JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 Mac 2012

ISU UMUM : MISTERI IBU KOTA BARU MYANMAR KIAN TERUNGKAI

Oleh Manja Ismail
manja@nstp.com.my


NAYPYIDAW, ibu kota Myanmar yang baru, jika diterjemahkan ke bahasa Melayu membawa maksud tempat bersemayam atau singgahsana diraja. Berdasarkan kemewahan fizikal bandar raya yang terletak kira-kira 350 kilometer ke utara Yangon itu, Naypyidaw memang layak digelar sedemikian. Bezanya, Myanmar sudah lama tidak menggunakan sistem beraja dan sejak hampir setengah abad sehingga tahun lalu, ‘negara seribu pagoda’ itu diperintah oleh rejim tentera.  Walaupun menjadi pusat pentadbiran Kerajaan Pusat sejak 2005, tidak ramai termasuk rakyat Myanmar sendiri yang mempunyai maklumat sebenar mengenai Naypyidaw, apa lagi mengunjungi bandar itu. Malah, beberapa pegawai kanan kerajaan yang kami temui di sana minggu lalu, saling mengelak mengenai kos sebenar pembinaan ibu kota itu. Namun, mereka menegaskan, kerajaan tidak membuat sebarang pinjaman dalam membina ibu kota yang tersenarai antara sepuluh bandar raya dunia paling pesat membangun itu.

Pemimpin kerajaan tentera Myanmar, Jeneral Than Shwe tidak pernah mengeluarkan kenyataan rasmi kenapa beliau secara tiba-tiba memindahkan pentadbirannya dari Yangon pada November 2005, sehingga menimbulkan pelbagai spekulasi terutama daripada media Barat, yang sejak sekian lama melihat negara itu dan kerajaannya dari sudut negatif. Teori paling popular di sebalik pemindahan pusat pentadbiran yang mula dibina pada 2003 itu ialah nasihat tukang tilik kepada Presiden Shwe kononnya untuk mengelak daripada serangan asing dan kebangkitan rakyat. Ada juga yang menuduh ketua junta itu mahu mengikut jejak raja-raja Burma (nama lama Myanmar) sebelum era penjajahan dulu yang sering memindahkan ibu kota mereka. Walaupun tiada pengesahan rasmi mengenai teori itu, angka yang dipilih sebagai tarikh pemindahan dilihat mempunyai kaitan ramalan astrologi. Pemindahan pertama kakitangan kerajaan ke Naypyidaw dilakukan tepat pada jam 6.37 pagi 6 November. Lima hari selepas itu, pada jam 11 pagi 11 November 2005, konvoi kedua merangkumi 1,100 trak tentera yang membawa 11 batalion askar dan 11 kementerian, meninggalkan Yangon.

Pada akhir Februari 2006, semua kakitangan kerajaan berpindah ke sana walaupun belum membawa keluarga mereka disebabkan banyak kemudahan termasuk sekolah dan rumah kediaman belum siap. Bagaimanapun, seorang pegawai kanan Kementerian Luar Myanmar menjelaskan, langkah memindahkan pusat pentadbiran itu disebabkan Yangon kini terlalu sesak dan padat sehingga sukar membina kompleks pejabat kerajaan bagi menampung keperluan akan datang. Tarikh pemindahan juga, katanya, memang dirancang dan diberitahu kepada kakitangan yang terbabit.  “Lagipun, berbanding Yangon yang jauh di selatan, Naypyidaw terletak di tengah-tengah Myanmar dan dianggap lebih sesuai sebagai ibu kota. Pembinaan dan pemindahan ini memang dirancang teliti, bukannya terburu-buru seperti dilaporkan media Barat,” katanya.  Rakyat Malaysia yang kali pertama ke Naypyidaw tidak dapat mengelak daripada membandingkannya dengan Putrajaya. Malah, tidak keterlaluan jika dikatakan banyak persamaan dari segi landskap, keseragaman bangunan kementerian, perancangan bandar, malah jambatan yang melintasi tasik buatan manusia. Sama seperti Putrajaya yang diletakkan dalam pentadbiran Wilayah Persekutuan, Naypyidaw ditadbir di bawah Wilayah Kesatuan.

Bezanya, kawasan Naypyidaw jauh lebih luas (7,054.37km persegi) yang dibahagikan kepada lapan zon – perumahan, ketenteraan, kementerian, perhotelan, kawasan beli-belah, rekreasi, antarabangsa dan Pagoda Uppatasanti. Selain itu, Naypyidaw mempunyai lapangan terbangnya sendiri, lima padang golf dan sekurang-kurangnya 10 hotel bertaraf empat bintang ke atas, sudah beroperasi.  Kecuali zon ketenteraan yang menjadi kawasan larangan, pihak berkuasa sudah mula membenarkan kunjungan orang awam. Malah, kumpulan wartawan penyiaran dari ASEAN yang mengunjungi Naypyidaw minggu lalu, bebas merakam video termasuk kompleks Parlimen dan bangunan kementerian, sesuatu yang mustahil dilakukan sebelum ini. Berbanding Putrajaya yang semakin sibuk dan sesak sekarang, Naypyidaw, yang menurut statistik 2009, mempunyai 925,000 penghuni, jauh lebih lengang dan sunyi. Walaupun jalannya amat lebar sehingga 10 lorong di sesetengah kawasan, belum banyak kenderaan menggunakannya. Malah, jumlah kenderaan yang memotong atau berselisih dengan bas mini kami boleh dibilang jari sepanjang enam jam perjalanan di lebuh raya empat lorong dari Yangon ke Naypyidaw.

Ketika ini kerja membina kompleks sukan yang merangkumi beberapa stadium sebagai persediaan menganjurkan Sukan Asia Tenggara tahun depan, giat dilaksanakan. Sidang Kemuncak ASEAN juga akan diadakan di sana apabila Myanmar mengambil alih jawatan Pengerusi ASEAN mulai 2014. Barangkali, selepas menerima lebih banyak kunjungan masyarakat antarabangsa nanti, misteri ibu kota moden di negara termundur ini, semakin terungkai.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA HARIAN
5 MAC 2012

ISU EKONOMI : BLUES TRANSFORMASI

Oleh Idris Jala
Penulis ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Pegawai Eksekutif PEMANDU. Maklum balas dan komen amat dialu-alukan. idrisjala@pemandu.gov.my


Perjalanan menuju kemakmuran bukannya mudah tetapi dengan usaha dan sikap yang betul, ia boleh dicapai. Saya adalah seorang pemuzik amatur yang dianugerahkan bakat bermain gitar dan menyanyi. Saya suka semua jenis muzik tetapi hanya blues yang bermain di hati. Kita semua tahu apa itu blues – ringkas, telus, muzik yang penuh perasaan dengan rentak dan irama yang tetap, memberikan ruang untuk nyanyian dan solo muzik. Dalam erti kata lain, ia adalah rentak yang sangat menyenangkan. Tetapi bagi saya, menyanyikan irama blues bermakna kita harus lambat laun berganjak daripadanya walaupun anda terpaksa meluahkan segala masalah dan bersedih sementara. Inilah inti pati kolum ini. Saya berasa sangat bertuah kerana terbabit dan mengetuai satu daripada projek paling mengujakan. Apa lagi yang lebih bermakna daripada meningkatkan pendapatan dan kualiti hidup rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, kepercayaan dan agama?

Sebesar mana pun harapan saya bahawa kita dapat melakukannya, saya tidaklah terlalu naif untuk menyangka bahawa impian ini boleh dicapai tanpa menempuh sebarang masalah dan cabaran.  Jadi, benarkanlah saya dendangkan blues transformasi – Di sini, saya akan kemukakan masalah besar yang menghantui program untuk mentransformasikan kita menjadi negara berpendapatan tinggi. Selepas itu kita ikuti dengan apa yang sedang dilakukan sebagai jalan penyelesaian. Satu perkara yang menjadi sebahagian daripadanya ialah untuk kami memberikan penerangan untuk maklumat yang tidak tepat. Pada kami, adalah amat penting bagi anda sebagai rakyat Malaysia untuk memahami apa yang sedang diusahakan di sini dan memaklumkan kami jika ada seba-rang kesilapan serta jalan penyelesaian sebenarnya. Alamat e-mel akan dipaparkan di penghujung kolum. Kami berjanji akan membaca setiap maklum balas dan jika bertepatan, akan menjawab sebahagiannya di sini. Kami cuma memohon tiga perkara daripada anda – apa-apa pun haruslah adil, bertimbang rasa dan realistik.

Perkara pertama yang ingin saya terangkan di sini ialah konsep pendapatan yang adalah ciri utama kepada keseluruhan konsep transformasi ke arah negara berpendapatan tinggi. Pada tahap manakah pendapatan kita perlu capai baru layak digelar negara yang berpendapatan tinggi dan mencapai kemajuan? Bagaimanakah kita dapat mencapainya? Apakah ukurannya dan dapatkah kita mencapainya? Banyak yang telah diperkatakan mengenai cara kami mengukur pendapatan, termasuk tahap pendapatan pada 2020 dan ada kemungkinan yang kami tidak mengambil kira pendekatan yang sepatutnya dalam hal ini. Ada juga yang telah menyatakan bahawa langkah digunakan tidak betul – ini tidak sama sekali. Penggunaan definisi dan metodologi global adalah disengajakan, contohnya pendekatan dan tanda aras Bank Dunia. Sebagai penjelasan yang tidaklah terlalu teknikal, kami menggunakan anggaran nominal pendapatan negara berpendapatan tinggi dan kemudian menggunakan unjuran kadar inflasi, bagi mendapatkan hasil dalam dolar AS pada 2020.

Maka, jumlah lebih kurang AS$15,000 untuk setiap orang telah ditetapkan pada RM48,000, berdasarkan unjuran tukaran wang asing iaitu 3.2 ringgit berbanding dolar AS. Kadar semasa yang hampir mencecah 3.0 bermakna jika kadar ini berterusan, sasaran akan menjadi lebih rendah daripada RM45,000. Pada 2009, pendapatan kita berdasarkan kadar tukaran wang asing perkapita ialah AS$6,700. Sememangnya kita mempunyai perjalanan yang masih jauh tetapi kita sudah pun berada pada landasan betul. Dengan ini, kami unjurkan jumlah penduduk pada 2020 dan gandakannya dengan pendapatan perkapita untuk mengetahui anggaran jumlah pendapatan negara. Ini membolehkan kami membuat unjuran ke belakang bagi mengetahui anggaran kadar pertumbuhan yang diperlukan untuk mencapainya. Unjuran kadar inflasi kemudian ditolak untuk memperoleh kenaikan kadar pendapatan sebenar atau boleh guna yang diperlukan sebuah negara untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi – ia dianggar lebih kurang 6 peratus setahun, dengan mengambil kira faktor ini tidak berubah.

‘Pendapatan Boleh Guna’ di sini bermaksud pendapatan yang diselaraskan dengan inflasi dan memaparkan peningkatan sebenar pendapatan walaupun selepas mengambil kira peningkatan harga. Pendapatan kasar negara atau PNK adalah Keluaran Dalam Negeri Kasar sebenar dicampur dengan pendapatan dari luar negara. Kaedah pendekatan kami amat teliti memandangkan pencapaian kami telahpun ditinjau dan disahkan oleh firma akauntan dan panel pakar antarabangsa. Tambahan pula, panel pakar antarabangsa juga berkongsi pandangan dari perspektif luaran untuk memastikan segalanya berpandukan amalan pengurusan terbaik bertaraf global. Tidak langsung menjadi niat kami untuk memperdayakan sesiapa mengenai prestasi kami. Perkara seterusnya ialah mencapai sasaran. Pada asasnya, kita mengenal pasti projek utama yang ada dalam tangan dan menganggarkan sumbangannya terhadap ekonomi, terutama yang mendatangkan peningkatan pendapatan.

Kami tidak sama sekali mengatakan semuanya di sini tepat dan yang paling jitu, tetapi ini adalah unjuran kami yang terbaik dan yang telah tepat tetapi beginilah anggaran terbaik kami buat masa itu. Agak mustahil bagi mana-mana sebuah negara untuk mengukur dan meramalkan pertumbuhan ekonominya dengan tepat. Di samping itu, anggaran ini juga adalah satu sasaran. Pendek kata, jika sasaran ini dapat dicapai setiap tahun, matlamat kita pasti dapat dijayakan. Sasaran ini bersifat dinamik dan sudah tentu akan sentiasa berubah mengikut masa. Jika terdapat kekurangan, ini bermaksud kita perlu lebihkan usaha. Jika hasilnya cemerlang maka kita menadah tangan sebagai tanda kesyukuran kepada Tuhan.  Memang benar, ada pelbagai risiko dan cabaran bagi sasaran yang kami tentukan. Tetapi bak kata pepatah, kita hendaklah pecahkan ruyung barulah dapatkan sagunya. Situasi ekonomi dunia yang tidak menentu mungkin akan berlarutan lebih lama daripada jangkaan dan kita tidak terlindung daripada perubahan dunia. Kemungkinan pelaburan daripada sektor swasta tidaklah sebanyak yang dijangka.

Namun, di Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan, kami sedang memudahkan kerajaan menguruskan segala usaha meningkatkan pendapatan, tanpa mengira daripada siapa. Kami juga akan memantau dan apabila diperlukan, mengesyorkan perubahan yang berpatutan untuk meletakkan kita kembali ke landasan sasaran. Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop: “Pada penghujung tahun lalu, pendapatan perkapita Malaysia meningkat lebih daripada RM29,000 (AS$9,400).” Berasaskan harga semasa, ini adalah peningkatan 12 peratus berbanding RM26,174 (AS$7,985) pada 2010 dan RM23,850 (AS$6,677) pada 2009. Ini adalah lonjakan besar jika dibandingkan kepada RM1,070 (AS$347) pada 1970. Laporan penuh mengenai prestasi ETP 2011 akan diterbitkan oleh kerajaan April ini. Peningkatan pendapatan kita dua tahun lalu menunjukkan kita berjaya mencapai sasaran yang kita tetapkan untuk Malaysia. Jika projek di bawah ETP dan beberapa projek lain diterima, kami akan laksanakan. Kami juga mungkin akan melihat penubuhan projek persendirian yang mengambil kesempatan terhadap peluang yang muncul di sini. Ini kami anggap sebagai sesuatu yang positif.

Ini menunjukkan kita telah mencapai kemajuan yang baik sebagai sebuah negara. Di bawah pimpinan Perdana Menteri, kita sedang menuju ke arah mentransformasikan ekonomi Malaysia kepada sebuah ekonomi berpendapatan tinggi. Kerja keras, dedikasi masa dan pendekatan yang fokus sedang dilaksanakan untuk memastikan Malaysia berjaya di arena tempatan dan global.  Setiap rakyat Malaysia boleh menyertai perjalanan ini. Hanya dengan berkerja keras dan dengan lebih kebijaksanaan, anda boleh membantu menambahkan keuntungan majikan dan juga dengan harapan mengembangkan diri sendiri. Dengan cara ini, kita semua sebagai rakyat Malaysia boleh terus maju ke hadapan untuk bersama mencapai impian menjadi negara berpendapatan tinggi dan mencipta masa depan lebih baik untuk kita. Itulah inti pati sebenar transformasi.

Bersama kita boleh lakukannya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA HARIAN
5 MAC 2012