JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



26 Mac 2012

ISU PERTANIAN : TRANSFORMASI TANI RINGANKAN SARA HIDUP RAKYAT

Oleh Azman Anuar
rencana@utusan.com.my


Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Karisma) dan program Akhiri Zaman Miskin (1AZAM) adalah program untuk meringankan beban kehidupan golongan rakyat tertentu. Program seumpama ini diteruskan tanpa henti oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Seboleh-bolehnya kos sara hidup rakyat mahu diringankan. Melalui program Laman Agro masyarakat terutama di bandar digalakkan supaya terbabit dalam kegiatan pertanian. Walaupun kawasan tanah terhad, mereka masih boleh bercucuk tanam. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata Laman Agro boleh menarik orang bandar terbabit sama dalam aktiviti pertanian dengan menggalakkan mereka 'tanam apa yang dimakan, makan apa yang ditanam' bagi mengurangkan penggantungan kepada bekalan makanan yang diimport.

"Laman Agro adalah untuk mengurangkan bebanan kehidupan rakyat terutama yang tinggal di bandar. Caranya menggunakan kaedah pertanian moden seperti hidroponik untuk bercucuk tanam. Kementerian sendiri menyediakan bantuan berupa pasu, baca dan kelengkapan tanaman," kata Noh. Dalam projek pilot Laman Agro ini, peruntukan RM400,000 disediakan dengan melibatkan 100,000 peserta. Noh memberi contoh penglibatan penghuni pangsapuri atau flat yang boleh menanam sayur daripada jenis yang sama. Selain ia boleh sara diri, jika tanaman itu banyak dan berlebihan ia boleh dijual. Syarikat yang mengurus projek pilot itu akan membantu kerja memasarkan sayuran itu.

"Laman Agro beri peluang penduduk bandar melibatkan diri dalam pertanian. Kalau seorang peserta tanam cili dan menghasilkan 3 kilogram, bayangkan kalau 100,000 peserta maka hasil keseluruhannya mencecah 300,000 kilogram. "Selain mereka boleh guna sendiri dan boleh dijual, pada masa sama wujud kawasan hijau di kawasan rumah mereka," kata Noh. Selain tanaman, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) pula merancang memperkenalkan konsep Ikan Rakyat 1Malaysia. Usaha ini untuk mengekalkan harga ikan pada kadar yang mampu dibeli oleh orang ramai. Noh berharap ikan-ikan dapat dijual pada harga yang murah. Oleh itu Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) turut dilibatkan secara langsung untuk menentukan ikan dijual lebih murah daripada tempat lain. "Nekmat sudah ada kemudahan dan logistik seperti bilik sejuk, lori, ahli yang ramai. Dengan cara ini peranan orang tengah dikurangkan," jelas menteri itu.

Hakikatnya itu adalah rancangan LKIM bagi membantu mengurangkan kos hidup rakyat kerana harga ikan kerap naik disebabkan peningkatan kos pengeluaran, cuaca, permintaan tinggi dan manipulasi harga. Dari segi harga ayam, Noh menjelaskan pihak Kementerian telah berbincang dengan Persatuan Penternak Ayam supaya mereka dapat berkerjasama membantu mengawal harga ayam di bawah RM7 sekilogram. Dengan cara ini diharap dapat meringankan beban rakyat yang bergantung pada sumber protein daripada ayam. Sumbangan daripada peniaga-peniaga Pasar Tani turut ditagih apabila Noh menggesa mereka membantu meringankan beban rakyat dengan menjual produk pada harga yang lebih rendah daripada pasar raya besar.

Untuk itu Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) telah diberi tugas menyusun 450 Pasar Tani di seluruh negara supaya dapat menyelia harga paling rendah. Oleh itu, kerajaan berhasrat memberi insentif kos pengangkutan supaya peniaga Pasar Tani dapat menjual murah barangannya sebagaimana yang kita minta, kata Noh. Program Subsidi Beras untuk Rakyat (Subur) setakat ini belum dilaksanakan tetapi peruntukkan sebanyak RM448 juta masih diteruskan. Kajian oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mendapati keperluan sebenar beras ST15% oleh golongan sasar hanyalah sekitar 6,000 tan metrik sebulan, sedangkan pada masa ini (sejak 1 April 2009) sebanyak 40,000 tan metrik sebulan disubsidi oleh kerajaan.

Oleh itu, pada hakikat sebenarnya, adalah tidak tepat jika banyak pihak terus-terusan mendakwa bahawa bekalan beras ST15% tidak cukup di pasaran seandainya semua pihak memahami matlamat sebenar beras ST15% ini disubsidi oleh kerajaan. Program Subur adalah dasar baru untuk memastikan subsidi beras sampai sepenuhnya kepada golongan sasar bagi mengelak berlakunya ketirisan dengan memperkenalkan sistem baucer. Noh berkata kerajaan telah menyediakan kira-kira RM40 juta sebulan untuk memberi subsidi beras kepada golongan yang memerlukannya dengan membekalkan 60,000 tan beras ST15 peratus ke seluruh negara bagi memastikan beras itu dijual pada harga tidak lebih RM1.90 sekilogram. Jadi, demi rakyat berpendapatan rendah bantuan subsidi ini diteruskan.

Golongan petani selalu merungut hasil tanaman mereka sukar untuk dijual. Maklumlah hasil tanaman selalunya untuk kegunaan harian, yang selebihnya barulah untuk dijual. Begitu juga pihak pengusaha krepek ubi, pisang dan keladi mengeluh kerana bekalan bahan mentah itu tidak cukup dan sukar diperolehi. FAMA diberi peranan untuk menjadi 'jambatan' bagi mendekatkan jurang antara petani (pengeluar) dengan pengilang (industri). Untuk tujuan itu, Noh berkata kerajaan akan memberi subsidi 50 peratus untuk Program Motosikal Tiga Roda. Bermakna kerajaan membiayai separuh daripada harga kenderaan yang bernilai RM8,400, dengan separuh lagi dibayar sendiri oleh petani. Jadi dengan kenderaan itu tiada masalah petani hendak menjual tanaman mereka.

Selain bantuan motosikal tiga roda, kerajaan akan banyakkan pusat pengumpulan. Di pusat ini, agensi-agensi seperti FAMA, Lembaga Pertubuhan Peladang, Jabatan Pertanian dan syarikat pengumpul akan berbincang bagi mengelak bersaing antara sesama mereka. "Dengan adanya pusat pengumpulan maka hasil orang kampung akan diambil oleh motosikal itu untuk dihantar ke pusat pengumpulan," kata Noh. Ini salah satu mekanisma mengatasi kemiskinan dan memberi peluang pekerjaan kepada penduduk luar bandar untuk meningkatkan pendapatan. Ia juga menggalakkan aktiviti pertanian yang diusahakan secara kecil-kecilan di kalangan orang kampung.

Paling penting ia mewujudkan pasaran dan usahawan baru di kawasan luar bandar dan pedalaman sebagai pengumpul hasil-hasil pertanian untuk dijual secara terus ke rangkaian Agrobazaar Kedai Rakyat, peserta Pasar Tani, Gerai Buah-buahan Segar (GBBS) atau jualan secara terus kepada pengguna. Ringkasnya apa yang diperkatakan oleh Noh, ia transformasi tani untuk meringankan beban sara hidup rakyat.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
23 Mac 2012

ISU PENDIDIKAN : DIALOG PENDIDIKAN BAWA PERUBAHAN HOLISTIK

DATUK DR. AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)


Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan satu siri dialog pendidikan akan diadakan di seluruh negara bagi membolehkan Kementerian Pelajaran mengumpul pelbagai pandangan dan cadangan daripada setiap lapisan masyarakat untuk menjadikan sistem pendidikan pada masa depan lebih dinamik dan menepati keperluan semasa. Ini sebenarnya satu langkah terbaik dalam sebuah masyarakat demokrasi yang semakin berkembang dan turut bertanggungjawab dalam mencorakkan sistem pendidikan, kerana merekalah yang sebenarnya berhak menilai sejauh manakah kesannya.

Pada masa kini, masyarakat juga khuatir bahawa sistem pendidikan hanya berjaya melahirkan lebih ramai cerdik pandai tetapi tidak dapat mengekang masalah sosial. Masyarakat sudah menuding jari bahawa sistem pendidikan yang terlalu mementingkan kecemerlangan akademik melahirkan lebih ramai pelajar pintar tetapi kurang cerdas emosi, sosial dan nilai-nilai keagamaan. Ramai yang melakukan jenayah kolar putih berpendidikan tinggi manakala sebahagian kecil yang gagal dalam peperiksaan awam turut menyumbang kepada gejala sosial. Kecerdikan seseorang itu dalam bidang pendidikan tidak banyak membangkitkan semangat sayangkan orang lain, dan kerana itulah pendidikan dilihat sebagai sesuatu yang gagal dalam membentuk diri seseorang sehingga menjadi manusia berguna. Konsep pendidikan yang dibentuk pada asalnya adalah untuk memberikan pengetahuan dan dengan pengetahuan itu seseorang mampu membentuk peribadi unggul serta menyumbangkan kepada masyarakat di sekelilingnya.

Dalam hubungan itu, seseorang yang berilmu bukan dilihat sebagai yang mempunyai kedudukan material yang banyak, bahkan dalam sesetengah keadaan ia amat daif sehingga terpaksa melakukan pelbagai bidang pekerjaan untuk menyara kehidupan. Tetapi mereka ini berjiwa kental dan sanggup mengembara untuk menambahkan ilmu pengetahuan tanpa memikirkan pangkat yang mampu diraih. Imam Al-Ghazali ( 1058-1111M) merupakan seorang yang amat mencintai ilmu dan memahami bahawa tujuan pendidikan adalah 'membuka ufuk baru dalam pemikiran' kerana melihat bahawa ilmu kalam lebih banyak menimbulkan mudarat berbanding manfaat. Beliau yang berasal dari keluarga miskin di sebuah kampung di pinggir kota kecil bernama Tus, berhampiran bandar Meshad, dalam wilayah Khurasan membahagikan ilmu kepada dua, iaitu ilmu zahir dan ilmu batin.

Ilmu zahir meliputi ibadah dan muamalah manakala ilmu batin pula ialah ilmu yang boleh digunakan untuk membersihkan hati dari sifat tercela. Kemuncaknya ialah hati dihiasi dengan sifat terpuji. Berasaskan kepada pembahagian tersebutlah Al-Ghazali mengkritik keras mengenai ilmu kalam yang sedang berkembang pada zamannya. Pada dasarnya, ahli ilmu kalam ialah tokoh agama yang mencorakkan ajarannya dengan acuan akal dan cuba mengukuhkan akidah agama berdasarkan akal atau rasional. Corak pendidikan berdasarkan ilmu kalam itu semakin berkembang sehingga melahirkan persoalan rasionalisme melampau dalam pelbagai bidang sehingga Al-Ghazali melihatnya sebagai suatu kekalutan falsafah yang berpotensi membawa manusia kepada kesesatan. Golongan ini sentiasa bersandarkan kepada ilmiah dengan berbingkaikan kaedah penyelidikan berdasarkan akal sehingga membawa kepada lahirnya kumpulan yang tidak lagi mempercayai tuhan. Bagi golongan ini, Tuhan tiada kaitan dengan penentuan kehidupan, kerana itulah tuhan tidak wujud dalam diri manusia. Kumpulan ini sebenarnya semakin membesar dan masih wujud hingga kini.

Malaysia turut menerima kesan daripada perkembangan itu apabila ada segelintir mereka yang berpendidikan tinggi begitu taksub dengan idea kebebasan dan liberalisme. Fahaman berkenaan diserap ke dalam pelbagai bentuk kehidupan sehingga ada seseorang pernah mendakwa "apa salahnya dengan mereka yang atheis'' - atas alasan mereka yang beragama turut melakukan jenayah seperti menipu, salah guna kuasa, rasuah dan adakalanya sanggup membunuh. Atas kesedaran itulah juga mungkin mendorong perombakan semula sistem pendidikan Malaysia secara lebih holistik, bukan sekadar memadankan keperluan semasa bahkan membolehkan setiap mereka yang melaluinya mampu membezakan corak kehidupan yang lebih baik dan boleh membina manusia yang baik.

Dalam sistem pendidikan sekarang, meskipun tertera Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang cuba menghubung-jalinkan keseimbangan jasmani, emosi, rohani dan intelektual, disebabkan sistemnya lebih terarah kepada pencapaian keputusan peperiksaan yang cemerlang, maka nilai emosi dan rohani semakin terpinggir. Nilai-nilai emosi yang boleh melahirkan rasa bersalah apabila melakukan sesuatu tindakan semakin berjauhan sehingga melahirkan segelintir mereka yang berpendidikan tinggi sanggup menipu demi mendapatkan kenaikan pangkat atau menjadikan sindrom penafian bagi menutupi setiap tindakan tidak bermoral dan beretika.

Kekontangan rohani turut membawa manusia kehilangan kasih sayang antara sesama manusia dan kerana itulah ada kalanya mereka sanggup melakukan tindakan merasuah demi mencapai sesuatu tujuan. Dari segi politik pula, golongan inilah yang sebenarnya sanggup melakukan apa sahaja bagi memperoleh kuasa dan mengekalkan kuasa. Perkembangan ilmu yang tidak berasaskan nilai-nilai rohani dan penghayatan agama inilah yang amat kita khuatir. Maka, siri dialog pendidikan yang dijangka bermula pada April nanti dan kemuncaknya lahir satu blueprint pada akhir tahun ini akan dapat mengatasi kesan sampingan yang menghalang terbentuknya masyarakat beradab atau manusia yang berguna.

Peranan pendidikan bukan sekadar memindahkan ilmu pengetahuan, bahkan memupuk jiwa yang beradab dan nilai-nilai rohani yang segar dalam naungan kebesaran Ilahi. Pendidikan bukan untuk membolehkan seseorang itu menjadi lebih bijak menipu, menyalahguna kuasa, merintis kaedah licik merasuah dan mengkhianati manusia lain. Pengajaran daripada peradaban Barat yang telah memisahkan nilai-nilai spiritual menjadikan manusia maju dengan teknologi tetapi semakin kehilangan kesempurnaan sahsiah. Inilah yang sedang berlaku sehingga keruntuhan institusi yang mereka bangunkan dan banggakan sebagai sistem yang terbaik tersembam dengan noda dan keserakahan matlamat, jiwa dan emosi semakin kacau dan kecamuk.

Bahkan, ada benarnya apabila seorang sejarahwan Amerika Syarikat Ethan Watter, menilai peradaban yang berjaya mereka bangunkan itu sedang tenat dan sedang menanti kehancurannya, kerana sistem pendidikan mereka semakin kehilangan pegangan moral dan agama. Tentunya kita berbeza daripada mereka. Pendekatan dan sistem kita lebih mengakar; naluri yang memiliki nurani.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
23 Mac 2012

ISU ANTARABANGSA : KOREA SELATAN BERJAYA KERANA KEJUJURAN DAN AMANAH

Oleh Borhan Abu Samah


Baru-baru ini Malaysia menyambut ulang tahun ke-30 Dasar Pandang Ke Timur, iaitu dasar bagi mempelajari bagaimana negara Jepun boleh mencapai kejayaan dan menjadi salah satu gergasi ekonomi dunia, walaupun negara Matahari Terbit itu pernah dilanda malapetaka angkara dua butir bom atom yang dijatuhkan bumi berkenaan sehingga luluh segalanya umpama ‘Padang jarak, padang terkukur’. Selepas Jepun, negara Asia lain dikagumi kerana mampu bangkit dan berada setaraf dengan negara maju lain dalam pelbagai bidang seperti sukan dan ekonomi ialah Korea Selatan. Barangan elektrik dan kenderaan yang dikeluarkan negara berkenaan kini telah menembusi pasaran seluruh pelosok dunia. Ahli-ahli sukannya pula seperti K.J Choi di dalam bidang Golf, Park Ji Sung dalam sukan bola sepak telah mencapai tahap dunia.

Jika dahulu pertumbuhan ekonomi Korea Selatan mungkin tidak jauh berbeza dengan Malaysia, begitu juga dengan prestasi pasukan bola sepak mereka, tetapi kini jurangnya ibarat langit dengan bumi. Tiada lagi jejantas atau jejambat, semuanya melalui bawah tanah. Jika dilihat bandar Seoul dari segi luaran memang agak bosan kerana hanya dipenuhi bangunan korporat, pasar raya besar dan hotel. Namun apabila kita melangkah ke dalam terowong bawah tanah yang menghubungkan kereta apinya, di dalamnya penuh dengan gerai yang menjual pelbagai produk dan restoran yang menghidangkan daripada makanan Korea hinggalah makanan Jepun dan Barat. Pada pandangan penulis Korea Selatan menjadi maju pada hari ini kerana rakyatnya amanah dan jujur. Mereka tidak cuba menipu pelancong.

Gaji tukang sapu sampah pun hampir sama dengan gaji pegawai kerajaan di Malaysia. Bagi pegawai kerajaan tentulah lebih hebat dan laporan terbaru mencatatkan 60 peratus pegawai tinggi kerajaan Korea Selatan merekodkan kenaikan kekayaan berikutan peningkatan hartanah milik mereka. Laporan tahunan yang dikeluarkan Jumaat lalu menunjukkan 60.1 peratus atau 2,329 pegawai kerajaan dalam bidang pentadbiran, perundangan dan kehakiman telah bertambah kaya kerana harta milik mereka meningkat harganya, kata laporan Kementerian Pentadbiran Awam dan Keselamatan Korea Selatan. Inilah yang mahu dicapai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Malaysia muncul sebagai negara maju dan penduduknya pula berpendapatan tinggi, berbanding pada masa ini kos sara hidup tinggi sedangkan majoriti penduduk berpendapatan rendah. Dasar itu hanya akan tercapai jika rakyat faham dan menyokong dasar itu.

Sikap amanah dan jujur orang Korea Selatan dapat dilihat melalui peniaga di pinggir jalan yang memberi potongan harga sama tidak kira orang tempatan ataupun pelancong. Mereka tidak melihat pelancong sebagai peluang untuk mengaut keuntungan berlebihan. Dari segi bekerja pula mereka tidak merungut atau cuba ‘mencuri tulang’. Sebaliknya sentiasa bersemangat, tidak kira yang muda mahupun yang tua. Ketika Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri, beliau turut melancarkan kempen Bersih, Cekap, Amanah. Kerana itulah Malaysia dengan pantas maju berbanding kebanyakan negara ASEAN yang lain. Namun kini nilai-nilai itu yang telah dipupuk mulai pudar kerana masyarakat Malaysia semakin tamak dan terlalu mengejar kebendaan hingga sanggup melakukan apa sahaja demi mengaut keuntungan yang banyak. Kebanyakan tenaga kerja tidak digunakan sepenuhnya untuk memajukan syarikat atau institusi tempat bekerja.

Politik Korea Selatan juga telah jauh matang jika dibandingkan dengan Malaysia. Walaupun bulan hadapan Korea Selatan akan mengadakan pilihan raya, tetapi ia tidak kecoh seperti di Malaysia yang belum pasti lagi tarikh pilihan rayanya. Malah seorang pemimpin kanan pembangkang dari Parti Bersatu Progresif (UPP) Lee Jung-hee menarik diri daripada bertanding pada pilihan raya 14 April ini, kerana dia malu dan menganggap dirinya sebagai beban kepada parti. Jung-hee dikaitkan dengan skandal penipuan, tetapi beliau menafikannya. Di Malaysia kita mungkin boleh lupakan sahaja jika mahu melihat pemimpin pembangkang menarik diri daripada pilihan raya kerana sentiasa menganggap mereka yang paling hebat dan tidak mempunyai pengganti yang sesuai, walaupun terpalit dengan pelbagai skandal seks dan rasuah.

Pembangkang kita terlalu terbawa-bawa dengan model ekonomi dan politik negara jiran yang ternyata lebih mundur berbanding Malaysia. Sedangkan negara jiran berkenaan sejak sekian lama kagum dengan negara kita dan kadangkala membangkitkan rasa cemburu. Satu lagi perubahan di Korea Selatan, jika sedekad lalu amat sukar untuk menemui mereka yang faham bahasa Inggeris, tetapi kini keadaannya telah berbeza. Jika dahulu bahasa menjadi penghalang untuk pelancong berkomunikasi, tetapi kini tidak lagi. Tidak ada peniaga yang penulis temui tidak memahami bahasa Inggeris, walaupun mereka bercakap tunggang terbalik.

Mereka sedar untuk lebih maju dan menarik pelancong asing, mereka perlu sekurang-kurangnya memahami bahasa pertuturan antarabangsa iaitu bahasa Inggeris. Apatah lagi tahun 2010 hingga 2012 telah diisytihar sebagai Tahun Melawat Korea. Melihat kepada situasi semasa di negara kita, mungkin kerajaan perlu memberi penekanan semula kepada kempen Bersih, Cekap dan Amanah – supaya negara kita tidak terjerumus ke lembah rasuah yang merosakkan cita-cita untuk menjadikan Malaysia negara maju menjelang tahun 2020.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
26 Mac 2012

ISU KEWANGAN : LEPASKAN PENUNTUT ILMU DARI IKATAN PENGHUTANG MUDA

Pandangan IKIM
PENULIS ialah Felo Pusat Kajian Sains dan Alam Sekitar,
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)


Baru-baru ini, penulis menyertai bengkel pengurusan wang dan hutang. Oleh itu, penulis mahu berkongsi perkara menarik yang mungkin boleh membuka mata kita mengenai hakikat kehidupan masa kini dan peranan yang boleh dimainkan umat Islam, atau lebih khusus, institusi sosioekonomi Islam dalam membantu meningkatkan mutu hidup umat Islam di negara ini. Salah seorang peserta bengkel ini berkongsi pengalamannya yang menghadapi bebanan hutang, atau lebih khususnya, hutang pendidikan. Peserta itu melanjutkan pengajiannya di peringkat diploma di salah sebuah pusat pengajian tinggi negara. Oleh sebab dia datang dari keluarga yang tidak berada, maka dia tidak mempunyai pilihan selain memohon pinjaman pengajian dari Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi membiayai pengajiannya.

Apabila pengajian tamat, dia dikehendaki membayar semula pinjaman. Dalam hal ini, jumlah yang perlu dibayar adalah RM60,000 dan apabila faedah dikenakan maka jumlah bayaran keseluruhan mencecah RM72,000! Ini merupakan satu jumlah yang sangat besar. Ia merupakan satu hutang besar yang perlu ditanggung peserta itu yang usianya mungkin sekitar 23 hingga 25 tahun. Usia ini pastinya terlalu muda menanggung hutang sebanyak RM72,000 itu. Berdasarkan kisah ini, kita semua pasti berasa simpati dengan nasib anak muda lepasan pusat pengajian tinggi kini yang sudah pun menanggung hutang tatkala tamat pengajian mereka. Jika dulu, graduan menerima bantuan pendidikan daripada kerajaan (misalnya melalui biasiswa JPA). Ketika itu, apabila tamat pengajian, mereka masih perlu membayar semula bantuan itu namun jumlahnya tidak banyak kerana bantuan asal telah mendapat diskaun berdasarkan keputusan peperiksaan.

Malah, ada di antara graduan yang tidak perlu membayar sesen pun kerana keputusan cemerlang. Bagi yang perlu membayar, jumlah pinjaman itu tidak dikenakan apa-apa kadar faedah. Namun, keadaan kini nyata berbeza. Kisah yang dipaparkan tadi membawa kita kepada beberapa persoalan dan pengajaran yang boleh dijadikan panduan. Merujuk kepada persoalan, kita tertanya-tanya, kenapa sistem bantuan pendidikan kini akhirnya menjadikan para graduan itu ‘penghutang muda’. Kita mahu melihat malah menggalakkan anak-anak kita melanjutkan pengajian mereka. Namun, apabila tamat pengajian dan memperoleh ijazah yang belum tentu menjamin mendapat pekerjaan dengan gaji lumayan – mereka pula perlu menanggung hutang untuk puluhan tahun kemudiannya.

Kasihan, itulah perkataan yang boleh menggambarkan nasib mereka ini! Untuk pengetahuan pembaca, dari pandangan hidup Islam, para pelajar boleh dikelaskan dalam golongan fisabilillah. Fisabilillah lazimnya difahami sebagai golongan yang berjuang atau berperang di jalan Allah SWT. Bagaimanapun, ada segelintir fuqaha’ yang memberikan pengertian yang lebih luas terhadap makna fisabillah iaitu meliputi semua bentuk kebajikan yang dilakukan untuk meninggikan agama Allah SWT. Oleh itu, terdapat segolongan fuqaha’, misalnya segelintir dari mazhab Hanafi, yang mengkelaskan penuntut ilmu sebagai tergolong dalam kumpulan fisabilillah. Ini kerana, matlamat menuntut ilmu itu boleh dikira sebagai satu fardu kifayah demi meninggikan agama. Dalam konteks ini, para penuntut ilmu atau pelajar, tidak kira dia kaya atau miskin, dianggap sebagai sebahagian daripada golongan fisabilillah.

Untuk pengetahuan pembaca, pemerintah mempunyai tanggungjawab tertentu untuk membantu golongan fisabilillah ini. Bantuan yang diberikan itu adalah dalam bentuk pemberian zakat. Zakat itu hendaklah digunakan bagi tujuan meneruskan usaha golongan fisabillah tadi dan memenuhi keperluan kehidupan yang umum. Sebagai contoh, bagi penuntut ilmu, wang zakat yang diterima hendaklah digunakan untuk menuntut ilmu kerana Allah SWT dan seterusnya bagi memenuhi keperluan umum penuntut ilmu itu. Berdasarkan penjelasan di atas, maka para fisabillah pelajar ini perlu dibantu oleh pemerintah. Untuk itu, pelajar, tidak kira dalam kategori mana pun, perlu mendapat bantuan sepenuhnya daripada pemerintah untuk meneruskan pengajian mereka. Jika hal ini benar-benar boleh berlaku maka tidak akan timbul isu graduan menjadi penghutang muda.

Dengan itu, perlulah difikirkan kaedah bantuan oleh pemerintah kepada golongan pelajar ini. Jika bantuan secara percuma tidak mampu diberikan kepada semua pelajar maka perlulah difikirkan satu sistem bantuan pendidikan lain. Dalam hal ini, sistem bantuan pendidikan itu hendaklah sistem yang mesra pelajar. Mesra bermaksud, tidak menzalimi. Namun begitu, jika sistem sudah wujud dan dilihat seperti ada yang tidak kena maka penilaian semula kepada sistem itu perlu dilakukan agar ia bebas dari menzalimi para graduan. Dalam masa sama, apakah pula peranan institusi sosioekonomi Islam dalam hal ini? Untuk pengetahuan pembaca, institusi sosioekonomi Islam ini merujuk kepada pusat zakat, wakaf, baitulmal dan sebagainya. Seperti yang disebutkan tadi, tidak dapat dinafikan bahawa bantuan telah diberikan kepada beberapa golongan pelajar namun bantuan ini amat terhad.

Terhad yang dimaksudkan itu ialah ia tidak merangkumi semua pelajar. Namun, melihatkan keadaan graduan Muslim kini yang terpaksa meminjam dan kemudiannya menanggung hutang, maka tidakkah terfikir oleh mereka bantuan yang boleh diberikan untuk membantu golongan tersebut? Sesungguhnya, amat mulia jika kita dapat diberikan bantuan kepada penuntut ilmu untuk melanjutkan pengajian dan seterusnya mengelakkan beban hutang. Kisah yang dipaparkan tadi juga memberikan kita beberapa pengajaran. Paling penting, sebagai ibu bapa masa kini, kita harus sedar bahawa jika mahu anak-anak melanjutkan pengajian, maka soal kos juga perlu dipertimbangkan, bukan semata-mata kursus apa yang hendak dipelajari.

Dalam hal ini, kos pendidikan akan sentiasa meningkat naik. Oleh itu, aspek tabungan perlulah diambil kira. Sedarkah kita bahawa masyarakat Melayu selalu dikaitkan dengan amalan menabung yang rendah? Tidak kira sama ada ini satu hakikat atau andaian, soal tabungan masa hadapan tidak boleh dipandang remeh. Usaha membuat tabungan ini merupakan satu persediaan menghadapi sesuatu kemungkinan pada masa hadapan. Di dalam al-Quran, kisah Nabi Yusuf mentafsir mimpi Raja Mesir boleh dijadikan panduan. Nabi Yusuf a.s. menasihati sang Raja bercucuk tanam secara bersungguh-sungguh selama tujuh tahun bagi menghadapi tujuh tahun kemarau kemudiannya (Surah Yusuf, 12:47-49). Kisah ini wujud bukan semata-mata untuk menunjukkan mukjizat Nabi Yusuf mentafsir mimpi tetapi kisah ini juga penting bagi membuktikan kepada kita bahawa aspek persediaan menghadapi sesuatu perubahan dalam hidup juga harus diberikan perhatian.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
26 Mac 2012