JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



04 Januari 2012

JADIKAN MOTIVASI UNTUK BERJAYA : KLON "KIM JONG-iL" GANTUNG KASUT


Dia pernah dicaci orang ramai di tepi jalan, pernah juga muncul dalam filem dan pernah meniru dengan sempurna gaya lambaian seorang pemimpin komunis. Kini lelaki yang memiliki wajah saling tidak tumpah seperti Kim Jong-il itu, merasakan sebahagian daripada dirinya mati bersama-sama mendiang pemimpin penuh kontroversi itu. Berdiri di muka pintu di kedai ukirannya di utara bandar Seoul, lelaki pendek dengan rambut gaya bouffant, berkaca mata besar dan mengenakan pakaian jumpsut hijau zaiton itu, mampu membuatkan orang yang lalu-lalang berhenti dan memandangnya. Lebih daripada sedekad, Kim Young-sik, 61, terkenal sebagai ‘klon’ atau peniru gaya pemimpin Korea Utara itu. Bagaimanapun sejak Jong-il meninggal dunia pada 17 Disember lalu, bapa kepada dua anak itu khuatir mungkin terpaksa menggantung jumpsut yang ditempah khusus untuk kerjayanya sebagai peniru gaya. Dengan sut itulah dia muncul di kaca televisyen Jepun dan dalam sebuah iklan coklat di Asia Barat. “Saya berasa amat kosong, bagaikan sebahagian daripada diri saya mati bersamanya. Orang keliling cuba untuk memujuk saya dengan menyatakan sesetengah tokoh jadi lebih terkenal apabila mereka mati, tetapi dalam kes Kim (Jong-il) ini saya tidak fikir begitu,” katanya. Ketika zaman kanak-kanaknya, Young-sik tidak pernah pun termimpi untuk menjadi pemimpin komunis malah ‘kerjayanya’ sekarang ini pun berlaku secara tidak sengaja.

“Suatu hari selepas saya keluar dari bilik air dengan keadaan rambut saya sangat kerinting, orang di sekeliling saya memberi tahu rupa saya mirip Kim Jong-il,” katanya ketika ditemui di kedainya di sebuah kawasan perindustrian di pinggir ibu negara Korea Selatan itu. Kemuncak kepada kerjayanya sebagai ‘Kim Jong- il” apabila diberi peranan dalam sebuah filem Korea Selatan pada 1995 bertajuk The Rose of Sharon Blooms Again. Ia mengenai seorang saintis Korea Selatan yang secara rahsia membantu Korea Utara membina senjata nuklear bagi menghalang daripada ditawan Jepun. Sejak itu dia kerap ‘berselisih bahu’ dengan para selebriti dan pemimpin dunia - atau sekurang-kurangnya individu yang mirip seperti mereka - termasuk ‘klon’ George W. Bush dan Vladimir Putin. Namun, kerjaya sebenarnya bermula lebih awal iaitu selepas Presiden Korea Selatan ketika itu, Kim Dae-jung memulakan Sunshine Policy, iaitu dasar untuk berbaik-baik semula dengan Utara pada sekitar 1990-an. “Orang ramai mula mengenali saya dan menjemput saya ke pelbagai jenis rancangan televisyen,” katanya.

Bagaimanapun Young-sik mengakui, bukan mudah untuk membawa peranan seorang presiden yang bertanggungjawab menyebabkan rakyatnya mati kebuluran, menyumbat berpuluh-puluh ribu rakyatnya sendiri ke penjara dan menguji bom nuklear. “Sesetengah orang menyumpah saya dan memanggil saya diktator tetapi mereka yang mengenali saya akan melambai dan melaungkan nama Kim Jong-il. Kemudian saya akan melambai balik dan menunjukkan mereka beberapa gerak yang biasa dilakukan oleh pemimpin Korea Utara itu,” katanya. Untuk mengekalkan penampilannya, banyak kerja yang perlu dibuat. Young-sik terpaksa mengerinting rambutnya tiga bulan sekali, malah dia turut berdiet apabila mendiang pemimpin Korea Utara itu kehilangan berat badan ekoran serangan angin ahmar pada 2008. “Dulu ketika Kim Jong-il masih muda, saya biasanya menggunakan penyembur rambut tetapi selepas dia semakin tua dan mula keguguran rambut, saya tidak perlu melakukan apa-apa.”

Young-sik mempunyai empat pakaian jumpsut dan dijahit mengikut gaya pemimpin tersebut, di samping lima pasang kasut platform. “Sebelum ini saya akan memakai seragam tersebut hampir setiap hari, tetapi sekarang saya cuma sesekali saja dan apabila saya dijemput untuk menjadi Kim Jong-il pada satu-satu majlis. Malang sungguh sebab kini saya tidak dapat memakainya lagi,” katanya. Dia turut terkilan kerana tidak pernah berpeluang dapat berjumpa Jong-il sebenar atau melawat Korea Utara kerana permohonan visanya sebelum ini ditolak oleh kerajaan komunis tersebut. “Kim Jong-il merupakan lelaki yang hebat kerana walaupun diktator dia membina negaranya seperti yang dia mahukan. Adakah anda rasa ada pemimpin lain boleh berbuat demikian?,” katanya. Kini dengan kematian Jong-il dan pelantikan anak bongsunya, Kim Jong-Un sebagai penggantinya, Young-sik turut berasakan sudah tiba masanya untuk dia pula berundur bagi memberi ruang kepada generasi baru. “Saya masih mahu berlakon sebagai Kim Jong-il, tetapi cari seseorang yang baru untuk Jong-un. Mereka ada juga tanya sama ada anak lelaki saya ada mirip Jong-un, malangnya tidak. Kalau tidak sudah lama saya suruh dia pergi uji bakat,” katanya sambil tersenyum.


Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
4 JANUARI 2012

Tiada ulasan: