21 Februari 2012

ISU UMUM : ANTARA CINTA DAN AIR MATA


Cinta sememangnya sangat sukar ditafsirkan. Ada ketikanya kerana cinta manusia buta hati dan mata menerima segalanya dengan rela dalam terpaksa. Ada masanya kerana cinta, manusia hilang pertimbangan berbunuhan sesama sendiri. Cinta juga membuatkan kita rindu pada si dia tatkala lama tidak ketemu tetapi ia juga mampu membuatkan pasangan bergaduh siang malam hanya kerana sifat cemburu akibat terlalu menyintai. Bersandarkan hikayat dan legenda, Tun Teja terpaksa melepaskan cintanya untuk berkahwin dengan Sultan Melaka, meninggalkan Hang Tuah yang sanggup berkorban segalanya demi Sultan. Begitu juga kerana cinta, Qais dianggap sebagai majnun (gila) oleh masyarakat keliling kerana kelakuan peliknya yang terlalu merindui kekasihnya Laila. Manakala Laila pula hidup tidak keruan, serba tidak kena merindui si majnunnya yang sering melagukan syair dan puisi cinta mereka. Kerana cinta juga ada yang bertindak di luar pertimbangan apabila sanggup membunuh diri hanya kerana kehilangan kekasih seperti mana Romeo dan Juliet.

Ketentuan

Namun yang pasti, cinta adalah anugerah Tuhan paling indah buat manusia.Sementelah manusia itu dijadikan berpasangan maka cinta sejati tidak mengenal usia, pangkat dan harta dan kerana cinta juga nikmat hidup lebih dirasai. Mingguan Malaysia ingin mengajak pembaca berkongsi kisah cinta yang sering diperkatakan sebagai antara cinta agung. Kisah cinta mereka mampu membuatkan kita terharu dan kagum atau mungkin jua insaf dengan kebesaran-Nya. Cinta sememangnya satu hakikat bagi manusia. Hidup pastinya tidak akan sempurna tanpa cinta. Namun yang pasti, cinta abadi adalah cinta terhadap pencipta-Nya dan itulah ketentuan bagi setiap manusia.

SHAH JAHAN DAN MUMTAZ MAHAL

PADA 1612, pemerintah kerajaan Moghul, Shah Jahan telah dikahwinkan dengan seorang gadis jelita bernama Arjumand Banu. Gadis ini kemudian diberi nama Mumtaz Mahal dan melahirkan 14 orang anak untuk Shah Jahan. Walaupun memiliki beberapa orang isteri namun Mumtaz ialah isteri kesayangan beliau. Setelah kematian Mumtaz pada 1629, hidup Shah Jahan menjadi tidak keruan. Beliau membuat keputusan membina sebuah monumen sebagai lambang cinta kepada isterinya itu yang kini dikenali sebagai Taj Mahal. Bangunan ini mengambil masa 20 tahun untuk disiapkan dengan 20,000 orang dan 1,000 gajah bekerja tanpa henti. Malangnya, Shah Jahan digulingkan oleh anaknya sendiri lalu dipenjarakan di Kubu Merah Agra. Beliau menghabiskan sisa-sisa hidup merenung Taj Mahal yang terletak di seberang sungai dan akhirnya dikebumikan bersebelahan kubur isterinya di Taj Mahal.

POCAHONTAS DAN JOHN SMITH

KISAH cinta unik antara dua pihak yang bermusuhan yang akhirnya tidak kesampaian. Pocahontas ialah anak kepada ketua kaum Indian dari suku Algongquian di Virginia, Amerika Syarikat. Pocahontas pertama kali bertemu dengan lelaki Inggeris, John Smith pada Mei 1607 setelah lelaki tersebut ditangkap dan dijadikan tahanan kaumnya. Pocahontas yang menjadi penyelamat Smith daripada diseksa lebih teruk kemudiannya jatuh hati kepadanya. Pocahontas membantu memulihkan kecederaan Smith yang menjadi anak angkat bapanya. Smith kemudiannya kembali ke pekan Jamestown namun mereka masih kerap berjumpa. Namun dalam satu peperangan, Smith cedera parah dan dihantar pulang ke England. Pocahontas yang menerima perkhabaran bahawa Smith terbunuh, telah pergi ke bandar Jamestown namun ditawan oleh Jeneral Sir Samuel Argall. Dia dijadikan tebusan untuk mendapatkan semula tentera Inggeris yang ditawan puak Indian. Pocahontas akhirnya berkahwin dengan seorang lelaki Inggeris, John Rolfe. Setelah mendapat tahu Smith masih hidup, dia pergi ke England menjejakinya namun pertemuan tersebut dikatakan yang terakhir buat mereka.

CLEOPATRA DAN MARC ANTHONY

KISAH cinta pemimpin dua negara ini menjadi ikon kisah percintaan klasik di seluruh dunia. Mungkin pelbagai telahan dibuat memandangkan kedua-dua mereka berjawatan tinggi maka ada yang melihat hubungan mereka sekadar untuk mengukuh kuasa. Apatah lagi Cleopatra sendiri sebelum itu pernah mempunyai hubungan dengan pemimpin Rom, Julius Caeser. Namun hubungan antara Cleopatra dan Marc Anthony dilihat sebagai cinta sejati kerana kedua mereka akhirnya sanggup mati kerana cinta. Kedua mereka jatuh cinta pandang pertama ketika bertemu di Alexandria dan kedua mereka dikatakan berkahwin tidak lama kemudian. Namun kerana tugas Anthony terpaksa pulang ke Rom. Bagaimanapun akibat terpedaya dengan berita palsu yang mengatakan Cleopatra terbunuh, Anthony kemudiannya bertindak membunuh diri kerana tidak boleh menerima kenyataan. Cleopatra yang mendengar berita ini turut bersedih yang amat sangat dan mengambil tindakan membunuh diri dengan membiarkan seekor ular berbisa menggigitnya. Sasterawan terkenal William Shakespeare turut menulis skrip dan mengarah drama dengan tajuk sama kerana kagum dengan kisah percintaan mereka. Sehingga kini drama mengenai kisah percintaan mereka masih dimainkan dan tetap mendapat sambutan hangat.

MARIE DAN PIERRE CURIE

MEREKA bukan sahaja dipertemukan melalui ikatan perkahwinan tetapi turut sama mencipta nama dalam bidang sains. Pada 1881, Maria Sklodowska Curie yang berasal dari Poland berpindah ke Paris untuk melanjutkan pelajaran. Di Universiti Sorbonne, beliau dikenali sebagai ulat buku dan sering menghabiskan masa di perpustakaan. Kerajinannya menarik perhatian pengarah makmal di situ, Pierre Curie. Marie yang pada mulanya hanya minat belajar menolak untuk berkahwin dengan Curie beberapa kali namun akhirnya akur dengan jodoh mereka lalu disatukan pada 1895. Pada 1898, pasangan ini berjaya menemui polonium dan radium. Kejayaan menemui radioaktif itu telah membolehkan mereka bersama Henri Becquerel dianugerahkan Hadiah Nobel dalam bidang fizik pada 1903. Kegembiraan mereka tidak lama apabila Pierre meninggal dunia pada 1904. Dalam kesedihan, Marie terus berazam melanjutkan kajian mereka berdua dan hasilnya beliau sekali lagi dianugerahkan Hadiah Nobel pada 1911, kali ini dalam bidang kimia.

LIU GUOJIANG DAN XU CHAOQIN

KISAH cinta dari China ini cukup mengharukan. Hebatnya cinta mereka apabila si suami sanggup memahat 6,000 anak tangga dengan tangannya sebagai lambang cinta kepada isterinya. Ia berlaku 56 tahun lalu, apabila Liu Guojiang, pemuda berusia 19 tahun, jatuh cinta dengan seorang janda yang 10 tahun lebih tua daripadanya bernama Xu Chaoqin. Umpama kisah Romeo dan Juliet, teman-teman dan saudara mencela hubungan mereka kerana perbezaan usia. Demi cinta, kedua-duanya memutuskan untuk melarikan diri dan tinggal di sebuah gua di Desa Jiangjin, selatan Chong Qing. Pada mulanya kehidupan mereka sangat menyedihkan kerana hidup serba kekurangan. Setelah dua tahun tinggal di situ, Liu mulai memahat anak-anak tangga agar isterinya dapat turun dan naik ke gunung dengan mudah. Pasangan ini hidup bahagia selama lebih 50 tahun. Suatu hari Liu yang sudah berusia 72 tahun pengsan ketika pulang dari ladangnya. Xu duduk dan berdoa di samping suaminya sehinggalah Liu menghembuskan nafas terakhir dalam dakapannya. Terharu dengan kisah cinta mereka, pemerintah memutuskan untuk melestarikan "anak tangga cinta" itu dan gua yang menjadi kediaman pasangan ini sebagai muzium agar cinta agung mereka terus hidup.

RAJA EDWARD DAN WALLIS SIMPSON

MONARKI Britain sememangnya sentiasa hangat dengan pelbagai skandal cinta terlarang. Sebelum skandal yang menyelubungi Puteri Diana dan Putera Charles terhebah, pakciknya Raja Edward terlebih dahulu mencipta sejarah mengenai kisah cintanya. Lebih menarik lagi, beliau sanggup turun takhta sebagai Raja England pada 1936 hanya kerana mahu mengahwini seorang wanita dari Amerika Syarikat, Wallis Simpson. Beliau terpaksa meletak jawatan kerana berdasarkan sistem beraja England, wanita yang bakal menjadi permaisuri tidak boleh seorang janda. Simpson pernah berkahwin sebanyak dua kali dan ketika jatuh cinta kepada Edward, dia masih lagi isteri orang. Edward hanya memerintah selama 11 bulan dan akhirnya berkahwin pada 3 Jun 1937. Mereka berdua menghabiskan hayat menetap di Perancis. Edward meninggal dunia pada Mei 1972, menyebabkan Wallis hidup menyendiri sebelum akhirnya meninggal dunia pada April 1986.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 FEBRUARI 2012
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails