JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



03 Oktober 2012

ISU PENDIDIKAN : PACU PENINGKATAN KUALITI PENDIDIKAN


Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom
Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad.


Pengumuman Bajet 2013 nampaknya mempunyai kaitan yang signifikan dalam usaha menjayakan transformasi pendidikan melalui Pelan Pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-2025 yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini. Melalui Bajet 2013 ternyata peruntukan besar disediakan bagi melaksanakan tiga aspek penting iaitu untuk peningkatan kualiti pengajaran guru, melengkapkan infrastruktur sekolah dan memastikan keberkesanan pelaksanaan melalui pemantauan transformasi tersebut. Apabila Bajet 2013 diumumkan pada 28 September lepas didapati sektor pendidikan terus mendapat peruntukan tinggi iaitu sebanyak RM38.7 bilion meliputi peruntukan mengurus dan pembangunan daripada jumlah keseluruhan bajet RM251.6 bilion. Bajet 2013 memberi tumpuan bagi menjayakan transformasi pendidikan. Aspek pertama ialah meningkatkan kualiti pengajaran guru. Bagi tujuan tersebut disediakan peruntukan tambahan sebanyak RM500 juta untuk membolehkan guru melaksanakan pengajaran melalui pendekatan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran subjek-subjek teras iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

Sesungguhnya penekanan kepada peningkatan kualiti guru melalui pendekatan tersebut dinyatakan dalam PPP 2013-2025 dengan Anjakan Pertama iaitu menyediakan kesemarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.

Hakikatnya apabila murid dikatakan telah berjaya menguasai ilmu, mereka berupaya menganalisis maklumat, berfikir secara kritis dan berkomunikasi dengan berkesan. Inilah bentuk kemahiran berfikir aras tinggi yang telah pun dimiliki oleh murid di negara maju. Sementara itu Anjakan Kedua menekankan setiap murid mahir dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Ini dilakukan dengan meluaskan program LINUS supaya meliputi literasi Bahasa Inggeris. Peningkatan kemahiran Bahasa Inggeris juga dilakukan dengan memastikan semua 70,000 guru bahasa tersebut lulus Cambridge Placement Test (CPT) dalam tempoh dua tahun. Peluasan pendedahan kemahiran berbahasa juga dilakukan dengan memperkenalkan modul Sastera Inggeris yang akan diwajibkan kepada murid sekolah menengah. Bagi memastikan pelaksanaan pendekatan pengajaran kemahiran berfikir aras tinggi guru-guru akan terus didedahkan kaedah pengajaran yang berpusatkan kepada pelajar. Aktiviti yang menyeronokkan dan menarik minat pelajar seperti main peranan, lakonan, syarahan, debat, forum, simulasi, perbincangan, tugasan luar bilik darjah dan kerja dalam kumpulan kecil akan menggalakkan murid sentiasa berfikir dan berusaha meningkatkan daya pemikiran mereka.

Sementara itu Anjakan Ketujuh iaitu memanfaatkan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran adalah berkait rapat dengan usaha meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi. Perbelanjaan yang besar diperlukan untuk meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya.

Ini akan dilakukan melalui pelaksanaan 1BestariNet bagi semua 10,000 buah sekolah. Dengan adanya akses kepada rangkaian 4G di sekolah maka landasan untuk pelaksanaan pembelajaran secara interaktif akan dapat dilaksanakan. Aspek kedua bagi menjayakan PPP ialah melengkapkan infrastruktur sekolah. Kemudahan yang baik disediakan di sekolah akan membolehkan guru menyampaikan pengajaran dengan lebih berkesan. Bajet 2013 telah menyediakan peruntukan besar iaitu sebanyak RM1 bilion di bawah Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah. Peruntukan ini akan digunakan bagi keperluan seperti membaikpulih bangunan sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan.

Bagi memastikan infrastruktur sekolah dapat disempurnakan terutama sekolah di kawasan luar bandar dan pedalaman maka kerajaan telah memberikan peruntukan tambahan sebanyak RM1 bilion lagi. Ini bermakna bagi tujuan meningkatkan keupayaan infrastruktur sekolah sebanyak RM2 bilion telah disediakan. Di samping itu Tabung Khas pula diwujudkan iaitu peruntukan sebanyak RM400 juta daripada RM2 bilion itu akan disalurkan kepada Sekolah Kebangsaan dan RM100 juta lagi diperuntukkan kepada setiap aliran sekolah lain iaitu SRJK(C), SRJK(T), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan sekolah berasrama penuh. Aspek ketiga yang penting bagi menjayakan PPP 2013-2025 ialah memastikan keberkesanaan pelaksanaan dan pemantauan. Dalam majlis pelancaran PPP yang lalu, Perdana Menteri menekankan bahawa perancangan yang nampak cantik dan lengkap belum menjanjikan kejayaan tanpa penekanan kepada aspek pemantauan dan diikuti penilaian serta penambahbaikan.

Oleh itu dalam Bajet 2013 Perdana Menteri mencadangkan penubuhan Unit Pelaksanaan Pendidikan bertujuan memantau dan menilai keberkesanan pelaksanaan transformasi tersebut. Pelaksanaannya boleh menggunakan peruntukan tambahan RM500 juta yang turut digunakan dalam meningkatkan kemahiran guru. Aspek pelaksanaan dan pemantauan ini ada dinyatakan dalam PPP melalui Anjakan Keenam iaitu pengupayaan serta memperkasakan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD). Peranan mereka bukan sahaja untuk menyelesaikan isu berasaskan keperluan seperti menempatkan Jurulatih Mata Pelajaran Khusus, Jurulatih Pengetua Rakan Penambahbaikan tetapi juga memastikan semua perancangan yang telah disediakan dapat dilaksanakan dengan teratur dan berkesan. Penambahan pegawai dan kakitangan di JPN dan PPD diperlukan untuk melaksanakan peranan dan tanggungjawab yang diberikan di samping mendapat latihan yang bersesuaian. Keberkesanan Unit ini adalah indikator kepada kejayaan PPP 2013-2025.

Sesungguhnya Bajet 2013 yang bertemakan ‘Memakmurkan Negara, Mensejahterakan Rakyat: Sebuah Janji Ditepati’ itu menyediakan keperluan transformasi pendidikan selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 bagi memacu peningkatan kualiti pendidikan.

Sumber
Utusan Malaysia
3 Oktober 2012

ISU EKONOMI : BUAT PERANCANGAN BAJET BULANAN SENDIRI


Fauziah Arof


Berapa banyak pun bantuan dan peruntukan yang diberikan, sekiranya tidak diuruskan dengan baik, akhirnya balik ke asal juga. Kata sesetengah orang, berapa tinggi pun jumlah gaji yang kita dapat setiap bulan, sebenarnya tidak memberi makna. Apa yang lebih bermakna, berapa jumlah baki yang tinggal setelah ia dibelanjakan untuk diri sendiri, keluarga dan membayar bil-bil wajib setiap bulan. Jika baki yang tinggal ke tahap sampai hendak ‘tutup hidung’, sesak walaupun baru beberapa hari menerima gaji, gaji yang banyak pun hanya nampak cantik pada slip gaji. Jadi, pengurusan kewangan itu penting. Berilah apa jua bantuan kewangan, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) yang kini diperluas kepada individu bujang berusia 21 tahun ke atas dengan pendapatan kurang RM2,000, bonus, baucar Buku 1Malaysia atau bantuan RM100 untuk setiap murid sekolah rendah dan menengah, jika bantuan ini disalah guna atau digunakan untuk perkara-perkara lain, tentu sekali tidak dapat membantu.

Bajet 2013 yang baru dibentang oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak Jumaat lalu, walaupun dihentam macam-macam oleh pihak pembangkang, tetapi yang penting kesan dan manfaatnya kepada orang ramai. Cakaplah apa yang mereka hendak cakap kerana yang menerima dan menanggung beban kos sara hidup adalah rakyat. Pembangkang hanya tahu bercakap dan mengutuk. Tidak membantu pun. Diberi bantuan pun teruk kena kutuk, apatah lagi jika tidak diberi langsung. Jadi kepada rakyat yang termasuk dalam kategori yang menerima habuan daripada Bajet 2013, terimalah dengan rasa bersyukur. Pada masa yang sama, uruskanlah bantuan berkenaan sebaik-baik mungkin. Kepada kakitangan awam, tentunya mereka menerima banyak keistimewaan berbanding pekerja-pekerja swasta dalam Bajet 2013 ini. Bonus satu setengah bulan sudah dikira cukup menarik, berbanding pekerja swasta yang ada sesetengahnya hendak dapat satu bulan bonus pun seperti terpaksa masuk ke medan peperangan’.

Jadi amatlah luar biasa fitrahnya, apabila segelintir daripada mereka yang mendapat macam-macam keistimewaan ini termasuk duduk di kuarters kerajaan, mengutuk majikan di laman-laman sosial terutama pada waktu bekerja dengan menggunakan pula kemudahan komputer milik majikannya.

Dan kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang bersekolah, tentunya berasa amat bersyukur kerana pemberian wang tunai RM100 untuk setiap murid diteruskan. Sedikit sebanyak beban dapat dikurangkan apabila musim persekolahan bermula pada tahun depan. Memanglah jumlah RM100 bukannya banyak, tetapi untuk yang berpendapatan rendah, pemberian itu memberi banyak kesan kepada mereka. Ada yang memperlekehkan pemberian itu dengan mengatakan terlalu sedikit, apa sangat yang boleh dibeli dengan RM100?; ini duit untuk ‘beli jiwa’ dan macam-macam lagi. Tetapi bila tiba waktu untuk mengutipnya, tetap sanggup bermandi peluh, lenguh lutut, beratur panjang di sekolah anak. Dan kalau pun rasa jumlah itu sedikit, kononnya tidak dapat membantu, ambil wang itu, berikan kepada yang betul-betul memerlukan. Sudah tentu dapat pahala bersedekah, daripada merungut-rungut dan mengutuk si pemberi. Dalam pengurangan subsidi gula pula, perkara ini perlu diambil perhatian. Memanglah cadangan mengurangkan pengambilan gula itu amat baik sekali, demi untuk menjaga kesihatan. Tetapi yang tidak baiknya, kita bimbang peniaga-peniaga di restoran nanti termasuk penjual kuih di tepi jalan turut panjang akal menaikkan harga makanan.

Jadi, pemantauan terutamanya daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan amat diperlukan supaya rakyat tidak terbeban dengan kenaikan harga makanan pula. Nanti tidak pasal-pasal pula harga barangan keperluan lain yang tidak ada kena mengena dengan gula turut dinaikkan oleh peniaga-peniaga yang hanya menunggu peluang dan ruang untuk menaikkan harga barang. Berbalik soal menguruskan kewangan, mahu atau tidak, setiap daripada kita perlu membuat perancangan bajet bulanan sendiri untuk menentukan keluarnya pendapatan bulanan itu ke mana perginya. Urusan keluar masuk wang sepatutnya dihitung betul-betul. Adakah wang itu keluar untuk membiayai keperluan, bil-bil dan berapa banyak perbelanjaan digunakan untuk hal-hal berkaitan berlibur (sekiranya ada baki untuk itu). Dan berapa pula yang boleh disimpan untuk waktu-waktu kecemasan.

Sekiranya kita terus berbelanja secara selagi tidak habis, apa sahaja yang kita peroleh, termasuk bantuan yang jumlahnya kecil atau besar, tentunya tidak mencukupi. Dan itu yang menjadikan ramai yang sentiasa berasa tidak puas hati dan merungut dengan imbuhan yang diberikan.

Sumber
Utusan Malaysia
3 Oktober 2012

ISU UMUM : PENSYARAH MUDA, PEMIMPIN PELAPIS


DR. JESSICA ONG HAI LIAW
Timbalan Pengarah Bahagian Kepimpinan,
Korporat dan Perhubungan Antarabangsa dan pensyarah Kanan
di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.


Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara atau PSPTN untuk mentransformasi pensyarah muda berpotensi bagi pembangunan negara telah diterapkan dalam Program Kepimpinan Inovasi dan Transformasi Pensyarah Muda Zon Tengah dalam dua siri oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) melalui Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM). Tahun ini, program diteruskan dengan menggabungkan pensyarah-pensyarah muda dari Universiti Putra Malaysia, Universiti Malaya, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Nasional Malaysia dan Razak School of Government. Hasil bengkel ini, saya kongsikan suara-suara pensyarah muda yang bercakap tentang kehadiran masing-masing, adakah mereka dipilih datang ke program ini kerana muda dari segi perkhidmatan atau memang muda. Baguslah kalau masih muda kerana pensyarah muda dapat menentukan hala tujunya dengan program sebegini apabila mereka dapat berjumpa dengan ahli panel dan penceramah yang hebat.

Kesemuanya penceramah dan ahli panel yang hebat dengan hujah dan jawapannya membantu pensyarah muda merungkai seribu persoalan. Perbincangan yang hangat didebatkan menjurus kepada isu dan cabaran pensyarah muda yang mencari, membina nilai dan menilai kualiti kepimpinan berdasarkan kerangka kepimpinan yang menjadi asas. Platform bagi pemimpin muda untuk membentuk idea serta cadangan, menjana dialog dan pertukaran pandangan sesama generasi tidak dapat dilaksanakan kerana suara-suara mereka seakan-akan tenggelam kerana dikatakan tidak berpengalaman dan disisihkan. Bengkel ini akan membawa suara hati pensyarah muda melalui AKEPT kepada KPT untuk dibentangkan kepada Menteri Pengajian Tinggi. Harapan supaya pensyarah muda mempunyai kepakaran yang berbeza dan janganlah dilihat di atas jurnal-jurnal berimpak tinggi sahaja tanpa menilai kerja-kerja lain yang menyumbang kepada universiti. Alangkah lebih baik, kata mereka, duduk dalam bilik dan menulis jurnal tanpa perlu memegang jawatan tambahan dan akhirnya mereka yang dapat naik pangkat lebih menjurus kepada bilangan jurnal berimpak tinggi.

Guru-guru bahasa di universiti masih dengan Gred DG turut meminta pihak Kementerian Pengajian Tinggi memikirkan nasib mereka ditukar kepada Gred DS iaitu menjadi pensyarah bahasa. Banyak lagi isu yang tidak dapat saya utarakan dan akan diusulkan kepada KPT berkaitan masalah kelayakan geran dan sebagainya.

AKEPT di bawah pimpinan Datuk Prof. Dr. Roziah Omar sentiasa prihatin dalam menyediakan pemimpin pelapis dalam pelan penggantian di setiap universiti. Kumpulan pensyarah muda yang mempunyai asas kepimpinan kukuh ini diharap dapat menyumbang kepada kualiti kepimpinan akademik di institut pengajian tinggi awam sekali gus memenuhi hasrat kementerian untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pengajian tinggi khususnya dalam konteks kepimpinan pengajian tinggi. Pelbagai kemahiran kepimpinan dapat diperkukuhkan dalam kalangan para peserta pada program ini selain membantu dalam meningkatkan soft skills yang begitu diperlukan bagi mereka yang mampu digunapakai dalam bidang masing-masing semasa di universiti. Harapan AKEPT supaya pertemuan dan perbincangan dengan pensyarah-pensyarah muda dari beberapa universiti negara ini secara tidak langsung memberi peluang untuk berinteraksi secara sihat selain melontarkan pandangan dan idea dalam pelbagai bidang. Idea dan pandangan dari pensyarah muda ini amat ditagih dalam setiap institusi bagi memastikan wujudnya pandangan yang lebih segar dengan perspektif berbeza dan seterusnya mampu dimanfaatkan untuk kepentingan bersama.

Model Baharu Ekonomi (MBE) untuk mentransformasikan Malaysia menjadi sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Penglibatan tenaga akademik dalam menyalurkan idea dan kaedah dalam usaha pembangunan Negara. Akademia Muda juga hendaklah bertindak sebagai perunding dan pakar dalam aktiviti think tank pada peringkat kebangsaan atau antarabangsa.

Malahan Akademia Muda digalakkan untuk mewujudkan kolaborasi yang mantap, kukuh dan pintar (Smart Partnership) dengan pihak industri kerana kedua-dua pihak saling memerlukan antara satu sama lain dalam konteks pembangunan negara. Kolaborasi yang mantap ini bukan sahaja dapat mengukuhkan aspek berkaitan pembelajaran dan pengajaran semata-mata tetapi juga dalam masa sama dapat berganding bahu dalam menangani dan mengurus cabaran ke arah mewujudkan ekosistem persekitaran mapan. Majlis Profesor Negara (MPN) mempunyai barisan profesor yang cukup mantap dan berwibawa dari segi kepimpinannya. Namun, saya merasakan MPN perlu membuka ruang untuk pensyarah-pensyarah muda menimba ilmu dan mendapat peluang belajar dengan para profesor dari MPN. Pensyarah-pensyarah muda dapat membuka minda dan turun padang sama-sama dalam setiap aktiviti bersama MPN untuk melihat dan belajar dengan para profesor sebagai sifu. Pensyarah-pensyarah muda masih ingin belajar dan terus menimba ilmu dengan para sifu dengan harapan sudi membimbing mereka.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sering menegaskan dalam setiap acara dan program yang dihadirinya bahawa sektor pengajian tinggi merupakan sektor yang paling kritikal dalam menjayakan Program Transformasi Negara. Ini kerana sektor pengajian tinggi adalah merupakan sumber yang bertanggungjawab dalam melahirkan modal insan yang memiliki minda kelas pertama. Modal insan minda kelas pertama adalah merujuk kepada mereka yang mampu menggunakan pengetahuan secara proaktif, kreatif, inovatif dan berkemahiran teknikal serta mampu untuk menangani persekitaran global yang sentiasa berubah-ubah. Bagi memastikan modal insan yang dilahirkan seperti yang ditetapkan ia bukan hanya bergantung kepada kehebatan infrastruktur dan prasarana semata-mata tetapi tenaga akademik yang akan memacu juga hendaklah berkualiti tinggi, profesional, berwibawa, berpandangan jauh dan yang paling penting memiliki nilai integriti.

Maka, pemimpin pelapisnya ialah pensyarah muda. Wang ringgit bukanlah ukuran untuk pensyarah muda inginkan tetapi mereka ingin menyumbangkan idea dan tenaga dalam membangunkan pendidikan negara. Sekadar ucapan penghargaan yang diberikan cukup memadai.

Semangat kita ada kalanya luntur apabila bercakap tentang penghargaan dan dilema antara peranan dan tanggungjawab diberikan kepada kita terlalu berat dalam mengejar Key Performer Indicators (KPI). Kesempatan saya menemubual dua tokoh yang disegani iaitu Mejar Jeneral Datuk Abdullah Babu PGB yang berpesan - "Sentiasa menjaga anak-anak buah dengan baik dan berikan kata-kata penghargaan, semangat dan ganjaran untuk semua tanpa mengira senior dan junior jika mereka menunjukkan prestasi yang baik.'' Kata-kata berharga daripada Jeneral Tan Sri Datuk Paduka Dr. Hashim Mohd Ali:

''Doa ibu bapa amat penting, sayangilah ibu bapa kerana keberkatan restu mereka membawa kebahagiaan dalam kehidupan kita". Satu amanat dari beliau sebelum saya melangkah pergi, terus saya sematkan di hati kini dan selamanya, "Always look at people's strength not on their weakness".

Salam 1Hati.

Sumber
Utusan Malaysia
3 Oktober 2012

ISU PELAJAR : KECIL-KECIL SUDAH BERLAGAK SAMSENG


TEMPAT : Petaling Jaya
Tarikh : 2 Oktober 2012
Hari : Selasa


Baru berusia sembilan tahun, tapi lima murid tahun tiga sebuah sekolah di sini sudah berani berlagak samseng apabila membelit leher seorang rakan sekelas mereka dengan tali pinggang selain memukul mangsa dengan kasut dan pembaris besi pada 2 Oktober 2012. Malah, lima samseng cilik terbabit turut mengugut untuk membunuh serta mencampak rakan mereka itu ke dalam hutan dan mereka berbuat demikian hanya kerana tidak menyukai mangsa. Sumber polis berkata, kejadian itu berlaku jam 1.30 tengah hari di sekolah berkenaan dan kelima-lima murid terbabit terlebih dulu mengepung mangsa sekelas mereka ketika berada dalam bilik darjah.

KOMEN CIKGU ZUL

Salah laku pelajar pada masa ini semakin lama semakin membimbangkan. Pada usia yang sebegitu muda sebegini mereka mudah terikut-ikut dengan setiap perbuatan orang dewasa yang dilihat secara nyata di depan mata atau ditonton melalui filem dan pelbagai lagi sumber yang ada pada hari ini. Kecanggihan dunia internet yang menjadikan dunia tanpa sempadan membolehkan segala maklumat sama ada baik atau buruk menjadi sajian minda setiap orang yang melayari internet tanpa mengira usia. Asuhan ibu bapa di rumah dan didikan guru di sekolah bagaikan mencurah garam ke laut kerana kepercayaan anak-anak muda masa kini dipengaruhi oleh pelbagai aspek. Siapakah yang harus dipersalahkan? Jika kita menunding jari kepada ibu bapa tidak mustahil ibu bapa pula akan menundingkan jari kepada kita. Haruskah guru dipersalahkan? Jika harus, pernahkah kita terfikir, adakah semua guru di Malaysia ini mahu anak-anak didik mereka bertingkah laku seperti samseng? 

Tunding menunding tidak akan membawa apa-apa keberkesanan atau menemukan kita dengan jalan penyelesaian kerana selepas ini kita akan terus dihidangkan dengan berita sebegini tatkala kita sedang berselera menjamah sarapan. Pada persepsi saya, kematangan dan keintelektualan harus dibentuk dalam setiap murid sejak sekolah rendah lagi. Mentaliti mereka perlu dicondongkan ke arah kebaikan. Nilai-nilai keagamaan perlu dipasak kukuh di minda mereka sejak menuntut di tadika. Bukan menafikan pendidikan yang sedia ada sekarang tetapi golongan cerdik pandai perlu memikirkan kembali keberkesanan kurikulum sedia ada dalam menjana modal insan yang unggul dan utopia. Ibu bapa perlu mengubah cara mendidik anak. Kadang-kadang didikan yang kita rasakan betul tidak semestinya betul kerana kita tidak pernah melakukan penilaian dan pemantauan disebabkan sikap terlalu sensitif dan pantang ditegur. Budaya menyalahkan pihak lain dan mengatakan diri kita sahaja yang betul harus diperbetul sebelum cacing naik ke mata.