11 November 2012

ISU SOSIAL : KERANA DRAMA KOREA, SUAMI KESEPIAN


Rencana ini ditulis oleh :
Kucing Jantan - Bro Tompok


Drama Korea yang ketika ini cukup menjadi kegilaan terutamanya dalam kalangan kaum wanita. Macam-macam cerita lelaki yang bernama suami berhubung gelagat isteri masing-masing yang dah terkena penangan drama Korea ini. Sebenarnya, inilah 'penyakit' yang ada kepada kaum perempuan, mereka mudah sangat lentuk dengan drama-drama Korea yang sebahagian besarnya tidak memberi apa-apa pun faedah dalam kehidupan kita terutama bagi yang sudah bergelar isteri. Kita tidak kisah jika ada isteri yang meluangkan masa untuk merehatkan minda selepas bekerja untuk menonton drama berkenaan. Malahan kita hormat kepada perempuan yang menjadikan drama tersebut sekadar hiburan semata-mata.  Akan tetapi yang pertikaikan ialah ada antara perempuan-perempuan ni sudah terlalu taksub dengan drama Korea sampai tanggungjawab melayan suami diabaikan.

Ini belum lagi mengambil kira bagaimana perempuan bertaraf 'nenek' habis masa berjam-jam tonton cakera padat video (VCD) drama Korea, sampai cucu pun tak minat nak pergi rumah dia. Mungkin ada kaum perempuan yang menempik dengan menganggap semua ni tuduhan palsu tetapi ini realiti. Masa kualiti bersama suami banyak dihabiskan dengan menonton drama yang tidak berfaedah itu. Malahan ada sesetengah perempuan sanggup membiarkan suami terkebil-kebil seorang diri di atas katil kerana hendak menonton dulu drama Korea yang ditayangkan di kaca televisyen. Bagi perempuan macam ini, seolah-olah terlepas satu episod ibarat satu kerugian terbesar dalam hidup, sedangkan drama tu boleh ditonton semula di internet, bukan macam zaman dulu tak ada internet.

Sepatutnya, apabila berada di samping suami tumpu perhatian kepada suami, lelaki ni perlukan belaian apatah lagi ketika keletihan selepas seharian bekerja. Tetapi masalah perempuan ni, mereka buat-buat tak faham, ikut kepala mereka sahaja, bagi mereka drama Korea itu lebih penting daripada bergurau senda atau berbual-bual dengan suami. Apa yang paling malang ada sesetengah perempuan terikut-ikut dengan perangai dan taktik yang digunakan oleh watak-watak dalam drama yang mereka tonton. Bercakap dengan suami pun dah kasar, melayan suami pun macam hendak tak nak sahaja, lepas tu dah pandai bercakap soal hak kaum perempuan. Kita bukannya anti drama Korea, sekali kala kita pun tonton juga tetapi bukannya cerita fasal perempuan kena aniaya dek suami atau perempuan yang dikecewakan oleh lelaki.

Semua itu buang masa sahaja, kita hanya tonton drama yang boleh bagi kita berfikir macam drama berjudul 'Ghost' - tapi kita yakin ramai perempuan tak tonton drama ni sebab perempuan malas nak fikir, mereka nak tengok drama yang boleh mengalirkan air mata sahaja, cerita-cerita kononnya perempuan dianiaya mereka sukalah. Tetapi dalam realiti sebenarnya, tidak semua lelaki mengecewakan perempuan, banyak juga perempuan yang mengecewakan lelaki, namun drama macam ni tak begitu diminati oleh perempuan sebab tidak menyebelahi mereka. Apa pun kita nak pesan, kita tak kisah banyak manapun drama yang hendak ditonton oleh perempuan tapi pandai-pandailah membahagikan masa dan menunaikan tanggungjawab kepada suami. Kita ada ramai kawan perempuan yang minat cerita Korea ini, ada antaranya sanggup menghabiskan masa berjam-jam tonton drama itu melalui internet, kita tak kisah sebab kita  tahu mereka tidak mengabaikan tanggungjawab kepada suami.

Apa yang kita nak nasihatkan ialah kepada perempuan yang mengabaikan tanggungjawab memenuhi masa berkualiti bersama suami dan terlalu taksub dengan drama Korea sehingga terbawa-bawa dalam kehidupan sebenar. Cukup-cukuplah fikiran kita dah berserabut dengan banyak drama Melayu yang memberi contoh tidak baik kepada kehidupan manusia, tak usahlah drama Korea pula nak menambahkan lagi kerosakan berkenaan. Kalau dah taksub sangat kepada drama Korea itu pandai-pandailah bahagi masa antara melayan suami dengan menonton drama berkenaan. Kita percaya ramai suami tidak kisah, kalau isteri mereka menonton drama Korea asalkan layanan terhadap mereka tidak diabaikan dan tidak mencontohi budaya buruk dalam drama itu. Satu lagi kita nak pesan kepada kaum perempuan, ubahlah sikit sikap suka sangat drama-drama yang mengalirkan mata ini. Baru-baru ini heboh fasal satu drama Melayu yang dianggap oleh kaum perempuan kalau tak tengok rugi seumur hidup.

Bila kita tinjau-tinjau rupanya kisah fasal sepasang suami isteri yang sampai ke tanah suci Mekah dan Madinah pun bertengkar, macam ni ke kita nak buat contoh dalam kehidupan rumah tangga. Sepatutnya, sudah ada kematangan dalam kalangan kaum perempuan untuk menolak drama-drama yang tidak memberi contoh baik kepada masyarakat termasuklah drama Korea. Tetapi biasalah perempuan, kononnya hati mereka lembut dan mudah tersentuh, sedangkan drama tetap drama ia bukan sebuah realiti dalam kehidupan di alam fana ini. Sebab itulah ramai pelakon pandai berlakon termasuklah dalam kehidupan sebenar mereka dan itu bukanlah sesuatu yang menghairakan kerana dalam kalangan perempuan bergelar isteri yang bukan artis atau pelakon pun, ramai yang pandai berlakon.

Sumber
Mingguan Malaysia
11 November 2012
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails