08 Disember 2011

ISU PENDIDIKAN : PEMIKIRAN SAINS BAGI SETIAP SISWAZAH

TAN SRI DR. NORDIN KARDI
Penyandang Kursi Za‘ba
Universiti Pendidikan Sultan Idris.


Pada 1970-an, ramai pelajar di tingkatan enam berasa lega apabila negara membuka Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Sebabnya, bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di universiti itu. Para pelajar yang memasuki tingkatan satu sekolah menengah kebangsaan tanpa perlu lulus peperiksaan darjah enam pada 1965, dan melalui pula peperiksaan objektif dengan menanda kertas OMR pada 1967, mengakui bahasa Inggeris mereka lemah meskipun semasa tingkatan enam mereka wajib lulus General Paper (Kertas Am) dalam bahasa Inggeris bagi mereka lulus penuh Sijil Tinggi Persekolahan (STP). Dengan kelulusan itu mereka boleh memasuki universiti, sangat gementar memasuki Universiti Malaya yang bahasa pengantarnya bahasa Inggeris. Namun apabila mereka memasuki UKM, mereka dari jurusan Sains Sosial atau Sastera ditakutkan pula oleh mata pelajaran Kenegaraan Malaysia yang terkandung pelajaran Sains dan calon sains pula ditakutkan dengan kandungan sastera dan pengajian Islam dalam mata pelajaran tersebut. Begitulah buah fikiran pengasas-pengasas UKM yang mahukan siswazah yang dikeluarkan mempunyai fikiran liberal.

Menghasilkan siswazah berfikiran liberal menjadi teras utama pengajaran di UKM ketika itu. Mata pelajaran itu pula tidak diajar oleh seorang pensyarah sahaja, sebaliknya oleh beberapa orang pensyarah secara berkongsi. Mereka pula dipilih oleh pengurusan universiti dalam kalangan pensyarah yang paling kanan. Antara pensyarahnya termasuklah Allahyarham Profesor Ghazali Abdul Rahman, Profesor Khoo Kay Kim dan beberapa orang lagi. Hasilnya siswazah UKM pada zaman itu dapat memahami adanya jambatan antara dua dunia ilmu yang dipecahkan oleh pihak berkuasa seawal calon berusia 16 tahun. Pemecahan aliran pemikiran itu diwarisi hingga ke hari ini tetapi model UKM berkenaan dilarutkan oleh arahan dari luar yang saban hari memikirkan cara menyeragamkan universiti untuk memudahkan pemantauan. Model itu nampaknya digantikan dengan buah fikiran baru seperti Kemahiran Insaniah, Pengajian Asia Tenggara, Tamadun Islam dan macam-macam lagi dimasukkan ke dalamnya. Hal ini dikatakan penting demi keboleh pasaran siswazah. Beza aliran pemikiran pengasas-pengasas UKM dengan pemikir kurikulum universiti di Malaysia pada hari ini amat nyata.

Pemikir pengasas UKM lebih menekankan alat asas kerangka pemikiran (sains, sastera dan Islam) supaya apabila mereka menjadi siswazah nanti, mereka amat celik pelbagai disiplin ilmu guna menyelesaikan pelbagai masalah dunia, sedangkan premis pemikir kurikulum semasa nampaknya lebih kepada mengupayakan mereka menarik perhatian golongan penemuduga yang mewakili majikan. Pemikir universiti sekarang seperti mengandaikan penemuduga yang mewakili majikan akan memilih calon berpakaian elok dan tidak menjolok mata, warna pakaian yang secocok antara seluar, baju dan kasut, tali lehernya kemas, bercakap sopan, tidak membantah dan banyak lagi aspek-aspek luaran. Mata pelajaran yang mengandungi semua keperluan itu diajar oleh pensyarah yang tidak perlu kuat disiplin utama ilmu seperti Fizik, Kimia, Sejarah, Matematik, Usuluddin, Syariah atau yang seumpamanya seperti Profesor Ghazali dan Profesor Khoo Kay Kim. Ringkasnya, pemikir pengasas dulu menekankan keupayaan menggunakan disiplin ilmu, sementara pemikir sekarang menekankan tarikan pandang pertama wakil majikan.

Tujuan saya menyentuh hal ini adalah untuk menghibur kerisauan mengenai adanya siswazah yang tidak dapat berfikir menggunakan disiplin ilmu yang kuat. Sudah empat semester saya kembali mengajar untuk empat angkatan kumpulan pelajar sarjana, saya terasa ada sesuatu perlu dibekalkan sebelum mereka diijazahkan. Aplikasi pelbagai ilmu dalam menyelesaikan pelbagai masalah seperti tidak terisi. Para pelajar sarjana itu sendiri mengakui terkejut apabila saya lebih menekankan aplikasi pelbagai disiplin ilmu itu dalam menghadapi sesuatu kes. Seperti terkesan tiadanya kerangka pemikiran sains, walaupun mereka sedang mempelajari metodologi penyelidikan peringkat sarjana. Apabila baru-baru ini saya berbual sambil minum pagi dengan rakan saya Profesor Mustamam Abdul Karim, seorang profesor fizik yang juga bekas Timbalan Naib Canselor Penyelidikan, kepercayaan saya menjadi semakin kuat bahawa setiap mahasiswa mesti dibekalkan dengan alat kerangka pemikiran sains tulen. Mereka mesti diajar beberapa perkara pokok dalam sains, matematik, fizik, astronomi, biologi dan sebagainya.

Amat janggal jika nanti ada seseorang yang mempunyai ijazah Doktor Falsafah dan bertaraf Profesor dalam bidang yang bukan sains di universiti tetapi buta kayu mengenai perkara-perkara asas fizik seperti teori kuantum, relativiti dan chaos, matematik algebra, tidak tahu membezakan antara bintang dengan planet, tidak pernah mendengar tentang milky way, big bang, genetik dan lainnya. Semasa perbualan kami, Mustamam menyentuh isu Lynas di Gebeng, Pahang yang dipolitikkan oleh ustazah politik yang seperti jahil sains tetapi mendapat sambutan daripada golongan yang dijahilkan oleh ketua-ketua yang memimpin mereka. Kejahilan mereka pula tidak boleh diperbetulkan oleh orang yang tahu, kecuali dibetulkan oleh salah seorang daripada mereka. Dalam kes Lynas itu negara bernasib baik kerana ada ahli politik yang waras dan merasa resah jika dia tidak menyatakan kebenaran. Tuduhan bahawa projek Lynas di Pahang itu bakal membawa bencana bahan buangan nuklear diperbetulkan oleh Ahli Parlimen Pas Hulu Langat Dr. Che Rosli, yang berkelulusan sains nuklear.

Ini adalah contoh hidup yang amat nyata akan pentingnya setiap rakyat atau siswazah khususnya mempelajari prinsip sains terus ke pangkal disiplin sains berbanding mencuri-curi disiplin itu yang diubah suai menjadi, misalnya, statistik sains sosial atau kaedah penyelidikan kuantitatif tanpa memahami asal usulnya. Mustamam menerangkan kepada saya hebatnya rare earth yang akan dihasilkan di Lynas yang boleh menjana tenaga untuk kegunaan yang besar dan tempoh panjang bagi Malaysia dan dunia. Pengeluar lain yang ada hanya negara China yang sentiasa mengawal nilai keluaran yang kemudiannya akan memonopoli pasaran. Malaysia akan jadi pengeluar di luar China dan akan dicemburui, tapi ada orang Malaysia tidak melihatnya sebagai rahmat untuk ramai. Apa pun saya dan Mustamam berjanji bertemu lagi dan berbincang sesuatu mengenainya untuk negara. Beliau ahli fizik dan saya psikologi, terasa seperti menyamai perbincangan antara Einstein dan Freud suatu masa dahulu yang diterbitkan menjadi Einstein-Freud Correspondence untuk cuba memahami mengapa manusia suka berperang, memahami instinct and survival dan memperkukuhkan teori psychodynamic yang berasal daripada teori fizik thermodynamic.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
8 DISEMBER 2011



Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails