JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



02 November 2011

ISU PENDIDIKAN : JANGAN ABAI TAHAP KESELAMATAN DI SEKOLAH

Oleh MARHAINI KAMARUDDIN


KOMPLEKS MEDAN 
IKAN BAKAR KUALA PERLIS

Kejadian murid perempuan pengsan dihempap tiang bendera baru-baru ini membuatkan ramai ibu bapa sesak nafas memikirkan keselamatan anak mereka di dalam kawasan sekolah. Tidak ada siapa pun mahu kejadian seumpama itu berlaku. Tidak dapat dibayangkan, anak yang dihantar ke sekolah dalam keadaan sihat wal afiat, pulang dengan kepala atau kaki tangan berbalut. Walaupun ia kes terpencil, ia sebenarnya bukan isu kecil dan remeh yang boleh dipandang ringan. Kita bersyukur kerana murid itu sekadar cedera tetapi perlu diingat bahawa kemalangan seumpamanya pernah meragut beberapa nyawa murid. Terbaru bulan lepas, melibatkan seorang murid tahun lima yang maut setelah cedera parah di kepala akibat dihempap tiang gol ketika bermain bola sepak di Sekolah Kebangsaan Kampung Jawa 1, Klang. Sekolah tidak lagi menjadi kawasan selamat untuk kanak-kanak belajar menuntut ilmu. Di mana silapnya?

Sebenarnya dalam apa jua keadaan, isu keselamatan memerlukan pemantauan secara konsisten. Begitu juga dalam hal yang membabitkan peralatan digunakan di sekolah. Pihak sekolah perlu lebih prihatin kerana di dalam pagar sekolah, mereka yang bertanggungjawab terhadap keselamatan pelajar! Di sini, pihak pentadbir sekolah bertanggungjawab memeriksa keadaan semua peralatan di dalam kawasan mereka baik tiang bendera, tiang gol mahupun kerusi meja agar sentiasa dalam keadaan baik dan tidak memudaratkan penggunanya - iaitu murid dan guru. Kita sedar ada sekolah yang masih bertahan dengan kelengkapan dan peralatan yang digunakan sejak ia dibuka mungkin 10 atau 20 tahun lalu kerana tiada peruntukan kewangan untuk menggantikannya. Namun ia bukan alasan untuk mengabaikan tahap keselamatan di kawasan sekolah. Justeru sebarang kerosakan patut dicatat, disenaraikan dan diambil tindakan untuk memperbaikinya.

Jika tiada bajet, lebih baik peralatan itu dibuang atau diletakkan di tempat selamat yang tidak akan mendatangkan risiko kemalangan. Perdana Menteri ketika membentangkan Bajet 2012 telah mengumumkan Dana Khas RM1 Bilion untuk Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah - di sini pihak sekolah perlu bertindak proaktif dengan menyenaraikan peralatan yang memerlukan peruntukan dana berkenaan. Namun permohonan peruntukan itu pula biarlah berpada- pada. Yang paling utama adalah tahap keselamatan. Jangan kerana terlalu menumpukan kepada aspek keceriaan dan kecantikan sekolah, lebih banyak peruntukan kewangan dihabiskan ke arah itu sehingga mengabaikan faktor keselamatan.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
2 NOVEMBER 2011


ISU IPT : AUKU LINDUNGI PELAJAR DARIPADA KESAN NEGATIF POLITIK LUAR

Oleh Mohd Mahyuddin Mohd Saifuddin
bhnews@bharian.com.my


PULAU JERJAK, PULAU PINANG

Kita dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa Seksyen 15 dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 adalah bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Malaysia (unconstitutional). Keputusan hakim secara majoriti 2-1 telah memihak kepada rayuan empat bekas pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mendakwa hak kebebasan berpolitik dan bersuara adalah kebebasaran rakyat Malaysia. Keputusan bersejarah itu sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebelum ini. Ada yang melihat dan bersuara bahawa Seksyen 15 AUKU adalah suatu seksyen yang begitu menekan dan mengongkong pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk terbabit dalam politik di luar kampus. Ia mungkin ada kebenarannya. Tetapi adakah ramai yang cuba menyingkap kenapa AUKU menghalang pelajar di IPT untuk terbabit dalam politik kepartian di luar kampus? Adakah ramai yang mengetahui bahawa pelajar ini sebenarnya boleh menyertai ceramah dan aktiviti ilmuwan yang dianjurkan mana-mana parti politik sebagai usaha meningkatkan pengetahuan dan keilmuan mereka?

Mereka hanya tidak dibenarkan untuk menunjuk simpati dan memegang sebarang jawatan dalam mana-mana parti politik. Antara sebab mungkin kenapa Seksyen 15 dan keseluruhan AUKU itu dibentuk khusus kepada pelajar IPT dan kakitangannya di kampus adalah bagi tujuan membela dan menjaga nasib warga kampus terutama pelajar. Sebagai contoh mudah, sekiranya pelajar diberi kebebasan menyertai parti politik secara langsung dan mereka terbabit dalam mana-mana tindakan disiplin parti yang memerlukan denda berupa wang ringgit, maka siapa yang harus membela mereka sedangkan pelajar ini masih belum mempunyai pendapatan sendiri? Malah kebanyakan mereka pula hanya bergantung kepada pinjaman PTPTN untuk belajar di IPT untuk tempoh masa tiga hingga lima tahun. AUKU juga berperanan sebagai ‘punca kuasa’ menggalakkan pelajar bergiat aktif dalam kampus berbanding sibuk aktif dengan aktiviti parti politik di luar. Sekiranya pelajar diberi peluang menyertai politik kepartian, maka sudah pasti masa, wang dan tenaganya akan terpaksa dihabiskan untuk parti politik yang disertainya di luar kampus.  

Kesibukan menyertai dan memegang jawatan dalam parti politik ini akhirnya menyebabkan masa belajar mereka akan digunakan untuk kepentingan parti, duit kocek yang ada dalam simpanan juga terpaksa dibelanjakan untuk survival politiknya dalam parti. Seksyen 15 AUKU juga berperanan secara halus untuk membantu dan memastikan pelajar agar lebih peka dan memberi tumpuan terhadap pembelajaran di kampus. Sekiranya mereka asyik sibuk siang dan malam dengan aktiviti parti politik tidak kira daripada pihak kerajaan mahupun pembangkang, maka ruang waktu yang ada pada semakin terhad. Ini tidak mustahil akan menyebabkan pelajar ponteng kelas dan tidak menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah. Akhirnya yang menjadi mangsa dalam perkara ini adalah pelajar itu sendiri, mana mungkin kepemimpinan parti politik itu akan membantu pelajar untuk lulus dengan cemerlang dalam pelajarannya. Kita tidak bercakap lagi soal perpecahan di dalam kampus sekiranya pelajar dan kakitangan IPT diberi kebebasan menyertai secara aktif mana-mana parti politik.

Cuba bayangkan sekiranya setiap pentadbiran dan ahli akademik dibolehkan bergiat aktif dalam parti politik, sudah pasti mereka akan mengambil peluang untuk menguatkan parti dan pengaruhnya. Sekiranya seorang pensyarah itu seorang Ketua Bahagian sebuah parti, adakah beliau tidak mempunyai perasaan was-was dan dendam terhadap pelajarnya yang mempunyai jawatan yang sama tetapi dalam parti lawan? Siapa yang boleh beri jaminan bahawa pensyarah itu tidak akan menggunakan kedudukannya untuk menggagalkan atau memberi tekanan terhadap pelajarnya yang ‘setaraf’ dengannya dalam dunia politik kepartian?  Tidak dinafikan AUKU ada kekurangannya kerana ia adalah akta atau undang-undang yang diciptakan manusia, tetapi tujuan dan matlamat keseluruhannya adalah demi kebaikan warga IPT.

SUMBER
BERITA HARIAN
2 NOVEMBER 2011


ISU PENDIDIKAN : TIGA KOMPONEN BINA ASAS FUNDAMENTAL UNIVERSITI

Oleh Shamsul Amri Baharuddin
bhnews@bharian.com.my


TAMAN LAGENDA, LANGKAWI, KEDAH

Ilmu pengetahuan untuk sekian lama dinilai dan diukur dengan penanda aras yang idealistik kerana ia dikaitkan dengan pencapaian intelek tertinggi. Istilah menara gading, melukiskan idealisme ini yang tersimpul dalam kewujudan sesebuah universiti. Justeru, universiti adalah simbol, sekali gus abstrak dan nyata, idealisme yang bernilai sangat tinggi dan tiada tolok bandingnya. Dengan gelombang besar perubahan yang menghempas dan merubah landskap pantai kehidupan manusia sejagat sejak Revolusi Industri di Eropah pada abad ke-8, kedudukan ilmu pengetahuan dalam masyarakat pun sudah berubah. Bak kata pepatah, sekali air bah, sekali pasir berubah. Ilmu pengetahuan kini adalah komoditi yang boleh didagang, dijual beli dan dipasarkan, seperti sepasang kasut, sekotak rokok atau sebungkus serunding. Proses menghasilkan sesuatu komoditi, penentuan harganya dan pemasarannya ditentukan suatu kerangka piawaian global. Misalnya, setiap bahan makanan yang dijual mesti ditentukan tarikh luputnya untuk melindungi pengguna daripada mudarat memakan makanan yang sudah lama tersimpan.

Ilmu pengetahuan dalam konteks semasa, biar di universiti sekali pun, telah dikenakan kawalan kualiti, seperti komoditi lain di pasaran untuk memastikan pelajar atau pelanggan memperoleh komoditi berkualiti dan dipertanggungjawab kelayakan yang diperoleh. Dalam kata lain, integriti produk atau komoditi yang didagangkan, termasuk ilmu pengetahuan mestilah terjamin. Maka ciri fundamental sesuatu produk itu adalah integriti. Wujudnya badan seperti SIRIM Malaysia adalah semata-mata untuk tujuan ini bagi produk pengguna, mekanikal dan sistem/proses pengurusan. Di universiti pula, integriti akademik adalah ‘tiang seri’ fundamentalnya. Dulu diwujudkan Lembaga Akreditasi Negara (LAN) pada 2005 untuk tujuan itu. Kemudian ditubuhkan pula Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), pada 2007 untuk menilai kualiti program dan kursus yang ditawarkan bukan saja dengan skop lebih luas tetapi lebih mendalam dan rapi. Namun badan seperti ini hanya mampu menilai integriti akademik dalam pengertian khusus berkait dengan produk pengajian, iaitu kursus dan program pengajian.

Sedangkan skop kefahaman dan tindakan berkaitan integriti akademik adalah jauh lebih luas skopnya dan bukan terfokus terhadap produk pengajian semata-mata. Integriti akademik mempunyai tiga komponen utama. Komponen pertama ialah integriti individu seseorang tenaga akademik yang dinilai dari segi moral, etika, etiket dan pegangan pribadinya: amanah, jujur, ikhlas, berkata benar, sedia bekerjasama, telus dan tunduk mengikut resmi padi. Daripada pengucapannya sehinggalah kepada cara dia menulis nota kaki dalam kertas kerjanya, nilai ini terbuhul jelas.  Dia tidak berpegang pada prinsip the end justifies the means, maknanya untuk mencapai matlamatnya dia sedia berbuat apa saja asalkan matlamat itu tercapai, termasuk memplagiat dan salah laku akademik. Ini mesti dihindari. Komponen kedua ialah integriti sistem, yang bermaksud bahawa sesebuah universiti adalah suatu sistem yang mengandungi pelbagai bahagian yang saling bergantungan dalam satu keseluruhan.  

Seseorang ahli akademik mesti tahu keseluruhan sistem ini: bahagian tadbir urus akademik dan pengurusan sumber manusia, sistem dan peraturan kewangan, pekeliling pengurusan dan kewangan, perpustakaan, stor simpan kertas dan bahagian pengangkutan. Kalau dia seorang ahli akademik yang tinggi integriti individunya tetapi malap kefahamannya mengenai perjalanan sistem universiti, beliau tidak akan dapat berfungsi sepenuhnya dengan berkesan. Malah dia akan sering marah, salahkan sistem dan tidak pernah melihat diri mereka dalam cermin bahawa mereka sendiri yang hodoh dan bermasalah. Komponen ketiga ialah integriti produk akademik yang dihasilkannya, seperti setakat mana tulisannya yang berasaskan penyelidikan serius telah diterima dan diiktiraf oleh jurnal berwasit (ISI atau SCOPUS). Maka kalau dia mempunyai integriti individu dan sama-sama pula mendukung integriti sistem, tentu pada akhirnya integriti produk akademik yang tinggi akan dihasilkan oleh pensyarah berkenaan.

Kalau kita teliti dalam sistem ranking universiti dunia, yang bermotivasikan falsafah pemasaran, yang dipentingkan adalah integriti produk terakhir atau outcome. Integriti produk hanyalah satu daripada tiga komponen dalam integriti akademik. Ukurannya ialah jurnal berwasit yang bertaraf ISIS dan/atau SCOPUS. Tanpa integriti individu dan kefahaman mengenai integriti sistem sesebuah universiti, besar kemungkinan seseorang ahli akademik yang didorong semata-mata menghasilkan artikel dalam jurnal berwasit lagi berimpak tinggi bersedia membuat apa saja, termasuk menipu atau ditipu, untuk mendapatkan artikelnya diterbit dalam jurnal berwasit bertaraf ISI/SCOPUS. Dalam kata lain, ciri fundamental sesebuah universiti terletak kepada kekuatan, kadar kukuh rapuhnya integriti akademiknya, yang mengandungi tiga komponen utama tadi. Menguasai hanya satu daripadanya tidak cukup membina asas fundamental sesebuah universiti. Apa yang kita dengar dan saksikan akhir-akhir ini ialah fokus berlebihan diberikan kepada integriti produk, tidak integriti individu dan integriti sistem oleh beberapa universiti penyelidikan tempatan untuk memanjat tangga ranking global. Tidaklah menghairankan kalau ada universiti tempatan yang tidak mahu membabitkan diri dalam sistem ranking dunia kerana masing-masing berasakan ciri fundamentalnya, iaitu integriti akademiknya masih belum kukuh.

Penulis ialah Profesor Ulung dan Pengarah Institut Kajian Etnik (KITA), UKM, merangkap Timbalan Pengerusi, Majlis Profesor Negara

SUMBER
BERITA HARIAN
2 NOVEMBER 2011


ISU KESIHATAN : BACA LABEL MAKANAN BENTUK HIDUP SIHAT

Oleh Liow Tiong Lai
bhnews@bharian.com.my


Pepatah mengatakan jika anda berikan seekor ikan kepada seseorang, anda memberi makanan kepadanya untuk sehari. Bagaimanapun, jika anda mengajar dia memancing ini bererti anda memberi makan kepadanya untuk sepanjang hayat. Saya berpendapat pendekatan sama perlu digunakan dalam soal pemakanan manakala usaha berterusan dilakukan untuk menggalakkan masyarakat mengamalkan gaya pemakanan sihat. Jika anda mendidik sikap membaca label makanan dalam kalangan masyarakat, menggalakkan mereka memilih makanan sihat ketika membeli dan membantu mereka merancang menu untuk seminggu, anda sebenarnya membekalkan kemahiran sepanjang hayat supaya mereka dapat membuat keputusan bijak dan sihat mengenai gaya pemakanan. Mempelajari amalan pemakanan sihat sebenarnya berpunca daripada membuat keputusan penting. Contohnya, adakah anda membuat pilihan mengenai jenis makanan dan sebanyak mana anda mahu makan?

Pun begitu, kebanyakan keputusan ini bukan dibuat pada waktu hendak makan, sebaliknya lama sebelum anda duduk di meja makan, iaitu bermula sejak anda menyediakan senarai membeli-belah sehinggalah ke saat anda berada di pasar raya, kedai runcit atau pasar, dan pulang ke rumah untuk memasak (atau dimasak oleh pembantu rumah). Inisiatif The Healthy Eating Through Healthy Shopping (Amalan Pemakanan Sihat Melalui Gaya Beli-Belah Sihat) di pasar raya yang dilancarkan pada Oktober 2011, adalah cara terbaik untuk membantu rakyat pada peringkat penting ini dalam proses membuat keputusan. Dalam kempen berinovatif ini yang dijangka dilancarkan berperingkat di pasar raya tempatan seperti Giant, Jaya Jusco dan Mydin di seluruh Malaysia, pakar pemakanan dijadualkan membimbing orang ramai membuat pilihan jenis makanan yang lebih sihat di seksyen makanan terpilih pasar raya dan memberi nasihat kepada mereka menerusi pengalaman yang dipanggil lawatan pasar raya.

Ketika lawatan ini pakar pemakanan yang bertugas akan membantu membawa sekumpulan pembeli yang terpilih ke lima seksyen makanan iaitu beras, buah-buahan dan sayur, ikan, susu dan minyak. Lima seksyen ini mewakili lima kumpulan makanan dalam Piramid Makanan Malaysia. Ketika dibawa melawat pada pelancaran kempen itu, pakar pemakanan yang bertugas menjelaskan kepada saya dengan teliti mengenai keperluan nutrisi berasaskan Piramid Makanan Malaysia, ukuran hidangan, pertukaran makanan dan bagaimana untuk membuat pilihan lebih sihat di antara semua makanan yang ada di seksyen makanan yang terpilih itu. Mereka juga menunjukkan kepada saya bagaimana untuk membaca label pada bungkusan makanan dan membandingkan nilai khasiat pelbagai produk berbeza yang ada di situ. Walaupun saya adalah pakar nutrisi terlatih, saya dapati tip itu menjadi peringatan yang amat berguna – apatah lagi bagi pembeli biasa. Minda kita tidak sentiasa fokus apabila membeli barang runcit.

Biasanya ada banyak faktor yang membuat kita lupa mengenai ‘prinsip pemakanan sihat’ kita, seperti apabila anak mendesak kita supaya membelikan barang itu atau ini untuk mereka, terkeliru dengan pelbagai jenis barang yang ada di pasaran atau rasa tertekan kerana tergesa-gesa kesibukan. Dengan adanya pakar pemakanan di sisi apabila kita membeli-belah ia akan membantu kita supaya jangan tergesa-gesa dan berfikir terlebih dulu, bukan sekadar mencampakkan barang dalam bakul atau troli. Malah adalah lebih baik jika anda membuat senarai berasaskan perancangan menu anda untuk seminggu sebelum anda keluar rumah. Apabila setiap hidangan makan dirancang, ia membolehkan anda menentukan jenis juadah lebih sihat untuk dimasak, apakah jenis bahan yang anda perlukan, malah membantu anda menjimatkan masa dan kos bila pergi membeli-belah. Saya perhatikan ramai orang yang pergi membeli-belah tanpa senarai barang runcit, justeru, mereka terdorong mengikut perasaan. Mereka memilih barang sesuka hati atau kerana tertarik dengan pembungkusan yang cantik berwarna-warni.

Golongan ini biasanya membeli produk yang tidak diperlukan, pada masa sama mencari barangan jualan murah yang mungkin mempunyai nilai nutrisi lebih rendah. Apabila tabiat membuat perancangan, menyediakan senarai membeli-belah dan membuat pilihan rasional di pasar raya sudah menjadi kebiasaan, anda akan dapati ia menjadi suatu rutin dan lama-kelamaan suatu amalan sepanjang hayat. Dengan mendedahkan anak kita kepada proses dan bahan makanan yang mereka makan, kita boleh salurkan pengetahuan kepada mereka supaya mereka lebih faham, bukan sekadar memberitahu mereka apa yang boleh dibuat dan apa yang tidak boleh dilakukan. Apa yang kita pelajari di pasar raya hanyalah permulaan, tetapi ia langkah penting untuk mencapai matlamat lebih besar, iaitu gaya hidup sihat.  Kita boleh aplikasikan prinsip ini dalam pelbagai aspek kehidupan kita bila kita sentiasa perlu membuat keputusan yang akan membawa perbezaan besar terhadap kesihatan kita.

Penulis ialah Menteri Kesihatan (www.liowtionglai.com/blog) atau Twitter (@liowtionglai)

SUMBER
BERITA HARIAN
2 NOVEMBER 2011