JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



08 Jun 2012

ISU SOSIAL : PENGIKTIRAFAN PERPADUAN MALAYSIA


Rencana ini ditulis oleh
PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia


Perpaduan menjadi kekuatan negara ini. Banyak negara yang punah akibat ketegangan hubungan warganya sehingga berakhir dengan konflik berterusan namun Malaysia masih aman. Dalam senarai Indeks Keamanan Global (GPI), kedudukan Malaysia tahun lalu meningkat ke tangga ke-19 berbanding tempat ke-22 tahun sebelumnya; mendahului Singapura dan kedudukan paling atas dalam kalangan negara Asia Tenggara dan kedua di belakang Jepun di Asia. Selepas 55 tahun, kita masih bercakap mengenai perpaduan dalam kalangan masyarakat yang rencam. Apakah perpaduan gagal hari ini ataupun keupayaan mengurus kepelbagaian oleh pihak berwajib membolehkan negara terus dilimpah dengan pengiktirafan dan penghormatan oleh dunia luar? Dalam pertemuan dengan ketua-ketua agama, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pernah menyampaikan hasrat hati bahawa tanpa adanya perpaduan, kerajaan akan gagal merealisasikan Pelan Transformasi di bawah kepimpinan beliau.

Apabila menyampaikan ucapan pelancaran Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi pada April lalu sempena tiga tahun Najib menjadi Perdana Menteri, kesemua perincian pencapaian adalah kerana adanya sifat kepunyaan dan unjuran dasar untuk memastikan transformasi sebagai satu perjalanan tidak terganggu disebabkan oleh pelbagai aliran politik yang berbeza. Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dalam titah sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong minggu lalu turut bertitah agar rakyat bersatu padu dan tidak bermusuhan antara satu sama lain yang boleh membawa musibah jika terlalu selesa dengan apa yang dinikmati selama ini. Dalam persekitaran sedemikian rupa, kita mesti mengimbas semula - mengapakah pemimpin era kemerdekaan bersedia melakukan pengorbanan dan kompromi yang cukup bermakna ketika itu? Adakah ia bersifat strategi politik semata-mata atau sememangnya pemimpin-pemimpin ketika itu sudah boleh menjangkakan rakyat negara ini akan bertelagah jika tidak digambarkan wujudnya ikatan kepimpinan pelbagai etnik sebagai teras untuk memimpin dan menerajui kerajaan.

Kerajaan yang ampuh adalah berasaskan kepada tadbir urus yang memahami keperluan dan kemahuan rakyat sebagaimana yang telah dan sedang dilakukan oleh pentadbir hari ini. Yang nyata, pemimpin menjadi lambang kekuatan dalam sesebuah negara pelbagai etnik dan jika mahu meninggalkan negara yang makmur, sejahtera dan hidup berukun untuk generasi akan datang, maka pilihannya ada pada rakyat sendiri. Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah turut bertitah bahawa: "Sekalipun atas nama politik atau apa-apa organisasi janganlah sehingga sanggup meletakkan ia melebihi kepentingan negara, hatta mengucar-kacirkan keharmonian. Ini ternyata suatu perkembangan yang tidak sihat dan sewajibnya dielakkan." Sehingga ke hari ini, Malaysia masih merupakan salah satu model yang menjadi rujukan kepada perpaduan dan keamanan dunia. Ramai yang sangsi kemampuan Malaysia membina sebuah negara-bangsa berakarkan kepada kepelbagaian etnik.

Walaupun melalui proses pasang-surutnya terutama ketika berlaku rusuhan perkauman 13 Mei 1969 diikuti dengan peristiwa Kg. Rawa pada tahun 1998 dan Kg. Medan 2001 serta beberapa percakaran berterusan, akhirnya Malaysia masih gagah walau diasak dengan pelbagai cabaran dan rintangan untuk mengurus kepelbagaian etnik. Malahan, perpaduan Malaysia diiktiraf dunia. Kejayaan untuk menyatupadukan rakyatnya dari berhadapan dengan konflik perkauman menerima sanjungan pemimpin dunia dan pengiktirafan sebagai sebuah negara contoh. Keharmonian kekal. Antara realiti dan persepsi, yang nyata kemuafakatan adalah simbol penyatuan masyarakat pelbagai etnik. Sambutan pelbagai perayaan turut menjadi salah satu petunjuk bahawa ia bebas diteruskan kerana adanya warisan daripada nenek-moyang sesebuah etnik. Zahirnya, persekitaran untuk meneruskan amalan dan ritual sendiri juga terkelompok dalam kepompong ini.

Namun, apakah hari ini kesopanan dan kesusilaan yang turut menjadi kerangka Rukunegara sudah mula luntur akibat manipulasi percaturan politik? Di manakah titik keseimbangan yang dipersetujui sebelum ini melalui kontrak sosial dan apakah sudah mula hadir individu yang menyoal kedudukan institusi Raja-raja Melayu kerana fahaman kepartian politik atau kerana partisipasi politik yang jumud dengan idealisme sendiri tanpa mahu menebuk ruang kosong untuk melihat kelemahan mereka sendiri. Kepercayaan yang pelbagai tidak menyekat seseorang untuk bertanggungjawab ke atas nilai etnik dan kenegaraan tetapi sama ada ia boleh terus stabil bergantung kepada sikap yang rasional terutama dalam mengetepikan kepentingan politik mahu berkuasa dan berkedudukan dalam struktur pentadbiran negara. Kepentingan jangka pendek perlu ditolak jika negara menjadi kepentingan mutlak kesemua rakyat negara ini. Penggunaan pendekatan negatif yang berkecenderungan untuk membawa kepada kepincangan dan mengganggu apa yang sudah dibina selama ini. Pendekatan ini tidak boleh dibenarkan kerana ia akan lebih merugikan dan menyebabkan institusi yang selama ini berfungsi untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat diperkosa oleh mereka yang tidak bertanggungjawab melainkan mahu memenuhi nafsu politik sendiri.

Negara ini sudah pesat membangun. Negara ini tidak boleh mencapai modenisasi dan industrilisasi tanpa pemimpin yang berwibawa dan rakyat yang berteduh di bawah payung panji-panji penginstitusian yang sedemikian rupa acuannya disesuaikan dengan komposisi kependudukan, geografi serta tatacara kemasyarakatannya. Mencorakkan budaya hidup ke arah pembentukan masyarakat berdaya saing adalah kerajaan dan pemerintah yang sentiasa cuba menghindari permusuhan etnik dan perbezaan keagamaan agar nilai muhibah tidak gugur angkara golongan yang tidak bertanggungjawab. Pengiktirafan perpaduan tidak diberikan kepada mana-mana negara kecuali sebagai satu penghormatan kepada yang berkelayakan dan Malaysia merupakan salah satu yang tergolong dalam kumpulan tersebut. Jika badan luar boleh melihat kecemerlangan Malaysia memperkasakan nilai keharmonian, mengapa masih ada yang menjadi warga bertopengkan kewarganegaraan Malaysia tetapi mengkritik setiap langkah yang diambil oleh pihak berwajib? Apakah kepentingan politik melangkaui kepentingan kenegaraan sehingga memalukan negara dan kerajaan kerana berbeza mazhab politik?

Perlu diakui mengurus hubungan etnik merupakan satu usaha berterusan dan sentiasa memerlukan pemantauan dan mekanisme yang disesuaikan dengan perubahan persekitaran. Kejayaan hanya boleh dipertahankan jika masing-masing jujur dan ikhlas dalam memastikan perpaduan tidak dikompromi dengan desakan unsur politik. Kelemahan diakui dan langkah penambahbaikan diambil oleh kepimpinan hari ini dan penyampaian yang jauh lebih baik juga bergantung kepada rasa tanggungjawab rakyat sendiri. Persimpangan perpaduan banyak ranjau dan onak yang perlu dilalui tetapi jika kesemua warga memahami dan mahu memahami kepentingan ia disuburkan dengan nilai kemanusiaan tanpa ada perasaan syak wasangka dan curiga serta kepentingan sendiri, pengiktirafan ke atas Malaysia akan dianggap sebagai berkat kesinambungan warisan kepimpinan yang tidak menyimpang daripada amanat pemimpin kemerdekaan agar kompromi dan pengorbanan dipertahankan demi generasi akan datang. Dalam meraikan pengiktirafan perpaduan, ia adalah pemilikan kita; warga yang bangga menjadi rakyat Malaysia bersama dalam susah dan senang menempuhi kemelut dalaman dan luaran negara.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
6 Jun 2012