08 Julai 2012

ISU UMUM : SELAMAT DATANG KERETA ELEKTRIK


Rencana ini ditulis oleh :
Johardy Ibrahim


Selama  seminggu, kereta Mitsubishi Innovative Electric Vehicle atau i-MiEV menjadi tumpuan rakan sepejabat bukan sahaja kerana reka bentuk kecilnya yang futuristik tetapi paling utama, ia adalah kereta elektrik sepenuhnya. i-MiEV menjadi perhatian kerana ia dicas bateri di pejabat. Ya, kaedah mengecas bateri kereta ini boleh menggunakan soket biasa di kediaman atau pun pejabat. Ia dibekalkan dengan kabel khas, dengan kepalanya seperti kepala pam minyak dan satu kotak petunjuk aliran elektrik. Kereta i-MiEV ini dibina berdasarkan kereta mini 'i' berenjin petrol tetapi di sebalik menggunakan enjin pembakaran dalaman, ia menggunakan sumber tenaga tunggal daripada bateri lithium-ion yang menjana tetap magnet motor elektrik. Bateri 330V dipasang dibawah lantai kereta, sementara motor elektrik terletak di bawah but.

Tiga soalan wajib yang kerap ditanya ialah berapa lama ia perlu dicas, sejauh manakah ia mampu berjalan dan berapa kelajuannya? (Anda juga boleh menonton video ulasan i-MiEV di Utusan Online) Ini jawapannya. Pertama: Secara purata ia memerlukan tempoh mengecas selama lapan jam menerusi sistem elektrik di rumah atau pejabat. Di Malaysia, kenderaan elektrik masih di peringkat pengenalan yang sangat-sangat awal. Ibarat bayi baru dilahirkan. Selain i-MiEV, satu lagi ialah Nissan Leaf. Kedua-dua syarikat buat masa ini, membawa masuk dua unit sahaja bagi tujuan demonstrasi kepada kerajaan dan orang ramai.

Berbeza dengan Eropah dan Jepun, kereta elektrik sudah sampai ke peringkat pertengahan iaitu selain dijual dalam kuantiti tertentu, beberapa lokasi disediakan infrastruktur iaitu pusat mengecas khusus, sama seperti fungsi stesen minyak sekarang. Pusat seumpamanya adalah berbentuk sebuah bangunan atau tiang seperti meter parking, boleh mengecas lebih pantas iaitu 80 peratus kapasiti dalam tempoh 30 minit. Ia berbeza dengan rumah kerana fasiliti itu membekalkan keupayaan elektrik bervoltan tinggi iaitu 50 kiloWatt (kW). Matlamat Mitsubishi dan Nissan serta syarikat kereta lain yang berminat memperkenalkan kereta elektrik di Malaysia adalah sama seperti yang dilakukan di negara-negara maju tersebut iaitu selain membekalkan kenderaan mengikut permintaan, infrastruktur mengecas elektrik juga boleh didapati di mana sahaja.

Soalan kedua: Selepas dicas sepenuhnya selama lapan jam, ia boleh bergerak sejauh 150 kilometer. Pengalaman daripada pandu uji tersebut saya dapati, ia menyerupai bateri telefon pintar. Jika sekadar untuk bercakap atau SMS, maka 150 km akan tercapai. Tetapi apabila kerap pula diguna membelek Facebook dan Twitter, maka lagi cepat bateri haus. Dalam konteks i-MiEV, selain jarak perjalanan, penggunaan pendingin hawa juga mempengaruhi hayat bateri. Dengan cas sepenuhnya lapan jam, bateri itu secara puratanya bertahan selama dua hari ulang-alik ke pejabat. Secara purata saya memandu 70 km ulang-alik, maka trip keempat iaitu terakhir pada hari kedua, bateri perlu dicas semula. Itupun tinggal antara empat dan tiga bar, menyebabkan saya menghentikan pendingin hawa. Mujur ia waktu malam.

Antara kebimbangan umum ialah bila bateri mati di tengah jalan dan tiada tempat mengecas. Buat masa ini, kebimbangan itu ada kebenarannya. Bagaimana hendak pulang ke Kelantan? Untuk permulaan, kereta ini direka untuk kegunaan dalam bandar sahaja. Jadi bukan sangat untuk menjelajah jauh-jauh. Dan harus kita ingat, kita masih di peringkat bayi. Kereta ini adalah untuk masa hadapan. Akan tiba masanya nanti bila semua isu berkaitan `lokasi mengecas’ tidak timbul kerana ia akan ada sama banyak seperti stesen minyak hari ini. Namun, ia bergantung kepada kesungguhan semua pihak berwenang untuk merealisasikan penggunaan kereta elektrik ini. Benar terdapat isu kos penjanaan elektrik tetapi beberapa kajian yang dilakukan menunjukkan kos elektrik masih rendah berbanding petrol. Dan sekiranya tarif elektrik terpaksa juga dinaikkan (disebabkan kos arang batu), suatu aspek yang boleh difikirkan ialah pemberian insentif khas bagi pemilik kereta elektrik sama ada dalam bentuk potongan pada harga belian atau cukai.

Soalan ketiga: i-MiEV memiliki kuasa output 49 kW dan kuasa kilas (torque) 180 Newton meter, dan boleh dipecut sehingga 130 km sejam. Mungkin satu hari pada minggu lepas anda jengkel melihat kereta aneh ini memotong kiri ke kanan dan ke kiri semula, saya mohon maaf. Tengah uji pandu. Ia ternyata sebuah kereta yang ligat, cergas dan `menyeronokkan’. Persepsi awal mengatakan ia mirip kereta lektrik buggy di padang golf, adalah jauh panggang dari api. i-MiEV adalah sebuah kereta normal dari segi pengendalian dan prestasi. Ia mungkin tidak boleh memintas Perodua Kelisa atau Viva tetapi boleh mengekori dengan rapat dari belakang. Sejak dilancarkan pada Julai 2009, MMC telah mengeluarkan lebih 20,000 unit kenderaan elektrik ini, membentuk perkongsian dengan lebih 60 rakan kongsi tempatan dalam sektor awam dan swasta di seluruh dunia untuk mengadakan ujian bersama, aktiviti pendidikan mengenai infrastruktur yang diperlukan. MMC mula menjual i-MiEV pada April 2010, sejak itu sebanyak 6,000 unit i-MiEV dan MINICAB-MiEV di Jepun dan dieksport ke 45 negara di seluruh dunia.

Di Malaysia, belum ada ketetapan lagi mengenai harganya tetapi ia dijual di Eropah pada harga antara 33,000 euro hingga 35,000 euro dan jika dikira dari segi tukaran matawang, ia adalah RM132,000 hingga RM140,000 tanpa mengira potongan insentif tambahan kerajaan. Sebenarnya, kereta elektrik bukan suatu fenomena baru pada abad ke-21 ini. Ia telah dihasilkan sejak akhir kurun ke-19 dan awal kurun ke-20 lagi. Sejarah ringkas dunia automotif menunjukkan minat terhadap penghasilan kereta elektrik terbantut ekoran harga minyak yang murah. Krisis tenaga pada 1970-an dan 80-an mengembalikan sekejap minat kereta elektrik tetapi hanya setelah krisis minyak yang mencanak naik sejak pertengahan tahun 2000, minat dalam pengeluaran kereta elektrik berupaya menghidupkan semula satu pilihan gentian bahan api selain daripada minyak. Malah, kelebihan ketara pada kereta elektrik adalah ia mematuhi kriteria pemuliharaan alam sekitar kerana ia tidak mengeluarkan asap.

Seperti ditegaskan di atas, kejayaan kereta elektrik di atas jalan raya Malaysia bergantung kepada Dasar Automotif Negara yang bakal diumumkan tidak lama lagi. Komuniti automotif rata-ratanya menyokong langkah kerajaan memberi penekanan kepada kereta hijau supaya tidak bergantung terlalu besar terhadap minyak. Kereta elektrik mungkin adalah jawapan kepada masa depan pengangkutan kita.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
08 Julai 2012
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails