JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



21 Oktober 2012

ISU SOSIAL : PEREMPUAN KENA FAHAM, POLIGAMI HAK SUAMI


Rencana ini ditulis oleh :
Kucing Jantan


Sebelum menulis nak peringatkan semua pembaca khususnya kaum perempuan bahawa poligami dibenarkan oleh Islam manakala perceraian adalah perkara yang dihalalkan oleh Islam tetapi dibenci oleh Allah. Oleh itu, ingat puak-puak perempuan tak payah nak emosional apabila ada cadangan supaya lelaki yang sudah berkahwin tidak perlu meminta kebenaran isteri pertama kalau dia mahu berkahwin dengan perempuan berusia 30 tahun ke atas. Saya sokong 300 peratus cadangan itu kerana ketika ini ramai perempuan yang berusia sedemikian tidak berkahwin. Saya percaya mereka juga ada keinginan untuk memiliki pasangan hidup seperti wanita-wanita lain yang sudah berkahwin.

Tetapi biasalah yang selalu kejam kat perempuan ini, perempuan sendiri, sebab itulah mereka emosional apabila sentuh sahaja bab-bab poligami ni. Macam-macam hujah mereka keluarkan untuk mempertahankan 'wilayah' mereka supaya tidak dicerobohi. Saya  nak tanya puak-puak perempuan yang emosional fasal poligami ni pernahkah mereka tidak fikir apa akan jadi jika mereka juga berada dalam kategori perempuan berusia 30 tahun ke atas tetapi belum berkahwin. Saya percaya mereka pun akan berdoa siang dan malam untuk diketemukan dengan jodoh. Kalau takdir menentukan bahawa jodoh mereka suami orang, mereka nak buat macam mana? Janganlah bila dah berkahwin, rasa suami kita tu hak kita 100 peratus, perjalanan kehidupan ini bukan kita yang atur, kita hanya berusaha yang terbaik tetapi kalau ditakdirkan juga seorang perempuan tu kena bermadu, terima sahajalah.

Tetapi Saya nak ingatkan, Saya bukan sokong semua lelaki berpoligami, selain berkemampuan zahir dan batin, lelaki juga mesti beriman dan berakhlak, apabila semua syarat ini dah mencukupi saya rasa tidak ada masalah untuk dia mengendalikan dua ke, tiga ke atau empat isteri. Satu lagi kenapa perempuan suka sangat melihat soal poligami ni dari sudut negatif, sedangkan perkara itu dibenarkan oleh Allah, sudah pasti yang baik itu datang daripada-Nya dan yang buruk itu datang daripada manusia itu sendiri.

Menganiaya

Sebab itulah, saya  kata, yang selalu menganiaya perempuan bukan lelaki tetapi perempuan itu sendiri. Mereka sendiri kadang-kala tidak mahu melihat kaum sejenis mereka bahagia. Bab lain termasuk mengumpat siang malam mereka boleh berkongsi cerita, tetapi bila sentuh bab nak kongsi suami, mahu tercetus perang dunia ketiga, seolah-olah kalau mereka kena berkongsi kasih suami dengan perempuan lain dunia akan kiamat! Namun mereka lupa, kadang-kala ada sebab kenapa suami mereka nak berpoligami apatah lagi dengan perempuan berusia 30 tahun ke atas, kalau suami mereka gatal buat apa nak cari perempuan berusia sedemikian lebih baik dia cari bak kata orang anak dara trang tang-tang. Tetapi ada lelaki yang berasa bertanggungjawab untuk turut memberi kebahagiaan kepada perempuan yang masih mencari suami ketika usia semakin meningkat atau si isteri sedia ada makin membosankan.

Saya  percaya perempuan berusia sedemikian sudah ada kedudukan ekonomi yang baik, cuma kadang-kala kesibukan mereka menyebabkan tidak ada masa hendak bercinta tetapi apabila ditakdirkan mereka perlu bertemu jodoh dengan suami orang, Saya yakin mereka tidak akan tolak. Lagipun, perempuan yang sedemikian tidak memerlukan apa-apa lagi daripada seorang lelaki, selain hendak berkongsi kasih sayang, sekurang-kurangnya dalam seminggu sekali atau dua kali, teman yang boleh dibuat berbual dan bergurau senda di malam hari, tak kan itu pun tak boleh! Saya percaya lelaki yang mahu berpoligami dengan perempuan berusia 30 tahun ke atas tidak berhasrat untuk mengambil kesempatan terhadap perempuan berkenaan. Lelaki ini baik, mereka sentiasa mempunyai sikap untuk membantu kaum perempuan, masalahnya kaum perempuan tidak mahu kaum sejenis mereka bahagia, sebab itulah jumlah perempuan tidak berkahwin semakin bertambah dari semasa ke semasa.

Oleh itu, saya berharap kaum perempuan tidak perlu emosional dalam berhadapan isu poligami ni. Saya tak kata, kalau apa yang dicadangkan itu boleh menyelesaikan semua masalah terutamanya mengurangkan jumlah wanita tidak berkahwin, cuma saya fikir tidak ada salah kalau perkara itu betul-betul hendak dilaksanakan. Kalau perempuan berusia sedemikian terperangkap dengan lelaki hidung belang atau akan mengikis hartanya itu nasib perempuan itulah, kenapa gatal tak mahu check latar belakang kekasih dia tu. Tetapi biasalah perempuan memang mudah lentuk, kena puji sikit mulalah jalan macam itik serati! Apa pun saya nak nasihatkan perempuan, cuba fikirkan soal poligami ini dengan tenang dan penuh rasional kerana sudah pasti ia ada kebaikannya. Lagipun lama mana sangatlah kita nak hidup kat dunia ni, sekurang-kurangnya melalui langkah mereka membenarkan suami berpoligami dengan perempuan berusia ini, ia akan mendatangkan pahala dan menceriakan dunia rumah tangga.

Akhir kata saya nak nasihat kepada kaum perempuan yang sudah berkahwin, poligami adalah hak suami! Jadi tak payahlah nak makan hati!

Sumber
Mingguan Malaysia
21 Oktober 2012

Tiada ulasan: