JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



22 September 2012

ISU SOSIAL : TANGANI KENAIKAN HARGA RUMAH


Rencana ini ditulis oleh :
NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my


Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) telah mendesak kerajaan supaya memasukkan syarat mewajibkan pemaju swasta membina 35 peratus rumah mampu milik bernilai antara RM60,000 hingga RM150,000 ketika pembentangan Bajet 2013 tidak lama lagi. Langkah itu adalah bagi memastikan lebih ramai rakyat termasuk 1.4 juta kakitangan awam dapat membeli rumah di kawasan bandar kerana jika jarak pergi balik dari kediaman ke tempat kerja lebih 100 kilometer, ia tidak relevan dan praktikal. Sekarang ini hanya di kawasan luar bandar sahaja menawarkan rumah mampu milik berharga tidak melebihi RM300,000, sedangkan ramai kakitangan awam bekerja di bandar.

Isu yang dibangkitkan oleh CUEPACS itu bukanlah baru kerana perkara itu telah lama disedari kerajaan dan ia terbukti apabila kerajaan mengumumkan skim Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) ketika pembentangan Bajet 2012. Skim itu membolehkan golongan berpendapatan sederhana antara RM3,000 hingga RM6,000 sebulan di kawasan bandar dan pinggir bandar membeli kediaman mampu milik pada harga di antara RM150,000 dan RM300,000 seunit. Ia menawarkan beberapa keistimewaan seperti pengecualian duti setem dan pinjaman sehingga 105 peratus dengan tempoh bayaran balik sehingga 30 tahun. Usaha kerajaan tersebut memang dialu-alukan oleh rakyat, tetapi 42,000 unit yang dijangka dibina di bawah fasa pertama skim PR1MA adalah tidak mencukupi berikutan jumlah golongan berpendapatan sederhana yang ramai.

Jika kita mengharapkan pemaju hartanah swasta untuk turut membina rumah mampu milik seperti yang disaran CUEPACS, sambutannya setakat ini adalah sangat mendukacitakan. Mengulas perkara itu, Profesor Ekonomi, Fakulti Ekonomi, Kewangan dan Perbankan Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Datuk Amir Baharuddin berkata, dakwaan pemaju bahawa kos pembinaan yang tinggi adalah punca mereka tidak berbuat demikian adalah tidak benar. Katanya, ia sebenarnya berpunca daripada keinginan pemaju swasta untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda. "Saya difahamkan oleh beberapa pemaju, kos harga pembinaan sebuah rumah sebenarnya adalah separuh daripada harga jualan rumah terbabit. Justeru kerajaan perlu mengambil langkah dan memantau keuntungan para pemaju ini kerana ada kes pemaju memperoleh keuntungan sehingga 50 peratus selepas sesebuah rumah itu dijual," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mengakui antara punca harga rumah melambung tinggi adalah disebabkan berlakunya pembelian atas tujuan pelaburan oleh pihak yang mengaut keuntungan berganda melalui penjualan semula. Menyifatkannya sebagai perkara tidak sihat, jelas Amir, spekulasi hartanah seperti itu perlu dibendung kerana ia antara punca berlakunya masalah ekonomi di negara-negara Barat. "Ketika ini rumah harus dianggap sebagai keperluan asas rakyat sama seperti beras, justeru tidak wajar wujud pelaburan dan spekulasi mengenainya," jelas beliau. Dalam perkembangan berkaitan, Timbalan Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (REHDA), Datuk FD Iskandar FD Mansor mencadangkan kerajaan mengenakan levi kepada para pemaju hartanah bagi membolehkan kerajaan mendapat pendapatan untuk membina sendiri rumah mampu milik bagi keperluan rakyat.

Beliau berkata, kaedah itu lebih berkesan daripada mewajibkan pemaju perumahan memperuntukkan kuota 30 peratus rumah mampu milik sebagai tanggungjawab sosial korporat. "Kami bukan mahu lari dari tanggungjawab tetapi arahan tersebut merugikan pemaju kerana rumah-rumah tersebut yang dibina jauh dari bandar seperti di Hulu Selangor tidak mendapat sambutan," katanya. Justeru, katanya, adalah lebih baik kerajaan mengenakan levi untuk disumbangkan kepada satu tabung atau agensi yang terlibat dalam perumahan seperti Syarikat Perumahan Negara Bhd. (SPNB) dan Perbadanan Program Perumahan 1Malaysia. "Lebih baik kerajaan yang bina sendiri rumah-rumah jenis ini dan terserahlah sama ada rumah berkenaan mahu jual atau disewakan," katanya. Apa yang dicadangkan oleh beliau itu adalah antara perkara-perkara yang perlu diteliti oleh kerajaan bagi memastikan lebih banyak rumah untuk golongan berpendapatan sederhana dan rendah dapat dibina.

Kaedah sewa beli untuk Program Perumahan Rakyat (PPR) bagi golongan berpendapatan rendah boleh juga diperluaskan membabitkan rumah skim PR1MA. Cara ini telah digunakan Lembaga Pembangunan dan Perumahan (HDB) yang membina rumah untuk golongan berpendapatan sederhana dan rendah di Singapura. Langkah yang dilaksanakan oleh HDB itu telah mendapat sambutan menggalakkan apabila kira-kira 80 peratus penduduk republik itu memilih rumah yang dibina oleh lembaga itu. Untuk mengelakkan penggantungan kepada bank-bank yang mensyaratkan pembeli membayar balik pada kadar berlipat kali ganda daripada harga asal rumah, rakyat republik itu juga dibenarkan mengeluarkan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pusat (CPF) bagi membiayai pembelian rumah berkenaan. Bagi membolehkan lebih banyak rumah dibina, selain tanah kerajaan, boleh juga dibangunkan tanah rizab Melayu yang terdapat berdekatan ibu kota.

Antaranya tanah-tanah di Kampung Sungai Pusu berdekatan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak dan Hulu Langat, Selangor yang harganya masih lagi rendah. Dalam pada itu, kaedah yang digunakan kerajaan Korea Selatan boleh dicontohi bagi menangani perbuatan membeli rumah untuk tujuan spekulasi. Antara syarat-syarat yang dikenakan, rakyat hanya dibenarkan membeli rumah selepas lima tahun daripada pembelian rumah sebelumnya dan kerajaan juga sering menjalankan siasatan terperinci bagi mengelak spekulator tidak membayar cukai. Sementara itu, Pensyarah Kanan Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohamad Noorizzuddin Nooh berkata, orang ramai tidak seharusnya mengharap segala masalah perumahan mereka diselesaikan oleh kerajaan sahaja.

Beliau berkata, isu kenaikan harga rumah yang drastik dan tidak munasabah terutama di Kuala Lumpur dan Selangor ketika ini adalah disebabkan suara pengguna tidak kuat. "Sekiranya pengguna di negara ini bergerak sebagai sebuah entiti yang kuat, pastinya suara mereka dapat memberi tekanan kepada pemaju-pemaju perumahan supaya membina lebih banyak rumah mampu milik," katanya. Dalam masa sama, Mohamad Noorizzuddin turut bersetuju dengan pendapat bahawa pemaju perumahan ketika ini mencatat keuntungan yang keterlaluan hasil jualan projek-projek perumahan mereka. Sehubungan itu, sempena pembentangan Bajet 2013 pada 28 September ini, pihak kerajaan dan rakyat hendaklah saling bekerjasama bagi mengatasi isu kenaikan harga rumah yang terlampau tinggi. Kepada kerajaan negeri yang dikuasai pihak pembangkang, ketepikan perbezaan politik dan benarkanlah tanah rizab Melayu dibangunkan dengan projek rumah mampu milik.

SUMBER
Utusan Malaysia
22 September 2012

ISU BELIA : MEMAHAMI MINDA ANAK MUDA


Rencana ini ditulis oleh :
MOHAMAD ABDULLAH
Timbalan Pendaftar
Pejabat Naib Canselor
Universiti Sains Malaysia


Pertanyaan yang dikemukakan oleh seorang mahasiswa baru dalam satu majlis bersama seorang pegawai kanan polis baru-baru ini menimbulkan banyak tanda tanya kepada penulis. Soalannya mudah, tetapi implikasinya yang sukar untuk ditelah. Secara ringkas anak muda yang baharu seminggu memasuki dunia kampus bertanya tentang kedudukan raja dan perwarisannya yang diakhiri dengan kata-kata, "… saya tidak pasti adakah pertanyaan saya ini akan menyebabkan polis akan menggari saya nanti." Bertanya tentang sistem negara yang mengamalkan Raja Perlembagaan bukanlah salah (walaupun yang ditanyakan itu bukanlah perkara baharu), yang berasaskan rujukan kepada blog dan Internet tetapi cara ia disoal dan kebimbangannya dalam ayat terakhir itu menunjukkan interpretasinya terhadap kebebasan bersuara yang ada.

Apatah lagi kebelakangan ini kita berhadapan dengan peristiwa-peristiwa yang amat merunsingkan melalui tindakan-tindakan provokasi yang bukanlah menjadi amalan dan budaya kita selama ini. Antaranya tindakan menurunkan gambar pemimpin negara, menurunkan bendera negara dan menukarkannya dengan bendera lain apatah lagi memijak-mijak gambar pemimpin negara dalam menunjukkan kemarahannya. Kita boleh menganggap perlakuan-perlakuan ini sebagai satu manifestasi rasa tidak puas hati mereka, namun ia melampaui daripada apa yang dapat kita bayangkan selama ini. Walaupun kita tahu bahawa sebahagian besar lagi anak-anak muda kita di negara ini amat rasional dan mengeji tindakan sedemikian, namun prasangka dan keberanian luar biasanya harus dikaji dengan mendalam kenapa mereka sanggup berbuat demikian.

Adakah berita-berita di dalam blog dan Internet begitu mempengaruhi mereka seperti mana dikatakan oleh mahasiswa yang bertanya soalan itu yang mungkin boleh dianggap kes terpencil. Namun kita juga tahu bahawa anak-anak muda tidak pula mudah mempercayai blog-blog yang mempunyai pandangan yang dianggap mengikut pemikiran arus perdana. Atau kita sebenarnya berhadapan dengan masalah kurang maklumat di Internet untuk dirujuk walaupun kita tahu terdapat banyak disediakan melalui pelbagai kementerian yang mungkin sentiasa dianggap tidak tepat. Ia seolah-olah satu skrip bahawa apa jua yang disediakan oleh sumber sahih terutamanya kementerian sebagai tidak tepat, sama seperti anggapan bahawa apa sahaja yang dilaporkan oleh media arus perdana sebagai tidak tepat dan berat sebelah.

Sedangkan kalau kita membaca akhbar dan media yang dianggap sebagai alternatif termasuk media politik juga membawa berita yang hanya melihat dalam perspektifnya semata-mata, amat negatif terhadap pihak bertentangan, menyatakan hanya kesalahan, kesilapan dan fakta yang berasaskan tuduhan yang sesetengahnya boleh dipertikaikan jika dilihat secara lebih mendalam. Malah soalan seperti "adakah saya akan ditangkap pihak berkuasa" hanya kerana bertanyakan sesuatu yang dianggap "taboo", kerap kali berasaskan kepada prasangka dan pandangan serong sedangkan hakikat sebenar terdapat banyak perkara yang kini dibincang secara terbuka. Malah sesetengahnya mengundang kekeliruan pun, sering dibiarkan tanpa tindakan pihak berkuasa kecuali untuk kes-kes yang benar-benar mengancam keselamatan dan menyalahi undang-undang yang ada.

Usaha yang telus, tulus dan ikhlas serta terbuka harus dibuat untuk memahami pemikiran anak-anak muda kita. Mereka yang dengan sengaja menimbulkan provokasi dan menggunakan anak-anak muda malah meracuni pemikiran sesetengah anak-anak muda ini perlu lebih bertanggungjawab kepada negara dan bangsa. Usaha mendekati dan melibat sama anak-anak muda kita dalam banyak aktiviti yang bersesuaian termasuk di universiti perlu dilakukan secara berhemah dan berterusan. Kumpulan yang mempunyai pemikiran yang dianggap melawan arus dan bertentangan dengan arus perdana perlu didekati secara terbuka tanpa prasangka. Niat mereka dalam meluahkan soalan dan pertanyaan malah mempertikaikan apa jua pun sewajarnya dilihat secara positif dan mungkin bagi sesetengah kita naif. Namun kita perlu berkawan dan lebih rapat dengan mereka untuk lebih mengerti suara hati, walaupun kita tahu telah banyak aktiviti dan inisiatif dibuat selama ini.

Penjelasan yang tepat harus diberi untuk mereka memahami susur galur perjuangan menegakkan bangsa dan negara yang merdeka demi kelangsungan agama dan keluhuran akal budi dalam konteks iman dan takwa. Namun kaedahnya bukanlah ceramah, berkhutbah dan berleter panjang. Medium dan cara sesuai harus dicari setaraf dengan pemikiran anak-anak muda terutamanya dalam lingkungan budaya ilmu dan intelektual. Anak-anak muda hari ini sentiasa terdedah dengan maklumat yang terdapat di sekelilingnya sama ada melalui Internet atau pun media lainnya dalam proses globalisasi dan langit terbuka yang ada. Media sosial sudah menjadi seakan-akan sarapan pagi, hidangan tengah hari, makan malam malah hingga ke pagi. Jadual hidup mereka lebih banyak diisi dari malam hingga ke pagi berbanding dengan siang hari yang mungkin dihabiskan untuk kehidupan formal dan rehatnya.

Segalanya jauh berubah. Nilai yang ada, cara berfikir dan apa jua yang sering dianggap oleh orang tua sebagai "makan garam terlebih dahulu" hari ini dianggap sudah ketinggalan. Sejarah walau pun penting bukan lagi pertimbangan dalam membuat keputusan. Jangan bercerita yang kita dahulu hidup susah dan perjuangan yang perit membolehkan kita menikmati kesenangan sekarang kerana itu dianggap 'cerita lama' dan tidak berkaitan. Semua ini harus difahami dan inilah yang dilakukan oleh sesetengah pihak dalam memanipulasikan sesetengah orang, bukan sahaja anak muda, tetapi juga orang dewasa yang melalui zaman susah. Mereka berusaha untuk menimbulkan 'kemarahan-kemarahan' dan 'ketidakpuasan hati', keadilan dan kesaksamaan sosial, kebebasan hakiki dan 'ancaman-ancaman' yang seolah-olah berat sebelah dan mengajak semua pihak melakukan perubahan.

Jerat dan permainan ini perlu difahami, dilihat secara terbuka, rasional dan penuh keberanian untuk menghadapinya sebagai satu lagi cabaran sebuah negara merdeka. Sesetengah pihak memberikan gambaran bahawa kita berhadapan dengan masalah perkauman yang serius, sedang hakikatnya kita berinteraksi, berkawan, bersahabat, menolong orang dan bertindak berasaskan nilai universal tanpa ada prasangka. Di pejabat, dalam masyarakat dan di mana sahaja termasuk dalam pelbagai institusi, gerai mamak, kopitiam, kompleks perniagaan, sambutan perayaan dan pelbagai lagi menjadi tempat tumpuan tanpa rasa takut dan bimbang yang menunjukkan dengan jelas bagaimana hubungan mesra tanpa masalah. 

Memahami minda anak muda perlukan komitmen semua pihak, ibu bapa, pemimpin masyarakat dan pemimpin politik, pemimpin institusi dan semua kita untuk berganding bahu. Dengan memahaminya, kita dapat bersama-sama berganding bahu untuk mengelakkan sebarang prasangka dan bersama-sama memelihara kesejahteraan tanpa memperjudikannya hanya kerana marah dan tidak puas hati terhadap sesuatu yang mungkin tidak tepat apatah lagi menggunakan fakta yang seakan-akan satu skrip yang dicipta untuk mempertikaikan apa sahaja dengan harga yang amat mahal iaitu masa hadapan sebuah negara dan bangsa.

SUMBER
Utusan Malaysia
22 September 2012