JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



10 Oktober 2011

ISU SOSIAL : SERAMAI 6000 ORANG PELAJAR KETAGIH FACEBOOK


MASJID DJENNE DI MALI

Kira-kira 60,000 pelajar berusia antara 12 hingga 18 tahun di negara ini dikesan menghabiskan sekurang-kurangnya empat jam sehari melayari internet terutama laman sosial Facebook (FB). Ketagihan terhadap internet terutama FB itu menyebabkan pelajar terbabit kerap menipu, mencuri, antisosial dan berubah menjadi seorang yang pemarah sekiranya keinginan mereka tidak dapat dipenuhi. Sekiranya ketagihan laman sosial itu tidak diatasi, ia akan menyebabkan pelbagai impak negatif termasuk gejala ponteng sekolah dan perbuatan jenayah serta antisosial. Mohd Fadzil Che Din, Pengarah Institut Sosial Malaysia Selain itu, golongan itu dikatakan mudah menghidapi penyakit seperti pening, masalah penglihatan dan sakit perut berikutan tindakan mereka mengurangkan masa tidur dan rehat yang mencukupi. Pengarah Institut Sosial Malaysia (ISM), Prof Madya Dr Mohd Fadzil Che Din, berkata ketagihan remaja melayari laman web itu semakin serius sehingga sanggup bertindak ganas sekiranya dihalang menggunakan kemudahan online. Remaja yang ketagih internet itu sanggup ponteng sekolah sekiranya di rumah mereka tiada komputer. Jika duit poket tidak cukup, mereka sanggup mencuri, asalkan dapat mengunjungi siber kafe. Mohd Fadzil berkata, melayari internet kini menjadi sebahagian kehidupan harian mereka dan sering berasakan seolah-olah hidup sunyi jika tidak berinteraksi dengan rakan FB.

Mereka berasa lebih selesa dan selamat untuk berkomunikasi melalui internet sekali gus membantutkan perkembangan interaksi terus sesama manusia. Beliau turut tidak menafikan golongan ketagih laman web itu seperti ketagihan dadah yang sukar untuk diubati kerana ia satu cara membantunya bersosial. Katanya, terdapat juga kes sesetengah golongan muda yang lebih rela berhenti kerja daripada mengurangkan masa mereka dengan melayari laman sosial itu sekiranya diberi pilihan. Sekiranya ketagihan laman sosial itu tidak diatasi, ia akan menyebabkan pelbagai impak negatif termasuk gejala ponteng sekolah dan perbuatan jenayah serta antisosial. Pakar Perunding Kanan Psikiatri dan Psikoterapi Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Azhar Zain, berkata ketagihan melayari laman sosial boleh menyebabkan keletihan fizikal dan mental yang melampau. Beliau berkata, ia turut mengganggu jam biologi pelajar sehingga menyebabkan hormon terganggu, sistem ketahanan badan kurang selain memberi kesan kepada mental. Apabila masa yang sepatutnya untuk rehat digunakan melayari internet, ia menyebabkan pelajar itu letih fizikal dan mental sekali gus tumpuan belajar berkurangan. Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Dr Mariani Md Nor, berkata tumpuan terlalu lama terhadap internet akan menyebabkan pelajar lebih suka menyendiri. Beliau berkata, mereka juga bersifat individualistik selain mudah terdorong untuk melayari laman lucah kerana bahan itu mudah didapati dan boleh dimuat turun dengan hanya menggunakan telefon bimbit.

SUMBER
BERITA HARIAN
10 OKTOBER 2011


ISU BAHASA : BAHASA IBUNDA WADAH TERBAIK PENDIDIKAN

Oleh Muhamad Razak Idris


THE KENNEDY SPACE CENTRE, 
AMERIKA SYARIKAT

Ada satu berita gembira dan penting dibawa Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ketika berkunjung dan bertemu dengan warga Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 23 September lalu, terutama untuk seluruh pencinta dan pejuang bahasa kebangsaan. Muhyiddin membuat penegasan yang jelas mengenai sikap dan pendirian peribadi dan kementerian pimpinannya terhadap agenda memperkasa kedudukan bahasa Melayu sebagai landasan pembangunan bangsa. Organisasi antarabangsa seperti UNESCO sendiri yang terbabit dalam penyeliaan aspek kebahasaan dan kebudayaan dunia memperakui, iaitu bahasa ibunda adalah bahasa terbaik untuk murid mengikuti pembelajaran, terutama pada peringkat awal persekolahan Saya berpendapat sikap dan pendirian ini harus dipertegaskan semula oleh beliau bagi menjawab beberapa kritikan dan desakan sesetengah pihak yang tidak berpuas hati dengan langkah pihak kerajaan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilaksanakan pada 2002.  Menurut Muhyiddin, keputusan memansuhkan dasar itu dilakukan atas dua tujuan, iaitu pertama bagi memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan kedua bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dapat dijalankan dengan lebih berkesan.

Sebenarnya, dua asas tujuan ini adalah sejajar dengan hujah yang digunakan pejuang bahasa kebangsaan ketika mereka bangun mendesak pemansuhan dasar PPSMI bila ia mula diperkenalkan. Pejuang bahasa mengkritik dasar ini kerana sudah membayangkan kesan dan akibatnya ini terlalu besar terhadap proses pembinaan negara bangsa. Pengenalan dasar PPSMI dilihat dari sudut psikologi sudah merendahkan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Ia juga jelas menunjukkan sikap ketidakyakinan bangsa sendiri terhadap keupayaan bahasanya, sedang keupayaan dan kemampuan bahasa Melayu dalam mengungkapkan konsep dan pemikiran tinggi terbukti sekiranya kita merujuk teks klasik. Sejarah pertumbuhan bahasa Melayu juga bersikap dinamik dan terbuka untuk menerima apa juga sumber bahasa lain sekiranya diperlukan bagi menjelaskan konsep tertentu yang belum wujud dalam ruang kebahasaannya seperti bahasa Melayu menerima istilah daripada bahasa Arab dan Inggeris pada hari ini. Oleh itu, hujah yang mengatakan bahawa bahasa Melayu tidak memiliki keupayaan untuk mempercepatkan proses penguasaan ilmu dalam bidang Sains dan Matematik ialah sesuatu yang tidak boleh diterima. Dengan sikap dinamik dan keterbukaannya, bahasa Melayu memiliki kesediaan budaya yang mencukupi untuk menerima cabaran kebahasaan bagi mendepani tuntutan ilmu baru yang pelbagai.

Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Melayu untuk membangunkan istilah baru yang sesuai dan wajar dari apa juga sumber bahasa yang dikenal pasti bagi memastikan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu terus setanding dan meyakinkan.  Sebenarnya, landasan pemikiran ini bukanlah suatu yang asing dalam konteks perjuangan bahasa Melayu. Ia sudah disepakati sekian lama dan usaha memartabat dan mengkayakan istilah baru dalam bahasa Melayu sudah dilakukan dengan bersungguh dan rancak oleh ahli bahasa.  Menurut sumber Dewan Bahasa dan Pustaka, sehingga kini sudah ada sebanyak 114, 698 istilah baru dalam bidang Sains dan Matematik sudah dibina sejak 1960. Dengan sejumlah istilah ini, bahasa Melayu sebenarnya bersedia dan berupaya sebagai bahasa ilmu dalam bidang Sains dan Matematik.  Berkaitan dengan perkara ini juga, kita semua harus sedar, iaitu pengenalan dasar PPSMI sebenarnya menjadikan pelajar pencapaian pelajar dalam menguasai bidang Sains dan Matematik bertambah mundur.  Kajian saintifik membuktikan perkara ini dan bukti ini sekali lagi menolak hujah sesetengah pihak yang mengatakan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran dua subjek itu akan membuatkan seseorang pelajar bertambah cepat penguasaan ilmunya. Hal ini dapat dilihat di dalam kajian Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS). Ia mendedahkan, iaitu skor purata pencapaian pelajar Malaysia menurun secara signifikan dalam bidang Sains dan Matematik pada 2003 berbanding 2007.

Skor subjek Matematik menurun 34 mata daripada 508 kepada 474, manakala skor subjek Sains menurun 40 mata daripada 510 kepada 471. Penurunan skor ini menunjukkan pelajar tidak berkemampuan memahami ilmu Sains dan Matematik yang diajar menerusi bahasa asing. Hakikatnya, kita tidak perlu menunggu tempoh begitu lama bagi mendapatkan bukti ini. Sudah banyak kajian dilakukan ahli bahasa mengenai bagaimana peranan bahasa ibunda dalam mempercepatkan proses pemahaman sesuatu konsep tinggi seperti ilmu Sains dan Matematik. Malah, organisasi antarabangsa seperti UNESCO sendiri yang terbabit dalam penyeliaan aspek kebahasaan dan kebudayaan dunia memperakui, iaitu bahasa ibunda adalah bahasa terbaik untuk murid mengikuti pembelajaran, terutama pada peringkat awal persekolahan. Namun, kerana ‘kedegilan’ sikap sesetengah pihak, sejumlah pelajar harus menanggung kemunduran ilmu dalam dua bidang ilmu Sains dan Matematik semata-mata bagi memberi masa kepada satu eksperimen bahasa yang sememangnya diketahui bakal menemui kegagalan. Kita amat berharap agar dengan penegasan sikap dan pendirian Muhyiddin ini, polemik penggunaan bahasa Inggeris bagi pengajaran Sains dan Matematik dapat dihentikan dengan segera. Desakan untuk pihak kerajaan mengkaji semula pemansuhan PPSMI tidak wajar diteruskan lagi. Pada kita, tuntutan pihak yang pro bahasa Inggeris bagi pengajaran dua subjek itu boleh dianggap tidak memahami realiti. Perjuangan mereka hanya bagi memenuhi sekelompok masyarakat minoriti.

Penulis ialah bekas Presiden ABIM yang kini pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, UKM

SUMBER
BERITA HARIAN
10 OKTOBER 2011


ISU SOSIAL : MEMAKMURKAN LUAR BANDAR

Oleh ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan,
Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia.


ISTANA MUSIM SEJUK 
ERMITAGE, RUSSIA

Fokus ketiga Bajet 2012 tertumpu pada program transformasi luar bandar yang mana ia selari dengan Dasar Transformasi Nasional (DTN). Pastinya yang akan menerima manfaatnya ialah masyarakat luar bandar. Ketika negara bergerak menuju ke arah negara maju dalam tempoh tidak sampai 9 tahun akan datang, masyarakat luar bandar tidak boleh sesekali dipinggirkan. Masih ramai penduduk Malaysia dikategorikan sebagai masyarakat luar bandar. Lihatlah di negeri-negeri seperti Kedah, Perlis, Perak, Johor, Kelantan, Terengganu, Pahang, hatta Sarawak dan Sabah terdapat ramai rakyat Malaysia yang boleh dikategorikan sebagai masyarakat luar bandar. Mereka ini perlu dibantu secara berterusan sehingga mereka boleh berdikari. Mungkin ada yang berpendapat ia seolah-olah memberi tongkat kepada mereka. Pandangan sebegini tidak mengambil kira betapa masyarakat luar bandar masih jauh ketinggalan berbanding penduduk bandar. Mereka masih daif dari segi menikmati kemudahan yang terbaik. Meminggirkan mereka akan menyebabkan jurang kemudahan di antara penduduk bandar dan luar bandar akan semakin besar dan seterusnya meningkatkan lagi jurang pendapatan di antara golongan kaya dan golongan miskin tegar. Peluang pekerjaan yang lebih meluas perlu disediakan kepada mereka bagi meningkatkan pendapatan isi rumah masyarakat luar bandar. Umum mengetahui apabila disebut sahaja masyarakat luar bandar, apa yang terlintas di fikiran bagi setiap daripada kita ialah sektor pertanian.

Maka, melalui Bajet 2012, kerajaan akan melaksanakan Dasar Agro Makanan Negara 2011-2020 dan mewujudkan Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) yang berfungsi sebagai pusat integrasi perkhidmatan bagi sektor pertanian. Bahkan RTC juga bertindak untuk sektor-sektor yang penting seperti perbankan dan insurans, khidmat nasihat perniagaaan, latihan dan kemahiran dan klinik serta ruang niaga. Di samping itu, Program Lonjakan Mega Luar Bandar seluas 6,500 hektar di 11 kawasan Projek Agropolitan seluruh negara yang merangkumi tanaman komoditi, penanaman kontan dan ternakan ikan sangkar dengan melibatkan peruntukan sebanyak RM110 juta akan dilaksanakan. Program tanaman getah serta kelapa sawit juga bakal dilaksanakan untuk 20,000 pekebun kecil. Sebanyak RM5 bilion akan disediakan untuk memperkukuhkan pembangunan infrastruktur asas luar bandar merangkumi Program Jalan Luar Bandar dan Projek Perhubungan Desa untuk 1.76 juta penduduk bandar (RM1.8 bilion), RM2.1 bilion bagi memperluaskan liputan bekalan air bersih yang melibatkan 200,000 rumah serta RM1.1 bilion untuk menyalurkan tenaga elektrik khususnya di Sabah dan Sarawak. Penyediaan bekalan air bersih di Sarawak juga melibatkan projek retikulasi dan kaedah tadahan hujan yang memberi faedah hampir 100 penduduk. Projek bekalan air bersih juga diperluaskan untuk kawasan-kawasan Felda di Pahang, Kedah, Kelantan dan Terengganu yang melibatkan peruntukan sebanyak RM400 juta.

Pengangkutan awam luar bandar juga menjadi salah satu agenda utama dalam menjayakan transformasi luar bandar. Sebanyak RM28 juta sebagai pinjaman diperuntukkan bagi pengusaha bas berhenti-henti, bas mini dan bas sekolah bagi meningkatkan kualiti pengangkutan awam di luar bandar. Selain itu, Bajet 2012 tetap memberi perhatian pada masyarakat Orang Asli. Mereka bakal menerima habuan sebanyak RM90 juta dalam bentuk kemudahan asas yang lebih baik serta program penjanaan pendapatan. Selain kemudahan asas yang lebih baik, sektor pendidikan dan perumahan juga diberi keutamaan. Sebagai contoh, bagi tahun 2012, pendidikan rendah dan menengah di sekolah-sekolah kerajaan disediakan secara percuma, manakala bantuan persekolahan sebanyak RM100 untuk pelajar Tahun 1 sehingga Tingkatan 5 serta baucar buku sebanyak RM200 untuk pelajar universiti akan meringankan beban ibu bapa yang dikategorikan sebagai masyarakat luar bandar. Langkah ini membantu anak-anak mereka bagi mendapatkan pendidikan terbaik dan memperoleh kerjaya yang bagus seterusnya membantu mereka keluar daripada kepompong kemiskinan. Inilah dikatakan sebagai tongkat yang tidak boleh sesekali dihapuskan untuk membantu masyarakat luar bandar agar berjaya di kemudian hari.

Kemudahan-kemudahan pendidikan yang lebih baik secara percuma perlu juga seiring dengan suasana pembelajaran yang kondusif di rumah bagi membolehkan para pelajar luar bandar menelaah pelajaran dengan lebih baik. Justeru, Bajet 2012 akan meneruskan Program Perumahan Rakyat (PPR) di seluruh negara melibatkan 15,000 unit rumah dan Program Perumahan Mesra Rakyat oleh Syarikat Perumahan Nasional Berhad (SPNB) yang mana sebanyak RM20,000 ditanggung oleh kerajaan. Sebahagian besar projek-projek perumahan ini bakal dinikmati oleh masyarakat luar bandar yang berpendapatan rendah. Segala perancangan yang disediakan untuk masyarakat luar bandar dalam Bajet 2012 bertujuan untuk membantu memakmurkan mereka seiring dengan perkembangan ekonomi negara. Sungguh pun begitu, usaha-usaha kerajaan tidak akan berjaya jika tiadanya anjakan paradigma di kalangan masyarakat luar bandar bahawa dalam dunia serba moden yang menitikberatkan daya saing dan ilmu pengetahuan, mereka juga tidak boleh sesekali mengharapkan tongkat buat selama-lamanya. Mereka juga perlu berubah dengan pantas seiring dengan peredaran semasa.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
10 OKTOBER 2011