JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



12 November 2011

ISU PENDIDIKAN : GURU KERJA 9 JAM MULAI TAHUN 2012?

Oleh JAMLIAH ABDULLAH


Kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 buah sekolah di seluruh negara akan menjadi perintis kepada sistem waktu bekerja sembilan jam mulai Januari tahun 2012, kata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP). Presidennya, Hashim Adnan berkata, pihaknya difahamkan sistem waktu bekerja baharu itu akan dilaksanakan di empat buah negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak dengan tempoh percubaan selama enam bulan sebelum diperhalusi oleh Kementerian Pelajaran. Katanya, pihak NUTP bagaimanapun berpendapat waktu bekerja tersebut tidak sesuai diamalkan di sekolah. Jelas beliau, pihaknya menerima maklum balas daripada guru terlibat yang bimbang dan tertekan ekoran perubahan waktu kerja baharu itu. NUTP berpendapat sistem bekerja sembilan jam seperti penjawat awam lain di pejabat tidak boleh diguna pakai dalam pendidikan sekolah.

Selain bertugas sebagai pendidik, guru juga dibebani dengan tugas perkeranian termasuk mengisi data dan sebagainya. Malah, ada masanya guru terpaksa bertugas Sabtu dan Ahad untuk aktiviti badan beruniform, sukan dan kelas tambahan. Menjelaskan lebih lanjut, kata Hashim, tempoh percubaan waktu berkerja sembilan jam sehari di sekolah terpilih itu akan dilaksanakan dua sesi iaitu 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan 1.30 petang hingga 6.30 petang selama enam bulan. Kesatuan dimaklumkan bahawa para guru di sekolah terlibat sudah diberikan taklimat berhubung perkara ini. Walaupun ia tempoh percubaan sebelum diperhalusi pelaksanaannya oleh Kementerian Pelajaran, ramai guru sudah merasa tertekan dan kita bimbang perkara ini akan menganggu tugas mereka di sekolah. Sehubungan itu, kata Hashim, NUTP menggesa kerajaan supaya mengkaji semula perkara tersebut.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
12 NOVEMBER 2011

PANDANGAN PERIBADI CIKGU ZUL

Hanya guru yang memahami susah payah dan suka duka kehidupan seorang guru. Walau bagaimanapun, pihak yang mencadangkan usul ini harus memahami persekitaran kerja golongan guru berbanding dengan mereka yang berada dalam bidang bukan guru. Sekolah memanglah tempat yang indah yang dibina untuk menjana modal  insan yang bakal menjadi peneraju negara pada masa hadapan. Jika rakan-rakan di jabatan lain, enak bekerja dalam pejabat yang berhawa dingin, guru pula terpaksa berpeluh-peluh mengajar di dalam kelas yang panas dan merimaskan. Bayangkanlah, suasana dalam kelas sewaktu pukul 1.00 hingga pukul 3.00 petang. Dalam pada itu, guru pula terpaksa turun pada hari Sabtu dan Ahad untuk melakukan kerja-kerja lain yang diarahkan di sekolah dan pelbagai aktiviti kokurikulum. Sebenarnya, pada masa sekarang pun guru terpaksa menyiapkan pelbagai jenis tugas selepas waktu persekolahan. Selepas habis waktu mengajar pada pukul 1.00 petang, guru pula terpaksa mengajar kelas tambahan sehingga pukul 4.30 petang atas arahan pihak sekolah. Pada sebelah malam pula, hampir 90% guru menghabiskan masa untuk menyemak kerja-kerja pelajar sehingga anak dan isteri mengeluh kerana ayah tersayang asyik sibuk dengan kerja sendiri.

Orang yang tidak pernah menjadi guru dan bukan guru sentiasa menafikan fakta bahawa guru merupakan insan yang paling sibuk. Tugas membentuk insan hingga menjadi intelektual, berakal, dan berkeperibadian mulia bukannya semudah yang dipandang dan sesenang yang dilihat. Benarlah kata pepatah, kacang begitu mudah lupakan kulit kerana golongan cerdik pandai yang dilahirkan, ditempa, dan dibentuk oleh gurulah yang meyelar gurunya sendiri lantaran sikap iri hati dan dengki yang tiada penghujung. Mereka terlupa sewaktu mereka bersekolah guru mengajar kelas tambahan siang dan malam, bersengkang mata menyemak dan menanda kertas peperiksaan, mengutip yuran, menanda buku kedatangan, memeriksa dan menjaga sewaktu mereka makan dan perhimpunan, mengajar mereka berkawat kaki pada hari Sabtu, dan beribu-ribu lagi tugas yang terpaksa dilakukan demi memastikan mereka menjadi juara dan berjaya. Apabila melihat perhatian kerajaan lebih tertumpu kepada golongan guru, mereka mulalah bersuara, mengungkit dan membangkit serta mempersoalkan cara guru bekerja tanpa terlebih dahulu menganalisis dan menyelidik. Jika ingin tahu resam hidup seorang guru, jadilah guru atau bertemu jodoh dengan guru. Jangan hanya menuduh melulu bahawa tugas guru ini terlalu senang.

Tiada ulasan: