JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



21 November 2011

ISU PENDIDIKAN : JANGAN PINGGIRKAN PELAJAR YANG TIDAK CEMERLANG UPSR

PENULIS adalah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad.


Semua orang merasa teruja apabila melihat gelagat murid-murid melalui media massa yang melonjak kegembiraan apabila mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini. Ada juga di antara mereka yang kelihatan terharu dan menangis kegembiraan kerana mendapat keputusan yang baik walaupun ia tidak diduga. Kegembiraan tidak sahaja kelihatan pada wajah murid-murid yang mendapat keputusan cemerlang tetapi turut dikongsi bersama oleh ibu bapa, guru besar dan guru-guru di sekolah berkenaan. Walau apa pun ucapan tahniah dan syabas kepada 46,021 orang murid yang telah mendapat A dalam semua mata pelajaran. Sementara itu di satu pihak lain yang tidak mendapat keputusan cemerlang atau yang hanya mencapai keputusan Baik (Minimum C) berjumlah seramai 269,021 orang murid daripada hampir setengah juta calon yang menduduki peperiksaan mungkin hanya dapat tersenyum sinis melihat slip keputusan UPSR mereka.

Lebih malang lagi murid yang hanya mendapat D atau E dalam semua mata pelajaran akan merasa hampa, kecewa, putus asa dan jika tidak dibantu akan diselubungi rasa rendah diri yang berpanjangan. Apa tidaknya rakan-rakan yang mendapat keputusan cemerlang akan dijulang serta mendapat sanjungan dan pujian ibu bapa, guru-guru dan rakan-rakan. Tetapi bagi kumpulan yang tidak menyerlah itu seolah-olah tidak diberi perhatian atau dianggap sebagai murid yang tidak ada harapan. Lebih menyedihkan lagi apabila balik ke rumah ibu bapa tidak habis-habis berleter atau memarahi mereka dan sengaja menyindir serta membandingkan dengan anak-anak jiran yang lebih cemerlang. Kadang-kadang jika difikirkan dengan mendalam matlamat diadakan peperiksaan UPSR atau Ujian Penilaian Sekolah Rendah telah tersasar daripada tujuan asal. Sebenarnya peperiksaan UPSR diadakan bertujuan untuk menilai sejauh mana penguasaan pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran berasaskan lingkungan sukatan pelajaran yang telah ditetapkan.

Jika murid mendapat keputusan A, B atau C bermakna mereka telah menguasai pengetahuan yang telah diajar kepada mereka. Tetapi jika mendapat keputusan D atau E bermakna murid berkenaan tidak dapat menguasai kandungan silibus atau tidak memahami maklumat dan pengetahuan yang telah mereka pelajari. Di sinilah sepatutnya peranan guru dan ibu bapa untuk membantu anak-anak ini sekiranya didapati mereka tidak dapat menguasai pelajaran yang telah diajar kepada mereka. Pada dasarnya pelajar yang tidak mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan itu bukan bermakna mereka akan menghadapi kegagalan sepanjang masa. Masih banyak lagi ujian dan peperiksaan yang akan dilalui sebelum mereka menjejakkan kaki ke menara gading. Banyak kajian yang telah dilakukan oleh pakar-pakar pendidikan untuk melihat mengapa murid tidak mendapat keputusan cemerlang dalam sesuatu peperiksaan. Di antaranya ialah faktor lewat berkembang atau late development di mana ada di kalangan murid yang mempunyai kecerdasan yang baik tetapi agak lambat pacuannya.

Ada kalanya murid sebegini akan memperolehi pencapaian cemerlang apabila mereka sampai ke peringkat lebih tinggi mungkin semasa berada di sekolah menengah atau pusat pengajian tinggi. Di samping itu terdapat juga murid yang menghadapi masalah kesihatan yang tidak serius seperti rabun jauh atau kurang pendengaran. Kadang-kadang mereka tidak memaklumkan masalah ini kepada guru atau ibu bapa. Faktor latar belakang keluarga juga turut memberi kesan kepada pencapaian pendidikan murid. Mereka yang datang daripada keluarga berpendapatan rendah mungkin tidak dapat menyediakan kemudahan yang banyak di rumah seperti tempat belajar yang selesa, gangguan kebisingan, kurang kemudahan peralatan tambahan pembelajaran atau peluang menghadiri kelas tuisyen berbayar. Selain dari itu ada juga pengkaji yang mendapati bahawa di kalangan murid yang pintar atau gifted tidak mendapat keputusan yang cemerlang dalam ujian atau peperiksaan kerana mereka merasai kebosanan akibat terlalu lama berada di sekolah rendah.

Murid pintar ini kadang kala merasa pengajaran guru adalah terlalu mudah, kurang cabaran dan mengetahui lebih banyak maklumat jika dibandingkan dengan apa yang dipelajari di sekolah. Akhirnya mereka tidak memberi perhatian yang serius terhadap pengajaran guru dan kurang membuat persediaan untuk menduduki peperiksaan. Tidak mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan kadang kala disebabkan juga faktor kesihatan pada hari peperiksaan dijalankan seperti mengalami deman, sakit perut atau pening kepala. Akibatnya keputusan peperiksaan mereka tidak menyerlah seperti yang sepatutnya. Persoalannya adakah matlamat pendidikan hanya bertujuan untuk memastikan murid mencapai pencapaian cemerlang dalam peperiksaan? Sesungguhnya Falsafah Pendidikan Kebangsaan menyatakan bahawa matlamat pendidikan adalah untuk melahirkan murid yang berketrampilan dan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek serta mempunyai sifat kreatif dan inovatif yang akhirnya mereka akan menjadi warga negara yang berguna untuk membangunkan negara.

Oleh itu pendidikan kita mestilah juga berupaya untuk melahirkan manusia yang mempunyai sikap berani mencuba, jujur, akhlak yang tinggi, jati diri yang kental, sentiasa cergas dan sihat, tidak takut gagal, rajin, melakukan sesuatu secara bersungguh-sungguh dan tidak ada istilah berputus asa. Untuk melahirkan murid yang sedemikian maka sudah tentu kita tidak berupaya untuk menilai perkara-perkara dinyatakan itu hanya melalui keputusan peperiksaan UPSR. Namun demikian inilah sebenarnya perkara yang perlu diterapkan dalam diri setiap murid sekiranya kita benar-benar ingin menghayati Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dengan yang demikian kepada murid yang tidak mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR perlulah memuhasabah diri untuk menilai kembali di manakah kelemahan diri dan mula berusaha supaya kelemahan itu dapat diatasi terutama bagi persediaan untuk memasuki sekolah menengah pada awal tahun hadapan.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
21 NOVEMBER 2011



ISU UMUM : DIMANAKAH SEMANGAT KESUKANAN RAKYAT INDONESIA?

Oleh Saharudin Musthafa


Tidak terlalu sukar bagi sesiapa sahaja untuk mendasari perasaan rakyat Indonesia berhubung sentimen mereka terhadap Malaysia. Kenyataan yang amat jelas, rasa anti mereka kepada negara jiran yang selama ini dianggap sebagai teman serumpun sekadar di bibir semata-mata. Sehinggakan gelanggang bola sepak terus menjadi medan untuk menterjemahkan rasa benci yang sukar dibendung terhadap Malaysia – sebuah negara kecil yang hanya didiami 28 juta orang berbanding Indonesia yang dihuni 240 juta orang. Apa sebetulnya salah Malaysia? Bukankah gelanggang sukan yang sewajarnya diiringi semangat kesukanan dan bukannya ejekan serta kata nista? Kenapa terlalu sukar untuk mereka menghormati lagu kebangsaan Malaysia ketika dimainkan sebelum perlawanan bola sepak di padang Gelora Bung Karno, Jakarta? Puas saya cuba memahami hal itu ketika berada dalam kelompok besar 100,000 penonton tempatan di gelanggang itu pada 17 November 2011 lalu. Rasa sedih sukar digambarkan kerana rasa hormat tiada lagi terhadap jiran yang berkongsi banyak hal yang serupa.

Saya bersendirian ketika itu. Teman-teman media dari Malaysia yang lain sudah berpecah kerana penonton terlalu sesak. Tempat duduk yang dikhususkan untuk media juga sudah diserbu oleh penonton biasa. Bahkan, rasa gembira kerana kejayaan pemain pasukan bola sepak Malaysia, Syahrul Azwari menjaring gol tunggal negara membenamkan Indonesia untuk melangkah ke separuh akhir bola sepak selaku juara Kumpulan A sempena Sukan SEA Khamis lalu juga diraikan saya sendirian. Sekalipun perlawanan itu berlangsung cukup adil namun, penonton Indonesia tetap memilih untuk menolak keputusan itu. Lantaran itu, tercetus suasana yang kurang sihat dengan pelbagai provokasi termasuk perkataan Maling! Maling! (pencuri) ditujukan kepada Malaysia. Apakah menjadi kesalahan skuad kebangsaan bawah 23 tahun seandainya mereka cemerlang di padang bola? Wahai teman-teman Indonesiaku, apakah salah kami? Di mana semangat kesukanan kalian? Malam ini, 21 November 2011, satu lagi perlawanan penting yang akan sekali lagi menyaksikan pasukan Malaysia bakal berdepan dengan Indonesia.

Kedua-dua pasukan akan berentap untuk memburu pingat emas bagi acara yang sentiasa menjadi tumpuan segenap pencinta sukan. Kami rakyat Malaysia akan sentiasa bersedia menerima apa sahaja keputusan perlawanan itu. Yang pasti Harimau Muda tidak akan gentar dengan keegoan Garuda Muda. Doa rakyat Malaysia juga pastinya akan mengiringi wira-wira kami untuk berhadapan dengan provokasi melampau dan kebiadapan penonton tempatan. Benar, anda mempunyai hak untuk memberi sokongan kepada pasukan anda. Kalau rakyat Malaysia berada di tempat anda sekalipun, mereka akan pasti melakukan hal yang serupa. Namun, terlupakah anda bahawa stadium kebanggaan anda itu menerima kehadiran tetamu dari negara luar. Kalau sekalipun terlalu menyampah dengan kami, sekurang-kurangnya berilah rasa hormat kepada tetamu anda. Sejarah hubungan kasih dan benci antara Malaysia dengan Indonesia bukan baru. Kedua-dua negara berjiran yang akrab ini melalui sejarah yang panjang.

Dan gelanggang sukan sering menjadi platform untuk rakyat Indonesia (barangkali bukan semua) meluahkan rasa anti terhadap Malaysia. Sepanjang Sukan SEA ke-26 yang ketika ini sedang berlangsung di Jakarta dan Palembang juga, terjemahan rasa kurang senang itu terus diperlihatkan mereka. Sekalipun, Indonesia sebagai tuan rumah telah mendahului negara-negara lain untuk berada di kedudukan teratas, namun entah sihir apa yang merasuk mereka untuk tetap berdendam dengan Malaysia. Yang lebih menjelikkan lagi ialah, keegoan itu bukan hanya datang daripada penonton atau penyokong sukan negara itu. Sebaliknya, pelatih, pegawai sukan dan individu-individu lain yang terlibat dalam kejohanan sukan terbesar Asia Tenggara itu turut membawa sama ego mereka untuk merendah-rendahkan kemampuan Malaysia. Ketika mengadakan liputan pertandingan bola sepak Piala Suzuki hujung tahun lalu juga, suasana yang sama turut dirasakan. Itu belum lagi mengambil kira perlawanan-perlawanan lain yang mungkin tidak mampu untuk ditulis semuanya di ruangan kecil ini.

Gangguan-gangguan kebiadapan segelintir penonton dengan aksi yang memualkan membuatkan sekelompok kecil rakyat Malaysia yang berada di gelanggang untuk memberi sokongan kepada pasukan kebangsaan tertanya-tanya di mana semangat kesukanan rakyat Indonesia? Lebih mencetuskan rasa sedih, kebencian itu akan tetap ditunjukkan biarpun pasukan Malaysia berlawan dengan pasukan negara-negara lain dalam pelbagai acara sukan lain yang dipertandingkan. Sebagai tuan rumah kepada kejohanan sukan itu, rakyat Indonesia berhak untuk menyokong sesiapa. Kita tidak berniat untuk memaksa mereka menyokong Malaysia. Jika ada yang menghulurkan sokongan, salam terima kasih buat mereka. Yang seharusnya dipupuk masyarakat yang sentiasa mendakwa Malaysia gemar ‘mencuri’ semua hak mereka di muka bumi ini ialah menghormati tetamu yang berkunjung ke rumah anda. Saya kurang senang dengan sikap segelintir rakyat Indonesia yang tidak mahu menghormati bendera negara kita, Jalur Gemilang, lagu kebangsaan Negaraku dan juga tidak pernah sensitif dengan hati dan perasaan rakyat Malaysia.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
21 NOVEMBER 2011

KARANGAN STPM : FAKTOR-FAKTOR DAN KESAN-KESAN BENCANA ALAM

ISU ALAM SEKITAR
Fokus : Faktor-faktor dan kesan-kesan bencana alam


Pada masa ini, rakyat di negara jiran kita, Thailand sedang berhadapan dengan bencana banjir yang sudah berlarutan lebih kurang dua bulan lamanya. Kejadian ini merupakan yang terburuk melanda negara tersebut dalam tempoh 50 tahun. Dalam pada itu, kejadian tsunami pada 25 Disember 2004  masih lagi bermain-main di minda masyarakat dunia. Kejadian tersebut sudah pasti meninggalkan trauma yang berpanjangan kepada mangsa yang mengalaminya. Malapetaka yang datang tanpa diundang ini merupakan bencana paling dahsyat pernah berlaku dalam tempoh 40 tahun. Nampaknya, hari demi hari masyarakat dunia akan berhadapan dengan pelbagai peristiwa dahsyat yang menguji keimanan, ketabahan, keamanan, dan kestabilan global. Oleh itu, faktor-faktor dan kesan-kesan bencana alam kepada manusia sejagat akan ditelusuri demi kepentingan bersama.

Pada pendapat saya, kita tidak boleh menolak bahawa bencana alam merupakan fenomena semula jadi yang ditentukan kejadiannya oleh Tuhan Yang Maha Esa. Kejadian alam seperti taufan, tanah runtuh, letupan gunung berapi, banjir besar dan sebagainya berlaku atas izin-Nya. Oleh sebab itu, kejadian seperti Taufan Katrina yang melanda wilayah New Orleans dan Louisiana di Amerika Syarikat memang tidak dapat dihalang. Begitu juga dengan bencana Tsunami yang melanda negara Jepun pada baru-baru ini memang tidak dapat dielakkan. Peristiwa ini menampakkan betapa besarnya kekuasaan Tuhan dan betapa naif dan kerdilnya manusia di muka bumi ini. Walau kita mampu mencipta pelbagai peralatan canggih dan menggagumkan tetapi kita tetap tidak mampu menghalang bencana alam daripada berlaku. Namun begitu, sebagai manusia, kita dianugerahkan akal fikiran untuk bersedia mengadapi apa-apa bencana yang berlaku. Jelaslah bahawa kejadian bencana alam yang melanda merupakan takdir Tuhan yang maha esa.

Selain itu, bencana alam berlaku disebabkan kejahilan dan kerakusan manusia sendiri ketika mentadbir bumi kurniaan Tuhan ini. Hal ini demikian kerana Tuhan telah mencipta alam ini dengan fungsinya yang tersendiri namun, apabila fungsinya dihancurmusnahkan oleh manusia maka berlakulah bencana yang tidak disangka-sangka seperti kejadian Highland Tower yang tumbang akibat tanah runtuh pada tahun 1993, dan kejadian jerebu yang berlaku setiap tahun. Kesemua ini membuktikan bahawa sikap rakus manusia yang mementingkan keuntungan telah meneroka hutan sewenang-wenangnya, melakukan pembakaran terbuka, dan perancangan pembangunan yang tidak sempurna hingga menyebabkan bencana alam. Sudah terang lagi bersuluh, kerakusan manusia dalam memusnahkan alam sekitar menyebabkan bencana alam berlaku. 

Pelbagai kesan buruk wujud ekoran daripada malapetaka tersebut. Kesan yang paling nyata ialah banyak nyawa terkorban dan harta benda musnah akibat bencana ini. Sebagai contohnya, bencana Tsunami yang melanda Acheh telah mengorbankan 168 000 orang, di Sri Lanka sebanyak 31 000 orang terkorban, dan di India sebanyak 16 389 orang terkorban. Kejadian ini juga menjadikan sesebuah kawasan musnah sama sekali seperti Banda Acheh yang menjadi padang jarak padang terkukur. Mereka yang terselamat pula bagaikan mati hidup semula dan kematian orang tersayang serta kemusnahan harta benda amat mengharukan perasaan namun, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Berdasarkan huraian yang diberikan, ternyatalah bahawa bencana alam menyebabkan banyak nyawa manusia yang tidak berdosa terkorban. 

Selanjutnya, mangsa yang terselamat daripada bencana alam sudah pasti akan mengalami gangguan emosi dan masalah fizikal dalam jangka pendek atau jangka panjang. Hal ini demikian kerana kejadian ngeri yang pertama kali berlaku dalam hidup mereka memberikan kesan yang mendalam dalam jiwa. Kekecewaan dan ketakutan yang mencengkam akan menyebabkan mereka hilang pertimbangan dan kemungkinan tidak mahu lagi meneruskan kehidupan. Apatah lagi jika terbayang orang-orang tersayang hanyut ditelan ombak dan tidak dapat dikesan hingga ke saat ini. Keadaan lebih mengharukan, jika mereka yang hidup mengalami kecacatan kekal dan tidak ada keluarga tempat berlindung. Bagi yang nipis keimanannya, akan mengalami trauma dan mungkin mengalami gangguan mental sepanjang hayat. Jelaslah bahawa bencana alam boleh meninggalkan kesan yang mendalam ke atas emosi seseorang. 

Di samping itu, bencana alam sudah pasti akan melumpuhkan kegiatan ekonomi negara yang terlibat. Kejadian banjir yang melanda negara Thailand dijangka mengalami kerugian sehingga mencecah RM96 bilion setakat ini.  Pengiraan kos kerugian sebenar boleh mengambil masa sehingga bertahun-tahun iaitu bagi mengira kehilangan perniagaan terhadap Thailand kerana pelabur sekarang ini berkemungkinan memilih untuk melabur di negara-negara lain. Setiap kali bencana alam berlaku, kerajaan terpaksa membelanjakan wang berjuta-juta ringgit untuk menyediakan kemudahan makanan, air bersih, ubat-ubatan, dan membaiki infrastruktur yang musnah akibat bencana. Bencana alam seperti jerebu pula akan menjejaskan kesihatan dan menyebabkan aktiviti harian dihentikan lebih-lebih lagi, jika kerajaan sudah mengisytiharkan darurat di kawasan tersebut. Sudah jelas lagi nyata, bencana alam berupaya meruntuhkan ekonomi sesebuah negara. 

Kesimpulannya, bencana alam yang sukar dijangka dan datang dengan tiba-tiba memberikan pengajaran kepada manusia agar tolong-menolong sesama manusia tanpa mengenal sempadan. Pelbagai bentuk bantuan hendaklah diberikan kepada mangsa sama ada dalam bentuk makanan, pakaian, ubat-ubatan, keperluan asas dan wang. Fenomena bencana alam juga mengingatkan kita agar berhati-hati dalam menguruskan alam sekitar. Isu-isu alam sekitar seperti pencemaran alam, tanah runtuh, dan penerokaan hutan hendaklah ditangani segera. Teknologi canggih dalam mengesan kejadian bencana harus dimiliki oleh negara agar kita lebih bersedia untuk menghadapinya bak kata peribahasa, “sediakan payung sebelum hujan”.