JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



28 Julai 2011

ISU PENDIDIKAN : KESAN SOSIAL PELAJAR PEREMPUAN ATASI PELAJAR LELAKI

Institusi kekeluargaan 
mampu porak-peranda jika 
masalah tak ditangani


Pengakuan Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran bahawa nisbah songsang antara pelajar perempuan dan lelaki di institut pengajian tinggi awam (IPTA) perlu ditangani, diharapkan bukan usaha menyekat kemasukan pelajar perempuan yang layak untuk memberi laluan kepada pelajar lelaki yang lebih lemah.  Usaha menangani nisbah 65 peratus pelajar perempuan dan hanya 35 peratus pelajar lelaki sekarang kepada kedudukan lebih berimbang seharusnya dilakukan dengan meningkatkan keupayaan pelajar lelaki. Antaranya ialah dengan mengatasi masalah keciciran pelajar lelaki yang lebih ketara berbanding pelajar perempuan bermula daripada kemasukan ke sekolah menengah, kemudian memasuki Tingkatan Empat. Usaha mencari jalan kenapa berlakunya keadaan demikian seharusnya ditekankan bukannya dengan menyekat kemasukan pelajar perempuan ke universiti. Diakui nisbah songsang itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini tidak harus dipertahankan kiranya negara dan rakyat dikehendaki maju dalam suasana baik tanpa menimbulkan masalah sosial pula.  

Nisbah tidak seimbang antara lelaki dan perempuan ini bermula pada 1990 lagi apabila jumlah kemasukan pelajar perempuan sudah sama rata dengan jumlah pelajar lelaki. Sejak itu kemasukan pelajar perempuan berterusan meningkat hingga pada 2005 jumlah nisbahnya sudah mencecah 63:37. Dikatakan juga nisbah ini adalah lebih bagi orang Melayu yang sudah menjangkau kepada 70:30 hingga menimbulkan persoalan di mana perginya pelajar atau pemuda Melayu.  Apakah benar ramai pemuda Melayu merengkok di pusat serenti sebagai satu daripada puncanya tidak pula diketahui kerana tidak ada statistik yang boleh memberikan gambaran sebenar. Tetapi yang tidak boleh dinafikan ialah lebih ramai pemuda Melayu yang terjerumus dengan pengambilan dadah daripada pemuda bangsa lain.  Kenapa perkara begini boleh berlaku tidak pula ada jawapannya. Mungkin sudah sampai masanya pihak universiti di negara ini adakan suatu kaji selidik menyeluruh untuk mengetahui kedudukan sebenar mengenai penagihan dadah di kalangan pemuda Melayu serta kenapa berlaku keciciran ketara di kalangan pelajar Melayu lelaki di sekolah.  

Universiti juga perlu lakukan penyelidikan terhadap implikasi sosial berikutan dengan fenomena lebih ramai graduan wanita setiap tahun berbanding graduan lelaki. Sememangnya pada zahirnya tidak salah ada lebih ramai graduan wanita. Malah kita harus mengucap syabas kepada kaum Hawa kerana berjaya dalam pelajaran hingga mendominasi kemasukan ke universiti. Mereka sememangnya mempunyai hak untuk mendapatkan pelajaran setinggi mungkin. Kita juga harus salahkan kaum lelaki yang diketahui bukan saja tidak fokus terhadap pelajaran kerana banyak sangat perkara yang mengalihkan fokus mereka hingga mengabaikan pelajaran dalam kelas. Dan tentunya mereka ini tidak bersedia menghadapi peperiksaan berbanding pelajar perempuan. Yang menjadi persoalan ialah implikasi fenomena lebihan graduan wanita daripada lelaki setiap tahun kebelakangan ini terhadap kedudukan sosial kiranya berpanjangan bertahun-tahun. Penulis tidak berhajat persoalkan kegigihan pelajar perempuan yang sememangnya diketahui amat tekun dan fokus dalam pelajaran hingga membawa kepada kedudukan songsang ini.

Apakah tidak mungkin akan berlaku keadaan yang mana semakin ramai gadis memasuki alam perkahwinan lebih lambat. Itu pun kiranya graduan perempuan itu boleh mendapat pasangan. Jika pasangannya setaraf mungkin tidak timbul banyak kerenah, tetapi dalam keadaan isteri memegang jawatan lebih tinggi daripada suami apa pula implikasinya. Apa implikasi jangka panjang kiranya wujud keadaan demikian yang mana ramai isteri yang menjadi ‘main bread winner’ membawa balik pendapatan lebih daripada suami. Maknanya keluarga akan lebih bergantung kepada pendapatan isteri. Apakah ada implikasinya terhadap perkembangan kekeluargaan apabila isteri mempunyai tanggungjawab lebih di tempat kerjanya hingga boleh menjejaskan tanggung jawabnya kepada keluarga? Tuhan menjadikan manusia lelaki dan perempuan dengan naluri semula jadi yang tidak mungkin boleh diketepikan atau diabaikan. Maka naluri kewanitaan bagi seseorang perempuan tidak akan hilang setinggi mana pun berjaya dalam kerjaya. Seorang ibu tetap memberi tumpuan kepada keluarganya dan kehendak anak. Umum mengetahui apabila seseorang anak jatuh sakit yang dihubungi ialah ibunya bukan bapa.

Demikian juga dengan kehendak sekolah dan kerja rumah. Yang sering bertanya khabar mengenai kerja sekolah atau membimbing anak mengenai kerja rumah bagi sekolah mereka ialah ibu. Dalam suasana yang mana ibu mempunyai tanggungjawab lebih di tempat kerja berbanding ayah, ibu tentunya akan menghadapi tekanan lebih. Demikian juga dengan persediaan makanan harian untuk keluarga. Isteri mungkin mempunyai tanggungjawab mendesak di tempat kerja kerana memegang jawatan kanan berbanding suami yang mungkin hanya seorang pekerja biasa. Maka itu isteri sudah terpaksa menjadi ‘superwoman’ untuk memikul kehendak kerjayanya dan keluarganya serta suami.  Sememangnya suami seharusnya boleh memberi bantuan lebih atau mengambil alih tanggungjawab keluarga, tetapi ini adalah suatu yang tidak akan dapat ditanggung suami sebaik mana yang boleh diharapkan daripada isteri.  Maknanya institusi kekeluargaan akan menghadapi suatu tekanan yang mungkin tidak dapat ditangani dengan baik. Jadi apa penyelesaiannya?

Penulis ialah Felo Kanan UKM

SUMBER
BERITA HARIAN
28 JULAI 2011

MOTIVASI BERSAMA CIKGU ZUL : HORMATILAH AKU, TIDAKKU PINTA LEBIH DARI ITU!

Assalamualaikum, 
salam sejahtera dan salam 1Malaysia,



Renung-renungkan kata-kata di bawah ini,


Memang sulit untuk menyukai mereka yang kita tidak hormati, Tapi tidak kalah sulitnya adalah menyukai mereka yang kita lebih hormati dari diri kita sendiri. (La Rochefoucauld, 1613 - 1680).

Apabila seseorang merasa tidak bisa mendapatkan rasa hormat dari orang lain kepada dirinya, maka timbullah kecenderungan dalam dirinya untuk membenci orang lain tersebut. (Yauvenargues, 1715 - 1747).

Penghormatan dari orang - orang yang sezaman dengan kita merupakan kebahagiaan yang lebih besar dari pada kekaguman dari generasi mendatang. (Napoleon Bonaparte, 1769 - 1821).

Rasa hormat yang diberikan secara kaku, acuh tak acuh,  merupakan kekasaran yang halus. (Baer - Oberdorf)

Kata “hormat” memang selalu kita ungkapkan dari bibir ke bibir pada setiap waktu. Seawal rebung kita sudah diasuh dan dididik untuk menghormati orang lain terutamanya orang yang lebih tua daripada kita. Walau bagaimanapun, tidak semua asuhan dan didikan itu kita amalkan sesudah menjadi buluh lantaran kita kalah dengan ego dan keangkuhan diri masing-masing. Ekoran itu, rasa hormat kita kepada orang lain dengan mudah lenyap begitu sahaja sehingga menampakkan diri kita seorang manusia yang begitu sombong dan bongkak.

Hari ini, seorang guru menangis lagi kerana berasa dirinya tidak dihormati oleh pelajar-pelajarnya. Guru yang menangis itu berasa sungguh kesal dan sesal kerana segala niat baiknya untuk memberikan bimbingan serta asuhan seringkali diperlekeh dan diperkecil oleh pelajar-pelajar kesayangannya. Guru tersebut mengajar dengan bersungguh-sungguh sehingga bajunya basah menakung peluh tetapi pelajar asyik bercerita sesama sendiri tanpa henti. Hanya sekerat sahaja yang berminat tetapi minat itu makin lama makin hilang kerana gangguan yang menendang-nendang di cuping telinga memaksa mereka untuk terus berputus asa. Mengapakah masih ada situasi sebegini yang menjadi duri rutin hidup guru dan pelajar-pelajarnya? Kemanakah hilangnya rasa hormat dan budi bahasa kita? Apakah pelajar-pelajar pada hari ini sudah terhakis nilai-nilai murni dari jiwa nurani mereka? Tepuk dada tanya selera! Sebilangan pelajar kelihatan begitu bangga dan teruja apabila mempamerkan kelakuan yang kurang elok di hadapan guru. Mereka melakukannya berulang-ulang kali sehingga kesabaran guru tersebut terhakis dan akhirnya meletus bagai letusan gunung berapi. Senario sebegini bukan sahaja berlaku di seolah-sekolah bandar

Para pelajar sekalian,

Proses menyampaikan ilmu merupakan suatu proses yang berterusan ibarat aliran kali yang tiada penghujungnya. Proses menyampaikan ilmu merupakan suatu proses yang susah kerana guru perlu mengasah minda di samping memanusiakan manusia. Cukuplah sekadar hormat kerana ilmu yang disampaikan merupakan bekalan untuk anda semua menempuh kehidupan pada masa hadapan. Nikmat dan labanya anda sendiri yang akan merasa sementara guru-guru seperti saya hanyalah mampu tersenyum bangga dan tumpang gembira Jika anda senang pada suatu masa nanti berkat ketinggian ilmu yang anda miliki, jangan sesekali lupa pada Tuhan yang mengurniakan segala yang terindah buatmu. Guru juga merupakan ayahanda dan bonda, walaupun tidak melahirkan anda ke dunia, mereka jugalah yang mengasuh, mendidik dan memberikan ilmu kepada anda semua untuk masa depan. Jangan sesekali hilang rasa hormat kepada guru-guru. Patuhlah kepada arahan. Dengarilah setiap kata-kata nasihat, dorongan, didikan dan asuhan. Timbalah ilmu yang disampaikan dengan penuh ikhlas. Usahlah degil dan melawan kerana semua itu hanyalah merugikan diri sendiri pada suatu masa nanti. Guru juga insdaan biasa yang tidak terlepas daripada melakukan silap dan salah, tetapi janganlah jadikan kesilapan dan kesalahan itu untuk kita berdendam sehingga mengorbankan masa depan diri kita sendiri.

Rakan-rakan guru sekalian,

Teruskanlah usaha menuntut ilmu untuk memperkasa diri dalam menghadapi situasi-situasi seperti ini. Pelajar era ini tidak seperti pelajar era kita dahulu. Dahulu kita takut dengan rotan tetapi sekarang pelajar menjadikan rotan sebagai alat untuk menghulurkan surat saman. Ibu bapa zaman dahulu akur dengan cara guru mendidik dan mendisiplinkan anak-anak meraka sementara ibu bapa zaman sekarang pula asyik menjadi peguam bela yang sanggup ponteng kerja semata-mata untuk membela anak mereka yang ditangkap melakukan kesalahan. Jiwa kita yang merintih, hati kita yang sedih, nurani kita yang letih tidak akan pulih jika kita terus bertindak mengikut kata hati tanpa berpaksikan ilmu pedagogi. Jika pelajar tidak menghormati kita, biarlah kita yang hormati mereka. Insya-allah, berkat semua itu lama-kelamaan egonya akan luntur dan sesalnya akan berantai dihati sehingga benci bertukar sayang tidak terperi. Sabar-sabarkan diri apabila berasa pengorbanan kita tidak dihargai. Kerjaya kita inilah satu-satunya kerjaya yang mendidik manusia sehingga menjadi insan yang berguna kepada bangsa dan negara. Jika pada usia ini mereka tidak menghormati dan tidak menghargai kita biarkan sahajalah kerana kita tidak boleh memaksa. Yang penting, jangan sesekali berhenti daripada mencurahkan ilmu buat mereka kerana dengan ilmu yang kita berikan itulah mereka akan sedar betapa besarnya jasa dan pengorbanan guru dalam hidup mereka. Usahlah menangis kerana air mata seorang guru itu amat berharga. Menangislah sewaktu mereka berjaya, jangan sesekali menangis sewaktu mereka berangkara. Ingatlah, kehidupan di dunia ini ibarat roda, jika hari ini kita menjadi pelajar yang perlu patuh dan harus mendengar, bukan sesuatu yang menghairankan jika suatu hari nanti, pelajar itu pula yang akan menjadi pengajar yang perlu mengajar supaya pelajarnya mendengar. Itulah hukum alam yang tak bisa ditepis mahupun dinyahkan.

SEKIAN.