10 Oktober 2012

ISU IPT : PENSYARAH LAMA MASIH RELEVAN


Rencana ini ditulis oleh :
Oleh Ruhaiza Rusmin


Ada pihak cuba membandingkan antara pensyarah muda dan lama dengan menganggapnya masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Pensyarah muda dikatakan lebih bersemangat, mudah memahami, mempunyai pandangan dan idea berbeza selain mampu menyelami permasalahan dengan lebih terbuka biarpun kekurangan pengalaman mengajar. Pensyarah lama disifatkan tegas, sukar berkompromi, kurang memahami, ego biarpun penuh pengalaman di dada. Dua pendapat kontra ini ada kalanya menimbulkan konflik, sekali gus mewujudkan jurang ketidakpuasan hati yang boleh menjejaskan misi pembelajaran.

Atau, apakah ia sekadar telahan atau 
isu bersifat peribadi semata-mata?

Pensyarah muda di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Abdul Hamid Saifuddin berkata, kewibawaan setiap pensyarah tidak boleh dinilai melalui usia, sebaliknya lebih menjurus kepada nilai melaksanakan tanggungjawab. Beliau berkata, tiada isu dalam soal itu kerana pensyarah muda dan lama saling memerlukan bagi menghasilkan keputusan terbaik.

“Masing-masing ada kelebihan dan kelemahan. Pensyarah muda ada caranya, begitu juga 
pensyarah lama. Kedua-duanya ada gaya dan cara tersendiri menyampaikan ilmu serta penampilan personaliti. Bagaimanapun, ia sering disalahertikan segelintir pihak. Hakikatnya, tidak timbul isu ingin menunjukkan ‘kuasa,’ sebaliknya perlu menerima bahawa setiap individu memiliki cara tersendiri 
melaksanakan tugasan dan tanggungjawab,”

Biarpun tidak menafikan ada terdengar rungutan segelintir pensyarah muda mengenai sikap pensyarah lama ingin menunjukkan kuasa veto, beliau berkata, mereka perlu menganggapnya sebagai ‘salah faham’ kecil yang boleh dimaafkan. “Sebagai manusia, masing-masing ada hak menyuarakan pendapat. Hanya cara dan penerimaan berlainan menyebabkan ia sukar diterima. “Keseluruhannya, perhubungan kami harmoni dan profesional. Tegur menegur perlu bagi memperbaiki kelemahan selain menjadi proses belajar bagi memperoleh pengalaman baru.  Justeru, tidak perlu bertelingkah mengenainya kerana ia hanya membuang masa,” katanya.

Walaupun bukan secara terbuka, konflik dua kategori profesional di institusi pengajian berkenaan sukar dielakkan, apatah lagi pensyarah lama dikatakan seperti mahu mempamerkan ‘kekuasaan’ dan memberi tekanan kepada pensyarah muda. Pensyarah muda pula dikatakan cuba menunjuk pandai dan melangkau pengalaman sedia ada yang disifatkan sudah terlalu lama mengaplikasikan cara pembelajaran konservatif selain takut kedudukan tergugat. Menyifatkannya sebagai masalah peribadi, beliau berkata, meskipun ada pensyarah lama masih mempraktikkan cara pembelajaran lama, tidak bermakna mereka gagal memikat perhatian mahasiswa.

“Dalam situasi ini, semuanya menang-menang. Pensyarah lama biarpun dikatakan lebih senang kepada cara konservatif, namun ilmu dan pengalaman mereka banyak. Pensyarah muda biarpun terlalu bertenaga, mereka masih cetek ilmu dan pengalaman. Banyak selok-belok perlu dipelajari dan tunjuk ajar pensyarah lama sangat diperlukan,”

Kepentingan dalam kenaikan pangkat atau apa jua kedudukan adalah bonus. Tapi bukan dengan cara ‘mencantas’ orang lain yang akhirnya akan menjatuhkan kredibiliti sendiri. Tidak benar pensyarah muda mahu menunjuk pandai kerana kami juga mahu belajar serta menganggap setiap persaingan adalah sihat demi kebaikan bersama. Ditanya hubungan dengan mahasiswa yang dikatakan lebih berpihak kepada pensyarah muda, katanya, mereka tetap mengamalkan profesionalisme biarpun pada masa sama berdepan cabaran emosi dan fizikal. Menurutnya, walaupun ada yang mengklasifikasikan pensyarah muda ‘ sekepala’ namun mereka perlu bersikap profesional dan tidak bertindak ‘ berlebihan’. Mereka (pensyarah muda) sedaya upaya memberikan mekanisme terbaik kepada pelajar. Mungkin kerana jarak usia yang tidak jauh menyebabkan hubungan lebih mesra.

Bagaimanapun, sebagai pensyarah masih ada kod etika perlu diikuti. Masih perlu batas dan jurang supaya hubungan itu tidak disalahgunakan.. Bagi pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Datuk Ahmad Mokhtar Selat, isu persaingan antara pensyarah muda dan lama tidak seharusnya wujud kerana boleh menggugat proses pembelajaran. Beliau berkata, sebagai ahli akademik yang menerajui institusi pengajian tinggi, isu remeh temeh perlu diketepikan bagi memastikan setiap proses pendidikan berjalan lancar. Bagi saya ia isu peribadi yang tidak perlu digembar- gemburkan malah memalukan kerana seolah-olah mencabar kredibiliti golongan berpendidikan tinggi. Masih banyak lagi isu lebih penting perlu diselesaikan. Baru atau lama, masing-masing ada kelebihan tersendiri, jadi mengapa perlu gusar?

“Yang perlu menjadi keutamaan ialah melunaskan tanggungjawab memberi ilmu, sekali gus memastikan mahasiswa yang dididik mendapat manfaat,” katanya. Beliau mengakui cara pembelajaran antara dua generasi itu berbeza dan mengikut keselesaan masing-masing. “Ada beranggapan pensyarah lama malas dan tidak mahu seiring perkembangan teknologi pendidikan hingga menjadikan sesi pembelajaran bosan. “Ini subjektif dan boleh dilakukan sesiapa saja. Bukan semua pensyarah lama begitu dan mungkin ia dilemparkan melalui pandangan kasar. “Metodologi dan cara masing-masing berbeza, jangan samakan malah ada juga pensyarah baru gagal menyaingi rentak pensyarah lama hingga menjejaskan sesi pembelajaran,” katanya.

Katanya, cabaran pensyarah lama juga semakin meningkat, apatah lagi mahasiswa zaman alaf baru lebih bersikap proaktif, terbuka dan sukakan cabaran. “Ini satu lagi cabaran besar yang perlu dihadapi menjadikan kami perlu bangkit bersama bagi menyaingi kehendak mahasiswa alaf baru.  “Cara pembelajaran, penggunaan teknologi serta peningkatan pengetahuan perlu dikemas kini supaya setara dengan kehendak semasa. “Jadi, di mana relevannya jika ada pihak mengatakan kami ketinggalan dan tidak setanding pensyarah baru?” katanya.

Sumber
Harian Metro
8 Oktober 2012
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails