JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



13 April 2011

ISU PENDIDIKAN : PENDIDIKAN DI SARAWAK JADI KEUTAMAAN

Oleh Khaled Nordin
BERITA HARIAN, 13 APRIL 2011


Karnival Pengajian Tinggi Negara Jom Masuk U edisi ketujuh sudah berakhir awal bulan lalu. Karnival dianjurkan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran ini satu manifestasi dan komitmen kerajaan melalui kaedah 'outreach' untuk memberi maklumat peluang pendidikan tinggi kepada semua lapisan masyarakat. Dijayakan 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA), lebih 100 institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) terpilih, agensi di bawah KPT serta Kementerian Pelajaran, yayasan negeri dan agensi pembiayaan pendidikan. Malah, karnival ini kesinambungan kepada kejayaan program dianjurkan sejak 2005, dahulunya dikenali Program Pendidikan KPT Bersama Rakyat. Pada tahun ini KPT mengekalkan tagline iaitu ‘Jom Masuk U’ bertemakan ‘1Malaysia: Pendidikan Untuk Semua.’ Sambutan karnival ini amat memberangsangkan dan difahamkan, jumlah pengunjung ketara meningkat berbanding tahun sebelumnya.

Jika tahun lalu, jumlah pengunjung dicatatkan 220,000 orang, tetapi tahun ini mencecah ke angka 300,000 pengunjung. Tidak dinafikan, sambutan amat menggalakkan ini disebabkan kelainan dan perubahan dibawa oleh karnival pada tahun ini. Buat julung kalinya, Karnival Jom Masuk U berperanan sebagai ‘One Stop Centre’ atau Pusat Sehenti Bermaklumat menguruskan permohonan dan pemilihan ke Institusi Pendidikan Latihan Teknikal dan Vokasional (TEVT) dan Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA).  Langkah ini bertepatan dengan usaha menggalakkan pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang memasuki pasaran kerja memiliki kemahiran tinggi seterusnya meningkatkan pekerja mahir daripada 28 peratus kepada 40 peratus menjelang 2020.  Sebanyak 3.3 juta peluang pekerjaan baru akan diwujudkan di bawah Aktiviti Ekonomi Utama Nasional atau NKEA menjelang 2020 dan 60 peratus daripadanya pekerjaan berkemahiran tinggi.

Daripada jumlah itu, negara memerlukan 679,977 pekerja mahir pada peringkat diploma.  Sehubungan itu, KPT sudah mengambil langkah mengarusperdanakan pengajian diploma sama ada pada peringkat IPTA mahupun politeknik. Beberapa pendekatan strategik sudah dikenal pasti untuk menarik pelajar lepasan SPM mengikuti pengajian diploma. Ini dilakukan melalui meningkatkan jumlah pengambilan pelajar dan memperkenalkan program diploma yang baru selaras dengan keperluan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Dalam soal pengambilan pelajar di IPTA, jumlah pengambilan pengajian diploma pada tahun ini sudah ditambah 5.44 peratus menjadi 22,927 tempat berbanding 21,744 pada tahun lalu, manakala politeknik pula, jumlah pengambilan turut bertambah kepada 51,000 tempat, iaitu meningkat 23 peratus berbanding 41,382 tempat saja pada tahun lalu. Jika digabungkan jumlah pengambilan diploma pada peringkat IPTA dan politeknik, jumlah pengambilan diploma secara keseluruhan pada tahun ini membabitkan 74,000 tempat.

Sebagai usaha tambahan bagi menggalakkan penyertaan dalam pengajian diploma khususnya peringkat politeknik, tempoh pengajian akan dipendekkan untuk pelajar cemerlang iaitu hanya dua tahun setengah berbanding tempoh asal tiga tahun.  Pelajar lepasan SPM juga berpeluang memohon pengajian peringkat asasi pada tahun ini yang menyediakan 16,640 tempat berbanding 14,090 tempat pada tahun lalu, iaitu penambahan 2,550 tempat. Hari ini terdapat universiti yang memperluaskan inisiatif CSR ini dengan menyediakan program pradiploma bagi tujuan mengimbangi ketiadaan pelajar dalam sesuatu bidang, mengatasi masalah keciciran sesuatu kaum dan memberi peluang kedua. Sebagai contoh, UiTM sudah memperkenalkan Pra Diploma-Program Mengubah Destini Anak Bangsa, Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan program Pra Diploma Pertanian dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) melalui program Pra-Diploma Kejuruteraan.

Seperti kita sedia maklum, Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 akan berlangsung pada 16 April ini. Seperti negeri lain, Sarawak tetap diberikan keutamaan dalam soal pendidikan khususnya pengajian tinggi. Malah, Sarawak harus berbangga kerana memiliki beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) yang dapat menjana modal insan tempatan untuk pembangunan dan kemajuan negara. Selain memiliki IPTA seperti Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Sarawak, Negeri Bumi Kenyalang ini juga mempunyai 36 IPTS sama ada pada peringkat universiti mahupun kolej swasta. Dengan wujudnya rangkaian IPT ini di seluruh Sarawak, ia dapat membuka akses kepada pengajian tinggi khususnya masyarakat tempatan di sana. Kini, 22,319 anak Sarawak sedang mengikuti pengajian di 20 IPTA seluruh negara sehingga 31 Disember 2010. Selain di universiti, ramai yang mengikuti pengajian peringkat Kolej Komuniti mahupun Politeknik.

Dalam konteks Kolej Komuniti, terdapat 465 pelajar sedang mengikuti pengajian di Kolej Komuniti Kuching, Kolej Komuniti Mas Gading, Kolej Komuniti Cawangan Betong dan Kolej Komuniti Cawangan Santubong. Pada peringkat politeknik pula, seramai 6,309 orang pelajar dari Sarawak sedang mengikuti pengajian di seluruh Malaysia. Daripada jumlah ini, 2,901 orang pelajar berada di Politeknik Kuching dan 2,374 di Politeknik Mukah. Insya-Allah, Politeknik Metro di Betong akan dibina pada tahun hadapan melalui Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10). Politeknik ini akan memberi fokus kepada kursus yang berkaitan dengan hospitaliti, perakaunan dan teknologi maklumat (IT). Kita percaya perkembangan ini membuktikan masyarakat tempatan Sarawak sememangnya tidak ketinggalan dalam arus perdana pengajian tinggi di negara. Walau bagaimanapun, diharapkan penyertaan masyarakat di Sarawak dalam pengajian tinggi akan dapat dipertingkatkan dari masa ke semasa ke arah melahirkan modal insan tempatan (indigenous human capital) yang berkualiti untuk keperluan negara.

Penulis ialah Menteri Pengajian Tinggi

ISU SUKAN : KEJAYAAN MALAYSIA BAWA F1 JADI IKUTAN NEGARA ASIA LAIN

Oleh Zairee Zahir
azairee@nstp.com.my
BERITA HARIAN, 13 APRIL 2011


Ketika kali pertama Malaysia berkira-kira mahu membawa perlumbaan sukan permotoran berprestij Formula Satu (F1) ke Malaysia pada 1997, idea itu dilihat agak janggal dan keterlaluan kerana negara ini tidak mempunyai sejarah dalam perlumbaan sehebat itu.  Kunjungan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ke Estoril, Portugal untuk melihat sendiri perlumbaan paling mahal itu menjadi landasan pertama usaha ke arah membawa F1 ke Malaysia dan selepas itu, kawasan di Sepang dikenal pasti akan dibangunkan untuk membina litar canggih bertaraf antarabangsa menepati spesifikasi Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA). Gergasi petroleum negara, PETRONAS juga sudah mengambil langkah awal ketika itu dengan menceburi sukan permotoran nombor satu dunia ini menerusi penajaan pasukan Sauber-Ford pada 1995 diikuti tajaan Tourism Malaysia bersama pasukan Stewart-Ford pada 1997.

Hanya dalam tempoh tidak sampai tiga tahun, Litar Antarabangsa Sepang (SIC) ilham reka bentuk Hermann Tilke menelan belanja kira-kira RM298 juta siap sepenuhnya dengan Kejuaraan Motosikal Dunia 1998 menjadi acara sukan antarabangsa pertama dianjurkan, manakala edisi F1 GP Malaysia dipentaskan kepada peminat tempatan pada tahun berikutnya. Ia catat satu sejarah tersendiri kerana hanya Jepun ketika itu, menjadi tuan rumah kepada F1 dan Malaysia menjadi hos kedua di Asia menganjurkan perlumbaan F1 dan tidak dapat dinafikan, Malaysia turut menjadi hab sukan permotoran baru di Asia sehingga kini.  Pada tahun pertama penganjuran, dianggarkan pendapatan tidak langsung daripada aktiviti berkaitan F1 itu seperti pelancongan, pendapatan hasil kemasukan penonton luar negara, industri perhotelan dan promosi mencecah hampir RM500 juta, sekali gus membuktikan F1 satu pelaburan yang berjaya.

Terbukti banyak negara Asia lain terbuka mata dan hati untuk belajar daripada kebijaksanaan kerajaan Malaysia membantu membawa F1 ke negara ini dan hasilnya, beberapa negara lain mengikut jejak langkah negara ini dan Jepun untuk melobi FIA membawa F1 ke negara Malaysia.  Kini, China, Singapura, Bahrain, Korea, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan terbaru India, mengikut jejak langkah Jepun dan Malaysia untuk menjadi tuan rumah dalam kalendar perlumbaan F1 kerana dapat melihat pulangan langsung dan tidak langsung daripada limpahan nikmat dibawa sukan berkenaan. GP Malaysia-PETRONAS 2011 kelmarin dikunjungi 105,008 peminat, hampir separuh daripadanya pengunjung dari luar negara di sepanjang tiga hari perlumbaan ini dan ia boleh dianggap satu lagi kejayaan negara sebagai penganjur sukan bertaraf antarabangsa. Penganjuran tahun ini juga dianggarkan mencecah ratusan juta ringgit.

Seperti disebut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang turut hadir menyaksikan perlumbaan Ahad lalu, perlumbaan edisi ke-13 kali ini dianggap istimewa kerana pembabitan secara langsung tiga pasukan yang ada kaitan dengan syarikat konglomerat Malaysia dalam tiga daripada 12 pasukan. GP Mercedes–PETRONAS, Lotus–Renault dan Lotus Racing turut mengibar Jalur Gemilang dalam perlumbaan itu walaupun Lotus-Renault harus berasa perlumbaan kali ini lebih bermakna kerana pemandunya, Nick Heidfeld berjaya berdiri di podium ketiga pada akhir perlumbaan.  Perlumbaan dimenangi pemandu Jerman mewakili pasukan Red Bull Racing, Sebastian Vettel, dan GP Malaysia–PETRONAS 2011 sekali lagi membuktikan kelangsungan kerajaan menjayakan perlumbaan disiarkan secara langsung kepada dunia itu.  Kehadiran Najib dan Mahathir juga dilihat sebagai komitmen kerajaan memastikan F1 terus dipertontonkan di Malaysia, sehingga kontrak penganjuran dijangka berakhir 2015 nanti.

Sekalipun Perdana Menteri berkata Kabinet hanya akan membincangkan sama ada akan memohon lanjutan kontrak penganjuran apabila tiba masa nanti, tempoh yang masih ada harus digunakan sebaiknya untuk terus menjual Malaysia sebagai destinasi F1 terbaik di luar Eropah, apatah lagi dengan kemunculan beberapa permohonan baru sejak kebelakangan ini. Yang nyata, keputusan kepimpinan negara untuk menceburi F1 suatu masa dulu walaupun mengundang pelbagai tanggapan sinis dan dianggap membazir, adalah satu keputusan tepat hingga mampu menjadikan Malaysia sebagai hab sukan pemotoran terkemuka Asia dan meletakkan negara ini sebagai antara destinasi pelancongan sukan terkemuka dunia.

ISU BAHASA : MEMUPUK RASA BANGGA JULANG BAHASA MELAYU

Oleh Teo Kok Seong
BERITA HARIAN, 13 APRIL 2011


Program Pembudayaan Bahasa yang dilancarkan baru-baru ini oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, antaranya bertujuan memastikan tahap penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa negara berlaku dalam kuantiti yang banyak dan kualiti yang baik, sama ada dalam sektor awam mahupun swasta. Sesungguhnya ia boleh juga dimanfaatkan untuk pelbagai tujuan kenegaraan yang lain. Bahasa adalah satu-satunya entiti yang boleh digunakan untuk mencapai pelbagai tujuan. Antaranya bahasa boleh dijadikan wahana untuk mengungkapkan sesuatu kebudayaan, penanda identiti sesebuah kelompok etnik dan kuasa untuk penyatuan politik sesebuah negara. Untuk tujuan kenegaraan, bahasa boleh digunakan menjadi lambang kepada jati diri nasional serta nasionaliti sesebuah negara, selain menjadi wahana menyatupadukan rakyat, khususnya yang berbilang kaum dalam sesebuah negara itu. Ia boleh juga digunakan untuk mengungkapkan etos kebangsaan dan membangkitkan semangat kebangsaan.

Sehubungan ini, bahasa yang digunakan untuk mendukung fungsi kenegaraan adalah bahasa yang dimiliki dan dikongsi bersama. Lazimnya hanya satu bahasa yang dikongsi bersama digunakan untuk tujuan kenegaraan. Ini adalah kerana gagasan pemilikan dan perkongsian hanya satu bahasa didapati amat berkesan, khususnya ketika melaksanakan fungsi penyatuan dan kemajuan nasional yang dilakukan secara sekali gus. Dua fungsi ini yang didapati saling melengkapi didukung oleh bahasa yang sama.  Sebagai bahasa negara, bahasa Melayu mendukung dua fungsi. Pertama sebagai bahasa kebangsaan dan kedua sebagai bahasa rasmi. Sebagai bahasa kebangsaan, bahasa Melayu adalah lambang jati diri nasional dan nasionaliti Malaysia, selain penanda kesatuan rakyat. Selaku bahasa rasmi pula, bahasa Melayu adalah alat untuk memajukan rakyat dan negara.  Walaupun Malaysia memilih dan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa negara, penggunaan bahasa etnik, misalnya Mandarin dan Tamil dibenarkan dalam sistem pendidikan nasional.

Di mana-mana negara di seluruh dunia, pendidikan dijadikan dan memang pun menjadi alat penting untuk menyatupadukan rakyat, khususnya dalam membentuk jati diri nasional dan nasionaliti dalam kalangan rakyat, selain memajukan rakyat dan negara. Malaysia tidak terkecuali dalam hal ini.  Di Malaysia, kita mempercayai dan meyakini bahawa penggunaan bahasa Melayu dalam kapasitinya sebagai bahasa negara sebagai satu-satunya bahasa pengantar utama, adalah kaedah terbaik untuk menyatupadukan rakyat yang berbilang kaum dan seterusnya memajukan rakyat dan negara. Sehubungan ini, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama bersama-sama dengan bahasa etnik seperti Mandarin dan Tamil sebagai bahasa pengantar sampingan dipercayai dan diyakini dapat membentuk 1Semangat Kebangsaan dan 1Jati Diri Nasional, yang lebih menyeluruh sifatnya dalam kalangan rakyat Malaysia.

Ini bermakna dalam keseluruhan itu, semangat dan jati diri etnik Cina dan India itu yang dipupuk menerusi pendidikan vernakular dan pengamalan budaya dan warisan etnik, hendaklah diletakkan di bawah tempat bertakhtanya semangat kebangsaan dan jati diri nasional. Dengan perkataan lain, semangat kebangsaan dan jati diri nasional hendaklah dipastikan selalu berada dan diletakkan di atas semangat dan jati diri etnik. Semangat kebangsaan dan jati diri nasional itu perlu berlandas simbol dan proses sosiobudaya Melayu. Ini adalah kerana ia dipersetujui dalam Perjanjian Etnik/Kontrak Sosial yang dimeterai ketika kita mencapai kemerdekaan pada 1957. Antara simbol dan proses sosiobudaya Melayu itu ialah bahasa Melayu yang dipilih untuk menjadi bahasa negara ini. Dalam konteks kenegaraan, bahasa Melayu selaku bahasa negara ini dalam kapasitinya sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi adalah maruah negara, antaranya jati diri nasional dan nasionaliti Malaysia.

Sehubungan ini, memalukan sekali sekiranya masih ada, walaupun seorang rakyat Malaysia tidak boleh atau tidak mahu berbahasa Melayu, lebih-lebih lagi dalam kalangan golongan pasca merdeka. Perkara sebegini pernah dilaporkan. Antaranya membabitkan seorang wanita Cina yang berusia 51 tahun tidak boleh atau tidak mahu berbahasa Melayu, iaitu bahasa negara ini dan terus berbahasa Inggeris apabila memberi keterangan ketika membuat laporan mengenai tas tangannya diragut, di Balai Polis Sentul, Kuala Lumpur. Tindakan wanita ini ditegur oleh pegawai polis Melayu yang mengambil keterangan dan tegurannya itu yang dianggap perkauman sehingga beberapa pihak mendesak agar tindakan tegas diambil terhadapnya. Desakan untuk menghukum ini menunjukkan ramai yang gagal melihat isu sebenarnya di sebalik teguran itu. Teguran itu sebetulnya adalah manifestasi kekecewaan yang kemudian menjadi kemarahan orang Melayu selaku kaum dominan, terhadap sesetengah rakyat Malaysia yang masih tidak nasional pada diri mereka.

Antaranya termasuk keengganan menggunakan bahasa Melayu, iaitu bahasa negara ini, khususnya dalam urusan rasmi. Sehubungan itu, jati diri nasional dan nasionaliti atau kerakyatan Malaysia bergantung sepenuhnya kepada bahasa Melayu selaku bahasa negara ini. Bahasa negara sebetulnya adalah sebahagian yang amat penting dalam mana-mana nasionaliti di dunia ini.  Dalam kes kerakyatan negara Malaysia, bahasa Melayu adalah juga bahagian yang penting. Malah, pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu diuji kepada mana-mana pihak yang memohon kerakyatan Malaysia pada masa dulu ketika kemerdekaan dan juga pada masa kini.  Komen balas daripada sesetengah rakyat Malaysia mengenai peristiwa ini, dalam bentuk surat pembaca di akhbar dan juga dalam media baharu, memperlihat bahawa jahilnya sebilangan rakyat Malaysia mengenai jati diri nasional dan nasionaliti Malaysia. Ia mempunyai kaitan rapat dengan bahasa Melayu selaku bahasa negara ini dalam kes ini. Masanya sudah tiba untuk diperbetul kejahilan ini dalam kalangan rakyat Malaysia. Ia boleh dan mesti dilakukan melalui Program Pembudayaan Bahasa ini untuk memupuk perasaan bangga, sayang dan setia kepada bahasa Melayu selaku bahasa negara ini.

Penulis ialah Timbalan Pengarah Institut Alam dan Ketamadunan Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

ISU PENDIDIKAN : PELAJAR PATUT AMBIL IKTIBAR KESAN SALAH LAKU PADA MASA DEPAN


Kes salah laku termasuk pergaduhan hingga kepada pembabitan dalam kejadian jenayah membabitkan pelajar bukan perkara baru. Sudah banyak kes seumpama ini dilaporkan menerusi media. Tidak kurang juga pelajar yang didapati bersalah dan menerima hukuman sebagai pesalah juvana. Khamis lalu media memaparkan satu lagi kes salah laku membabitkan pelajar berusia 14 tahun. Dalam kejadian itu, seorang guru wanita retak tulang hidung akibat ditumbuk pelajar Tingkatan Dua, di Sekolah Menengah Dato Jaafar Hassan, Bukit Keteri, Kangar. Kejadian itu berlaku selepas guru itu menegur pelajar berkenaan yang bergaduh di pekarangan sekolah. Apabila berlaku kes sebegini, kita tertanya-tanya apakah punca sebenar sehingga menyebabkan seorang pelajar tergamak mencederakan gurunya sendiri di kawasan sekolah. Walaupun isu pelajar bertindak kasar terhadap guru di negara ini tidak seteruk seperti kejadian di sesetengah negara lain, namun kita tidak boleh membiarkannya terus berlaku sehingga keadaan menjadi tidak terkawal. Justeru, adalah wajar semua pihak memberi perhatian serius perkembangan tidak sihat ini dan mencari jalan menanganinya secara berkesan.

Agak sukar mencari jawapan berhubung tindakan pelajar berkenaan yang berani mencederakan gurunya di depan kelas dengan disaksikan pelajar lain. Apa silapnya dengan pelajar terbabit sehingga tidak takut dan hilang hormat kepada guru berkenaan? Apakah ibu bapa patut dipersalahkan kerana sikap biadap dan keterlaluan anak mereka itu atau apakah mungkin ia disebabkan pengaruh anasir luar. Kita tidak boleh menafikan tempat terbaik membentuk disiplin anak ialah di rumah, apatah lagi ia sememangnya menjadi tanggungjawab ibu bapa serta keluarga. Alam persekolahan serta guru hanyalah sebagai pelengkap untuk membimbing pelajar supaya menjadi manusia berguna, khususnya dalam menjadikan mereka sebagai insan berakhlak mulia dan berilmu. Adalah tidak wajar guru dipersalahkan berhubung salah laku pelajar kerana mereka sudah berusaha sedaya upaya mendisiplinkan pelajar. Pelajar sepatutnya mengambil iktibar kes salah laku kerana jika kesalahan dilakukan itu serius dan didapati bersalah, ia pastinya membantut pembelajaran dan masa depan mereka. Itulah yang bakal dihadapi pelajar Sekolah Menengah Dato Jaafar Hassan, apabila mengaku salah di Mahkamah Majistret kerana dengan sengaja menyebabkan kecederaan guru disiplinnya.

Pelajar itu dikesan melakukan dua kesalahan besar di sekolah berkenaan. Selain menumbuk guru, pelajar berkenaan sebelum itu terbabit dalam pergaduhan. Akibat tidak dapat menerima teguran guru terbabit, pelajar terbabit menumbuknya. Dari segi peruntukan peraturan sekolah, guru disiplin dibenarkan mengambil tindakan ke atas mana-mana pelajar yang didapati bersalah melanggar peraturan dan disiplin sekolah. Sebagai sebuah institusi pendidikan, sekolah mempunyai peraturan yang mesti dipatuhi setiap pelajar. Apapun masalah yang timbul membabitkan pelajar dan guru tidak boleh dibiarkan berlarutan sehingga boleh menjejaskan pembelajaran. Dalam menghadapi isu ini, ibu bapa harus bersikap rasional dan tidak membuta-tuli menyebelahi anak. Mereka mesti selidik dulu siapa yang benar dan salah serta mengutamakan perundingan bagi menyelesaikan setiap masalah. Oleh kerana kes ini sudah dibawa ke mahkamah dan hukumannya akan diputuskan 4 Mei ini, adalah wajar mana-mana pihak melihat keputusan mahkamah itu sebagai peringatan kepada pelajar supaya tahu menghormati dan menghargai guru.

BERITA HARIAN
13 APRIL 2011