JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



14 September 2011

ISU PENDIDIKAN : BAHASA INGGERIS AKAN DIWAJIBKAN LULUS DALAM SPM


Kementerian Pelajaran akan mewajibkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris sebaik sahaja kementerian itu memiliki jumlah guru bahasa Inggeris yang mencukupi, untuk dihantar ke seluruh negara. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagaimanapun yakin perkara itu dapat dilaksanakan dalam tempoh tidak berapa lama lagi selepas prestasi mengenai program pengambilan guru pakar dari United Kingdom dan Amerika Syarikat dibentangkan. “Kita sedang kaji kalau kita mempunyai jumlah guru bahasa Inggeris yang mencukupi, yang kita boleh hantar ke semua sekolah di seluruh negara dengan korikulum baru, mungkin sampai waktu untuk kita letak wajib lulus. Saya percaya perkara itu tidak lama lagi,” katanya. Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Anugerah Tawaran Baru Kepada Pengetua dan Guru Besar, Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan 2010, di Auditorium Bahagian Teknologi Pendidikan, di sini hari ini. 



Terdahulu, dalam ucapannya, Muhyiddin berkata, sebanyak 92 (4.2 peratus) daripada 2,204 sekolah menengah di seluruh negara telah mencapai sasaran prestasi yang ditetapkan Kementerian Pelajaran dalam Anugerah Tawaran Baru kepada pengetua bagi tahun 2010. Menurut beliau yang juga Menteri Pelajaran, kementerian berpuas hati dengan hasil pencapaian tersebut kerana ia mengatasi sasaran awal iaitu sebanyak dua peratus, tetapi menyasarkan untuk mendapat keputusan lebih cemerlang pada tahun hadapan. Pada masa yang sama, beliau juga memberitahu, sebanyak 16 buah sekolah menengah telah mencapai skor komposit sekurang-kurangnya 88 peratus selepas dinilai oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Kementerian Pelajaran. “Apa yang membanggakan, 55 buah sekolah menengah (59.78 peratus) di luar bandar dan sebuah di pedalaman (Sekolah Menengah Desa Wawasan, Tambunan, Sabah) berjaya menerima ganjaran tawaran baru ini daripada jumlah 92 buah sekolah berkenaan,” katanya.

APA PANDANGAN ANDA?

BAHASA MELAYU WAJIB LULUS
BAHASA INGGERIS WAJIB LULUS
SEJARAH WAJIB LULUS

INI MERUPAKAN BEBAN
ATAU CABARAN?

ISU SOSIAL : JEPUN MEMPUNYAI 47,756 RAKYAT BERUSIA 100 TAHUN KE ATAS


Jepun mempunyai 47,756 rakyat yang berusia 100 tahun ke atas, kebanyakannya adalah wanita. Kementerian Kesihatan, Buruh dan Kebajikan semalam menyatakan bahawa ia merupakan peningkatan sebanyak 3,307 orang berbanding setahun lalu. Sebanyak 87.1 peratus daripada mereka adalah wanita. Rakyat yang paling tua ialah Chiyono Hasegawa yang berusia 114 tahun. Dia dilahirkan pada 20 November 1896. Kewibawaan statistik itu pernah dipersoalkan pada tahun lalu apabila beberapa orang yang disenaraikan dalam senarai tersebut telah mati dan hilang. Pihak kementerian bergantung kepada rekod pendaftaran penduduk untuk membuat statistik itu. Jepun merupakan salah sebuah negara yang mempunyai ramai masyarakat tua. - AP

JADIKAN MOTIVASI UNTUK BERJAYA : SABAH PERLUKAN LEBIH RAMAI CIKGU LIEW MON NA

Oleh Venna Rusli
Penulis ialah Ketua Biro
Berita Harian Sabah


Kisah guru Sekolah Kebangsaan (SK) Buayan di Penampang, Liew Mon Na, 35, membawa lima muridnya tinggal bersama beberapa minggu sebelum menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) kerana mahu melihat anak didik berjaya yang disiarkan Berita Harian baru-baru ini, harus membuka lembaran baru dalam kita menghayati erti pengorbanan. Anak Kampung Tulung itu terpaksa berjalan antara dua hingga enam jam setiap hari untuk ke bilik darjah tanpa mengira panas atau hujan dan kedudukan SK Buayan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) sedikit pun tidak menjadi duri dalam daging buat mereka yang memandang tinggi penting-nya ilmu. Apa juga bentuk pendidikan diterima Mon Na dalam laluan menjadi guru, ia nyata berkesan membentuk keperibadian mulia kerana masalah yang terbentang di depan mata guru itu tidak dijadikan alasan untuk mengalah, sebaliknya pemangkin untuk dicari jalan penyelesaian. Benar seperti dikata, kadang-kadang kita perlu saling bertemu di pertengahan jalan untuk menikmati hasil memanfaatkan. Tidak perlu menuding jari, tidak perlu mencari kesalahan dan tidak perlu juga mengalihkan puncanya kepada takdir atau keadaan semata-mata.

Pada usia 12 tahun, anak itu mungkin kurang mengerti rencam liku perjalanan yang menanti dan sebagai insan lebih memahami, Mon Na melaksanakan apa yang diamanahkan terhadapnya selama ini – mendidik, membimbing dan memimpin.  Kita yakin ada lagi warga pendidik terutama di luar bandar dan pedalaman Sabah yang berdepan cabaran logistik, mengambil pendekatan sama seperti guru cekal itu, malah mungkin juga di kawasan terpencil negeri lain.  Mon Na membuktikan pengajaran dan pembelajaran tidak harus dibatasi kepada bilik darjah. Beliau bukan sekadar mengajar bagi memenuhi tuntutan calon UPSR tetapi mendidik anak muridnya melangkaui cengkaman kepayahan dengan meneroka setiap peluang terbuka.  Cabaran pendidik dan pendidikan di Sabah bukan sedikit. Ada kalanya, semangat guru tidak diimbangi kesungguhan murid dan dalam beberapa keadaan, dedikasi pengajar tidak menerima sokongan fizikal apabila kedaifan keperluan asas seakan dipandang sepi walaupun rintihan kerap kedengaran. Namun, agenda memperbaiki masa depan anak bangsa menerusi pendidikan tidak pernah terhenti walaupun ada lagi ibu bapa yang menyuruh anak meninggalkan bangku persekolahan jauh lebih awal bagi membantu mereka mencari rezeki di kebun, ladang atau laut.

Mereka yang memerhati ada kalanya mudah menjatuhkan ‘hukuman’ kononnya ibu bapa terbabit tidak menyedari kepentingan pendidikan pengubah masa depan, tetapi hakikatnya pengisian kelangsungan hidup menuntut pengorbanan berbeza.  Sabah memerlukan lebih ramai cikgu Mon Na dalam menjayakan agenda pendidikannya – cekal mencari jalan keluar menerusi jendela apabila mendapati semua pintu tertutup dan komited ‘membawa’ sekolah kepada muridnya apabila menyedari murid sukar ke sekolah.  Pendekatan pelbagai pihak seperti memberi tuisyen percuma, bantuan keperluan persekolahan, pembinaan asrama dan penyediaan kelas motivasi kepada golongan kurang bernasib baik membuktikan betapa dekatnya isu pendidikan di hati kita tanpa mengira latar belakang yang diwarnai perbezaan.  Usaha murni itu perlu diteruskan kerana anak berusia 12 tahun hari ini bakal menginjak angka meniti langkah sebelum mengambil alih urusan negara apabila tiba masanya dan pastinya kita tidak mahu mereka mewarisi masalah sama. Dengan musim peperiksaan menjelang hujung tahun seperti sekarang iaitu UPSR, Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), tidak keterlaluan jika dikata debaran guru sama kencangnya dengan gentar calon melangkah masuk ke dewan. Atas segala usaha dan kesungguhannya, diharap lima permata yang dididik penuh kasih oleh Cikgu Mon Na bakal beroleh kejayaan cemerlang UPSR dan seterusnya menyambung legasi pendidik berwawasan tinggi itu.

TAHNIAH 
CIKGU MON NA 
KERANA MENJADI PENDIDIK 
YANG BERDEDIKASI

SUMBER
BERITA HARIAN
14 SEPTEMBER 2011

ISU PENDIDIKAN : KAJIAN HARUS BERMULA DI PERINGKAT SEKOLAH RENDAH UNTUK CARI PUNCA PELAJAR LELAKI KURANG DI IPT


ISU jumlah pelajar lelaki yang semakin berkurangan berbanding perempuan di institusi pengajian tinggi (IPT), khususnya di IPT awam (IPTA) timbul lagi. Kali ini, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyuarakan kebimbangan nisbah tak seimbang itu boleh menggagalkan pembangunan sumber manusia, terutama dalam menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Menurut Khaled, sebahagian besar pelajar lelaki tidak dapat menyumbang sepenuhnya kepada pembangunan sumber manusia dan perkembangan ini tidak baik untuk negara. Kita percaya kenyataan Khaled itu tidak berniat menidakkan keupayaan kaum hawa. Jika tidak ada lelaki yang layak sekalipun, wanita cemerlang ini mampu mengisi kekosongan dalam bidang kemahiran tinggi seperti pakar bedah dan jurutera yang secara tradisinya sebelum ini diisi kaum lelaki. Apa yang penting bukanlah soal jantina seseorang pakar bedah atau jurutera itu, tetapi tahap kemahiran dan kepakaran dikuasai mereka. Berikutan itu, isu pelajar lelaki tercicir daripada meneruskan pengajian pada peringkat tinggi ini harus dilihat dalam konteks lebih luas daripada soal gender. Jika dilihat dari sudut sempit gender saja, mungkin ada pula mencadangkan agar diturunkan kelayakan minimum bagi pelajar lelaki untuk memasuki IPT, semata-mata untuk menambahkan bilangan kaum ini di universiti.

Penyelesaian seperti ini hanya menjejaskan reputasi sesebuah universiti dan kualiti graduan berikutan ia terpaksa merendahkan tahap pengajiannya untuk keperluan pelajar yang tidak layak ini. Penyelesaian lebih tepat ialah dengan mengkaji punca ramai di kalangan pelajar – tidak kira lelaki atau perempuan – yang tidak layak ke IPT. Jika diselesaikan masalah kumpulan ini, dengan sendirinya masalah ramai pelajar lelaki tidak layak ke IPT dapat diselesaikan. Kajian ini harus dibuat dari peringkat sekolah rendah lagi berikutan ramai yang cemerlang pada peringkat itu juga adalah di kalangan pelajar perempuan. Selain itu, sistem pendidikan negara juga harus dilihat semula agar kumpulan tercicir ini, walaupun tidak layak ke universiti mungkin boleh dijuruskan ke bidang teknikal seperti ke politeknik. Pelajar politeknik ini yang pada mulanya dianggap golongan tercicir, juga harus diberi peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda di universiti selepas terbukti cemerlang pada peringkat politeknik. Sebenarnya, isu ini sudah kerap dibincangkan dan pelbagai pandangan dikemukakan. Namun saban tahun kita melihat penyelesaiannya masih lagi belum ditemui. Sudah tiba masanya pihak Kementerian Pengajian Tinggi dengan Kementerian Pelajaran duduk semeja bagi mencari penyelesaian menyeluruh yang tidak akan menghukum kaum perempuan yang lebih layak semata-mata untuk meramaikan lelaki di universiti.

SUMBER
RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
14 SEPTEMBER 2011

ISU SOSIAL : USAH HANCURKAN NEGARA DEMI MENGEJAR KEPENTINGAN POLITIK

Oleh Noor Mohamad Shakil Hameed
Ketua Bahagian Perancangan Korporat, 
Universiti Putra Malaysia (UPM)


Tarikh 16 September bakal melakar satu lagi sejarah unik buat negara kita apabila buat julung kali kita akan meraikan sambutan Hari Kemerdekaan dan juga Hari Malaysia secara serentak. Sebelum ini kita juga berkesempatan meraikan tarikh 31 Ogos serentak dengan sambutan Aidilfitri ataupun lebih dikenali sebagai Merdeka Raya. Ternyata ini antara saat dan detik cukup indah untuk sebuah negara pelbagai kaum seperti Malaysia kerana pada detik bersejarah ini elemen perpaduan dan semangat kekitaan diperagakan dan dipertontonkan oleh masyarakat kita sebagai bukti ampuh kepada dunia luar bahawa inilah model terbaik sebuah negara majmuk. Sejak sambutan Hari Kemerdekaan mahupun Hari Malaysia tahun lalu, rakyat sudah melalui pelbagai dugaan dan cabaran cukup hebat dan wajib dijadikan iktibar.  Bermula dengan pelbagai ujian terhadap tahap dan mutu perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum dan agama yang berpunca daripada isu agama, tuntutan kaum, mencabar perlembagaan serta perbezaan idelogi politik, sehinggalah ke mutakhir ini membabitkan polemik mengenai sejarah kemerdekaan dan siapa sebenarnya pejuang kemerdekaan terus menghantui masyarakat kita.  

Sejak setahun lalu, isu perpaduan mula menggamit masyarakat kita. Pelbagai peristiwa yang mengambil tempat mula mencetuskan sedikit rasa ketidakpuasan hati rakyat kita. Isu sensitif terutamanya membabitkan agama dan tuntutan sesuatu kaum dilihat semakin berleluasa dan kita khuatir ia akan menggugat jambatan perpaduan yang dibina selama ini.  Perbezaan ideologi dan tuntutan politik pula terus menimbulkan pelbagai masalah dalaman merentasi sempadan termasuk di Sabah dan Sarawak. Tuntutan yang dikemukakan oleh sesuatu etnik mula dipengaruhi dengan kepentingan dan amalan politik sempit yang turut menjejaskan mutu perpaduan kita. Sejarah kemerdekaan yang sepatutnya jelas dan dihayati sepenuhnya menjadi bahan pertikaian dan mula meragukan. Sudah ada pihak yang secara terang-terangan menuduh bahawa fakta sejarah yang ada pada hari ini salah dan dimanipulasi oleh pihak kerajaan.  Sebaliknya penentang dan komunis pula mula diangkat sebagai pejuang sebenar kemerdekaan. Malah lebih menyakitkan hati kita apabila Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman yang kita sanjungi selama ini didakwa tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana dianggap sebagai pegawai British.  

Ini adalah detik cabaran cukup besar tatkala kita berusia 54 tahun dan pada saat meraikan Hari Kemerdekaan. Persoalannya kenapa baru sekarang isu ini dibangkitkan dan dipertikaikan padahal ia adalah sejarah yang terlipat kemas selama ini dan dipelajari sejak di bangku sekolah lagi.  Kenapa sukar terima hakikat bahawa sejarah tidak boleh diubah dan ditulis sesuka hati kita. Ia adalah kejadian abadi dan kita perlu terima hakikat sesuatu rakaman sejarah berkenaan.  Dalam hal ini tiada gunanya kita berselisih faham mahupun berdebat terutamanya dalam mood sambutan Hari Kemerdekaan seperti ini. Biarlah tokoh sejarawan negara dan akademik yang lebih tahu dan arif mengkaji dan memperincikannya, seterusnya merungkaikan segala kekeliruan yang dicetuskan berdasarkan fakta dan bukti sebenar. Kita tidak mahu soal sejarah negara dijadikan sebagai bahan dan modal politik oleh pihak tidak bertanggungjawab demi kepentingan peribadi dan agenda politik mereka semata-mata.  Justeru, apa yang kita harapkan adalah sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia yang bakal diraikan ini akan melakar sejarah baru untuk negara kita dengan membuktikan pada dunia luar bahawa perpaduan kita masih kukuh dan ampuh dan kemerdekaan kita adalah asli dan suci.

Ambillah iktibar daripada perang saudara dan pergolakan di beberapa negara luar terutama Asia Barat yang terjejas teruk dan huru hara angkara pertikaian sesama sendiri. Ingat, merdeka sekali tidak semestinya akan merdeka dan bebas buat selama-lamanya. Sejarah abadi tidak boleh ditulis semula tetapi ia boleh berulang andai kita terus leka dan lalai untuk mempertahankannya.  Rakyat kita di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak, sama ada Melayu, Cina, India, Kadazan serta etnik lain wajar menggunakan sambutan 16 September tahun ini sebagai detik permulaan sejarah baru untuk negara kita. Marilah sama-sama kita bersatu dan mempertahankan kemerdekaan dan perpaduan yang diwariskan kepada kita oleh generasi terdahulu yang berjuang hingga ke titisan darah terakhir untuk mempertahankan negara dan perpaduan yang kita nikmati hari ini. Janganlah sekali-kali kita mengkhianati dan menderhaka kepada mereka. Wira negara perlu dihormati dan disanjungi. Mereka terlalu berjasa kepada ibu pertiwi ini. Jangan kerana mahu mengejar keuntungan politik kita sanggup menggadai dan menghancurkan negara ini. Malah dalam hal ini penulis juga sangat bersetuju dengan cadangan Tan Sri Lee Lam Thye yang mengemukakan pandangan agar Hari Malaysia wajar diisytihar sebagai ‘Hari Malaysia – Hari Perpaduan’ bagi mencerminkan aspirasi semua rakyat Malaysia untuk sebuah negara yang bersatu padu.

SUMBER
BERITA HARIAN
14 SEPTEMBER 2011

ISU POLITIK : KONTRAK NASIONAL, KESELAMATAN RAKYAT

DATUK RUHANIE AHMAD ialah mantan Ahli Parlimen Parit Sulong, Johor dan bekas pelajar pasca siswazah bidang strategi dan keselamatan di Universiti Kebangsaan Malaysia


Kontrak sosial adalah elemen utama kepada pembentukan Perlembagaan Persekutuan yang mentransformasikan Malaysia sebagai negara satu bangsa di era sebelum penjajahan mulai tahun 1511 menjadi negara pelbagai bangsa di era merdeka sejak 31 Ogos 1957. Dengan ini, kontrak sosial dalam konteks Malaysia adalah kontrak nasional yang melambangkan ikrar dan permuafakatan bangsa Melayu, Bumiputera, keturunan Cina, keturunan India serta lain-lainnya untuk mewujudkan negara majmuk yang aman, damai, makmur dan bersatu padu. Dengan ini juga, kontrak tersebut bukan bertujuan untuk memelihara, mengekal atau menonjolkan ketuanan Melayu seperti didakyahkan oleh pelbagai pihak yang fobia dengan istilah kontrak sosial di era Malaysia merdeka. Sebaliknya, kontrak nasional inilah yang melunturkan dominan Melayu di Malaysia kerana menurut kajian keselamatan, sesebuah negara majmuk "cannot be created without destroying, or at least overlaying, old ones." (Buzan 1991:72). Maksudnya, pembinaan sebuah negara majmuk seperti Malaysia memerlukan pengorbanan pihak yang menjadi penduduk asal dan mereka yang menjadi warganegara menerusi kuat kuasa Perlembagaan.

Pengorbanan ini penting bagi mengelakkan pertelingkahan kaum dan konflik jati diri membabitkan semua warganegara kerana negara majmuk adalah sentiasa terdedah kepada masalah ini jika ia tidak di atasi secara proaktif dan secara berperlembagaan. Namun hakikat ini adalah suatu kebenaran yang sentiasa dipertikaikan - a constantly contested reality. Ini kerana kegagalan memahami semangat dan falsafah kontrak nasional menerusi perspektif negara majmuk dengan rakyatnya yang berbilang agama, bangsa, sosio-budaya dan berbeza taraf ekonominya. Sebenarnya kewujudan kontrak nasional di Malaysia adalah dimanifestasikan oleh Perlembagaan Persekutuan serta pelbagai dokumen yang berkaitan dengan pembentukannya. Antaranya adalah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, Perjanjian Tanah Melayu tahun 1957 dan 131 memorandum daripada pelbagai pihak yang disampaikan kepada para penggubal Perlembagaan Persekutuan pimpinan Lord Reid. Di peringkat politik, wujud empat jawatankuasa yang menyumbang kepada pembentukan kontrak ini. Pertama, Jawatankuasa Siasah UMNO pimpinan Tun Razak Hussein; kedua, jawatankuasa di peringkat MCA; ketiga, jawatankuasa di peringkat MIC.

Keempat adalah Jawatankuasa Siasah Sementara Perikatan yang menghalusi seluruh perakuan daripada UMNO, MCA dan MIC sebelum disalurkan kepada pihak penggubal perlembagaan berkenaan. Tunku Abdul Rahman (25 Disember 1965) pula menegaskan, parti-parti pembangkang - Parti Negara, Parti Buruh dan Semangat Pulau Pinang - menyokong penuh usaha Perikatan memperjuangkan kemerdekaan menerusi jalan perlembagaan. Ini bermakna mereka juga memberikan semangat kepada kewujudan kontrak nasional di Malaysia. Akhir sekali, semangat dan falsafah kontrak ini adalah terkandung dalam pelbagai perakuan dan persetujuan yang dicapai oleh Jawatankuasa Tiga Pihak atau Tripartite Working Party terdiri daripada wakil Perikatan, Raja-Raja Melayu dan pihak British yang menuntas serta merincikan Perlembagaan Persekutuan sebelum ia dikuatkuasakan. Huraian ini membuktikan bahawa kontrak nasional di Malaysia adalah terbentuk berasaskan semangat dan falsafah permuafakatan bangsa Melayu, bumiputera, keturunan Cina, keturunan India dan lain-lainnya menerusi proses pembentukan Perlembagaan Persekutuan.

Hakikat ini menepati intipati teori yang dipelopori oleh Thomas Hobbes, John Locke dan Jean-Jacques Rousseau bahawa kontrak sosial wujud apabila terdapat permuafakatan, persetujuan dan penerimaan pelbagai pihak terhadap tuntutan masing-masing untuk membolehkan mereka membina satu masyarakat atau negara secara aman, damai dan harmoni. Dalam konteks Malaysia, kontrak ini muncul dalam bentuk permuafakatan, persetujuan dan penerimaan pelbagai pihak untuk mentransformasikan Malaysia daripada sebuah negara satu bangsa di era penjajah kepada negara pelbagai bangsa di era merdeka. Inilah sebabnya Perlembagaan Persekutuan menjadi instrumen undang-undang yang melahirkan warganegara Malaysia yang majmuk. Inilah sebabnya Perlembagaan ini perlu dipelihara bagi menjamin permuafakatan bangsa dan survival negara. Hakikatnya demikian kerana Perlembagaan Persekutuan inilah yang menyebabkan bangsa Melayu dan Bumiputera mengiktiraf keturunan Cina, India dan lain-lainnya sebagai warganegara. Hakikatnya juga demikian sebab Perlembagaan inilah juga yang menyebabkan keturunan Cina, keturunan India dan lain-lainnya mengiktiraf bangsa Melayu dan Bumiputera sebagai penduduk asal dan perlu diberikan keistimewaan secara Perlembagaan, walaupun paling minimum.

Inilah sebabnya Perlembagaan Persekutuan memaktubkan pelbagai peruntukan bagi mencerminkan permuafakatan rakyatnya dan bagi meregulasikan perpaduan bangsa, keharmonian agama, keadilan ekonomi serta keselamatan nasional berasaskan prinsip-prinsip universal yang disesuaikan dengan keperluan tempatan. Inilah juga sebabnya kajian keselamatan menyifatkan Perlembagaan Persekutuan sebagai dokumen undang-undang tertinggi yang dibentuk untuk menjamin survival dan keselamatan nasional Malaysia sebagai negara majmuk. Lantas bila sesetengah peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dicabar ke peringkat maksimum sehingga mencetuskan tragedi 13 Mei 1969, adalah wajar peruntukan berkenaan dipinda untuk menjamin perpaduan, kemakmuran, keselamatan dan survival negara. Lantas adalah malang bila tindakan ini dipropagandakan oleh parti-parti pembangkang kononnya sebagai usaha melindungi keselamatan politik pemerintah dan untuk melumpuhkan amalan demokrasi di Malaysia. Tetapi, mulai akhir 1990-an, bila para sarjana keselamatan antarabangsa memperluaskan konsep keselamatan untuk merangkumi keselamatan masyarakat atau societal security, tindakan kerajaan Malaysia ini terbukti proaktif dan mendepani zaman.

Oleh sebab itu, persepsi negatif mengenai pindaan ini perlu dirobah menerusi kewujudan satu badan bebas untuk menyelidik seluruh aspek keselamatan masyarakat dalam konteks Perlembagaan Persekutuan. Kesimpulannya, Perlembagaan Persekutuan adalah dokumen kontrak nasional yang menyebabkan Malaysia menjadi negara majmuk. Ia juga satu dokumen susunan masyarakat yang menjamin kesejahteraan bangsa, kemakmuran ekonomi, keselamatan nasional dan kelangsungan negara. Oleh sebab itu, kerajaan perlu segera mewujudkan badan bebas untuk menyelidik secara berterusan dan mendalam seluruh impak Perlembagaan Persekutuan kepada keselamatan masyarakat, keselamatan negara dan survival Malaysia sebagai negara majmuk di hari muka.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
14 SEPTEMBER 2011

ISU EKONOMI : EMPAT SEBAB ESSO PERLU DISELAMATKAN

Oleh ROHAMI SHAFIE
PENULIS ialah Pensyarah Kanan
Perakaunan dan Kewangan, Kolej Perniagaan (COB),
Universiti Utara Malaysia


Sempena  kemerdekaan negara ke-54 tahun, sepatutnya penjualan Esso Malaysia Bhd. kepada syarikat asing tidak berlaku. Sebagai syarikat minyak, yang mana kakitangannya melibatkan rakyat tempatan, maka ia patut dikekalkan di bawah kawalan rakyat Malaysia. Semangat patriotik inilah yang patut ditunjukkan oleh pemegang saham Esso Malaysia Bhd. Dalam keadaan banyak negara yang ingin mengekalkan pegangan syarikat mereka di bawah kawalan rakyat mereka sendiri, penjualan Esso Malaysia Bhd. tidak mencerminkan semangat kemerdekaan dan patriotisme di kalangan ahli korporat Malaysia. Sepatutnya Esso Malaysia Bhd. mempertahankan hak rakyat dan kepentingan negara ini dengan menjual kepada syarikat tempatan. Ini kerana Esso syarikat strategik. Apa akan terjadi jika ia di bawah kawalan rakyat asing? Pertama, kakitangan atasan akan dikuasai orang asing. Pekerja tempatan terpaksa dikurangkan dan pekerja asing akan diambil bekerja. Apa akan terjadi kepada mereka sedangkan mereka mempunyai kepakaran masing-masing. Yakinlah pada kepakaran kita sendiri. Jika mereka terpaksa diganti dengan rakyat asing, di manakah mereka akan pergi?

Kemungkinan pekerja-pekerja mahir ini akan membawa diri ke luar negara. Negara akan rugi kerana bakat-bakat terbaik dalam kalangan rakyat tempatan itu sendiri tidak lagi bekerja dan berkhidmat di negara sendiri. Masalah brain drain semakin parah sedangkan kerajaan sedang berusaha menarik rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara bekerja di dalam negara, tapi lain pula terjadi, rakyat tempatan yang bekerja dalam negara 'melarikan' diri ke luar negara. Perlu diingat, industri minyak merupakan industri utama dalam negara kita dan termasuk dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP). Kedua, syarikat asing hanya pentingkan untung semata-mata. Mereka tidak akan memikirkan apa yang berlaku kepada rakyat dan negara ini. Prospek keuntungan yang mereka dambakan. Justeru, kebajikan para pekerja mungkin tidak terbela. Syarikat asing yang ingin menguasai Esso pula terlibat dengan perniagaan arak, sedangkan para pekerja Esso sedia ada majoritinya Islam, adakah mereka sanggup bekerja di bawah syarikat yang menjual arak? Nasib mereka tidak terbela. Ketiga, keuntungan yang diperoleh bakal dibawa ke luar negara. Negara akan rugi dari segi aliran wang keluar.

Wang yang sepatutnya boleh memberi manfaat kepada rakyat Malaysia bakal memberi manfaat kepada rakyat asing. Kesannya bukan sedikit kerana Esso merupakan syarikat yang besar. Keempat, jika ia dimiliki oleh rakyat asing, boleh menggugat dasar-dasar mengenai minyak sedangkan ia boleh memberi impak besar kepada rakyat tempatan. Industri minyak cukup sensitif kepada rakyat. Bentuk kerjasama dengan syarikat tempatan seperti Petronas mungkin juga sukar dilaksanakan. Sinergi sukar dilaksanakan dengan syarat-syarat terma akan ditentukan oleh rakyat asing. Ambil contoh bagaimana SapuraCrest Petroleum Bhd, dan Kencana Petroleum Bhd. bergabung sesama sendiri bagi mewujudkan penyedia perkhidmatan minyak dan gas kelima terbesar di dunia. Gabungan sebegini menunjukkan semangat patriotisme tinggi untuk mengangkat syarikat-syarikat Malaysia di persada dunia. Tidak pula ia dijual untuk syarikat asing. Tetapi disinergikan untuk berkembang maju bagi manfaat rakyat tempatan dan negara. Justeru, kepentingan Esso wajib berada di bawah anak tempatan. Jika syarikat strategik sebegini terlepas di tangan pihak asing, tidak mustahil lebih banyak lagi kepentingan syarikat tempatan dijual kepada pihak asing pada masa akan datang. Kita akan berputih mata kerana hanya mendambakan untung jangka masa pendek tetapi rugi dalam jangka masa panjang. Maka Esso perlu diselamatkan daripada terlepas di pihak asing dan sewajarnya dimiliki oleh rakyat tempatan.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
14 SEPTEMBER 2011

ISU SOSIAL : PENTINGNYA MENGUASAI BAHASA KEDUA

Oleh Ruhaidini Abd Kadir


Tanggal 6 Januari 1975 merupakan hari pertama saya melangkah ke alam persekolahan – darjah satu di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Khee Chee (Cina) Temerloh, Pahang. ‘Didesak’ oleh Allahyarham bapa, Abd Kadir Hashim untuk belajar di sekolah Cina, sindrom takut ke sekolah seperti yang dialami oleh rakan-rakan sebaya di darjah satu tidak membelenggu saya seminggu dua tapi berpanjangan sehingga tamat alam sekolah rendah. Rajuk yang terbit dalam hati terhadap Allahyarham bapa menebal dari hari ke hari. Ada banyak hal yang membuatkan hati dan fikiran kanak-kanak saya pada ketika itu rasa amat kecewa dengan keputusan Allahyarham bapa. Antaranya kerana ejekan segelintir rakan-rakan sebaya yang janggal melihat saya ke sekolah Cina. Selain dianggap pelik kerana tidak ada orang Melayu di kampung kami ketika itu yang menghantar anak mereka belajar di sekolah jenis kebangsaan Cina, persoalan lain yang sering menghantui – kenapa saya satu-satunya di antara adik-beradik yang menjadi ‘mangsa’. Minat saya untuk belajar pada awalnya tidak ada dan itu paling saya tidak lupa kerana setiap kali pulang dari sekolah saya akan mengeluh betapa sukarnya untuk mempelajari bahasa Cina selain beban kerja sekolah yang begitu banyak.

Bahasa Cina mempunyai kira-kira 10,000 askara dan ia merupakan aksara logogram berbentuk pembayang atau maksud yang tidak tertakluk kepada sebutan perkataan. Terdiri daripada unsur radikal yang membayangkan maksud, serta unsur fonetik yang menunjukkan sebutan bagi aksara tersebut, mempelajari bahasa Cina sangat mencabar kerana semuanya perlu dihafal. Selain menghafal aksara, pelajar bahasa Cina juga perlu menghafal empat nada untuk membezakan perkataan kerana banyaknya bilangan perkataan dalam bahasa ini hanya dibezakan oleh nada. Kesukaran menguasai nada-nada setiap aksara akan membawa maksud yang berlainan. Justeru, menghafal nada yang betul adalah penting. Bagi saya, mempelajari bahasa Cina merupakan sesuatu yang sangat kompleks. Alasan itulah yang saya gunakan untuk menolak kehendak Allahyarham bapa yang mahu saya meneruskan persekolahan hingga ke Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (Cina) Chung Hwa Mentakab. Pada masa yang sama, saya lebih rela memasuki kelas peralihan selama setahun sebelum ke tingkatan satu di Sekolah Menengah Sri Bahagia Temerloh. Pada waktu itu, saya tidak nampak langsung apa yang ‘dilihat’ oleh Allahyarham bapa bahawa betapa pentingnya seseorang itu menguasai bahasa kedua selepas bahasa pertama atau bahasa ibundanya kerana ia menjadi ‘senjata’ untuk saya bersedia bersaing dengan lebih mudah apabila dewasa sehinggalah saya bekerja sebagai Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Sebagai Ahli Parlimen Bera yang mempunyai kira-kira 32 peratus (14,000) pengundi berbangsa Cina, Ismail Sabri percaya bahawa bahasa Cina merupakan aset penting dalam khazanah kepelbagaian budaya di Malaysia selain bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa pengantar negara. Bagi Ismail Sabri, belajar bahasa orang lain ibarat kita mengenali budaya mereka secara keseluruhan dan secara tidak langsung ikatan perpaduan dapat dieratkan sekali gus meruntuhkan tembok penghalang dalam usaha kita memahami budaya kaum dan bangsa lain. Hal yang sama dibuktikan oleh Perdana Menteri, Datuk seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang sentiasa menggalakkan dua anak mereka supaya menguasai satu lagi bahasa selain bahasa ibunda dan Inggeris. Anak perempuan Perdana Menteri, Nooryana Najwa Mohd. Najib, 22, menunjukkan kebolehan bertutur dalam bahasa Arab, manakala Norashman Razak, 20, pula bertutur dalam bahasa Cina. Kemampuan dua anak Perdana Menteri menguasai bahasa Arab dan Mandarin amat mengujakan – menuntut di Amerika Syarikat (AS) tetapi menguasai dua bahasa utama Asia adalah satu pencapaian hebat.

Hakikatnya, kemahiran dalam pelbagai bahasa boleh membantu melahirkan minat terhadap budaya seterusnya mewujudkan hubungan baik dan saling mempercayai. Ia selari dengan gagasan 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri sendiri. Itu yang ‘membuka mata’ saya. Dan tanggal 6 September lalu saya berangkat ke Beijing, China – meneruskan impian Allahyarham bapa yang sepatutnya saya tunaikan berdekad lalu. Saya mendaftar diri sebagai penuntut bahasa (Cina) di Beijing Language and Culture University untuk program selama satu semester. Semasa sesi pendaftaran, saya melihat hampir 800 senarai nama pelajar asing yang bakal mengikuti program sama ditampal di papan kenyataan dan mereka terdiri dari warga AS, Eropah, Timur Tengah, selain ASEAN. Ditanya apakah matlamat mengikuti program itu, rata-rata mereka mengakui, rempuhan globalisasi telah menyebabkan masyarakat dunia tidak dapat lari daripada berdepan dengan cabaran baru yang turut memaksa mereka bersaing dalam ekonomi global. Fenomena ini turut mendorong mereka untuk memperkasakan diri bagi mendepani cabaran baru realiti global dan antaranya ialah melalui kesedaran individu atau masyarakat terhadap peri pentingnya penguasaan bahasa kedua atau bahasa asing.

Michel Thomas Language Centre di Britain dalam satu kajiannya melaporkan, individu yang menguasai bahasa asing bukan sahaja berupaya meningkatkan kuasa pendapatannya bahkan berupaya menjadi ‘popular’ di kalangan jantina lawannya. Kajian oleh pusat bahasa yang telah beroperasi sejak tahun 1947 itu juga menunjukkan bahawa individu yang menguasai bahasa kedua berupaya meningkatkan pendapatan tahunannya sebanyak £3,000 (RM20,198.70) atau £145,000 (RM976,271) sepanjang hayatnya. Di kalangan golongan berpendapatan lebih tinggi, perbezaannya adalah lebih besar dan ini dibuktikan melalui kajian yang dijalankan Michel Thomas Language Center ke atas 2,700 buah firma di mana 90 peratus daripadanya mengakui pencapaian perniagaan mereka lebih baik melalui manfaat kemahiran bahasa kedua atau bahasa asing. Beberapa penuntut dari AS yang saya temui turut mengakui peri pentingnya penguasaan bahasa kedua atau bahasa asing. Selepas Tragedi 11 September 2001 serangan yang mengorbankan lebih 2,700 orang di New York, Washington semakin banyak pelajar AS memilih institusi pengajian tinggi di Timur Tengah untuk mendalami bahasa Arab dan pengajian Islam.

Pun begitu, selain bahasa Sepanyol, bahasa Cina kian menarik perhatian pelajar-pelajar di AS berikutan perkembangan ekonomi China yang menakjubkan sejak negara yang diperintah Parti Komunis China itu mengamalkan dasar buka pintu dan melaksanakan reformasi ekonomi. Kejayaan Parti Komunis China membawa kejayaan yang dikagumi – meletakkan Republik Rakyat China sebagai kuasa ekonomi kedua terbesar dunia dan ini secara langsung menjadikan bahasa Cina mendapat sambutan bukan sahaja di kalangan pelajar di AS bahkan di seluruh dunia. (Qianli zhi xing shi yu zuxia ): Perjalanan seribu batu bermula dengan langkah pertama – semoga usaha saya menuntut ilmu hingga ke negara China meraih ilmu pengetahuan yang berguna.

DATUK RUHAIDINI ABD. KADIR menulis
dari Beijing Language and Culture University

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
14 SEPTEMBER 2011