomodatif kepada cita perubahan dan transformasi. Pilihan raya sudahpun berlalu. Ini tempoh dan ketika bertenang. Jiwa konfrontasi dan niat menentang sedap dikipas oleh mereka yang punya niat politik. Masyarakat menantikan Dong Zong yang mampu bermimpi sesuatu yang lebih positif dan bersangka baik. Bayangkan jika kekuatan Dong Zong dan sekutunya sebanyak 1'100 NGO pendidikan Cina mampu melihat PPPM melalui kerangka minda yang betul - Malaysia pastinya mempunyai suasana pendidikan yang lebih padu.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA

5 OGOS 2013
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails