JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



12 September 2011

ISU PENDIDIKAN TINGGI : TAHNIAH KERANA BERJAYA MENJEJAKKAN KAKI KE MENARA GADING, JANGAN SIA-SIAKAN PELUANG, CABARAN BARU BERMULA, BUAT YANG TERBAIK!!

Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
         

Hari  ini 41,267 mahasiswa yang terpilih memasuki institusi pengajian tinggi awam seluruh negara memulakan kehidupan di kampus secara rasmi, sekali gus meneruskan perjuangan menimba ilmu untuk masa depan.CSesuai status disandang, mereka perlu berdikari, belajar menyesuaikan diri dengan suasana baru serta pada masa sama bertungkus-lumus supaya berjaya menamatkan pengajian.CHarapan dan cita-cita disatukan untuk bergelar graduan serta menggenggam ijazah, sekali gus memasuki dunia kerjaya yang semakin mencabar. Persoalannya, sejauh manakah mereka bersedia menjalani kehidupan di kampus? Apakah memadai dengan hanya berbekalkan semangat berkobar-kobar pada awal pengajian, sebaliknya kian luntur selepas beberapa semester seperti dialami sebahagian besar mahasiswa? Atau adakah mereka tetap teguh dengan perjuangan cita-cita, sekali gus berjaya menamatkan pengajian dengan cemerlang? Bagi mahasiswa Universiti Putra Malaysia, Hasma Husna Mohamed Ghazali, 18, dia tetap optimis mengharungi kehidupan di menara gading kerana perjuangan menuntut ilmu baru bermula.

Menurutnya, meskipun terdapat pelbagai pandangan mengenai pencapaian mahasiswa, dia yakin semuanya terletak pada diri sendiri untuk mencorakkan masa depan, selain perlu bersedia menjalani perubahan hidup berdikari. “Saya gembira bergelar warga kampus dan tidak sabar memulakan pengajian. Ia bukan saja memberi pengalaman baru, malah menjadi platform untuk mematangkan diri dan fikiran. “Biarpun ada kebimbangan terutama dari segi penyesuaian diri dengan suasana, tempat dan rakan baru, saya berharap semuanya berjalan lancar hingga tamat pengajian, sekali gus mencapai cita-cita yang diidamkan. “Saya mahu berjaya dengan cemerlang dan menggenggam kejayaan untuk dihadiahkan kepada ibu bapa selain diri sendiri serta berharap melanjutkan pengajian ke peringkat tertinggi,” katanya yang mengambil jurusan Sains Pembangunan Manusia dan Pengurusan. Keupayaan diri mahasiswa bukan saja bakal diuji dan dinilai menerusi pencapaian akademik, malah perlu menyiapkan diri dengan pelbagai kemahiran demi menakluki alam kerjaya selepas tamat pengajian yang hanya menjanjikan kejayaan pada graduan terpilih.

Cabaran sengit itu menimbulkan kebimbangan di kalangan masyarakat yang tertanya-tanya sejauh manakah mereka bersedia merencana masa depan dengan baik. Mengakui kebimbangan itu berasas dan kebanyakan hanya bersemangat pada peringkat awal, dia mengakui bukan semua tidak bijak merancang masa depan. “Itu hanya pandangan namun setiap potensi mahasiswa baru tidak boleh dinilai sekelip mata kerana perlukan satu tempoh tertentu. “Apapun, saya tidak nafikan ada yang hanya membuang masa dan berpuas hati dengan pencapaian cukup makan. Mereka rugi kerana tidak pandai menggunakan peluang di depan mata,” katanya. “Pandangan itu seharusnya diterima dengan lapang dada kerana bukan bertujuan menjatuhkan semangat atau memberi persepsi buruk kepada mahasiswa, sebaliknya harus dianggap sebagai satu cabaran. “Tidak perlulah melenting tetapi jadikannya sebagai panduan. Niat masyarakat telus kerana mereka tidak mahu mahasiswa hari ini leka dan lalai kerana cabaran yang menanti jauh lebih hebat,” katanya. 


Mahasiswa Universiti Sains Islam Malaysia, Anuwar Syafiq Idrus, 18, berkata, kampus adalah tempat terbaik menyerlahkan potensi diri serta mendidik diri menjadi lebih bertanggungjawab. Akuinya, kampus boleh menjadi pemangkin memperoleh kejayaan dan kenikmatan hidup atau sebaliknya. “Saya berjanji belajar bersungguh sungguh dan menggunakan setiap kesempatan sebaik mungkin. Ini peluang sekali seumur hidup dan perlu dimanfaatkan demi membina masa depan,” katanya. Sementara itu, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Othman A Karim berkata, mahasiswa hari ini perlu bersedia menghadapi persaingan globalisasi serta ilmu tanpa sempadan. Beliau berkata, kini bukan masanya berpeluk tubuh dan berpuas hati dengan pencapaian sedia ada. “Usah mudah berpuas hati dengan kejayaan memasuki menara gading kerana perjuangan sebenar hanya bermula sebaik saja pengajian berlangsung,” katanya.

SUMBER
HARIAN METRO
12 SEPTEMBER 2011

ISU BAHASA : SELEPAS PEMERGIAN DATUK HASSAN AHMAD, AKAN TAMATKAN PERJUANGAN MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU?

DATUK NOOR AZAM
Bekas Setiausaha Politik kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika menjadi Perdana Menteri.


Ketika  sampai berita sedih "Datuk Hassan Ahmad meninggal dunia" pada tengah hari 31 Ogos 2011, yang pertama terlintas dalam hati saya: "Pada tarikh bersejarah ini, tamatlah sudah perjuangan memartabatkan Bahasa Melayu di Tanah Melayu". Saya tidak nampak ada lagi pejuang dan pencita bahasa Melayu yang komited, gigih, konsisten dan berhemah seperti Hassan. Yang masih terus perjuangkan bahasa Melayu melalui tulisan hanya Ku Seman Ku Hussain dan Awang Sariyan dan sekali sekala kenyataan Gabungan Penulis Nasional (Gapena). "Perjuangan bahasa" di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sudah pun lama sepi. Tidak lagi jadi sumber inspirasi dan pusat gerakan para pencinta bahasa ibunda. Biasanya pejuang dalam bidang apa pun, termasuk agama, akan 'bersara' setelah tidak lagi memegang apa-apa jawatan atau menjelang umur 70 tahun. Tetapi Hassan tetap meneruskan perjuangan dan usaha yang dilakukannya selama 25 tahun di DBP (1963-1988). Beliau tidak saja berusaha "memartabatkan" bahasa Melayu, dari segi pembinaan dan pengembangan bahasa dan sastera, tetapi juga dari segi penggunaan rasmi dan status politiknya sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara.

Yang terakhir ini belum juga tercapai setelah 54 tahun merdeka hinggalah beliau meninggalkan kita. Datuk Hassan bukanlah seorang pejuang yang nampak gagah dan agresif. Tetapi terus berjuang secara tegas dan berhemah melalui tulisannya dengan hujah-hujah ilmiah yang kukuh dan juga berlandaskan sejarah bangsa-bangsa maju di dunia. Selama 17 tahun bersama beliau di DBP dan dalam gerakan bahasa dan sastera, saya pasti betul, dalam hidupnya hanya satu saja perjuangannya iaitu "memartabatkan" bahasa dan kepustakaan Melayu di Malaysia dan di Nusantara. Dan perjuangannya ini berjalan sepanjang masa, tiada bermusim dan tidak terikat oleh gelora politik, walau siapa pun jadi Menteri Pelajaran dan Perdana Menteri. Beliau kagum dan sangat menghormati Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi tidak boleh bersetuju apabila bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengajaran Ilmu Sains dan Matematik, kerana ini bercanggah dengan Dasar Pelajaran Kebangsaan (salah satu warisan penting Tun Abdul Razak) dan implikasi sosial-politiknya amat besar. Bagi beliau bahasa pengantar pendidikan adalah faktor penentu yang utama dalam pembentukan dan survival suatu bangsa yang berdaulat dan bermaruah.

Setelah melihat perjuangan secara berhemah semakin tidak dipedulikan dan martabat bahasa Melayu semakin jatuh - dan yang tinggal hanya dasar, akta, janji dan kata-kata - secara tiba-tiba, Hassan bertukar jadi pejuang yang agresif. Dengan badannya yang kurus melidi dan kelihatan lemah tak bertenaga, ketika berumur 73 tahun, tiba-tiba beliau muncul mengepalai suatu gerakan bahasa, melanggar arahan polis dan berarak ke Istana Negara. Perubahan ini mengejutkan saya, kerana itu bukanlah sikap dan watak Hassan yang saya kenal. Lagi pun semangat perjuangan bahasa di kalangan rakyat, termasuk badan-badan bahasa, penulis, guru, mahasiswa dan kebudayaan, sudah tiada lagi. Maka tidak ada yang merasa gerakan demonstrasi tokoh kerdil ini akan membawa kejayaan. Kerajaan cukup kuat dan di belakang Hassan tiada siapa-siapa pun, kecuali beberapa kawan-kawan lama. Kekuatan Hassan hanyalah keyakinan pada perjuangannya yang benar dan tulus ikhlas tanpa kepentingan politik dan peribadi. Maka beliau rela ditangkap dan dihukum. Alhamdulillah, Datuk Hassan berjaya mencapai kejayaan yang tak terduga oleh siapa-siapa pun.  Menteri Pelajaran berjanji "akan" mengembalikan bahasa Melayu kepada tempatnya, seperti yang termaktub dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan.

Namun timbul keraguan, ketika bahasa pengantar Inggeris masih diteruskan, diumumkan pula dasar atau konsep baru MBMMBI (Memartabat Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris). Dasar ini seolah-olah menunjukkan komitmen kementerian terhadap pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan masih goyang. Mengapa usaha "Memartabatkan Bahasa Melayu" mesti dirangkaikan dengan usaha "Mengukuhkan Bahasa Inggeris"? Apakah ini bermakna kalau Bahasa Melayu hendak dimartabatkan, Bahasa Inggeris juga mestilah diperkukuhkan? Pada hal kedua usaha ini tiada ada kaitan sama sekali. Pengajaran Bahasa Inggeris boleh diperkukuhkan sekukuh-kukuhnya. Tidak ada seorang pun yang menentang, termasuk pejuang Bahasa Melayu. Tetapi penggunaan Bahasa Melayu sebagai "bahasa kebangsaan" dan "bahasa rasmi", masih ramai yang menentang. Syarikat-syarikat besar dan kecil, milik Melayu apa lagi bukan Melayu, SBK (GLC) maupun swasta, masih terus boleh berurusan dengan kerajaan dalam Bahasa Inggeris. Maka dasar baru - MBMMBI - menyerlahkan keraguan, kekeliruan dan kecelaruan pemikiran Kementerian Pelajaran yang sangat aneh, yang sekali gus menampakkan tidak ada komitmen yang serius pihak kerajaan untuk betul-betul memartabatkan Bahasa Melayu. Dasar yang aneh ini nampaknya diterima umum. Justeru bersama kembalinya Hassan, perjuangan bahasa pun akan ikut bersemadi juga sudahnya. Tanggal 31 Ogos 2011 jadi batu nisan.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 SEPTEMBER 2011